Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Toyota Aygo X: korrekt mikroautó alacsony fenntartási költségekkel és üdítő dizájnnal

2022. április 04. - Várkonyi Gábor Autóblog
Legnagyobb megelégedésemre pont volt időm rögtön megírni az élményeket a Toyota Aygo X kapcsán, még volt időnk a repülő indulásáig, a napfényes de hideg Barcelona tengerpartján meg adta magát egy rövid összefoglaló elkészítése.

277560474_460042335912053_8011851990029335241_n.jpg

Többször tárgyalt kérdéskör volt már az elmúlt években a kis és mikró autó kategória eltűnése az EU piacáról, amit a CO2 szabályozás indukált első sorban.
A COVID utáni változások pedig csak megerősítették a gyártókat abban, hogy forduljanak a nagyobb profittal járó szegmensek felé, különösen az alkatrészhiányos időkben. Az EURO7 rémképe pedig ott lebeg most is a gyártók felett, mint olyan jogszabály, amely a belsőégésű kisautók kipufogógáz kezelését olyan szintekre drágítja majd, hogy nem is lesz értelme mást csinálnia annak, aki marad a kategóriában, mint villany hajtású modelleket.

Ennek tükrében érdemes vizsgálni azt, hogy mit vállalt magára a Toyota, amikor az Aygo utódját tervezte. Rajtuk kívül csupán a koreaiak tervezik, hogy maradnak a szegmensben, mindenki más minimum mild hibrid, de inkább teljesen villany derivátokban gondolkodik. Igény természetesen van az európai vásárlók részéről a belépő szintű autókra, különösen azért, mert 5 millió alatti induló árral nem sok autó büszkélkedhet már manapság.

Jó eséllyel meg fog ismétlődni az EU-ban az, amit a Toyota és a koreaiak csináltak az Egyesült Államok piacán a belépő szedánok kapcsán. Szinte mindenki elhagyta a szegmenst rajtuk kívül, a torta viszont maradt, és sokkal kevesebb felé kell így vágni. Eredmény: kijön a "matek".

Műszaki értelemben az Aygo X nagyon közeli rokona a Yarisnak és a Yaris Crossnak. Ezzel a triumvirátussal indul neki a Toyota a kisautó kategóriának, és szentül hiszik, hogy sok pénzt tudnak majd keresni ezekkel az autókkal. Tény, hogy kifejezetten olcsónak azért nem nevezhetőek ezek sem, de a profitrátának jót tesz, hogy a Yaris Cross fogy a legjobban ezek közül, ráadásul a magasan felszerelt verziókat keresik az ügyfelek. Autóként ugyan nem kiemelkedő az, amit nyújt, volt alkalmam az elmúlt hetekben a benzinest és a hibridet is tesztelni, szerethető, de inkább közepes teljesítményt nyújtó autók, kiemelkedő értéktartással és megbízhatósággal ugyanakkor kitépik a dílerek kezéből ezeket a modelleket.

277570048_460042502578703_3990505870325900007_n.jpg

Az Aygo X lefelé kerekíti a palettát, rövidebb, magasabb mint a Yaris, nagyobb kerekekkel, és nagyobb hasmagassággal városi harcosnak maszkírozzák. Nincs már 3 ajtós, egy, nem túl erős 1.0 literes benzines motorral kapható, 72 lóerővel.

Hibrid nem létezik hozzá, aki ilyet keres, annak a testvér modelleknél kell körülnéznie.

A gyártás a cseheknél zajlik, ahogy eddig, és most már Yaris is készül a kolini gyárban. A PSA, vagyis most már a Stellantis ki lett vásárolva az együttműködésből, ők úgy ítélték meg, hogy nincs értelme a saját CO2 szintjüket terhelni egy alacsony marzzsal járú autó gyártásával.

Az Aygo X kifejezetten európai igények alapján született, dizájn orientált vevőket vonz, fordulókör és merevség tekintetében sokat fejlődött, ahogy aktív vezetéstámogató rendszerek és multimédia kapcsán is.

A korábbi robotizált váltó helyére kérhetünk CVT-t is, próbáltuk a kézi verzióval is, ami továbbra is az eladások 80 százalékáért felel majd a prognózisok szerint. Az automata ugyan tényleg jobb, mint eddig, de ezzel a motorral kombinálva elég türelmes vezetőnek kell lenni ahhoz, hogy élvezzük az Aygo-t. Fokozatmentes váltókhoz "méltó" módon bőg, miközben nem nagyon történik semmi. A kézivel legalább azt érezhetjük, hogy teszünk valamint azért, hogy haladjunk.

Van vászontetős kivitel a magasabb szinteken, 7 millió környékén járunk, ha mindent kérünk bele, talán még picit felette is.

Városban kezes, amíg nem forszírozzuk halk, az anyagok közepesek, de a formák barátságosak, az ülés is kényelmes a kategóriához képest. Jelentősen nőtt a csomagtartó, ami persze így sem nagy, de egy bőrönd plusz egy táska már elfér benne. A futómű kifejezetten kiegyensúlyozott, jól szigetelt és kényelmes.

Kis pénz, kis mozi, mondhatnánk, de ez nem fedné le jól azt, amiről ez az autó szól. Dicséret illeti a Toyotát azért, hogy nem mondtak le azokról a vevőkről, akik egyszerű, de korrekt mikroautót keresnek, ráadásul tetszés szerint egy nagyon pofás, jó színekkel választható, vagány kis városi cirkálót is konfigurálhatnak belőle. Annyi pénzért, amennyiért korábban egy 2 kategóriával nagyobb autóból is tisztességes darabokat lehetett venni, de ez igazán nem a Toyota hibája, az általános helyzet alakult így. Első autónak kevésbé ajánlanám, már csak a teljesítménye miatt is, ami tényleg elég visszafogott autózást tesz lehetővé.

Második autónak egy remek ajánlat, alacsony fenntartási költségekkel, kezes viselkedéssel és üdítő dizájnnal. Konzervatívan számol a Toyota, idén 1000 darabot szeretnének értékesíteni belőle.

277561595_460042582578695_8602253782438606223_n.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr5317797007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása