Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Mennyire szoros az összefüggés a támogatások és az elektromos autó kereslet között?

2022. január 03. - Várkonyi Gábor Autóblog

Érdemes megnézni a Jato Dynamics piacelemző cég blogján közzétett statisztikákat arról, hogy mennyire szoros az összefüggés még mindig a támogatások és az elektromos autó kereslet között.

270182006_399376805311940_7295657395879852306_n.jpg
A kedvenc legendáim közé tartozik, hogy a villanyautó már "önjáró" piac hódító útjára lépett, a gyártók kezéből kitépik az elektromos autókat, és senki semmi mást nem akar már, mint örök életet és villany megváltást.

A piaci statisztikákból kivesznek pár, elméletet alátámasztó adatot, és jó erősen a "szkeptikusok" orra alá dörgölik. Lám lám, milyen buta itt mindenki, aki nem hisz a jelenlegi technológia és költség adottságok mellett abban, hogy ez a dolog működőképes. Pontosabban működőképes abban a formában és kiterjedésben, azzal a sebességgel, ahogy ezt a mantrában újra és újra halljuk. Mintha egyenesen bolond lenne mindenki, aki akár csak kérdezni mer.

Továbbra is azt gondolom, hogy Európában a kérdés eldőlt. A sebessége az átalakulásnak az, amin lehet vitatkozni. Lehet továbbá vitatkozni azon is, hogy mekkora zsugorodást fog elszenvedni az autópiac a következő években, ennek milyen hatása lesz az autópark átlag életkorára, és ezzel mit tudunk majd kezdeni. A villany átállás ugyanakkor jönni fog, egész egyszerűen azért, mert már mindenki belehajtottak, és drágább lenne ezt megváltoztatni, mint lenyelni a pirulát. A szabályozói környezet és a valós igények közötti disszonancia leküzdésére kialakított stratégiák életképessége, – különös tekintettel a fizetőképes kereslet kérdésére –, élet halál kérdése lesz Európában. Az autó felújítás nagyüzemi megoldásai, lásd Renault, vagy az egyre jobban erősödő szintetikus üzemanyag, mint kiegészítő megoldás, az átmeneti idő fájdalmait hivatottak enyhíteni.


A JATO adatiból mindenesetre egy dolog feketén-fehéren kiderül: a nagyon jó anyagi körülményekkel rendelkező országok, amelyek jó infrastruktúrával is rendelkeznek, kiemelkedően magas állami hozzájárulásokkal képesek csak fenntartani a keresletet a tisztán villanyos modellek iránt. Ha van támogatás, szárnyal az eladás. Ha nincs, akkor pedig földbe áll.

Ezt Németország, Franciaország és Olaszország adataiból gyönyörűen ki lehet következtetni itt.

Az ipar már lényegében átállt, ha a jövő gyártástervezését nézzük. Felesleges erre euró milliárdokat költeni az államok részéről. Ők akarták, jönni fog, vagy így, vagy úgy. Ha életképes, úgyis megáll a lábán. Ha nem, akkor meg jó lenne lassan a kiegészítő megoldásokat is elismerni. Tisztén belsőégésű irányba a piac semmiképpen sem fog már visszafordulni.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2016802136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bandiras2 2022.01.03. 16:07:01

"A villany átállás ugyanakkor jönni fog"
Oké. Akkor most matekozzunk egyet.
A benzin illetve gázolaj fogyasztási adatokat ki lehet kérni a KSH-tól, mennyi fogy egy év alatt.
Mennyi ennek az üzemanyagnak a munkaértéke gigawattban?
Fontos, mert ezt a fogyasztást innentől elektromosan kell előállítani.
Rendben, a villanymotor hatékonyabb, a kapott végösszeget felezzük meg.
Hány Paksot is kell nekünk kiállítani záros határidőn belül?
Azt is vegyük figyelembe, hogy a kereslet növekedésével a villany ára az egekbe kúszik majd, pláne akkor, ha a kínálat bővülése nem követi a kereslet növekedését. Mert ugye egy atomerőmű nem 2 hét alatt készül el. Addig pedig a ruszkiktól vett kőolajat elégetjük erő,művekben, hogy aztán beletöltsük a villanyautóba?
Nekem a megújulókkal ne gyere. Persze, aki akar építsen, jó az ha van, de ha novemberben bejön a köd, és hetekig nem mozdul, akkor mit csinálsz? Fújod a szélkereket, és petróleum lámpával világítod a napelemet?
Nem. Nekünk atom kell. Minél több. Minél hamarabb. Meg persze az se lenne hátrány, ha felmérnénk Nagymaros megvalósíthatóságát, és a környezeti tanulmányokat. Hamár megújulókról beszéltem az imént.

Arcade Macho 2022.01.03. 17:35:29

nalunk azt mondtak hogy 10 Ft / km a vellany dija, mige a benzin az 30 Ft / km
nos a nemeteknel 5szorakkora villamosenrgiaarnal hogy jon ki a matek?

fifibá55 2022.01.03. 18:55:01

@Arcade Macho: átlagban 15 kWh x rezsicsökkentett 37 Ft = 540 Ft/100 km, azaz 5,50 Ft/km. (Persze néhány fizetős töltőn nagyságrenddel is több lehet, a tájékozottság alapvető.)

lacimok 2022.01.03. 19:12:45

Érdekes cikk, de az alapgondolatot ("Ha van támogatás, szárnyal az eladás. Ha nincs, akkor pedig földbe áll.") semmilyen módon nem támasztja alá.
A hivatkozott Jato cikk szerzője egyszerűen nem tudta értelmezni a grafikonokat.
A németországi grafikon csak a szezonalitást mutatja (vagyis hogy a Tesla szállítási ciklusa mennyire befolyásolja az eladásokat). Mivel a támogatás nem változott, annak hatása nem mérhető.
A franciaországi grafikonból csak annyi látszik, hogy a támogatás csökkentésének hónapjában valamennyire visszaesett a kereslet, de ezt bőven magyarázhatják az előrehozott vásárlások, és a következő hónaptól visszaállt a korábbi volumen (és növekedés).
Az olaszországi grafikonból pedig az látszik, hogy a támogatás teljes megszűnésére is fittyet hánytak a vásárlók (és csak a szokásos negyedév eleji csökkenés látható).
Egyébként az amerikai piac is azt mutatja, hogy pl a Tesla mindenféle támogatás nélkül, az árakat hónapok óta folyamatosan emelve sem tud annyi autót gyártani, amennyit a piac megvenne.

gabiiii 2022.01.03. 21:57:24

@bandiras2: Néhány éve végigszámoltam és az jött ki, hogy ha minden benzin és gázolaj fogyasztást villannyal váltunk ki (beleértve traktort, kamiont, vonatot és hajót is), akkor átlagosan kb. 1GW teljesítmény többlet szükséges a villamos rendszerben. Mivel majdnem mindenki éjszaka töltene, ezért a várható töltési csúcsteljesítmény igény kb. 2-4 GW lenne. Tehát optimális esetben (precízebb vezérléssel) még egy Paks kellene, reálisan viszont kettő. Legalább ekkora gond, hogy eltűnne a nappali-éjszakai fogyasztás különbség, ezért nem igazán maradna hely a megújulóknak.

bandiras2 2022.01.03. 22:08:00

@gabiiii:
Köszönöm a részleteket.
Erről beszéltem. Lesz még egy paks, de csak amíg együtt termel majd az elkészülő két új blokk, amíg a régieket le nem állítják. Utána megint ott leszünk ahonnan indultunk.

GyMasa 2022.01.03. 22:40:46

@gabiiii:
Nekem, anno, vagy 5 éve 700MW folyamatos teljesítményigény jött ki.
De, mintha én a dízelnek csak egy részével számoltam volna, hiszen az akkus kamion, meg az akkus kombájn/traktor/bányagépek azért nem tűnik szerintem egy realista terméknek a közeli jövőben.

Én nem számoltam vele tovább, mert ehhez kell még a teljes, országos távvezetékrendszer fejlesztése is.

Ezen felül ne feledjük, hogy kellenek töltőpontok is, amikhez a panelekben és a belvárosi körfolyosós bérházakban lakók szinte biztosan nem férnének hozzé megfeleő számban...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.01.04. 04:12:42

@bandiras2: És akkor azzal még nem is súlyosbítottuk a helyzetet, hogy a benzinen, gázolajon van jövedéki adó bevétel, nem is kevés.HA a jónép kényszerből elkezd átállni villanyverdákra, akkor az áram ára ennyivel is növekedni fog, mert hogy a kormányzat nem fog erről az adóbevételről lemondani, az q isten.És ez nem csak magyar betegség, hanem Európa számos országában jelen van.

Medgar 2022.01.04. 08:24:30

@fifibá55: Ez igaz amíg otthon töltesz...

Motorhead 2022.01.04. 09:31:04

Majd ha az amerikai autóépítők villanyautót építenek, akkor lesz itt az ideje az új divatnak. De ez még kb 100 év. Értéktelen ócskaságok, ha az akut cserélni kell, az kb az autó árának a 80 %-a. Halott dolog. Na mindegy.
Nagy részük olyan ronda, hogy csak sajnálattal lehet rájuk nézni. A tervezők mintha direkt ilyen primitívnek divat alapján terveznék őket. Mint egy torzszülött úgy néznek ki , az ember szeme könnybe lábad attól a sok süke bóka formától (Nem a teslára és nem a benzines sorozatokba épített villanymotorokra gondolok. BMW stb)

kvp 2022.01.04. 09:38:16

A jelenlegi allami becsles az, hogy kellene a Paks 2, ami tobb mint a mostani kapacitas es kellene a szerzodesben leirt opcionalis Paks 3, ami meg ket uj reaktort jelent. A meglevo 2 GW kapacitas helyett a 4 uj reaktor 4.8 GW-ja mar eleg lenne. Ha a haztartasi futesi gazt is ki akarjuk valtani hoszivattyukkal (EU-s direktiva), akkor az ugyan kb. megfelezi az energiaigenyt, de akkor kelleni fog vagy a 4 regi reaktor is felujitva (reaktortartaly cserevel) vagy azoknak megfelelo megujulo kapacitas.

A hianyzo kapacitast (a csucsteljesitmenyt) Magyarorszagon joreszt egyebkent foldgaz alapu kombinalt ciklusos eromuvek adjak, tehat az aramtermeles hulladekhojevel megy a tavfutes. Ezek adjak a tartalek eromuveket is, tehat egy europai halozati osszeomlas eseten a szigetuzemhez szukseges helyi eromuveket. (max. 24 oras aramszunet a megengedett, egy nap alatt fel kell allitani ujra az orszagos halozatot, hogy a komoly civilzacios kovetkezmenyeket el tudja kerulni az orszag, pl. a varosi ivovizellatas leallasat)

Amennyire tudom a jelenlegi kormanyzati terv az Paks 2, ha kell Paks 3 megepitese, Paks 2 uzembe lepes utan Paks 1 tobb lepcsos felujitasa, annyi realis megujulo (napelem, geotermalis, biomassza) telepitese amennyit gazdasagosan lehet es kozben a foldgaz alapu termeles fenntartasa addig amig csak lehetseges. A mostani villamos energiatermeles kb. negyszeresere lesz szukseg a kovetkezo 30-40 evben ha fent akarjuk tartani a lakossag eletszinvonalat.

Az uj (most ellenzeki) kormanyzat ezt a piacra bizna, tehat 4-10x-es energiaar emeles az EU ajanlasa alapjan, majd a koolajszarmazekok es a gaz kivezetese a piacrol es mindeki oldja meg ahogy tudja. (ez gyors deindusztrializaciohoz vezetne, a nemetek is erre szamitanak otthon)

ps: Tudtatok, hogy a Smart autok gyartasat a Daimler uj kinai tulajdonosa (a Geely, nalluk van a Volvo is) atviszi Kinaba? A hozza szukseges autoipari gyartosorokat keszito KUKA (Keller und Knappich Augsburg) pedig mar evek ota kinai tulajdonban van es folyamatosan helyezik at a gepgyartast Kinaba? Ahogy en latom Kina is az EU is gyors deindusztrializacioval szamol, ami nagyban csokkenti az ipar es a lakossag energiaigenyet.

kvp 2022.01.04. 09:44:48

@Motorhead: "Majd ha az amerikai autóépítők villanyautót építenek, akkor lesz itt az ideje az új divatnak. De ez még kb 100 év. Értéktelen ócskaságok, ha az akut cserélni kell, az kb az autó árának a 80 %-a. Halott dolog."

Ket eve mar mindenki elektromos autot epit (a Japanok kivetelevel). Mar a nagy amerikai gyartok is. (csak ok ugyanazon kasztniba rakjak a villanyhajtast) Jelenleg az auto aranak 70%-a az aksi, de az fogyoeszkoz, mint a motorolaj, ezert inkabb a benzinkoltseghez kell szamolni a kilometeraranyos aksi kopast. Az uj Tesla aksikkal egyebkent a koltseg mar csak a fele, a meg ujabbak eseten 25%-ra esik. Ez kb. 52 %pontos aresest hozhat a kovetkezo 10 evben es a mostani 70%-os aranyrol kb. 20%-ra viheti le. Persze a lenyeg az, hogy a fuggetlenul az aksi reszaranyatol az aksi arat nem az auto alap ertekebe, hanem a teljes kilometerfuggo uzemanyagkoltsegbe kell szamolni, mint upfront (elore finanszirozando) koltseget.

fifibá55 2022.01.04. 09:50:03

@Medgar: ... és amíg 37 Ft...
Normál, utazó használatban 6-8 l/100 km-es gázolajköltséggel egyenértékű kiadással lehet/kell számolni. Nincs is ezzel semmi baj, ha a helyi kibocsátásmentesség is szempont.

