Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Egy német tervezet szerint a szolgáltatóknak joguk lenne korlátozni az áramellátást

2021. január 19. - Várkonyi Gábor Autóblog

"Csúcslapítás". Ezzel a szép eufemizmussal írta körül a német gazdasági minisztérium azt a tervet, amely alapján korlátoznák a háztartások áramellátását olyan időszakokban, amelyek kritikusak a hálózat szempontjából.

139888230_830611357736924_5950617098549954710_o.jpg

A tervezet szerint napi maximum 2 órára joguk lenne a szolgáltatóknak korlátozni az áramellátást, ami a gyakorlatban annyit jelentene, hogy ebben az időszakban nem lehetne tölteni a villanyautókat otthon.

Hatalmas felháborodást váltott ki a tervezet, amit a Welt szellőztetett meg. Nem is csoda. Mást se hallani évek óta, mint hogy iszonyú pénzzel és törvényi ösztönzőkkel terelik nagy erőkkel a villany felé a vásárlókat, és még az egész folyamat hajnalán vagyunk, amikor már áramkorlátozásokról kell terveket készíteni a megfelelő minisztériumokban. Ciki. Vissza is vonták a tervet, de hát valamiért el kellett készíteni. A bizonytalanság eloszlatásához a villanyhajtással kapcsolatosan az ilyen manőverek biztosan nem tesznek hozzá. A nyilvános töltőket egyébként nem érintette volna a korlátozás.

Azoknál ugyanakkor jelentősen drágább a töltés, mint otthon, és jelenleg nem is túl jó az ellátottság ezekből. A támogatások hatására annyival több lett a villanyautó, hogy a 2020 májusi állapothoz képest, amikor 10 autóra jutott egy nyilvános töltő, év végére már 17 autónak kellett ezeken elméletben osztoznia.

Az EnBW energiaszolgáltató tesztjei alapján nincs ok egyelőre aggodalomra, 13 millió elektromos autóval elbírnak a számításaik szerint, ami a jelenlegi állomány nagyjából harmada, ugyanakkor azt elismerték, hogy ilyen mennyiségnél az agglomerációs területeken lesznek gondok. Hasonló eredményre jutott az Eon is.

13 millió villany autótól még nagyon messze vagyunk Németországban is.

A témával foglalkozó szakemberek szerint lokális problémák felléphetnek a jövőben, és vélhetően fel is fognak lépni áramellátás kapcsán, ugyanakkor komolyabb gondok, azaz például országos áramkimaradások biztosan nem lesznek elektromos autók töltése miatt.

Benedikt Kessler, az energis-netzgesellschaft.de vezetője a Focus-nak adott interjújában tavaly azt mondta, hogy teoretikusan megoldható lenne egyszerre nagyon sok autó töltése is, 3,7-7,4 kW közötti teljesítménnyel, és intelligens hálózat vezérléssel, "de ez nem működne egy 100 százalékos elektromos autó aránynál. Nem is hiszem, hogy ez meg fog valósulni. Inkább egy 30% körüli aránnyal számolok reálisan", fejtette ki Kessler.

Az elektromobilitás pártolói felhívják a figyelmet arra, hogy a jövőben pénzt is lehet majd keresni azzal a tárolási kapacitással, ami elektromos autóban értelemszerűen meg van. Ha kétirányú kommunikációra alkalmas wallbox van telepítve, és megújuló energiaforrásokba is invesztált valaki a háza körül, akár 1000 eurós összegek is összejöhetnek a számításiak szerint évente az intelligens energia menedzsmentből, vagy az áramtőzsdéből. (Intraday kereskedelem).

Egyben egyetértenek a szereplők: a hálózat megerősítésére, kiépítésére hatalmas összegeket kell még költeni Németországnak, különben minden erőfeszítésük ellenére hamar elérik a problematikusnak számító arányokat villanyautókból az agglomerációkban. Akkor pedig az autó egyik legfontosabb, és évtizedek óta megszokott tulajdonsága, az azonnal elérhető, szabadságot adó, lehívható hatótáv nem lesz adott. Ez sokak kedvét szegheti a német döntéshozók szerint.

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2916395494

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dany 2021.01.21. 06:30:37

Továbbra sem értem, nekünk miért releváns a német energiapiac. Messze van, hogy onnan vásároljunk áramot, és Paks 2 építése is napirenden van.

Mindemellett itthon még 1% sincs az elektromos autók aránya, azon aggódni, hogy nem lesz áram felesleges, a megújulók miatt most épphogy a többlet termelés okoz gondot a hálózatnak. Ráadásul 2021-től minden új építésű épületnél kötelező napelem (és hőszivattyús rendszer) kiépítése is.

miert? 2021.01.21. 15:47:27

@Dany Ha jól gondolom, Gábor azért idézte ezt a német cikket, hogy megmutassa, az elektromos ökoszisztémára való átállás kellemetlenségeket is hoz az életünkbe. Nyilván ez lesz majd nálunk is némi késéssel.
A villanyellenesek most kárörvendezhetnének -- de nincs miért. Mert ez nem új információ. Jó ideje pontosan tudjuk a várható átmeneti nehézségeket. Ezeket meg kell oldani a későbbi harmonikus életvitelhez.
Hogy valami hasonlatot is mondjak: öreganyám házába 52-ben kötötték be a villanyt. Csak világitásra használta sokáig. Amikor 70ben lecserélte a faszenes vasalóját villanyvasalóra, akkor az levágott minden létező biztosékot neki. Kiderült, hogy a fél hálózatot ki kellett cserélni egy vasaló miatt. Amiért persze morgott. De ebből nem az a tanulság, hogy maradt volna inkább a faszenesnél, hanem az, hogy a modernizálásnak megvannak az extra költségei.

Dany 2021.01.21. 18:51:34

@miert?: Persze, ugyanez igaz a panellakásokra, amit leírtál hasonló példa. Az alukábel, egy fázis, nem bírja el a 25 Amper a klímát, a mosogatógépet, elektromos tűzhelyet, mosógépet egyszerre. Mert nem ennyi fogyasztóra tervezték. De nem a 7.-ről kell az elektromos autót tölteni hosszabbítóról.

Mindegy is, szerintem a magyar ellátás biztonság közel sem ilyen rossz, mint amilyennek a cikkben a német van beállítva.
süti beállítások módosítása