Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

49,9%-kal magasabbak a kínálati árak a Hasznaltauto.hu portálon, mint egy évvel ezelőtt

2021. július 21. - Várkonyi Gábor Autóblog

A Hasznaltauto.hu sajtóközleménye szerint 49,9 százalékkal magasabbak a kínálati árak a portálukon szerepelő új és használt autók esetében, mint egy évvel ezelőtt.

218224965_291732419409713_8516176542498527254_n.jpgA mellbevágó szám nem jelent meglepetést. Év elején 25% majd az első negyedév végén 32%-os emelkedést jelentett a két évtizede piacvezető portál.

A Covid első hullámának az idején írtam a blogomon, hogy aki bátor, az használja ki a lehetőséget, mert a néhány hét erejéig tapasztalható árzuhanás rövid távú lesz, és soha nem látott mértékű árrobbanásnak leszünk tanúi néhány hónapon belül.

Az okok sokrétűek. A megszakadt ellátási lánc és a chip hiány miatti megnövekedett várakozási idők az új autókra csak kis részben magyarázzák a helyzetet. Az új autók árnövekedése közvetlenül hat a használt piac helyzetére is. Az említett két faktor kétségkívül lényeges tényező, ugyanakkor a nyersanyagok általános drágulása is felfelé tolja az árakat, ahogyan a berobbant kereslet is árfelhajtó hatású.

A CO2 büntetések beépülése a belsőégésű motorral felszerelt autók árába hatalmas szerepet játszanak az új autók drágulásában, ahogyan a villanyra való átállás költségeinek a szétterítése is. Ne felejtsük el a megfizethető kisautók kinyírását is a súly alapon szabályozott CO2 kvóta elrontott szabályozásával, amiről már többször írtam korábban.

Az árfolyam sem segít, ezt is meg kell említeni, és alapvetően nem látszik semmi, ami ezt a tendenciát ellentételezné, vagy esetleg megtörné az új és a használt piacon egyaránt.

Az egyéni mobilitás autóval egy felső középosztálybeli luxus lesz, ezt évekkel ezelőtt megírtam, és sokan értetlenségüket fejezték ki ennek kapcsán. A rossz hírem az, hogy a folyamat elején tartunk csak. Aki arra alapoz, hogy középtávon enyhülés lesz, az téved. Egyetlen esetben történhet meg ez: ha egy 2008-hoz hasonló hirtelen sokk éri a gazdaságot. Erre nyilván van esély, de ezt a lehetőséget nem ezen az oldalon szeretném boncolni. Ha minden az eddigiek szerint marad, akkor 10 milliós kompakt autók és 7-8 milliós kisautók világában fogunk élni, egy közepesen felszerelt D szegmensű autó kettessel kezdődő listára sem lesz ritkaság, inkább gyakorlat.

Itt emlékezetnék arra, hogy a gyártók zöme nem kapacitásokat épít ki, hanem ellenkezőleg, a zsugorodásra rendezkedik be, ahol kevesebb autón szeretnének többet keresni.

A kereskedelmi oldalon pedig autóhiány tapasztalható, a kereskedők egyszerűen nem tudják pótolni az eladott készleteiket piacképes autókkal. Ez itthon is gond, Európa más országaiban is gond, sőt olyan extrém helyzetekhez is vezethet, mint amit például a Honda csinál az Egyesült Államokban, ahol a házi bankjuknak kiadták az utasítást arra, hogy az autóhiányra való tekintettel "külsős" kereskedőnek ne adjanak el lízingből visszajött Hondákat, csakis a saját Honda kereskedő hálózatuk tagjaihoz menjenek ezek az autók, mert nem tudják kiszolgálni a vásárlóikat máskülönben.

A jövedelmek ugyanakkor nem emelkednek abban a mértékben, ahogy az autóárak szállnak el, és ennek csakis szabályozói oldal részéről történő extrém belenyúlás az oka. Ha ilyen mértékben válik szét egymástól a felhasználók anyagi lehetősége és az árak, akkor abból tartósan nagyon nagy visszaesés várható az EU új autó piacán. Ezt most még nem látjuk a covid utáni felpörgésben, de 2-3 év múlva már teljes mértékben ki fog bontakozni ennek hatása.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr4016634140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

para_noir 2021.07.22. 13:54:17

"
Az egyéni mobilitás autóval egy felső középosztálybeli luxus lesz, ezt évekkel ezelőtt megírtam, és sokan értetlenségüket fejezték ki ennek kapcsán." - és még most is, mert hülyeség.

Serény Vélemény 2021.07.22. 15:53:20

A covid elején pont elkezdték venni a dolgozóba járós autókat az emberek, és pont ez hajtotta fel az árakat.
Röviden: Mo-n nem kevesebb autó lesz, hanem több.
Ha a német állam támogatja az elektromos autók gyártását és vásárlását, akkor azért, ha nem támogatja, akkor meg azért.
süti beállítások módosítása