Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Egyre kevesebb ember kiváltsága lehet Európában a magántulajdonon alapuló autózás az évtized végére

2022. április 07. - Várkonyi Gábor Autóblog

Néhány éve még megmosolyogtak, amikor erről írtam, mostanra ki merik mondani a nagyobb gyártók is azt, ami a nyilvánvalóvá kezd válni az autóipar transzformációja kapcsán: messze az inflációt meghaladó szinten drágulnak az új autók, és ez a folyamat gyorsuló tendenciát mutat.

highway-1767107_960_720_1.jpg

A modellpaletták súlypontja a drágább és főképpen villany modellek irányába mozdul, és a kereskedelmi "ökoszisztéma" is adaptálódik a változáshoz. Jelentősen kevesebb autó, átlagosan sokkal magasabb tranzakciós költség mellett értékesítve, sokkal nagyobb árréssel. Ez a jövő, ehhez pedig jelentősen kevesebb kereskedő kell, illetve áramvonalasított kiskereskedelmi hálózat, digitális vásárlási hangsúllyal. Az ügynöki, fél-ügynöki és hagyományos értékesítési modellek fognak megküzdeni egymással. Ezek hatását és jellemzőit beszéltük ki a mai Millásreggeliben. 


Nézzétek vissza az adást a Millásreggeli Youtube csatornáján!

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr8717799487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

erol 2022.04.08. 12:30:59

Az jó hír, hogy a prolik kiszorulnak az utakról, kevesebb dugó, stressz, javuló közlekedési morál. Bár sajnos ez egyelőre nem érzékelhető, ki kell várni amíg kipusztulnak az öreg roncsok.

Jossarian 2022.04.08. 13:00:00

@erol: Szívembõl írtál, reméljük, hogy így lesz és végre nyugodtan lehet majd autózni. A prolik meg járjanak busszal (se)

eßemfaßom meg áll 2022.04.08. 13:12:19

Aztán a prolik összehúzzák a szemöldöküket és az urak nézegethetik a lángoló autóikat

eßemfaßom meg áll 2022.04.08. 13:13:39

@erol: "javuló közlekedési morál" na ja, kimondottan az szokta telibeszarni a kreszt aki huszonéves swifttel jár.

erol 2022.04.08. 13:31:06

@eßemfaßom meg áll: Úgy értettem, hogyha kevesebb az autó, kevesebb a stressz kevésbé fognak "idegből autózni" az emberek.

eßemfaßom meg áll 2022.04.08. 14:17:36

@erol: Aki idegből autózik az üres úton is idegből autózik, max kevesebb embert tud veszélyeztetni közben.

MTA rendes tagja 2022.04.08. 15:31:23

Baromira el van tévedve a szerző. Bedobott valami bombasztikus dolgot, arra számítva, hogy 7 év múlva nem fogják számonkérni rajta, hogy hülye volt.

GyMasa 2022.04.08. 15:36:22

@erol:
Az a baj, hogyha lecsökken az autók száma, akkor az utakat is csökkenteni fogják, azaz megmarad a zsúfoltság!

laci_52 2022.04.08. 15:45:33

Ha drágulnak az új autók, később cserélik le a régit, összegányolják, ameddig szét nem esik, de összességében nem lesz kevesebb autó az utakon, mindössze több lesz a lepukkant csotrogány. Kis hazánkban már most is rengeteg huszonéves autó rója az utakat minden nap.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.04.08. 16:04:53

@GyMasa: Igen, fele annyi autóért minek tartsanak fenn ugyanakkora úthálózatot?

eßemfaßom meg áll 2022.04.08. 16:37:12

@laci_52: Ebben az a durva, hogy egy mai 20éves, átlagfelhasználású (vagyis évi 15ezer km-t futott) jól karbantartott autó az teljesen jó. Van benne abs, esp, tolatóradar, villanyminden, a motorjába van 300e km amivel lazán hozza a környezetvédelmi előírást, a belseje nem lelakott, kivülről is szép az alján sincs rozsda csak jelzésértékűen. Akkor miért is kellene lecserélni? Mert 20 éves?

