Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Carlos Tavares, Stellantis vezér: Az elektromobilitást a politika választotta, nem az ipar

2022. január 20. - Várkonyi Gábor Autóblog

Tavares megint megtette: nyilatkozott, anélkül, hogy a levegőbe beszélne, PC szóvirágokkal, a korszellem kényelmes cuppanós zseléjébe merülve.

272075162_413696477213306_3991111091949134212_n.jpg
Ő nem ilyen. Mindig szemből jön, és először üt. Határtalan odaadással követem munkásságát, de nem lennék a beosztottja.

A francia „Les Échos“, az olasz „Corriere della Sera“, a német "Handelsblatt" és a spanyol „El Mundo“ újságíróinak adott közös interjút, és magvas kijelentésekből nem volt hiány ezúttal sem.

Nézzük, mi mindent tudhatunk meg ezúttal a Stellantis vezérétől, amely cég Európa második legnagyobb autógyártója. A teljesség igénye nélkül, a legizgalmasabb kijelentéseket emelem ki.

A felvezetőben szó van arról, hogy Tavares elégedett a Stellantis eredményeivel, és azzal, ahogyan a dolgok az összeolvadás óta alakultak, annak ellenére, hogy nehéz év volt a 2021. Az Opel kapcsán kiemeli, hogy a gyártási átszervezések át lettek politizálva, és az Opel 20 év alatt milliárdokat veszített, és nem ment jól a cégnek, amikor túlzott volt a cég dolgozóinak beleszólása a szociális kérdésekbe, ugyanakkor az elmúlt két évben a közös építkezéssel megteremtették a lehetőséget arra, hogy nyereséges működés mellett biztos munkahelyek legyenek az Opelnél.

Kiemelte, hogy az európai dekarbonizációs törekvések jellegén múlik, hogy a jövőben kell-e gyárakat bezárni a kontinensen. Ha a keretfeltételek a politika által kedvezőtlenek lesznek, annak komoly kihatásai lesznek az európai autógyártásra.

A tömeggyártás helyett, amely árverseny eszközével szorította piacra az autókat, a nagyobb haszonkulcsok és igényesebb autók irányába kívánja vinni a továbbra is a stratégiát.

Arra a kérdésre, hogy a jövőben megfizethető lesz-e a középosztály számára az autózás, érdekes és tanulságos választ adott:

Tavares: Megvan annak a rizikója, hogy a középosztály kiszorul az autóvásárlás lehetőségéből anyagi alapon, az új autók esetében, ha nem tudjuk kellő mértékben csökkenteni a költségeket. Az új technológiák azok, amelyek az egekbe emelik a költségeket. Főként az elektromos hajtás, ami 50 százalékkal drágább, mint a belsőégésűek.

Túl korán jön a belsőégésűek vége? Teszi fel a kérdést az újságíró.

Tavares: Természetesen respektáljuk a törvényeket. Azokat a követelményeket, amelyek ránk lettek "adva", amikbe bele lettünk szorítva, elfogadjuk, és a legjobbak leszünk ezek között a keretek között. De egy dolog világos: az elektromobilitást a politika választotta, nem az ipar.

Ön milyen utat választott volna?

Tavares: Voltak gyorsabb és olcsóbb módszerek arra, hogy csökkentsük az emissziókat. A politika által választott út nem hagy a gyártók számára kreatív szabadságot arra, hogy más ötletek is érvényesülhessenek az elektromobilitás mellett. Ez egy színtisztán politikai döntés.

Tavares kifejtette, hogy a következő 5 évben a villanyautók 50% többletköltségét valahogyan be kell hozniuk más úton. Például produktivitás növekedéssel. Azaz évi 10%-ot kellene teljesíteni ebben a kérdésben. Évi 2-3% a már nagyon jó rátának számít. Szerinte pár év múlva látni fogjuk, ki marad meg, és ki megy csődbe. Annak a rizikóját pedig nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a középréteg ki fog szorulni a vásárlók közül, ennek pedig szociális következményei is lesznek.

A Stellantis vezetője szerint 15 év múlva fogjuk látni, hogy összességében volt-e értelme annak a stratégiának, amit az EU követ most. Szerinte beszélni kellene arról, hogy egy jó hibrid, aminek az ökológia lábnyoma kisebb, mint egy teljesen elektromos autóé, – ha a gyártást nézzük – nem lenne-e jobb megoldás annak tükrében, hogy lényegesen olcsóbbak és elérhetőbbek ezáltal, mint a 100% elektromos autók erőltetése mindenkinek. Ezek szerinte hatalmas költségvetési pénzekbe kerülnek, amik egyre fájóbbak az államoknak, miközben átlag vevők számára belátható időn belül nem lesznek elérhetőek. Az erről való valós és reális társadalmi vitát nem látja az EU-ban a menedzser.

Kiemelte, hogy nagyon gyorsan kell a jelenlegi körülményeket figyelembe véve reagálnia az autógyártóknak, ha teljesíteni akarják a 2035-re beígért tiltását a belsőégésű technológiának. Egy teljes rendszert, beszállítókkal együtt át kell állítani, amivel már most teljes erővel foglalkozni kell.

Teslára is kitértek a kérdezők. Elismeri a cég tevékenységét, de kiemeli, hogy nem azokkal a problémákkal kell küzdeni egy legacy gyártónak, amely gyártók az elmúlt 100 évben Európa és Amerika jólétét alapozták meg. A Teslának nem kell azokkal a szociális és politikai kihívásokkal megküzdeni, amelyekkel az adott körülmények között a hagyományos gyártóknak.

A chiphiány még egy-másfél évig itt lesz, és a Stellantis termelési kiesése is 15-20%, ami rettentően sok, mondta el Tavares.

Kereskedőkre kitérve: mivel a gyártók a taglalt átállás miatt eszméletlen pénzeket kénytelenek megmozgatni, nincs már meg az anyagi kapacitásuk arra, hogy úgy támogassák a kereskedőket, mint eddig. A 2000 négyzetméteres katedrálisok ideje lejárt, szerviz és szolgáltatás minőségével kell kitűnniük.

Semmi radikálisat nem mondott, csak őszintén közölte azt, amit minden cégvezetőnek világosan és sokszor el kellene mondania a döntéshozóknak. Akkor talán lehetne némi korrekcióra számítani az EU részéről. Haragszom azokra, akik elsunnyogják ezt. Felelősségük van abban, hogy 14 millió szociálisan jól biztosított munkahely léte forog kockán a kontinensen túlbuzgó bürokraták zöldre mázolt vágyálmai miatt. Tavaresnek eddig sajnos nagyon sokszor volt igaza..

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2016819110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2022.01.20. 10:40:23

Tavares nem igazán mondott új dolgot. Amikről beszél, azok közismertek jó ideje.
2 pontositást tennék hozzá:
1.A villanyautók gyártási önköltsége nem 50%kal több, mint a belsőégésűnek. Bár most 50%kal drágábban adják el, de ez nagyrészt a fejlesztési és beruházási költségek miatt van igy. Amikor egy 16millás autóban 2-3 millió az aksi, akkor önmagában ezzel nem indokolható a többlet. Ezért remélhető, hogy néhány év múlva érezhetően csökken majd az áruk.
2. Az autók magas árszintje nem a középosztály autóvásárlását fenyegeti, hanem a hétköznapi európai (értsd francia, német) átlag emberét. És ha egy egyszerű dolgozó nem tud új autót venni, akkor ezzel az autógyártás tömegessége kerül veszélybe. Vagyis saját jövőjét is félti ettől.

És még egy megjegyzés.
Nem lesz népszerű, amit mondok, de jobb szembenézni a valósággal.
Az a társadalom, ami preferálja a "14 millió szociálisan jól biztosított munkahely" megőrzését, az leépülésre van itélve. Egyedül a termelékenység folyamatos növelése biztositja a jólét növekedését is. Ahogy itthon megszűnt 3 évtizede textilipar, 2 évtizede a szénbányászat, leépült a kohászat, és ennek ellenére jobban élünk, úgy az autóiparnak is szembe kell nézni a túlfoglalkoztatottsággal és a leépitésekkel. Egy munkahelyet veszteséggel fenntartani nem lehet sokáig.
Ugyanakkor nagyon fontos Tavaresnek az a megjegyzése, hogy az átmenet nehézségeiről szóló társadalmi megbeszélések egyenlőre hiányoznak.

