Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Pár gondololat az autóipar átalakulásának tükrében

2021. október 25. - Várkonyi Gábor Autóblog

Az elmúlt hetek elképesztően intenzívek voltak programok, kötelezettségek és munka szempontjából, biztosan észrevettétek, hogy bármennyire is szeretek nektek írni, messze nincs időm arra, hogy egyenletes mennyiségben tudjam űzni ezt a cégvezetés, konferenciák, rádiózás, utazások és minden egyéb mellett. Van, amikor kreatívabb és inspirálóbb időszak van, és van, amikor csak azért, hogy írjak valamit, inkább nem ragadok billentyűzetet.

248352401_357416919507929_6616992394168201963_n.jpg
Az elmúlt hetekben nagyon sok behatás ért, mert abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy iparágon belüli, és iparágon kívüli szereplőkkel egyaránt is részt vehettem olyan rendezvényeken, ahol sok feldolgozni való gondolattal gazdagodtam. Vendégeskedtem publikus és nem nyilvános rendezvényeken, autómárkáknál, kereskedőknél, logisztikai cégeknél, beszállítóknál, pénzügyi szolgáltatóknál. Mindegyik beszélgetés vagy konferencia középpontjában más és más szempontból vizsgálva, de mégiscsak az autóipar volt a központi szereplő, a boncolgatás, találgatás, elemzés tárgya. Olyan időszakban élünk, ami kiapadhatatlan forrást nyújt arra, hogy lamentáljunk, felkészüljünk, rizikót analizáljunk, jövő üzleti modelljét keressünk, motivációt gyűjtsünk a változások megértéséhez és előnyünkre fordításához. Még akkor is, ha ez sokszor nehéz a tények tükrében.

A változások pedig fundamentálisak lesznek, és talán azért is sokasodott meg a megkeresések száma az elmúlt időben az amúgy is sűrű beosztásomhoz képest, mert most már tényleg nincs olyan szereplője az iparnak, legyen szó bármelyik területéről az értékláncnak, ahol ne éreznék, hogy semmi sem lesz már olyan, mint 1-2 éve, és a változás tempója egyértelműen ütemet váltott.

A belsőégésű motoros autózást 2-3 éve kiszervezték alólunk. Ezt most már az is látja, aki reménykedett abban, hogy még lesz némi józanság a kérdésben a következő időszakban. A váltókat rég átállították, és nem fognak visszaállni, legalábbis Európában a kérdés eldőlt, és ezzel kezdenie kell valamit annak, aki a játékban akar maradni. Euró tízmilliárdok mozdultak meg annak érdekében, hogy a szabályozói környezetnek megfelelő modellpalettával és üzleti modellel vágjanak neki a gyártók egy megváltozott üzleti környezetnek és vásárlói elvárásnak. Lejárt annak az ideje, hogy lamentáljunk azon, hogy van-e értelme ennek környezetvédelmi szempontból, vagy ökonómia szempontból. Ez a hajó elment, a jövő invesztícióit nézve beszállítói oldalon, a modellpalettát nézve gyártói oldalon, és a kereskedelmi modellek átalakulását nézve kereskedelmi oldalon, valamint az infrastruktúrába öntött milliárdok tükrében "hobbiból" beszélgethetünk arról, hogy mekkora vakvágány lesz ez, vagy mekkora siker, de ha az üzletember énemet veszem elő, és végső soron ez a "legfontosabb" énem a napi életben, akkor a "szerelem" és a hideg üzleti racionalitás kérdést ki kell békítenem egymással.

Az autóipar bizonyos kérdésekben ugyanolyan klasszikusan fog működni, minden híresztelés ellenére, mint eddig. A hajtás váltás nem jelent paradigma váltást minden téren. Azt az önvezetés fogja egyedül elhozni, és addig még rengeteg időnk van. Akkor lesz az a pont, amikor én kénytelen leszek befejezni a klasszikus üzleti tevékenységemet, mert abban a világban autós fejjel és szívvel gondolkodva tényleg nem lesz már az égvilágon semmi, ami érdekelne.