Pepejoe 2022.04.08. 17:10:28

A fő autóm 30+ éves és egyben hobbiautó, nem érdekel mennyibe van a benya meg stb., a melós is 20+, annak költségeit meg az urak állják.
Tök príma mindkét verda állapotilag. Kinek dobnám el, minden sarkon értenek hozzájuk, ha van szabadidőm, még én is.

Andy73 2022.04.08. 17:14:00

Ebben az is benne lehet, hogy a Covid alatt az emberek kevesebbet használták a kocsit, ezért kevesebb új autót is vettek, így azokat nagyobb árréssel próbálták eladni, hogy ne csökkenjen a bevétel. A Covid után pedig más okok is a dráguláshoz vezettek, pl. az alkatrészhiány, most pedig a háború. Nem hinném viszont, hogy sokan lemondanának az autóról, legfeljebb tovább használják a régit, ha nem futja újra - sok ember eleve használtat vett eddig is.

Motorogre 2022.04.08. 17:35:06

van egy kis bibi: a kevesebb és korszerűbb autópark lényegesen kevesebb benyát használ (és ráadásul nő az elektromos részarány is) - márpedig minden ország költségvetésének igen jelentős része a motorhajtó anyagok jövedéki adójából és áfájából származik. Azaz a poszter jóslata egyben államcsőd-kilátást is
(mielőtt valaki beszól: Irán és az Öbölbeli arab országok kivétel: ott a helyi fogyasztók szinte ingyen kapják, a kormány az exportból ...)

CSOKKI MÁLNA 2022.04.08. 18:11:40

Az önvezető autózás a nagyvárosokban eleve kevesebb autót igényel majd, nem? Tkp. önvezető taxik hordják majd az embereket saját autó, humán taxi és a TK egy része helyett.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.08. 18:16:42

A háttérhatalom láthatóan nagyon dühös. Ennek egyik jele a kisemberek elleni háború is az autózás terén.

white999 2022.04.08. 18:42:01

Én eddig úgy tudtam, hogy nem csak új autóval de használttal is részt lehet venni a forgalomban. Ritka téves megállapítás.

Andy73 2022.04.08. 19:56:11

@white999: valakinek azért újat is kell venni, hogy aztán lehessen használt. Az új autókkal együtt egyebek már a használtáke is nőtt. Valaki kommenteket, hogy még egy 20 éves kocsi is elég jól elmegy. Ez igaz, ha jól karbantartott, de néhány év múlva már az is leamortizalodik, ha a motorja megy, akkor is megeszi a rozsda.

white999 2022.04.08. 20:16:51

@Andy73: Nézd én direkt 15 éves jó állapotút vettem magamnak a cég autó mellé. Megy és olyan érzésem van benne hogy én vezetem és nem egy robot pilóta. 2 évente cserélik nálunk a flottát. Nekem hál istennek a "régi" van még. A kollégák inkább trbantot kérnének. 5 perc a menüben beállítani az összes faxságot minden egyes induláskor. Menet közben amikor be akarta kapcsolni a kolléga a belső keringetést (menüből 6 lépésben) akkor kiírta, hogy csak járó autóban lehet. Járt az autó. Így büdösben ment. Akkor is fékez ha nem akarsz és folyamatosan pofázik, hogy mit csinálj. de a legszebb hogy 3 hónap után a trailer vitte el az egyiket mert motorhibás lett. Az autóipar fáradságos munkával eljutott oda, hogy élvezhetetlen, vezethetetlen szarokat gyárt aranyáron és kb olyan mint a telefon, hogy pár év után ki lehet dobni mert egy kalap szart nem ér. Zsákutca. Lesz egy gyártó (és van is a mazda) aki majd más utat jár be.

moonlight777 2022.04.08. 20:21:54

@erol: Sok prolinak az a roncs az egyetlen lehetőség hogy dokgozbi járjon. Költözz le kistelepülésre, nyisd ki a csipád, hogy lásd a valóságot, ne az indokolatlan magas lóról ugass...

moonlight777 2022.04.08. 20:23:50

@erol: aki idegből autózik, az járjon pszichiáterhez... mert kettyós.

erol 2022.04.08. 20:43:47

@moonlight777: Ezért lenne jó ha a kistelepüléseken is lennének munkahelyek, nem csak a fővárosban. A másik: ahol megoldható otthonról kéne dolgozni, pl. aki egész nap a számítógép előtt ül, annak minek bejárni egy irodába?

Corvus69 2022.04.08. 21:34:01

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A hátterhatalom küldött, hogy jól szétkúrjam a segged.

Boldeone Bull 2022.04.08. 22:50:14

Egy ponton el fog válni a kínálati ár ès a kereslet, akkor , az inflációs spirál lelassulhat, a gyártók kènytelenek lesznek olcsóbb autót gyártani. A jelenlegi infláció több tènyezős. Egyik a jegybankok idiotizmusa : a covid válságra pènzt nyomtak , holott nem kellett volna. A másik gond az idióta Putyin: háborút kezd a lehető legrosszabb ütemèrzèkkel , amikor amúgy is globális árnyomás van.
Nem a chiphiány a gond, az csak egy tünete a globális elmebajnak...
Ha hagynák a piacot ,az magától mindent " elintèzne " az olcsóbb autókat is

Burgermeister 2022.04.09. 06:30:17

Hat persze, szerzo olvasott egy nemet vagy angol tanulmanyt oszt ideirta. A magyar rogvalosag teljesen mas.

pézzértdolgozókisember 2022.04.09. 06:48:36

@erol: El vagy tévedve!
1. A Magyar addig fogkja használni az autóját (ha már egyszer újra nem fog telleni), amíg gurul! Szarrik rá a "proli" (bocs, gondolom itt a szegényebb népréteget érted...), hogy van olyan, hogy környezetvédelmi norma.
2. Ha kevesebb az autó = kevesebb a teljesítmény és egyébb (a benzin és gázolaj árában lévő) adőból a bevétel, ezt valahonnan pótolni fogja az állam.
3. Ha kevesebb az autó, akkor kevesebb üzemanyag is fogy, kevesebb pótalkatrész kell, ami a szervízhálózat leépülésével jár = több munkanélküli, csak nehogy Neked is kevesebb bevételed legyen.
4. A szegény is kell, hogy közlekedjen... Majd faszául kerülgeted az egyre szaporodó buszokat (mert mivel nő az igény = növekszik a hálózat).
5. És végső soron (mivel a 3, pontban leírtaj miatt drágább a gázolaj, Neked is dárgábban viszik ki a márkás ruhádat, cipődet, de legfőképp a zabálni valódat!
Egyet jegyezz meg: Ha a paraszt nem hízik, akkor a városi gazdag suttyó éhezik!

apro_marosan_petergabor 2022.04.09. 07:48:22

Londonban 200 évvel ezelőtt piros zászlós embernek kellett mennie 6km/h sebességgel ahladó gőzkocsi előtt 50m-re, illetve ilyen törvényt hoztak, a z "autó" forgalom megregulázására.
Nem volt hosszú életű.
Az élet felülírja a futurológusok elképzeléseit is. Az világot nem az íróasztal mellöl alakítjáj - illetve ritkán. Az élet, a piac felülírja ezeket a marhaságokat. Eleve az önvezető autó is a holdban van. A probléma annyira komplex, hogy évtizedekbe kerül, mig használható rendszerek jelennek meg.
Úgy hogy pihenj, foglalkozzunk értelmes dolgokkal...

csorsza 2022.04.09. 08:26:21

@white999: ugyanez, tököm kivan a csilingelő-fékezgető, hipermodern, elektromos tabletautótól, ráadásul fél éven belül másodszor megy garis szervizbe, az egyik trailer. Tömités és kontakthiba, bazmeg, mint 82-ben a zsigulin. Másik elektromos csodában sw-hiba miatt lemerült az akkumulátor. Ezt hogy sikerült? És minek?!

Nzoltan 2022.04.09. 08:37:57

A világ a közösségi autózás felé halad. Mert nagy erők dolgoznak azon,, hogy az alapvető közlekedés is egy végtelen bevételi forrássá váljon.

midnightcoder2 2022.04.09. 08:50:10

@Nzoltan: Nem halad. Egy működőképes közösségi járműhasználathoz iszonyatos mennyiségű közösségi jármű kellene. Még közösségi rollert vagy biciklit sem nagyon találsz a belvároson kívül - annyit semmiképp nem, hogy erre építeni lehessen, azaz ezzel oldd meg a bejárásodat (ráadásul a közösségi roller nem is sokkal olcsóbb mint ha autóval jársz). És ez még csak Budapest.

midnightcoder2 2022.04.09. 08:52:20

@csorsza: Javaslom nektek a Ford-nak van egy modellje, ezt nektek találták ki. Csak kicsit ma már nehéz hozzájutni. Ráadásul a modell nevét is elég könnyű megjegyezni, ugyanaz a betű ami a trabantotokra volt téve amikor először beleültetek.

midnightcoder2 2022.04.09. 08:54:05

Amúgy ennek az lesz a vége, hogy gyártók előrukkolnak egy olcsó akksival. Onnantól kezdve viszont az elektromos autó nagyon olcsó lesz, mert az összes mechanikus szemetet amivel a mai kocsik teli vannak zsúfolva (robbanómotor és vezérlése, sebességváltó, kuplung, futómű nagy része), ki lehet hagyni.

O.Endre 2022.04.09. 11:12:12

Az irány mindenképpen ez. Tetszik-nem tetszik, tök mindegy, ez lesz. Hacsak nem lesznek valóban olcsó és egyszerű autók.
A gazdaság, a profit, az ( álszent biztonság) és a fene nagy fogyasztói (ál) igények viszont nem ezt az irányt mutatják.

Medgar 2022.04.09. 11:23:58

Itt van rögtön egy ellenpélda: Kuba. Megszünt a gk utánpótlás és elindult az évtizedes kendács..

O.Endre 2022.04.09. 12:45:51

@Medgar: Igaz, de ott az állam hagyta. (Kénytelen is volt) Szerinted itthon is ez lenne a hozzáállás?

csorsza 2022.04.09. 13:08:11

@midnightcoder2: :) Az igazság a kettő között van pedig.
Egyébként nem volt trabantom, mindig is gyűlöltem azt a kényszer-szart.

eßemfaßom meg áll 2022.04.09. 13:14:06

@Andy73: 22 éves a golfom. 340e van benne (meg amennyit tekertek rajta a korábbi tulajok) Az alja kb rozsdamentes, a két küszöb elejét eszi a rozsda, 20ezret mondott a kettő kijavítására a lakatos. Nyilván nem minden huszonéves autó ilyen, a 2 évvel öregebb opelt gyakorlatilag a vasoxid tartja egybe, az a bontóba készül. Kubában szerintem még 20 évet azzal is eljárnának.

eßemfaßom meg áll 2022.04.09. 13:19:31

@midnightcoder2: "Amúgy ennek az lesz a vége, hogy gyártók előrukkolnak egy olcsó akksival." Szerintem ez kb akkor lesz amikor százával kezdnek épülni a világban a fúziós atomerőművek. Elméletben persze minden évben feltalálja valaki a csodaaksit.

