Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A Toyota vezére nem ért egyet a belsőégésű motoros autók tiltásával

2021. május 12. - Várkonyi Gábor Autóblog

Akio Toyodát elkönyvelték villanyautó ellenesnek az elektromos autózást egyedüli üdvözítő megoldásnak látó véleményvezérek. Lassan egyedüli autóipari vezetőként nyilatkozik higgadtan és tárgyilagosan arról, hogy nem biztos, hogy ez az egyetlen útja annak, hogy elérjük a környezetvédelmi céljainkat.

185015315_244190877497201_6580228403593503701_n.jpg
A Japán Autógyártók Szövetsége, a JAMA közgyűlésén Toyoda kritikával illette a japán kormány terveit azzal kapcsolatosan, hogy 2035-től tiltaná a belsőégésű motorral ellátott autók új autóként történő forgalomba helyezését a szigetországban. A Toyota vezére szerint először technológiailag kellene azon a szinten lennie az elektromos autózásnak, hogy teljes mértékben kiválthassa a belsőégésűeket, és utána kellene ehhez szabni a törvényeket, és nem fordítva. A japán autógyártás versenyképességét is félti a világ legnagyobb és legsikeresebb autógyártójának a vezetője. Befektetők egy csoportja, főleg skandináv ország nyugdíjalapjairól van szó, élesen kritizálta a japán üzletember hozzáállását az elektromos autózáshoz, amely szerintük a cég túlélését veszélyezteti. Érdemesebb lenne egy kicsit globálisan is gondolkodniuk, hiszen Norvégia vagy Svédország társadalmának és kormányának anyagi lehetőségei nem összemérhetőek a fejlődő országok lehetőségeivel. Akio Toyoda vélhetően arra is gondolt a szabályozások kapcsán, hogy az export kérdése sincs a felvetésben szabályozva. Magyarul, arra még nem tér ki a tervezet, hogy csak forgalomba helyezni nem szabad ezeket az autókat 15 év múlva, vagy gyártani – és ezáltal exportálni – sem. A Toyota jelentős pénzt keres Afrikában és Ázsia szegényebb országaiban is, ahol a villanyautózásra való átállás biztosan nem lesz téma másfél évtized múlva, sem infrastruktúra, sem vásárlóerő szempontjából.

A hozzáállás szerintem világos: tiltani nem kellene semmit, szerintem sem. Ha egy technológia bizonyít, akkor felesleges a tiltás. Akkor magától is át fog állni a piac, főlég így, hogy ösztönzőkből van bőven, és a fejlesztések is "irányba álltak", azaz visszafordulni, főleg Európában, nem fogunk a belsőégésűek felé. Ha az akkuk ára szignifikánsan csökken, a benzinesek gyártási költségei lényegesen nőnek, akkor a paritás el fog érkezni, és a kérdés önmagától el fog dőlni. Ha nem, akkor viszont a tiltás a piac megerőszakolása. Akio Toyoda kifejtette azt is, hogy ha Japán a CO2 semlegesség irányába akar lépéseket tenni, akkor gyorsabban és hatékonyabban kell invesztálnia megújuló energiákba. A fukushimai baleset óta az ott kiesett kapacitásokat lényegében fosszilis alapú erőművekkel pótolták, ami nem tett jót az ország károsanyag kvótájának. Toyoda szerint vége van annak a modellnek, amikor a gyártást olcsóbb bérköltségekkel működő országokba helyezték ki, és ezáltal jutottak előnyhöz cégek.

A jövőben a Toyota vezére szerint a zöld energiával működtetett gazdaság jelenthet versenyelőnyt, és országának ezen kellene dolgoznia, tiltások helyett.

Források: Energyworld.com, Nasdaq

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr4516556910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2021.05.12. 11:10:35

Nem lesz népszerű, amit irok, csak próbálom értelmezni a helyzetet.

A Tisztelt Toyoda úr nyilván saját cégének érdekeit képviseli és a ilyen szemüvegen keresztül látja a világot. A Toyota, mint a jelenlegi legnagyobb autógyártó, nyilván annak örülne, ha ez igy fennmaradna, és nem kér abból, ha ezt a pozicióját bármi fenyegeti.

Ugyanakkor politikushoz méltó módon mellébeszél, a lényeget kerülgeti és zagyvaságokat mond. Pl.
"A jövőben a Toyota vezére szerint a zöld energiával működtetett gazdaság jelenthet versenyelőnyt, és országának ezen kellene dolgoznia, tiltások helyett."
A zöld energia nem olcsó, a kőolajalapú gazdaság olcsóbb lenne. Ha csak a piaci folyamatokra hagynánk, akkor senki sem használna megújuló energiát. A karbonsemleges ipari és energiatermelés nem piaci érdek, hanem a piacon kivülről jövő kényszer. Ezt csak puhább (támogatás) vagy keményebb (tiltás) szabályozással lehet elérni.

Jól mutatja, hogy a technológiaváltás nem piaci kérdés, hogy a hidrogén alapú közlekedés egyenlőre nem piacképes ezért jelenleg vegetál. A Toyota pechje, hogy ebbe jelentős pénzt és időt fektetett és veszitett.

W12petrol 2021.05.12. 12:50:36

@miert?: Nem igazán látod a lényeget, egy olyan autógyártó aki tudja hogy mi az életképes thecnika szerinted zagyvaságokat beszél!? ne higgyük már el hogy a villanyautó megmenti a bolygót mert ez faszság, ugyanolyan üzlet mint bármi más! Egyébként meg a villany is (millió szubvenció mellet) is vegetál mert az sem életképes! Ami az az a benzin és a dízel! és reméljük sokáig így is marad!!!
süti beállítások módosítása