A Duisburg Essen egyetemének már nyugállományú kutatója, a Németországban csak "Autopapst"-ként ismert Ferdinand Dudenhöffer a mai Welt am Sonntagban egy szokásos módon figyelemfelkeltő tanulmányt ismertetett. Tisztán az autó üzletágból származó eredményeket vette alapul a cégek helyzetének megítélésben a koronavírus kapcsán, azaz a cégek banki finanszírozói tevékenységéből származó eredményeket, vagy a haszongépjármű üzletágat kivette a számításokból.
Dudenhöffer szerint az első félév megmutatta az egyes gyártók "rejtett problémáit": A VW konszernnél 28 százalékot esett az értékesítés, a Toyotánál 29 százalékot, ennek ellenére a VW autónként 415 euró veszteséget termelt, a Toyota viszont 533 euró nyereséget. A PSA egészen hihetetlen 707 euró nyereséget hozott össze autónként. Ez az eredmény azt mutatja, hogy a VW-nak "erősebben kell alkalmazkodnia a piaci körülménykehez, mint a Toyotának":
Az idő szorít, a VW eddig a kínai eredményekből profitált, erre a PSA nem tudott támaszkodni. A nagyságból fakadó előnyöket sem élvezheti már sokáig a VW, hiszen a Stellantis létrejöttével egy hasonló méretű cégről beszélhetünk darabszám tekintetében.
A prémium gyártók lényegében hasonló visszaesésekről számoltak be darabszám szempontjából, mint a piac többi része. Egyszerűen fogalmazva az első félévben mindenhol nagyjából a harmadával esett az eladott autók száma. Ennek ellenére a BMW veszített a tanulmány szerint messze a legtöbbet az autókon (itt hozzátenném, hogy cserébe a legeredményesebb finanszírozási üzletáguk nekik van, de ugye ezt itt nem lehet figyelembe venni) 1100 euró mínusz autónként elég fájdalmas. Az Audi és a Mercedes lényegében a felével számolhatóak, úgy nagyjából 600 euró bukó autónként. A Volvo mínusz 343 euróval autónként a mérete ellenére (vagy éppen ezért, ez mélyebb elemzés igényelne) egész jól megúszta az első 6 hónapot.
A koronavírus miatti magas veszteséget "az indikátorai annak, hogy egy cégnek strukturális átalakulásra van szüksége", Dudenhöffer szerint nem lehet arra számítani, hogy gyorsan javulnak majd a piaci kilátások az európai és az amerikai piacokon, ezért a "kapacitásleépítés" elengedhetetlen lesz.
A Porsche 10 000 eurót keresett autónként, a Tesla 3000 eurót. Itt két dolgot kell figyelembe venni, pro és kontra: a szén-dioxid kvóta eladásából származó eredmény ebbe bele van számítva. Tehát autónként nem feltétlenül termel nyereséget a Tesla. DE az egyetlen cég, amely új gyárakba invesztált, ami viszont hatalmas anyagi teher. A 3000 euró egyébként nagyjából a prémium gyártók normális árrése szokott lenni békeidőben.
A GM Amerikára és Kínára koncentrálva pénzt keresett (nagyon más nem is maradt már nekik), a Ford viszont erős veszteségeket szenvedett el. Dudenhöffer szerint az új Ford főnök, Jim Farley a következő hónapokban várhatóan dönt majd arról, hogyan szervezze át mélyrehatóan az európai üzletágát a cégnek. Izgalmas időket élünk.
Forrás