Addig viszont még nagyon sok áram fog átfolyni a töltőkön. Minden komoly változás, minden komoly átrendeződés félelmetes. Én megértem azokat, akik félnek, főleg úgy, hogy sok szempontból ránk erőltetettnek hat számos olyan dolog az új világban, amiről már sokat írtam az elmúlt években. Azokat is megértem, akik szerint a szakmánkban lévő szenvedély egy része termék és kiszolgálás szintjén is el fog veszni. Azt is megértem, aki az új ügyfelek mozgatórugóit nehezen tudja magáénak érezni. Itt az ideje megszokni a helyzetet, adaptálódni hozzá, és új üzletet építeni, pontosabban újra feltalálni azt, ami szenvedélyt visz az autózásba. Lehet, hogy máshogyan keretezve, más történettel elmesélve, más szögből megvilágítva. Miután eldöntöttük, hogy kiköpjük vagy lenyeljük a gombócot, tartsuk magunkat a döntéshez, és hozzuk ki a legjobbat abból, ami előttünk áll.

Van esély arra, hogy nemzetgazdasági szinten is nyertesei lehessünk ennek az átalakulásnak, és nem csak kereskedelmi szinten nyissunk új fejezetet. Használjuk ki.

Ez a pár gondolat első sorban azoknak íródott, akik napi szinten ebben az üzletágban tevékenykednek, és még nem érzik világosan az irányokat. Most még kavarog a por a rombolásból. Le fog ülni, tisztán fogunk látni, és azt is világosan fogjuk érzékelni, hogy mit kell építeni a romokon. Hajrá!

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr9616734564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2021.10.26. 09:04:12

Fogjátok már fel, hogy nem lesz ezekhez nyersanyag! A villanyautóba előre be kell tenni mindent, a lítiumot, kobaltot, magnéziumot, alumíniumot. Mintha egy új benzines autóba előre kellene tárolni 10 évre elegendő benzint. Nonszensz! Már mostátszódnak ennek a hiánynak a jelei, de a sok húgyagyú még mindig nem fogta fel, hogy szőlőt nem 5000 kilométerről kell hozni, vagy a 100 m de térre található munkahelyre, óvodába, bölcsődébe nem kocsival kell menni, meg autót nem úgy kell cserélgetni, mint alsógatyát. Ez a mostani kapzsi rendszer halálra van ítélve. Nem az autók hajtóanyagát kell cserélni, hanem sok buta ember agyát!

nemecsekerno_007 2021.10.26. 09:31:56

Ez egy gazdasági fegyver az EU (német) autóipar ellen. A klímavédelem nevű vallás szintén.

Mindenki gondolkozzon el rajta, hogy kinek/kiknek érdeke egy fogatlan, balfasz EU?!

GyMasa 2021.10.26. 11:33:22

Az akkus elektromos autózás jelenleg zsákutca.
Túl drága, és idöigényes lesz az átállás, ráda´sul úgy, hogy valószínüleg még az áhított klímavédelmi célokat sem sikerül elérni.
Szerintem a megoldás a mesterséges üzemanyagok termelésének a beindítása lenne.
A technológia létezik, és nem csak elméletben, papíron, hanem a valóságban is.
A következö elönyei lennének:
- Mivel a folyamat vízböl és CO2-böl állít elö hidrogéntöl dízelolajig bezárólag bármit, íg yz TÉNYLEGESEN is csökkentené a CO2-t a levegöben.
- Nincs szükség lecserélni a világ mind az 1,1 milliárd jármüvét, minimum 30 000 EUR/autó áron. (Az így felszabaduló legalább 33000 milliárd EUR-t el lehetne költeni a rendszer kiépítésére. )
Ráadásul, ha valami csoda folytán mától csak elektromos autókat lehetne venni, akkor is legalább 13-14 év lenne a teljes csere.
- Mivel a mesterséges üzemanyagok ténylegesen is CO2 semlegesek, ha _ténylegesen_ megújuló energiaforrással állítjuk elö, így azonnal értelmét veszíti az agyatlan EU-s szabályozás, ami már most is szembe megy a fizikával, de még mindig szigorítani akarnak rajta.
(nem adok 2 évet a "Hibrid botrány"-nak, ami egy "dízelbotrány" lesz pepitában)
- Ugyanezen ok miatt teljesen légyegtelen, hogy egy autó mennyit fog fogyasztani, hiszen karbon semleges lesz a kibocsátása. Aki meg 40 litert zabáló szörnyeteggel akar járni és hajlandó kifizetni a benzin árát, az tegye csak!
- Nem kell kiépíteni semmiféle új ellátórendszert, hiszen a benzinkutak már megvannak. Az egész ellátási láncból az olajkutakat és a finomítókat kell csak szépen, lassan kivezetni, ami menni is fog, hiszen nem 1 év alatt épülne ki egy ilyen rendszer. Ez pl. egyböl érdekeltté tenné az olajipart is abban, hogy ne csak gátolja a folyamatot, hanem, hogy együttmüködö, tökeerös partner legyen benne.
- Ezzel a folyamattal tetszöleges arányban lehet elöállítani a kimenö termékeket, míg a köolajból csak igen szük mozgástérrel lehet ezen változtatni.
- Ezzel a megoldással nem csak a teljes kibocsátás kb 13%-áért felelös közlekedést lehetne karbonsemlegessé tenni, hanem gyakorlatilag mindent, ami köolajjal müködik. (Belelértve e vegyipart is)
- Nem utolsó sorban ez a megoldás szükségtelenné teszi a nagyléptékü akkumulátoros tárolást, ami sem nem létezik, sem olcsó nem lesz majd.
Persze, illuzióim nincsenek, hiszen a környezetvédök nem a környezetet védeni akarják, csak simán uralkodni.

midnight coder 2021.10.26. 14:13:18

"Ezt most már az is látja, aki reménykedett abban, hogy még lesz némi józanság a kérdésben a következő időszakban."

Vajon hány tízezer embert öltetek meg világszerte azzal, hogy ezt az átállást addig hátráltatta az autóipar amíg csak lehetett? A Holocaust a fasorban sincs az autóiparhoz képest.

midnight coder 2021.10.26. 14:14:38

@GyMasa: "Szerintem a megoldás a mesterséges üzemanyagok termelésének a beindítása lenne."

Zsákutca. Legalábbis ha a hidrogént nem úgy akarod elõállítani hogy a földgázból CO2-t és hidrogént csinálsz.

midnight coder 2021.10.26. 14:16:34

@GyMasa: Amúgy a hidrogéniparnak is ez az egyik problémája (a másik a tárorolás). Ma a hidrogént leginkább földgázból csinálják, leginkább azért mert kb. minden más megoldásnak veszettül rossz az energiamérlege.

midnight coder 2021.10.26. 14:17:56

@nemecsekerno_007: "Mindenki gondolkozzon el rajta, hogy kinek/kiknek érdeke egy fogatlan, balfasz EU?! "

Fogatlan balfasz ott az USA is, sõt még sokkal inkább az. Ettõl függetlenül ha az emberiség nem akar a jelenlegi létszámának az egy ezrelékére visszaesni, valamit lépnie kell. Más kérdés, hogy ez nem lesz elég.

GyMasa 2021.10.26. 14:18:59

@midnight coder:
Nem érted!
NEM a hidrogénröl beszélek, hanem az AUDI által szabadalmaztatott eljárásról, ami 100%-ban tiszta metánt/benzint/gázolajat készít vízböl és CO2-böl.
A hidrogénnel kapcsolatban teljesen egyetértünk. Az talán mégnagyobb zsákutca, mint az akkus elektromos autók.

midnight coder 2021.10.26. 14:21:57

@Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög: A hagyományos autóba is be kell tenni sok mindent, plusz utána egész élettartamán keresztül folyamatosan az üzemanyagot amit folyamatosan éget el. Ja, és amíg az autót legyártod az kb. ugyananyi energia mint amit aztán az élete során elhasznál... Akkumlátoros technológia pedig sokféle lehetséges. Az emberiség balfaszsága, hogy az elmúlt 40 évben ahelyett hogy ezek fejlesztésére költöttek volna, az eleve zsákutcás belsõégésû motor nevû szart gyurmázták, aminek a végére sikerült oda eljutni hogy lassan több chip van a motorban mint csavar, és egyre rövidebb az élettartama.

midnight coder 2021.10.26. 14:24:42

@GyMasa: Tudod, az aranyat ólomból dolgot picit hamarabb elhiszem mint az egy menetben metánt a CO2-bõl és vízbõl. Illetve mindent lehet, kérdés csak az a fránya energiamérleg illetve a költségek. Hidd el, ha ez ilyen egyszerû lenne, akkor már 30 éve szintetikus benzinnel járnánk.

GyMasa 2021.10.26. 14:28:02

@midnight coder:
AZ a baj, hogy az a fránya kémia megint beleszól azokba a csodálatos akkumulátor fejlesztésekbe.
Jelenlegi tudásunk szerint a lítiumos cellákból lehet kivenni a legmagasabb energiát, hiszen annak a lehnagyobb a kapocsfeszültsége.
Nem vagyok egy nagy kémikus, de ahogy megértettem, ha valaki ennél jobbat talál, akkor annak esélyes egyböl a Nobel is.
Eleve, az akku fejlesztések is tele vannak ezekkel a laborszökevény "csodákkal", amik mostmár ténykleg megváltják a világot, csak éppen az elsö hír után soha többet nem hallasz róluk.
Kb. minden 6 hónapban van egy ilyen hír.

GyMasa 2021.10.26. 14:29:35

@midnight coder:
Olvass utána.
A Porsche valamelyik fejese szerint kb 2EUR-ból kijönne egy liter.
Az eddig sem volt annyira rossz, most meg már a köolajból készült benzin is verdesi a 2EUR-t.

GyMasa 2021.10.26. 14:33:41

@midnight coder:
hvg.hu/cegauto/20201208_Egyaltalan_nem_szennyez_a_szintetikus_uzemanyag_csak_kisse_draga
Szerintem ez nem jobban földtöl elrugaszkodott, mint a csodaakkumulátorokra várni.

nemecsekerno_007 2021.10.26. 14:34:36

@midnight coder: Az USA?!
Az egy főre eső CO2 kibocsátása 2,5x nagyobb mint az EU-é, mégse tolják olyan eszetlenül a sötétzöld őrületet. Helyette az EU-t zargatják bele a hülyeségbe a lobbistáik segítségével.
Geopolitikai játszmák.
A klímaváltozás ellen túl sokat nem tehetünk, jöhet egy durvább vulkánkitörés Izlandon, utána 2-3 év tél.
Lehet csökkenteni a szén felhasználását, aztán meglátjuk mi lesz.

GyMasa 2021.10.26. 14:34:57

@GyMasa:
Ráadásul nem csak vízbontással lehet hidrogént készíteni, mer ta napfénnyel direkt vízbontásra is létezik kémiai folyamat.

Sesquatch Hegyi 2021.10.26. 15:50:32

@GyMasa: " Porsche valamelyik fejese szerint kb 2EUR-ból kijönne egy liter." Jelenleg az aksis autók fenntartása már most jóval olcsóbb mint a benzineseké. Az ár paritást 2025-re igérek, lehet, hogy előbb elérünk oda. Szóval a 2 EUR / liter már most sem versenyképes, és még kevésbé lesz az, amikor az eladási ár is azonos lesz mint az ICE autóké.
Plusz akkor még nem beszéltünk a CO2-n kívül az egyéb környezet szennyezésről..

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2021.10.27. 00:25:07

@midnight coder: Én nem írtam hogy a hagyományos autó jobb. Azt írtam, hogy az emberek gondolkodását kell megváltoztatni. Szépen menjen el a gyerek busszal oskolába, a szülő vonattal munkába, vegyen mindenki 10 évre autót magának stb, stb. A meggyet meg ne Chiléből, a paradicsomot Algírból hozassák, hanem mindenki termelje meg magának, aztán rakja el, főzze be stb, stb. Ha így lesz, nem kell az autógyáraknak autót fosni, lesz elég nyersanyag.

