Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Akira Yoshino szerint nem létezhet egyszerre az akkumulátoros elektromos technológia és a hidrogén hajtás

2020. október 13. - Várkonyi Gábor Autóblog
121288754_760492944748766_1593930453322037279_o.jpg
Professzor Akira Yoshino, akinek a Li-ion akku technológiát köszönhetjük, és aki megkapta az innovációjáért a Nobel díjat, nem hisz abban, hogy hosszabb távon létezhet majd egyszerre az akkumulátoros elektromos technológia és a hidrogén hajtás.

Interjúrészlet:

Ha olyan jövőbeli trendekre gondol, mint a megosztás és az önvezetés: kell-e az akkumulátorokat ezekhez a megváltozott használati profilokhoz igazítani, például amiatt, mert napközben többet lesznek használva így az autók?

Akira Yoshino: A 4 jövőbeli trend, a "CASE", tehát a konnektivitás, a megosztás, az önvezetés, és az elektromobilitás azt feltételezik, hogy az akkumulátorokkal szemben támasztott teljesítménybeli elvárások alapjaiban mások lesznek mint ma. Az akkumulátorok tartóssága lesz az elsődleges szempont, a kapacitás és a költségek témája a háttérbe fog szorulni.

Yoshino felfogása szerint, mivel az autók többsége a mobilitás egy eszköze lesz, amit megosztva fogunk nagyrészt használni, a hatótáv kérdése is relativizálódik, hiszen egyszerűen át fogunk ülni egy olyan autóba, ami fel van töltve, ha esetleg merülés közelében lenne az, amivel épp közlekedünk. Városi környezetben ez nyilván nem jelentene problémát, ugyanakkor a hosszútávú közlekedés kérdéseire nem tértek ki.

Elmondta továbbá, hogy 2025 lesz a fordulópont, addig a költség és a kapacitás a két fő faktora a gyártóknál az akkumulátoroknak, utána, a konnektivitás magasabb szintű terjedése miatt az, hogy egy autó minél többször legyen újratölthető, tehát tartós akkuval ellátott, kulcsfontosságú lesz, a használati szokások és a tulajdonlási szokások változása miatt. Hogy milyen új anyaggal lehet ezt elérni, arra még nem látja a választ.

Az interjú utolsó kérdése is izgalmas:

Nézzünk a távolabbi jövőbe: Japán nem csupán az akkumulátor cellák fejlesztésében jár élen, hanem a hidrogén technológia támogatásában is. Az EU és Németország éppen a minap mutatta be a hidrogén stratégiáját. Ön mit gondol? Az akkumulátoros elektromos technológia egy áthidaló megoldás, vagy mindkét technológia meg fogja találni a helyét a piacon?

Akira Yoshino: Amíg a hidrogén megtalálja az útját a mobilitás felé, még nagyon sok kérdést kell megválaszolni, főleg költség oldalon. Ettől fog függni, hogy hogyan fejlődik ez a technológia. Hosszú távon ugyanakkor nem hiszem, hogy hidrogén és akkus elektromos autók egyszerre fognak létezni a piacon. Sokkal valószínűbb, hogy a mobilitás komplett infrastruktúrájának egy formátumban kell megegyeznie, tehát vagy hidrogén vagy elektromos autó. Technikailag és gazdaságilag csak így működhet a dolog.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2816237236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2020.10.13. 11:08:57

"nem létezhet egyszerre az akkumulátoros elektromos technológia és a hidrogén hajtás"

Szerintem akár létezhetne is, de nem fog. Azért nem, mert az elektromos hajtás nem mindenhová megfelelő, de a hidrogénes nem komplementere az elektromosnak. Az elektromos kiegészitéseként sokkal inkább szóba jöhet a szintetikus benzin mindazon esetekben, ahol nagy energiasürüség (/térfogat és /tömeg) követelménye mellett a karbonsemlegességet is tartani akarják. Pl. repülőgép, hajó, kamion, hosszútávú közúti szállitás.
A hidrogén ugyanis lényegi előnyt nem ad a BEV-hez képest. Egy kisebb akkut ugyanugy bele kell tenni, villanymotorja is megvan, plussz üzemanyagcella, plussz hidrogéntartály (sok helyet igényel) és a hatótávja nem elég nagy. Ráadásul a hidrogént villannyal csinálják viz elektrolizisével (a földgázos előállitás ugyanis nem karbonsemleges), ami sokkal drágább (energiaveszteség+hidrogén tárolási/szállitási költség), mint az elektromosság közvetlen felhasználása akkutöltésre. És végül, a hidrogéntöltö kutakkal szemben az elektromos hálózat az egész világra kiterjedően már ma is megvan, csak használni kell. Igen, tudom, hogy a ma létező villanyhálózat használata az EVkre nem optimális, de már ma is használható. Azaz a belépési költsége alacsony/nulla. Aztán menet közbeni fejlesztésekkel ez tovább javitható.
Igy összességében a hidrogénhajtás túl drága lenne lényegi előnyök nélkül. A szintetikus üzemanyag is drága lesz, de a meglevő jármüpark használni tudja, nem igényel extra fejlesztási/belépési költségeket.
A hidrogén üzemanyag egyedüli jogosultsága rakéta hajtómüvek meghajtása. De sajátos problémái miatt ott is elkerülik, ahol csak lehetséges. Igy leginkább csak bolygóközi kilövések 2,/3. fokozatában használják.
süti beállítások módosítása