padisah 2022.01.20. 14:41:53

@miert?: egy villanyautóban nem csak az akku képez gyártási költség többletet, hanem az elektromos hajtás vezérlése is. Az a teljesítmény elektronika, ami képes egy autót mozgatni 80-100KW-al, megbízható, és képes órákig üzemelni túlmelegedés egyebek nélkül, egyszerűen drága. (pl egy troliban is drága) A gyártás kiépülésével feltehetően olcsóbb lesz, illetve ez is részben a technológia ára miatt drága, ami a termelés felfutásával, több gyártott terméken elosztva kisebb lehet.

a 2. pontodat nem teljesen értem, középosztály alatt pont ezt kell érteni, francia, német melós, vagy magyar osztályvezető, ezek fognak kiszorulni az újautó vásárlásból

a használt meg, ha csak a gazdagok preferenciáit követi, alkalmatlan lesz a középosztály számára

csorsza 2022.01.20. 16:30:20

@padisah: szerintem nem lesz olcsóbb a villanyhajtás szignifikánsan. A jelenlegi megoldások meglehetősen kiforratlanok, a sok újabb fejlesztési igény nem engedi olcsóvá válni.

padisah 2022.01.20. 17:54:34

@csorsza: az átalakulás mögött nem csak a villamosítás van, már azelőtt elkezdték az autógyártók kidobálni a kisautókat, az egyterűket meg amiről ők, vagy az autós újságírók úgy gondolják, hogy nem divatos. Bezzeg a SUV az megy, és a szabályozás épp nem ezeket purgálja ki, hanem minden mást.

szóval az autók ára emelkedik, részben az elhibázott szabályozók, erőltetett villamosítás miatt, részben meg azért mert a gyártók egyre több árukapcsolt kütyüt zsúfolnak az autókba, egyre több és drágább kiegészítő válik kötelezővé

már azzal is felfelé hajtják az árakat, hogy be kell építeni x vezetéstámogatási rendszer, kötelező, de akkor erre a gyártó azzal reagál, hogy a kisautót ami nem viszi el a hátán az x vezetéstámogatási rendszer árát, le is veszi a gyártásból, és maradnak a nagy nehéz batárok, ami drága is, sokat is fogyaszt, fenntartani is drága, és a sok kütyü el fog hullani benne 10 éves korára, tehát nem is lesz tartós
******
nyilván valapból probléma, hogy a villanyhajtást MINDEN autóba belekényszerítik, holott annak csak a városi kisautókban van létjogosultsága

miert? 2022.01.20. 17:58:25

@padisah: Azért irtam az aksit, mert többnyire ezt szokták megnevezni, mint jelentős többletköltséget. A teljesitmény elektronika sem olcsó. jellemzően többszáz ezer forint nagyságrendbe esik. De a villanymotor annyival olcsóbb a benzinesnél, hogy az elektronikával együtt már kb egálban lesznek. Egyébként az elektronika is olcsóbodni fog, ha milliós szériában gyártják. Igaz, erre kell várnunk még pár évet. Az autó többi része (karosszéria, ülések, stb) meg nem különbözik.

A középosztályba sajnos nincs benne a melós, a buszvezető, a pedagógus, azaz az átlagember. Inkább az átlagon felüli jövedelemmel rendelkezőket sorolják a középosztályba, akik már polgári életet élnek. Mint az ügyvéd, mérnök, orvos, sikeres művész, kis és középvállalkozó, stb. A középosztálybeliek akkor is meg tudják venni az autót, ha az 50%kal többe fog kerülni. Kicsit morognak miatta, de megveszik. A melós, aki eddig is gyakran csak hitelre tudta megvenni, viszont nem fogja tudni kifizetni a megemelt árat. Legalábbis sok esetben nem.. Ezt látja Tavares is és óv minket (és saját magát) ettől. És erre a "problémára" nem jó válasz az sem, hogy majd 10 év múlva már megfizethető lesz a villanyautó, mert akkor 10 év kiesik a gyártónak is és a vevőknek is. Ez pedig nem elfogadható alternativa.

üdvözlettel

Untermensch4 2022.01.22. 08:56:31

Ennek vajon mennyibe kerülhet a vezérlése..?
raketa.hu/egy-kis-kinai-villanyauto-beelozte-a-tesla-model-3-at-eladasokban

Esetleg a varázslatos módon drága vezérléshelyett (merthogy egyébként mindenre IS az elektronikát szokták olcsónak mondani) vmi régebbi kapcsolási/vezérlési mód mellett meg kéne tartani a "drága és sok alkatrészből álló" sebességváltót.
süti beállítások módosítása