Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Egy német kutatóintézet felmérése szerint a megkérdezettek többsége nem akar elektromos autót venni

2021. március 17. - Várkonyi Gábor Autóblog

"A megkérdezettek többsége nem akar elektromos autót venni, és erősen kétségbe vonja az elektromobilitás környezetvédelmi hasznát."

161644150_206069421309347_8801755201616884999_o.jpg
A német Allensbach kutatóintézet folyamatosan figyeli a németek "hangulatát" különböző témákban. A megkérdezésen alapuló kutatások a közlekedés témájában érdekes képet mutatnak: az embereket nagyon érdekli az ökológiailag felelős és fenntartható közlekedés, de ez nem jár feltétlenül együtt azzal, hogy ezt az elektromobilitáshoz kössék.

A legutóbbi felmérés szerint 55% elutasítja, hogy elektromos autót vegyen. 29% elképzelhetőnek tartja ezt, ugyanakkor a 29% kétharmada csak "nagyon távoli jövőben" venne elektromos autót. A felmérés az alsó-szászországi tartományra szorítkozott.

Nem túl combos számok.

2020 decembere és 2021 februárja között azok száma, akik potenciálisan hajlandóak lennének elektromos autót venni, jelentősen csökkent.

A téli hónapokban készült felmérések feltárták a technika egyik legnagyobb gyengeségét, a jelentősen csökkenő hatótávokat télen. A jelenlegi akkumulátor technológiával akkora eltérések tapasztalhatóak tavaszi, klíma nélküli, kellemes időszakok és téli hidegek, fűtéssel súlyosbított körülményei között, hogy úgy tűnik, hogy azok, akik először találkoznak a technikával, visszahőkölnek.

A gyakorlatban egyébként alá tudom támasztani, hogy nagyon sokan a média és a közbeszéd által túlzott optimizmustól fűtve csalódnak akkor, amikor elmondom a realitásokat árak és hatótávok kapcsán. Szinte hetente van olyan érdeklődő nálam, aki úgy gondolja, hogy 10 millióért már lehet kapni minden körülmények között 5-600 kilométereket akár autópályán is teljesíteni tudó elektromos autókat, amelyek 20 perc alatt feltölthetőek. Messze vagyunk egyelőre ettől. Ezzel együtt soha senkit nem beszélek le elektromos autó vásárlásról, sőt, ha adottak a körülmények, akkor támogatandónak is gondolom. Egyszerűen jóval ritkábban adottak ezek a körülmények, mint azt sokan hinni szeretnék. Egyelőre. De vissza a felméréshez.

9% tudja elképzelni, hogy rövid időn belül elektromos autót vegyen magának, de itt döntő többségében a fiatalabb korosztályról van szó, és van egy rossz hír ebben: használt elektromos autót szeretnének. Ezzel megint visszakanyarodunk oda, hogy a vágy és a realitás még nincs szinkronban egymással ebben a kérdésben. A nálam is gyakran elhangzó kérdés: 3 millió körül ugye már lehet venni 300 kilométert menni képes használt elektromos autót? Nem, nem lehet.

A középkorúak és az idősek vásárlási hajlandósága messze nem olyan magas, mint a fiatalabbaké.

2020-ban és idén is megkérdezték a felhasználókat, hogy mi szól az ellen, hogy elektromos autót vegyenek. A legfőbb ok a gyenge infrastruktúra, azaz a kevés töltési lehetőség. 2020-ban 62,2% jelölte ezt meg fő oknak, idén már "csak" 60,9%.

Második ellenvetés a hatótáv. Itt növekedett a szkeptikusok száma. Tavaly 57,3% idén 62,3%!

A költségek is eltántorítóak: 58,2% mondta 2020-ban, hogy ez visszatartó erő, idén 57,2%.

Ami igazán érdekes, az az a kép, ami az emberek fejében él a környezetvédelmi aspektusával kapcsolatban ennek a hajtásnak. 2020-ban 48,7% mondta azt, hogy vannak fenntartási a teljes környezeti lábnyomával kapcsolatosan az elektromos autózásnak. Figyelemre méltó, hogy ebben a kérdés határozott romlás figyelhető meg a megítélésben. 57,3%, jelezte aggályait 2021-ben ugyanebben a kérdésben. Ez egy nagyon erős növekedés.

44,1% mondta tavaly, hogy túl sokáig tart a töltése az elektromos autóknak, 48,2% mondta ugyanezt idén. Itt is rosszabbodik a megítélés.

44,3% szerint az elektromos autók még nem kiforrott technológiájúak. Ez tavaly nagyobb gond volt tehát a felhasználók szemében, mint a töltési idő. Idén erre a kérdésre is többen válaszoltak az elektromos autókra nézve negatívan, 46% szerint nem kiforrott a technika, de a zavaró tényezők közül ez a szempont lett idén az utolsó.

Politikai hovatartozás szempontjából is elemezték a kérdést, és megdöbbentő módon a zöldek szavazóinak is jóval több mint a fele fenntartásokkal van az elektromobilitással szemben, náluk csak az Afd szavazói kritikusabbak. A "klasszikus" pártok szavazói körében elfogadottabb a technika.

Az alsó-szászországi megkérdezettek mindössze 22 százaléka helyesli a kormány szubvenciós politikáját az elektromos autók kapcsán, 47% szerint a politikának a környezetvédelmileg fontos célokat kellene kitűznie, de azok megvalósítási formáit a gazdaságra kellene bíznia.

Az autó egyébként ott is a központ eleme a mobilitásnak: a megkérdezettek fele naponta használja az autóját, háromnegyede hetente többször. A második helyen van a kerékpár. 18 év feletti lakosoknál a vasút és a busz alárendelt szerepet játszik a mobilitásban.

91% számára az autó elengedhetetlen 80% a kerékpárról nem mondana le semmiképpen.

Ez a felmérés számomra két tanulságot rejt: az első, amit már sokszor elmondtam, az az, hogy amikor valaki megteheti, akkor a saját autó egy vágyott közlekedési eszköz. Mindegy, mit prédikálnak minduntalan. Ez Alsó-Szászországban különösen így van, ahol az emberek kétharmada vidéken él. A saját autó mellé kiegészítésként szeretnek alternatívákat használni emberek, de nem saját autó helyett.

A második: a túlzott elvárásokat gerjesztő média nem fog jót tenni az elektromos autózásnak. Ha reálisabban tudósítanának az elektromobilitás előnyeiről és hátrányairól egyaránt, akkor nem történhetne meg az, hogy a technológia terjedésével nő a szkeptikusok száma. Ez több szempontból is súlyos gondot vetít előre. Egy mesterségesen fenntartott hurrá optimista megközelítés uralkodik a kérdésben, a felhasználók széles tömege pedig azt hiszi, hogy lényegében ugyanott tart a technika, mint amit eddig megszoktak, és keserűen ébrednek, amikor rájönnek, hogy nem. Ez el fog riasztani olyanokat is ettől a hajtási módtól, akik egyébként megnyerhetőek lennének az ügynek. Sokszor vitatkozom az elektromos autós frakcióval erről. A realitásokat kellene felvázolni, és azt, hogy hol tartunk most, és hova van esélye fejlődni ennek. Azzal már nem is foglalkozom, hogy ezért elektromos autó ellenesnek vagyok kikiáltva, ami egy röhej. Látható, hogy ebbe az irányba megy minden, és nem lesz visszafordulás, akár tetszik, akár nem. Közelebb lehetne húzni a két "törzset", az ellenálló feleket, ha mindenki beismerné a pro és kontra érveket a saját favorizált technikája kapcsán.

A felmérést a Focus.de tette közzé.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr5816468132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2021.03.17. 23:20:25

"Egy német kutatóintézet felmérése szerint a megkérdezettek többsége nem akar elektromos autót venni"
Hááát, elég nagy felfordulást okozna, ha a többség már most villanyautót szeretne, amikor a kinálatban alig pár %-nyi EV szerepel. Szerintem nagyjából összhangban van a kinálat és a kereslet.
Amúgy természetesen mindaz fennáll, amit idéztél Gábor a villanyautók korlátairól. Vannak jelek, hogy mire a termelés felfut, addigra ezek a korlátok is oldódnak valamelyest. Az infrastruktúra épülőben, a tömegtermeléssel némi árcsökkenés is együttjárhat, és az akkuk árcsökkenésével a nagyobb hatótáv (akku) is megvehető lesz. És akkor remélhetőleg az EV népszerüsége is javulni fog.

W12petrol 2021.03.18. 08:46:02

@miert?: szerintem nem igy van! Az emberek nem hülyék nem kell nekik a szar! Pár %ev kinálat? Te hol élsz annyi modell van már mint a szar! Én továbbra is úgy gondolom ahogy fritz indra professzor a villanyautózás egy drága zsákutca!

miert? 2021.03.18. 11:14:30

A Morgan Stanley azt jósolja, hogy távlatilag a villanyautók ára 5ezer$ alá esik.
Minden gyártó igyekszik lenyomni a költségeit, mert csak akkor tud nagy volumenben eladni.
Például a Teslánál kiszivárgott tervek szerint jövőre piacra dobnak egy 25ezer$ villanyautót, ami jelentősen olcsóbban árazott autót jelentene. De a többi modelljének az ára is folyamatosan csúszik lefelé.

Dany 2021.03.18. 16:07:40

@W12petrol: akkor mit szólsz a 'KONSZERN' hétfői "POWER DAY" eseményéhez? Mégiscsak a világ TOP2 autógyártójáról van szó, ők csak tudják mit csinálnak, 600.000 alkalmazottal, évi 12 millió eladott autóval. Náluk jobban senki se ért a világon jobban az autógyártáshoz, talán csak a Toyota, hozzájuk képest mindenki jelentéktelen porszem a gépezetben.

W12petrol 2021.03.18. 16:12:40

@Dany: ez igaz! Ez köszönhető az előd nagytudású és jó felfogású vezetőknek,(pl.piech) akinek ez köszönhető! Most a konszern vezetője egy majom(diess) aki a világ legnagyobb szélhámosának(maszk) a picsáját nyalja, ennek meglessz bőven a böjtje! Az utódjára sok feladat fog hárulni!

Dany 2021.03.18. 16:25:15

@W12petrol: Most szavaztak neki bizalmat, amit ő (Diess) kérvényezett, vagy 2023-ig bérelt helye van. De ha ősszel nyernek a zöldek, akkor nyugdíjas állás neki a Konszern vezetői szék. Mekkora poén lenne, ha kiderülne, Diess Musk belső embere. :D

W12petrol 2021.03.18. 16:32:00

@Dany: bizalmat?! Nem volt más mindenhol gond van a munkaerővel, az autóiparba is! A ződek meg baszhatják ősszel a saját zöld taknyukon fognak elbukni!!!

csorsza 2021.03.19. 13:05:55

@miert?: Az innovációt valakinek meg kell a végén fizetni, az új technika mindig drága autót fog eredményezni. Nyilván, a tizéves akkutipussal szerelt autó olcsóbb lesz, de ki fogja az elavult technikát megvenni? Jó, pl. mi, itt a Nyugat-Balkánon, ahol a németek levetett szara is királyság...
süti beállítások módosítása