Az egyik legnagyobb érv az elektromos autók mellett általában az szokott lenni, hogy a kevesebb mozgó alkatrész és az egyszerűbb szerkezetek miatt alacsonyabb karbantartási költségekkel kell számolni, illetve megbízhatóbb működéssel.
Ez vélhetően hosszútávon cáfolhatatlanul így lesz, ezt könnyű belátni, ugyanakkor adódnak kezdeti nehézségek.
A We Predict kutatásából kiderül, hogy egyelőre nem feltétlenül tudta beváltani ez a hajtási mód a reményeket, de mindenképpen kontextusában kell vizsgálni a számokat. Az amerikai piackutató cég 19 millió autót vizsgált meg, 2016 és 2021 közötti évjáratokból, és arra a megállapításra jutott, hogy az első három hónapban a karbantartási költsége az elektromos autóknak 2,3-szor nagyobb, mint egy belsőégésű motoros autóknál, egy év után is 1,6 a szorzó.
A kutatás készítő azzal magyarázzák a meglepő eredményeket, hogy az autóipar most vezeti be széles skálán az új hajtást, és a "bevezető faktor" eredményezi ezeket a számokat. A mélyebb analízis szerint a technikusok átlagos dupla annyi időt töltenek egy hiba lokalizálásával egy elektromos autónál, mint egy ismert technikánál. Maga a javítás másfélszer annyi ideig tart, a munkamennyiség 1,3-szor nagyobb.
Ki kell emelni, hogy egy Mustang Mach-E 93 dolláros átlagos költsége alacsonynak számít első 3 hónapos átlagos szinten, abszolút értelemben is. A konkurenseinek jelentősen nagyobb összegeket számoltak fel, Audi E-tron 366 dollár, Porsche Taycan 667 dollár, Jagura I-pace 834 dollár karbantartási költséggel tűnt ki.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy idővel értelemszerűen a belsőégésűek egyre drágábbak lesznek, a villanyosok előnye ebben a kontextusban pedig még úgy is számottevő, hogy első próbálkozásokról beszélünk, főleg ha tekintetbe vesszük, hogy 2016-ig is visszanyúltak a példák kapcsán. A másik oldalon: ha akkucsere esedékes, akkor az tényleg a gazdasági toltálkár a rémkép, ez ugyanakkor egyelőre egy ritka ügy.