Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Egy amerikai tanulmány szerint minden ötödik vevő újra hagyományos autót választ egy elektromos autó után

2021. május 04. - Várkonyi Gábor Autóblog

Érdekes nézni, ahogy terjed egy-egy tanulmány a világsajtóban, olyan témákkal kapcsolatban, amelyek sokakat érdekelnek, és jellemzően megosztóak.

181412094_238704441379178_5426024145390833490_n.jpg

Pár napja jött szembe a hír arról, hogy egy amerikai tanulmány szerint az elektromos autósok közül minden ötödik visszaül belsőégésű motoros autóba, miután kipróbálta a villanyautó birtoklást.

Vártam egy kicsit, elolvastam az amerikai sajtó interpretációját, az európai híreket is, és természetesen a magyar portálok híreit is. Meglepően nagy volt a szórás abban, hogy ki mit látott bele a tanulmányba.

Egyrészt, 2012 és 2018 közötti adatokat vettek alapul. Közel egy évtizede teljesen elektromos autóból még Kaliforniában sem nagyon lehet válogatni, a kínálat kis túlzással a Leaf-re és a Model S-re szorítkozott. Ez a helyzet néhány év alatt gyökeresen megfordult, 2018-ban, alig 6 évvel a tanulmány kezdetét jelentő időponthoz képest jelentős változás állt be a piaci helyzetben, az elektromos autózás megítélésében, az elérhető modellek számában, és az infrastruktúra kiépítettségében. Kicsit több, mint fél évtized alatt megfordult a világ Kaliforniában, ráadásul elsők között mondta ki végső dátumot azzal kapcsolatban, hogy meddig engedélyezik belsőégésű motorral ellátott új autók forgalomba helyezését.

A villanyautósok egyik legtöbbet ismételt állítása az, hogy bár lehet, hogy egyesek idegenkednek az új technikától elsőre, aki kipróbálja, az "soha" nem ül vissza többet "hagyományos" autóba. Nos, 20%, az minden ötödik vevő. Az meglepően sok. Főleg egy olyan közegben, ahol sikk villanyautózni, ráadásul aki 2012 és 2018 között vett teljesen elektromos autót, az azért elkötelezett, early adopternek tekinthető még Kaliforniában is, és nagy valószínűséggel magasabb jövedelmű az átlagnál.

A hírek döntő többsége úgy interpretálta a dolgot, hogy "több nyilvános töltővel" lehet megoldani a 20%-os elvándorlást. Fura ez, mert számos helyen pontosan az ellenkezőjét lehetett olvasni, azaz azt, hogy teljesen mindegy, hogy mennyit költ az állam a nyilvános hálózat fejlesztésére, mivel az emberek döntő többsége otthon tölt, - az a kiszámítható, az a kényelmes -, ezért az elpártolás szorosan összefügg azzal, hogy valakinek biztosított-e továbbra is az otthoni töltés lehetősége, vagy változás áll-e be ebben.

A tanulmány ráadásul a PHEV autókat is említi. Ez számomra még furább.

A kutatás szerint egyébként a többség valóban úgy tervezte, hogy megtartja az elektromos autóját, amit azért vett, mert úgy gondolta, hogy jobb a környezetnek, és olcsóbb valamint egyszerűbb a karbantartása. Ez tehát a két fő indok a kutatók szerint a váltásra. Miért váltotta vissza mégis? Kisebb háztartásokban élők, fiatalok, olyanok családok, ahol csak egy autó van, és főleg nők választották azt, hogy újra benzines autót vegyenek.

Az alacsonyabb jövedelműek számára az otthoni töltés nehezebben megoldható, ezért a tanulmány kifejezetten ennek elősegítését tartja fontosnak a megtartás szempontjából, mert a számokat elemezve azok maradtak a villanyautónál, akik nem voltak kizárólagosan a nyilvános töltőkre szorulva. Aki tehát nem saját házban laknak, azok számára is megoldást kell valahogy találni, ha valóban a villanyt akarják kizárólagosan elfogadni a jövő hajtásának. Úgy tűnik, hogy sok helyen tévesen ezt úgy interpretálták, hogy a nyilvános töltőket kell szubvencionálni az áttöréshez.

Idézem az egyik szerzőt:
"Access to public charging infrastructure, on the other hand, did not seem to play a big role in the decision to keep or forgo an EV, says Hardman, “So any public charging investments may not change buyers’ decisions.”

Röviden összefoglalva: a nyilvános töltésnek nincs akkora szerepe az elektromos autózásban, mit azt sokan gondolják.

Én pedig továbbra is azt gondolom, hogy nincs "A" jó megoldás. Párhuzamosan sok jó megoldás lehet arra, hogy csökkentsük a környezet terhelését a közlekedésből fakadóan.

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr4616521790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása