A Hasznaltauto.hu sajtóközleménye szerint 49,9 százalékkal magasabbak a kínálati árak a portálukon szerepelő új és használt autók esetében, mint egy évvel ezelőtt.
A mellbevágó szám nem jelent meglepetést. Év elején 25% majd az első negyedév végén 32%-os emelkedést jelentett a két évtizede piacvezető portál.
A Covid első hullámának az idején írtam a blogomon, hogy aki bátor, az használja ki a lehetőséget, mert a néhány hét erejéig tapasztalható árzuhanás rövid távú lesz, és soha nem látott mértékű árrobbanásnak leszünk tanúi néhány hónapon belül.
Az okok sokrétűek. A megszakadt ellátási lánc és a chip hiány miatti megnövekedett várakozási idők az új autókra csak kis részben magyarázzák a helyzetet. Az új autók árnövekedése közvetlenül hat a használt piac helyzetére is. Az említett két faktor kétségkívül lényeges tényező, ugyanakkor a nyersanyagok általános drágulása is felfelé tolja az árakat, ahogyan a berobbant kereslet is árfelhajtó hatású.
A CO2 büntetések beépülése a belsőégésű motorral felszerelt autók árába hatalmas szerepet játszanak az új autók drágulásában, ahogyan a villanyra való átállás költségeinek a szétterítése is. Ne felejtsük el a megfizethető kisautók kinyírását is a súly alapon szabályozott CO2 kvóta elrontott szabályozásával, amiről már többször írtam korábban.
Az árfolyam sem segít, ezt is meg kell említeni, és alapvetően nem látszik semmi, ami ezt a tendenciát ellentételezné, vagy esetleg megtörné az új és a használt piacon egyaránt.
Az egyéni mobilitás autóval egy felső középosztálybeli luxus lesz, ezt évekkel ezelőtt megírtam, és sokan értetlenségüket fejezték ki ennek kapcsán. A rossz hírem az, hogy a folyamat elején tartunk csak. Aki arra alapoz, hogy középtávon enyhülés lesz, az téved. Egyetlen esetben történhet meg ez: ha egy 2008-hoz hasonló hirtelen sokk éri a gazdaságot. Erre nyilván van esély, de ezt a lehetőséget nem ezen az oldalon szeretném boncolni. Ha minden az eddigiek szerint marad, akkor 10 milliós kompakt autók és 7-8 milliós kisautók világában fogunk élni, egy közepesen felszerelt D szegmensű autó kettessel kezdődő listára sem lesz ritkaság, inkább gyakorlat.
Itt emlékezetnék arra, hogy a gyártók zöme nem kapacitásokat épít ki, hanem ellenkezőleg, a zsugorodásra rendezkedik be, ahol kevesebb autón szeretnének többet keresni.
A kereskedelmi oldalon pedig autóhiány tapasztalható, a kereskedők egyszerűen nem tudják pótolni az eladott készleteiket piacképes autókkal. Ez itthon is gond, Európa más országaiban is gond, sőt olyan extrém helyzetekhez is vezethet, mint amit például a Honda csinál az Egyesült Államokban, ahol a házi bankjuknak kiadták az utasítást arra, hogy az autóhiányra való tekintettel "külsős" kereskedőnek ne adjanak el lízingből visszajött Hondákat, csakis a saját Honda kereskedő hálózatuk tagjaihoz menjenek ezek az autók, mert nem tudják kiszolgálni a vásárlóikat máskülönben.
A jövedelmek ugyanakkor nem emelkednek abban a mértékben, ahogy az autóárak szállnak el, és ennek csakis szabályozói oldal részéről történő extrém belenyúlás az oka. Ha ilyen mértékben válik szét egymástól a felhasználók anyagi lehetősége és az árak, akkor abból tartósan nagyon nagy visszaesés várható az EU új autó piacán. Ezt most még nem látjuk a covid utáni felpörgésben, de 2-3 év múlva már teljes mértékben ki fog bontakozni ennek hatása.