Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Stratégiai együttműködést kötött a Ford és a Google

2021. február 02. - Várkonyi Gábor Autóblog

"Dearborn, Mich., and Sunnyvale, Calif., február 1, 2021 – A Ford Motor Company és a Google ma jelentették be egyedülálló, stratégiai léptékű együttműködésüket, ami felgyorsítja a Ford átalakítását, és újszerű élményeket biztosít az összekapcsolt járművek használóinak. A Ford azt is nyilvánosságra hozta, hogy felhő-szolgáltatója a Google Cloud lesz, mivel a Google világszínvonalú tapasztalattal bír az adatfeldolgozás, a mesterséges intelligencia (AI) és a gépi tanulás (ML) területén. Az új, hat évre szóló együttműködés keretében 2023-tól a Ford- és Lincoln-modellek millióiban működik majd az Android rendszer, beépített Google alkalmazásokkal és szolgáltatásokkal – függetlenül attól, hogy az autó milyen árkategóriában szerepel."

145243618_839164690214924_1368513304671337298_n.jpg
Részlet a ma reggeli sajtóközleményből. Van okunk örülni? Vegyes érzéseim vannak. Az autógyártók elkeseredett utóvédharcokat folytattak eddig, hogy védjék a lassan védhetetlent. Jól működő operációs rendszereket kellett volna fejleszteniük az autóikba, amelyek fel tudják venni a versenyt a tech cégek szolgáltatásaival.

Ugye, hogy leírva is lehetetlen küldetésnek hangzik? Összehasonlíthatatlan a töke és tudásbeli helyzete egy autógyártónak bármely tech céggel szemben.

A helyzet azonban úgy fest, hogy ha a jövő pénzgeneráló szerkezetét kiveszik a kezéből az autóiparnak, akkor végképp hardver beszállítóvá degradálják. Az pedig a táplálékláncban elfoglalt helyét lejjebb teszi az egész iparágnak.

Ezzel párhuzamosan egy újabb szeletét adja oda az életünknek a tech cégeknek ez a fejlemény. Azoknak a tech cégeknek, amelyek így is kontrollálhatatlanul nagyra nőttek, és veszélyesen sok pénzzel, nagy hatalommal, és végtelen információval bírnak.

Nem tudok tehát igazán örülni ennek, de érthető, hogy egy autógyártó miért dönt így. Megnyerhetetlen meccsnek tűnt, és inkább kiszálltak, mielőtt milliárdokat égetnek el valamire, ami biztosan rosszabb lesz, mint amit a tech cégek kínálnak majd. Egy konkurens pedig biztosan lesz, aki elkapja majd a kormányt a tech cégekkel történő szembeszáguldás kapcsán. Egy be fog hódolni, és versenyelőnyhöz jut ezáltal. A felhasználói élmény ugyanis jobb lesz ennek kapcsán. A Geely régóta a Google-re számít.

A nagy gyártók ellenálltak. Adatvédelmi aggályok és üzleti megfontolásokból is. A japán gyártók zöménél például sokáig azért sem ment zökkenőmentesen a telefonintegráció sem, mert a lehető legminimálisabb meghátrálást sem szerették volna megtenni a tech óriásokkal szemben. Nekik sem ment.

A német prémium trió először külön-külön szeretett volna a saját útját járva saját oprendszert fejleszteni. Mára belátták, hogy az a minimum, hogy össze kell fogniuk, ha túl akarják élni a fejlődés ezen körét. Így is erős kételyeim vannak annak kapcsán, hogy van-e esélyük szoftveresen felvenni a versenyt ezekkel a cégekkel.

A kínai óriás meg még csak most mutatja meg a valós arcát, erejét és érdekérvényesítő képességét. Foxconn, Tencent, Baidu, és ehhez hasonló cégek állnak készen arra, hogy a kialakuló új értékláncban egy huszárvágással a legnagyobbakkal küzdjenek meg, olyan terepen, ahol a legtöbb pénzt, és legtöbb információt lehet megszerezni.

Ehhez képest sajnos bármi, ami a "régi" világból való, nagyon lassúnak, és nagyon gyengének tűnik. Mintha karddal mennének a puskaporral rendelkező hadseregnek.

Gyökeresen más "határok" lesznek a csata zajának elülése után. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy lesz-e ideje az autóipar szereplőinek arra, hogy feltalálják a maguk puskaporát. Van, aki dolgozik rajta, és van, aki az "ellenségtől" veszi meg, tehát már annak a kezében van.

Azért szomorú egy kicsit ez, mert régóta lehetett tudni, hogy mi következik, mi lesz a következő kör, és kivel állnak majd szemben.

Nem vagyok szoftveres szakember, – és akkor finoman fejeztem ki magam –, ugyanakkor nagyon sok olyan szakemberrel beszéltem az elmúlt években, akik ismerik belülről az autóipari folyamatokat, és rálátnak a szoftveres skill-ekre. Sajnos nem abba az irányba haladt az elmúlt időszakban sem a fejlődés, hogy bármennyit is sikerült volna behozniuk a hátrányukból. Sőt, az olló tovább nyílt.

Korszakosnak gondolom ezért a Ford döntését, és teljes mértékben meg tudom érteni, hogy mi vezette őket erre. Azok, akik erre az útra fognak lépni, és biztos, hogy sokan lesznek, kénytelenek lesznek az önképüket is újra definiálni. Már nem az autóipar az erősebb tárgyaló fél az asztal túlvégén.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2016413078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása