Nem annyira jön ki a matek a német energiaárakkal a villanyautó javára, és ez súlyosan veszélyezteti a kemény állami dotációval a piacra tolt elektromos autók kellő sebességű elterjedését, figyelmeztet egy Spiegel cikkben többek között a Deutsche Bank elemzője.
Az ADAC adatai szerint egy liter dízel átlagára 108,6 cent. Egy kétliteres dízel Golf az ecotesten 4.8 litert fogyaszt. Ez 5,21 euróra jön ki 100 kilométeren. Egy villany Golf az ecotesten 17,3 kWh-t fogyaszt. Ez 31 centes kilowattórányi áramköltséggel számolva 5,26 eurót jelent 100 kilométeren. Ez az otthoni töltés esetén kerül ennyibe, Ionity állomások az autópályák mellett adott esetben akár dupla fölötti áramköltségekkel is számolnak.
Eric Heymann, a Deutsche Bank közgazdásza szerint a következő években ugyan az elektromos autók ára a tömegmodellek esetén, nem utolsó sorban a szubvenciók miatt, összemérhető lesz a belsőégésű motoros autókéval, de ha nem lesz a kilométerköltség jelentősen alacsonyabb az eddigi technológiákhoz képest, akkor félő, hogy kiábrándulás várható a vásárlók részéről, különösen akkor, ha valakinek a gyakori autópályázás is benne lesz a felhasználói profiljában. Az értékvesztés a privát vásárlóknál a szakértő szerint nem olyan hangsúlyos szempont, mint a flottás ügyfeleknél, de ez is nehezen prognosztizálható egyelőre, hiszen az állami belenyúlás mindenhol torzítja a képet, a karbantartás egyszerűsége a villany esetén pedig továbbra is egy nagy előnye a technikának.
Heymann szerint ugyanakkor az energiaköltség esetén hosszútávon nem megúszható, hogy a villany olcsóbb legyen, mint a fosszilis energiahordozók, ellenkező esetben a transzformáció nem fog végbemenni. Mivel a villanyárak kapcsán a szövetségi statisztikai hivatal, és a szakemberek sem számolnak csökkenő árakkal a jövőben, legjobb esetben stagnálással, az olajárak kapcsán viszont további csökkenés várható az elemzések zöme szerint, a lanyhuló kereslet miatt. A megoldás, mint oly sokszor, megint az lehet a közgazdász szerint, hogy drasztikusan emelni kell az adótartalmát az üzemanyagoknak. Heymann szerint az olaj externális költségeit jobban ki kellene mutatni az árakban. Magyarra lefordítva: addig drágítsák az olajat, míg olcsóbb nem lesz villannyal autózni. Forradalmi gondolat. Itt azért tegyük hozzá, hogy a németeknél már van CO2 adó eleve, jövedéki adó is, és minden egyéb, ami még rájön erre. A villanynál nincs jövedéki adó. Értelemszerűen. Az meg hiányozni fog. Mindenki kiszámolhatja, hogy merre vezet az út.