Arcade Macho 2022.01.04. 22:27:18

@kvp: "Ha a haztartasi futesi gazt is ki akarjuk valtani hoszivattyukkal (EU-s direktiva), akkor az ugyan kb. megfelezi az energiaigenyt,"

bocsi de ez a hoszivattyu amire most pont hogy tamogatast adnak az EUsok az csak egy legkondi
ez biztos hogy a kinti minusz 10 C -nal is lehozza ezt az aranyt?
jo hat lehet futeni olajradiatorral is, csak ahhoz kepest a kazan meg mindig 2-3 -szor olyan jol remekel hatasfok szerint, raadasul a gaznak a tarolasat mar megoldottak

csorsza 2022.01.05. 19:20:32

@gabiiii: Itt mindenki csak az erőművi oldalról beszél, de senki az elosztóhálózatról. Hova fogod az 1-2GWh többletet beletolni? Hol, milyen interfészen fog elfogyni ez a teljesitmény a hálózatból?

Arcade Macho 2022.01.06. 00:36:06

@csorsza: GWh -t nehezen mert a teljesitmenyt kell csak boviteni

amugy meg egy lakotelepre kivisznek meg egy kozepfeszes madzagot, valoszinuleg a kabelcsatorna elbirja, leraknak egy trafoallomast es akkor kiepitik a toltoket is hozza, oszt majd szepen elkerik a penzt amibe az belekerult

en a tobbi ember fele kepviselt valtoztatast emlitenem meg, szoval nagyon valoszinu hogy aki sokat hasznal aramot(mert valoszinuleg elektromos autoja van) annak felajanljak hogy okosmerot rakjanak fel neki, es akkor majd megy a realtime aramarral valo trukkozes
persze szerintem akkor az ember pl. a mosogepet is okosan fogja majd ejjel elinditani

csorsza 2022.01.06. 07:56:55

@Arcade Macho: ja, a GWh-t rögtön bukást ér :)

Hát, az áramszolgáltatóknak se pénzük nincs, se kapacitásuk, se anyaguk erre jelenleg. Meg ha egyáltalán műszakilag lehetséges a mutatvány... Ma 0,5-1MW bővitést kétéves (!) határidővel vállalnak el. Ez konkrét igény most.

Arról meg volt már szó, h a villanyautó kurva drága játékszer még, nem a lakótelepen fog tömegesen elterjedni, pláne nem megtérülni. Menj végig egy lakótelepi parkolón, milyen az autópark - ezek a tulajok nem fognak elektromos bmw-t venni a nagykorú bmw helyett...
A kertvárosban meg megint alépitmény, és megtérülés. Még a tv-szolgáltatók se húznak be oda optikát, ahol már van konkurrencia, mert sose térül meg. Pedig az optika olcsó, a szolgáltatás dija fix és magas :)

Meg ez az egész áramosdi is kialakit egy súlyos függést szerintem - elég egy trafóhiba, kábelvágás, és megállt az élet.

csorsza 2022.01.06. 08:16:50

@csorsza: Ja, és persze ezzel azoknak kedveznek, akiknek van pénze pl. Teslát venni. A használt Prius meg fizessen parkolódijat. Ostoba faszok.

kvp 2022.01.06. 08:29:00

@Arcade Macho: "bocsi de ez a hoszivattyu amire most pont hogy tamogatast adnak az EUsok az csak egy legkondi ez biztos hogy a kinti minusz 10 C -nal is lehozza ezt az aranyt?"

Az elv az, hogy ahol nem lehet talajszondat, kutat vagy nagyobb viztarozot hasznalni, ott sima legkondikat telepitenek, amiknek van egy kiegeszito rezisztiv futesi modja. Ez azt jelenti, hogy amikor a szabad levegobe dolgozo legkondi kulteri egysege mar tul hamar lefagy, akkor rezisztiv futesre all at. Ennek a hatekonysaga 1:1-es, tehat a villamos energiabol 100% ho lesz. Ez ugyan kevesebb mint a 2:1-es hoszivattyu, de egyreszt uzembiztos, masreszt akarmilyen hideg van kint mukodik. Nem elegans, de ha sok es ezert olcso aram van, akkor tokeletesen megfelel. Ehhez kepest a legjobb kondenzacios kazan is a 100%-os energiahatekonysag alatt van. (a cimkek csalnak, mert nem a teljes energiamennyiseget veszik 100%-nak)

Azon lakasokba, ahova nem lehet meg legkondit sem szerelni, pedig marad a gazkazan helyett a rezisztiv kazan. Ez a technologia gyakorlatilag meruloforralo vagy villanybojler neven ismert. Egyszeru, nagyon nagyon olcso es jol mukodik. Sok jelenlegi gazturbinas kombinalt ciklusos futo eromuben egyebkent van elektromos kazan is, igy ha nem kell annyi aram, de tobb ho kell, akkor azzal is tudnak futeni, tovabba igy nyaranta a karbantartas alatt is tudnak tavmelegvizet adni kulso aramforrasrol. Igazabol Magyarorszag tortenelmi okokbol (nincs szenunk, de van atom es joreszt csak foldgazt tudunk importalni) mar zoldebb mint nyugateuropa nagyresze.

Na most tartos szelcsendes, teli sotet es hideg idoben a futesi jellegu rendszerek energiaellatasahoz a legjobb vagy atomot vagy geotermalis energiat hasznalni. Utobbibol keves van itthon es kozvetlenul is lehet vele futeni, igy azok inkabb a meglevo tavfutesi rendszerhez vagy mezogazdasagi celra jok. Marad az atom, mint teli alaperomuvi energiaforras.

ps: Senki nem mondhatja, hogy egy villanybojler, villanykazan, villanytuzhely kombinacio az dragabb, bonyolultabb vagy szennyezobb lenne mint ugyanezek foldgazos formaban. Raadasul szo szerint evszazados technologiakrol beszelunk, ezekben semmi uj nincs. Ha van eleg aram, akkor nem baj ha 200% helyett csak 100%-os a rezisztiv futesi hatasfok.

Arcade Macho 2022.01.06. 09:48:36

@kvp: ha a gazt az eromuben elegetik akkor az 40% alatt lesz a hatasfok, a teljes lancolat hatasfoka meg kozelebb lesz a 30 % -hoz
ehhez kepest a C40es kazanom 85 % -a kozel 2.5 -szoros hatekonysaggal hozza ki azt a homennyiseget
nem beszelve arrol, hogy a gazvezetek siman elbirja a 38 kW -os teljesitmeny leszallitasat

csak hogy erzekeltessem...
28 liter / perc -re van beallitva a kicsike, kb legyen 20 kW
ez megy nekem 5 orat naponta, nos ha az automat toltenem, akkor kellene menjek vele 6 orat naponta ezzel szemben az autommal jo ha megyek heti 3 orat, azaz laza 1 / 15 resznyi az autonal a teljesitmenyigeny ahhoz kepest amit a futesem kepvisel

szoval jobb lenne leszallni a lakossagi gazfutesrol, ideje lenne az EUs burokrataknak eszhez terniuk...

Arcade Macho 2022.01.06. 09:50:09

@csorsza: ne haragudj de ezt mar akkor lehetett tudni amikor a dizel merdzsot atadtak halvany zold rendszammal mert beleraktak egy gyorsitast konnyito elektromotort, de tisztan elektromos uzemben jo ha elment 25 km -t

Arcade Macho 2022.01.06. 09:51:22

@csorsza: @kvp: legyszi beszeljetek mar meg hogy az elektromos halozat kiepitese mennyire konnyu mert az egyikotok azt mondja hogy irto egyszeru minden gazfutest alakitsunk at aramma a masik meg azt hogy az elektromos autokat se birna el

csorsza 2022.01.06. 12:41:48

@Arcade Macho: Lehetett tudni? Honnan? Te tudtad? Dehogy tudtad.
A tényen akkor sem változtat - megint a gazdagok jártak jól Pécsen :)

Arcade Macho 2022.01.06. 21:11:07

@csorsza: szerintem tobb dizel SUVos rosszabbul jart mint par Teslas jol

honnan lehetett tudni? hogy a kamu halvanyzold rendszam mit jelent?
hvg.hu/cegauto/20190615_dizelhiszti_helyett_dizelhibrid_teszten_a_zold_rendszamos_es_1300_kmes_hatotavu_uj_mercedes
"Arcade Macho • 3 éve
ez valojaban bunkerolajjal megy, a villanydzsuszt meg akkor hasznalja ha eppen a farkat akarja nagyobbnak latszatni"
süti beállítások módosítása