Írtam arról egy poszt nemrégen, hogy Kína hogy képzeli el a jövő hajtásait, és hogy ehhez képest Európa milyen stratégiát futtat, és ebből az én, magán jellegű véleményen szerint mi fog következni.
Volt rá rezonancia bőven, pozitív és negatív is. Az álláspontom fenntartom, szerintem nem vagyunk jó úton, ha kizárólag akkumulátoros elektromos autóra teszünk a jövőben fel mindent.
A kínai stratégia konkretizálódik. A Nikkei Asia írta meg a menetrendet, kíváncsi vagyok a véleményetekre, ezek alapján. 2035-re a hagyományos, szimplán belső égésű motoros autók forgalmazását betiltanák. Szó nincs viszont arról, hogy a belső égésű motor eltűnne. A piac felének "New Energy Vehicle" kategóriába kell esnie 15 év múlva. Eddig érthető. Ebbe a kategóriába a villanyon túl számos más, CO2 szempontból jól teljesítő hajtásnak is helye van, plug-in, hidrogén, stb. A piac másik fele pedig "sima" hibrid lesz a tervek szerint.
Magyarul: a kanyarban nem vagyunk ahhoz, hogy általános tiltása legyen a benzinmotoroknak, csupán villanyosítani is kell a hajtásláncot. Sokkal reálisabb felfogás, mint az, amit az EU vagy Kalifornia erőltet. Ez ugyanakkor azt is jeleni, hogy a belső égésű motorok fejlesztésére kell mérnöki és gyártói kapacitás is.
Tavaly egyébként még csak 5% volt a "NEV" arány. Ezt fogják fokozatosan feltolni 50 százalékra, az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a valóságban a "NEV" autók 95 százalékát akkus elektromos autónak szánják. 2030-ra a nem "NEV" autóknál már 75%-ra emelnék a hibridek szintjét, 2035-re pedig 100%-ban hibridet lehet csak eladni olyan autókból, amelyek "hagyományosnak" számítanak, tehát sima benzinest nem lehetne árulni. Ez egyébként minden bizonnyal magától is így szabályozódna. A kínai tervek szerint 2060-ra karbon semlegessé tennék a teljes gazdaságukat.
Érdekes eközben japán hozzáállása. Tavaly az új autók 39 százaléka volt hibrid. 2030-ra nincs megadott konkrét céldátum a japán kormányzat részéről. 50-70% közé akarják hozni az arányt. Messze nem olyan ambiciózus ez, mint az európai vagy a kínai hozzáállás.
Egy biztos: ami a világ messze legnagyobb autópiacán történik, az meghatározza majd a világ többi részének is a hozzáállását a technológiai kérdésekhez.