GyMasa 2021.10.27. 09:05:11

@Sesquatch Hegyi:
"Jelenleg az aksis autók fenntartása már most jóval olcsóbb mint a benzineseké."
- Amúgy végigolvastad, amit leírtam, értö olvasással?
- Jelenleg egy akksis autó sokkal drágább, mint egy benzines.
(Lásd a VW e-UP!-ot. a benzines alapára 10450EUR az akksis-é meg 24500EUR. Szerinted az mekkora benzinár különbséget fed le?)
- A jelenlegi villamosenergia rendszer semmilyen mértékben nincs felkészülve arra, hogy kizárólag akkumulátoros elektromos autókat használjunk. az ezügyben bezzegországnak kikiáltott Norvégiában is már azon megy a propaganda, hogy ne vegyenek már annyi elektromos autót, mert nincs elég töltökapacitás. Pedig ott aztán tényleg minden villannyal üzemel, még a fütés is...
- Jelenleg egy Tesla Model S elkészítése annyi CO2-kibocsátással jár, amit kb 200 000 km futásteljesítménnyel tud kiegyenlíteni egy benzines autóhoz képest, HA 100%-ban CO2 mentes villannyal töltöd. Ez a feltétel kb. a világon SEHOL nem elérhetö ma széleskörüen.
(az nem számít, hogy neked van valakid, aki ismer valakit, akinek a szomszédja 100 millió HUF beruházással megcsinálta a saját szigetüzemü rendszerét, amivel képes a hálózattól függetlenül elöállítani és tárolni magának kb 150HUF/kWh áron villanyt.)
- És, végül egy pici matematikai kérdés, csak neked: lízingelhetsz egy Mercedes Benz CLA kombit benzinmotorral havi 350 EUR-ért, hibridhajtással meg 512-ért.
Ha egy liter benzin 1,85EUR és egy kWh villany 30 cent, akkor mennyivel többet autózhatsz a benzines autóddal a plugin hibridhez képest havonta?
(tudom, ez nem a legjobb összehasonlítás, de ennek néztem nemrégen utána. Sajnos a CLA-ból nincs full elektromos, de mindegy is, mivel érdekes számok jönnek ki, ha az ember megpróbál tárgyilagos lenni.)

"Az ár paritást 2025-re igérek, lehet, hogy előbb elérünk oda."
Jaja, egyrész MA nem vagyunk ott.
Meg, annyi mindent lehet ígérni, hogy csak na!
Az meg nem árparitás, ha azt úgy éred el, hogy vehetsz villanyautót 30 000 EUR-ért, meg mellette _ÁRPARITÁSON_ egy ugyanolyan benzineset, ami elötte 15000 volt, de akkorra 15000+karbonbüntetés miatt kerül 30 000-be.
Az árparitás számomra az, ha az e-UP! is 10 450EUR-os alapáron lesz elhozható.
Na, erre én jelenleg nulla esélyt látok!

" Szóval a 2 EUR / liter már most sem versenyképes, és még kevésbé lesz az, amikor az eladási ár is azonos lesz mint az ICE autóké."
Ja, és miböl gondolod, hogy a villany ára nem lesz majd 2 EUR, amikor a kocsidba akarod tankolni?
Már ma is legalább 100 HUF egy kWh ára, ha nem ingyenesen tankolod a városokban, vagy 37,50-ért otthon. és ma valahol a <5%-os villanyautó elterjedtség alatt járunk.
Már ma sem tudsz lyan elektromos autót venni, amiben nincs benne - igaz ma még csak kikapcsolva - a lehetöség arra, hogy külön számlázzanak neked a töltött mennyiségért, teljesen függetlenül az otthoni fogyasztói ártól.

"Plusz akkor még nem beszéltünk a CO2-n kívül az egyéb környezet szennyezésről.."
Hát, azok pontosan azok a dolgok, amik az elektromos autóknál ugyanúgy jelen vannak, mint a belsöégésü motorosoknál...
Kezdve azzal, hogy lecseréljük a 99%-ban újrahasznosítható fémet az autó motorjában egy olyan polimerre a lítiumos akkukban, aminek még nincsen meg az újrahasznosíthatósági eljárása....
(tudod, mint a kurvára környezetbarát szélerömüvek kompozit alkatrészei. Azokkal is "ledarálom és elásom" az "újrahasznosítási eljárás")

GyMasa 2021.10.27. 09:06:17

@Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög:
"...mindenki termelje meg magának.."
Igen, ez egy 7. emeleti panelban teljesen reális elvárás az ott lakóktól...

miert? 2021.10.27. 13:09:23

@Sesquatch Hegyi:
A Porshe jelenleg egy pilot gyártást indit be, amelynél a becsült költség 10Euro/liter. Távlatilag remélik, hogy a költség jelentősen csökkenthető, a cél a benzin mai árszintje.

www.motorauthority.com/news/1130590_porsche-backed-pilot-plant-to-produce-synthetic-fuel-at-industrial-scale

Egyébként a Porshe vásárlókat kevésbé érdekli a benzin ára. Az annál inkább, hogy hosszú távon is üzemeltethessék meglevő mai sportautóikat. Ezért a Porshe részéről ésszerű lépés, hogy mindenképp biztositani akarja a szintetikus üzemanyag gyártást, akár a mai ár többszöröséért is.

Ugyanakkor ez nem tűnik elfogadhatónak a ma autót használó több 100 millió embernek, akik nem tudnák megfizetni a magas benzin árát.
süti beállítások módosítása