Franz Fehrenbach korábban a Bosch vezetője volt, ma a cég felügyelőbizottságának az elnöke. A szavának súlya van.
Szokatlanul keményen kritizálta az európai döntéshozókat az elektromos autó támogatási politikájukkal kapcsolatosan. Szavai kísértetiesen hasonlítanak Wolfgang Reitzle nyilatkozataihoz, aki most a Continental, – tehát a másik nagy és jelentős beszállító – felügyelőbizottságnak az elnöke.
Mindkét csúcsmenedzser a karrierjének a végén van, egy magyarázat arra, hogy miért mernek szabadabban fogalmazni, mint a napi frontvonalban lévő menedzser kollégáik.
"A belső égésű motor kárára kettős mércét alkalmaznak, – ráadásul a klímavédelem látja ennek kárát –. Ez ellen a német iparnak igazából egyöntetűen a barikádodra kellene vonulnia" – fogalmazott Fehrenbach.
"Mindenki tudja, – folytatta –, hogy az aktuális energiamix esetében Európában nem klíma semlegesen közlekednek az elektromos autók, "ennek ellenére nulla CO2 kibocsátású autónak számítanak a törvényalkotók szerint".
Fehrenbach szerint ráadásul az ázsiai függés az akkuk terén, és azok előállításának környezetterhelése semmilyen szinten nincs figyelembe véve a transzformáció kapcsán.
Ezek régóta ismételgetett tételek, mégsem látszik, hogy bármiben is jobb belátásra lehetne bírni a döntéshozókat. Egy jobban átgondolt, reálisabban időzített, saját iparunk szempontjából barátságosabb menetrenddel ugyanoda jutnánk a végén, csak nem okoznánk ekkora rombolást az európai gazdaságban. Az autóipari szereplők jellemzően hasonló véleményen vannak a dolog kapcsán.
"Semmi elvi probléma nincs az elektromos autóval, de a jelenlegi állásban egyszerűen még nem egy piaci értelemben kiforrott, érett megoldás" Már csak az infrastruktúra miatt sem, ha 2030-ra "tényleg 1 millió töltőpontot szeretnénk, akkor heti 2000 darabot kellene átadni. Most 200 körül vagyunk, és ez Németország".
A belsőégésű motorokat Fehrenbach szerint lehet klíma semlegesen üzemeltetni, és a hidrogén alapú gazdaságba is fektetni kellene erőforrásokat. Diverzifikált stratégiai megközelítés helyett ugyanakkor egy technológiát tiltanak, egy másikat meg kivételezetten támogatnak.
Ami a szociális piacgazdaságot illeti, a korábbi Bosch vezér szerint a Tesla német tevékenysége nem lehet példa az ipar számára.
"Ha komolyan gondoljuk a szociális piacgazdaságot, akkor nem járhatunk úgy el, mint a Tesla. Ez azt jelentené, hogy bezárhatnánk a klasszikus gyárakat, és zöldmezős beruházásokként újrakezdhetnénk a termelést, anélkül, hogy figyelembe vennénk azoknak az embereknek a sorsát, akiket ez a változás érint".
Forrás