eßemfaßom meg áll 2022.04.09. 13:28:59

@csorsza: Nekünk kiskoromban volt jópár trabink - fater mindig befizetett az újra, mikor az megjött 3 év múlva a használtat kb az új áráért el lehetett adni - simán elment velük a család nem egyszer isztambulig meg vissza. Egy motorcsere egy laza szombat a nyaralóban egy felnőttnek meg egy 7évesnek :) Nem, volt egy túlbonyolított szerkezet :) Huszonéve nyugatiautók után mentem felnőttként újra trabival, volt egy érdekes hangulata, hogy tapossa az ember a gázt, visít a fűnyíró és a mutató épp átmászik a 60-on :)

laci_52 2022.04.09. 13:41:04

@eßemfaßom meg áll: Nem kell lecserélni, használni kell tovább. A baj ott van, hogy sok 20 évnél idősebb autót már igencsak kikezdett a rozsda és a karosszéria javítása drága és nem rentábilis.

Nancsibacsi 2022.04.09. 16:06:58

A piacot nem lehet örökké megerőszakolni. Az emberek autózni akarnak, az EU bürokratákat akik az értelmetlen zöldség szabályokat hozzák is le lehet váltani. Mi kevesek vagyunk ehhez, de ahogy megérzik ugyanezt a németek, meg a franciák hogy autózni, azt nem lehet el lesznek a vérbe hajtva az ökonácik, és visszatérnek a jó kis szívóbenzines motorok.

eßemfaßom meg áll 2022.04.09. 16:58:23

@laci_52: "a karosszéria javítása drága és nem rentábilis." egyelőre. Nekünk is ezért megy az opel, de ha igy haladnak a dolgok 10 év múlva simán lehet, hogy inkább a karosszériásnak fizetnénk jelentős összeget, minthogy ne legyen semmi.

gigabursch 2022.04.09. 18:27:53

Van három, átlagosan 20 éves kocsim.
Mindegyik funkció autó, amiben a legelső kivételével egyébként utazni is lehet. Jó, nem egy Lancia Delta SW, de azt 24 évesen, 14.5 év használat után 637 ekm-rel kénytelen voltam elereszteni a szerkezeti belső rozsdásodás miatt.
A terepjáró évi 16 ekm. Nagy, öthengeres TDi
A dobozos évi 12 ekm. Szívó D
A futkosós évi 26 ekm. Kis fityó crtdi, megy mint a zsirozott ménkű.
Használat: Saját+nejem munka + család.
Ebből a dobozos 1.9 szívónak egy gondja lehet. A rozsda.
Ilyen gondja sincs. Rozsda a másik kettőn sincs.

Viszont érdekes, hogy mind a háromnak elkezdett felfelé mászni az értéke a hahu-n.

Évente a háromra elmegy fenntartásra kb 600-700 eFt (kettőn éves matrica, kötelezők, műszaki, stb...)

Mivel nem vagyok Jaszkari Rómeo Tarzan, akinek a vérében van a vezetés, ebből kifolyólag mind a terepjáró mind a dobozos mérsékelt gyorsulása untig elegendő.

Azzal kapcsolatban, hogy melyik szekérnek mekkora az ökológiai lábnyoma, stb. a hülye mantrázásokhoz képest - tudnék mit mondani.

Akinek meg sok pénze van vegyen új autót vagy használt svábbogarat.
Nekem hülyeségre, lízingre meg f.sznövelésre nincs és nem is lesz pénzem.

S a kocsival is úgy vagyok, mint az ingatlannal. Csak a saját a jó.

gigabursch 2022.04.09. 18:30:55

@laci_52:
Előtte kell karbantartani.
TMK.

3-4 êvente üregvédelem a szükséges helyeken. Ennyi...
Csak hát sajnos erre az aktuális gazdi ritkán költ, mert a levelező a műszaki óccsóbbé' megvan.
Vagy nem...

yerico1 2022.04.09. 18:33:36

A felvázolt szitu baromság. Mi lett Kubában, miután az autó megfizethetetlen lett?

gigabursch 2022.04.09. 18:34:30

@O.Endre:
Nem lesznek.
Minden szart bele kell tenni, mér ncap, stb.

Burgermeister 2022.04.09. 18:50:13

@pézzértdolgozókisember: Az utolso mondatod nagy igazság. De most ez nem jaccik, a nyugati multik behuzzak a tutit, a videki gazda meg ehezik.

]{udarauszkasz 2022.04.09. 19:26:07

Ugyanezt hajtogatjak a sotetzoldek itt Ausztriaban. Kevesebb auto, milyen jo lesz, nem lesz annyi kipufogogaz, stb a dragulo autok, es dragulo uzemanyag miatt.
Csakhogy: Aki nagyvarosban lakik, annak lilagoze nincs arrol, hogy a maradek 6-8 millio ember mivel fog jarni, mert hogy nem tomegkozlekedessel, az biztos. Az ugyanis Magyarorszagon, es Ausztriaban is csak az agglomeraciokban van kiepitve, videken kuka az egesz.
En hetkozben 35 km-re jarok dolgozni Becsbe, tomegkozlekedessel a napi 12-15 ora melo utan, 3 ora haza, aztan 3 ora vissza. Nekem az a szerencsem, hogy tudok aludni a kamionban, mar amikor sikerul mukodesre birni benne az allofutest, es nem szervizben all.
Aki viszont nem kamionozik, az aludjon a palyaudvaron hetkoznap?? Autokra szukseg lesz, akar elektromos, akar belsoegesu. Deal with it, ez van.

]{udarauszkasz 2022.04.09. 19:33:19

@Nzoltan: A kozossegi autozas is egy zoldkommunista diszto-utopisztikus ideologia.
Bereld az autodat, bereld a lakasodat, bereld a vesedet, bereld az eletedet, mastol. Aztan, ha munkanelkuli leszel, adhatod vissza a vesedet is az azt berbeado farmacegnek. Nyugdij se lesz, ha bekrepaltal, beledobnak egy okologiailag lebomlo fekete zsakba, ledaralnak, ahol soylent green lesz beloled, es megetetnek a rabszolgak kovetkezo generacioinak napkozis gyerekeivel.
Tiszta Kina.

csorsza 2022.04.09. 20:16:48

@eßemfaßom meg áll: nem rukkol elő olcsóbbal, mert a fejlesztést meg kell fizetni. Sose lesz olcsó a jó és új.

eßemfaßom meg áll 2022.04.09. 21:29:51

@csorsza: olcsó aksiról volt szó nem újról. Mire "százával épülnek a fúziós erőművek" addigra lehet már olcsó is a régen feltalált szuperaksi :)

csorsza 2022.04.09. 21:34:54

@eßemfaßom meg áll: ha a fúziós (otthoni :) ) erőmű a peremfeltétel, akkor adom! :)

moonlight777 2022.04.09. 23:43:19

@erol:

Vidéken a számítógépes munka elenyésző, ergo be kell járni. A fővárosi számítógépes munkahelyek többsége hallani sem akar a 100%-os távmunkáról. Tömegözlekedés vidéken teljesen leépült. Ahol én élek, kisváros, 40 km-re van a megyeszékhely, a 40 km-ert a vonat 1,5!!! óra alatt teszi meg. Erről ennyit. A legócskább tragacs is létszükséglet és életmentő.

]{udarauszkasz 2022.04.10. 11:12:44

@moonlight777: Szivembol szoltal. Egyebkent ez nem csak Magyarorszagon van igy, hanem mashol is Europaban. Gyakorlatilag mindenhol. Es ehhez nem kell valami eldugott zsakfaluban eldegelni, eleg, ha kicsit tavolabb (>20km-re) laksz valamelyik nagyvarostol.

djpeter 2022.04.10. 12:44:27

Nekem jó lenne egy olyan kínai miniautó amit mindenhol mutogatnak csakhàt a bürokrácia nem engedte még be az EU-ba de ez nem fog menni a végletekig.

pragmatika2 2022.04.10. 15:17:51

Alapvetően az a gond, hogy miközben a föld népessége növekszik, a föld erőforrásai viszont nem növekednek. Nem lesz több olaj, termőföld, lítium, stb. vagy ha lesz, az egyre drágábban lesz kitermelhető.
Kínában is gyorsulva nő a fogyasztás. Ez mindenképpen az inflációnak kedvez.
Ok, most a kovid, meg a háború miatt kicsit felpörgött az infláció, de azt senki ne várja, hogy hosszútávon ne az infláció érvényesüljön.

VT Man 2022.04.10. 21:43:29

@Nancsibacsi:
Pontosan, a EU bürokraták nyomják felfele a kötelező elemeket, pl. automata mobiltelefonos segélyhívó... Már 15-20 éve is elég biztonságosak voltak az autók, pláne ha elkezdik nyomni az ökoterrort a 30 km/h városi korlátozással...
Tele rakatják felesleges, komplex dolgokkal az autókat.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.04.10. 23:42:49

@VT Man: A már talán felesleges autópálya-leállósáv meg örökre velünk marad?

kvp 2022.04.11. 00:12:37

A hivatalos EU-s es ENSZ-es javasolt strategia az, hogy a milliardosok kivetelevel senkinek ne legyen semmilyen motorizalt szemelyes kozlekedesi eszkoze. Ha ezt nem sikerul elerni, akkor aki meg tudja engedni maganak az elektromos autot, annak lehet meg. Akin nem tudja megengedni a sajat jarmuvet annak a varosokba kell koltoznie. Az USA-ban a lakossag tobb mint 99%-at szeretnek par nagyvarosban osszegyujteni a kovetkezo 20 evben. Es itt nem a klasszikus amerikai kertvarosokat ertik, hanem hong kong-i vagy new york-i stilusu felhokarcolos, berhazas elrendezest. Nagyon jo pelda meg erre az elrendezesre Shanghai Kinaban, ahol egyszeruen senkinek nem letszugseglet a sajat auto.

Itthon meg videken a kertek alatt lehet majd jarni a megmaradt es meg uzemkepes belso egesu motoros jarmuvekkel, forgalmi nelkul, hazi epitesu faelgazositoval, biogazzal meg sajat termesztesu napraforgo olajjal. Ha valaki videken termelni akar es nem tudja megvenni vagy legalabb berelni az uj elektromos mezogazdasagi munkagepeket, akkor kenytelen lesz maga megoldani vagy eladni a foldjet. Legalabbis ez most az EU-s terv. Ha nem kapnak forgalmi engedelyt se a regi, se az uj belso egesu motorral rendelkezo jarmuvek, akkor gyakorlatilag eladhatatlan lesz az osszes egyik naprol a masikra. Ez meg itthon kivedheto a politikai helyzet miatt, de a tobbi EU-s allamba mar nem lehet majd veluk behajtani, ideertve a szallitmanyozasra hasznalt jarmuveket is.

Egyebkent a tervezett 2030-as es 2050-es idopontokat jocskan elorehoztak most a haboru okan, ha minden a hivatalos tervek szerint alakul, akkor mar 2022 vegen leall a foldgaz es koolaj szallitas az EU-ban, tehat itthon se benzin, se gazolaj, se adblue, se mutragya, se futesi foldgaz, se belfoldi muanyagipar nem lesz. Ez egy eleg nagy atallast jelent, de a milliardos kulfoldi donteshozok akarhany EU-s allampolgar eletet hajlandoak felaldozni a szent cel erdekeben. Igen, konkretan ezt kertek most a nemet es magyar vezetestol es ha a nemetek vegul beadjak a derekukat, akkor nem csak a nemet autoipar telepulhet at Kinaba (ahol van minden), hanem a teljes magyar ipar es mezogazdasag is par het alatt szunik meg, ugyanis a legutobbi hivatalos kormanyzati infok szerint kb. ket hetnyi tartaleka van az orszagnak. Az uzemanyagok, a futes es a csucseromuvek mellett ez a teljes magyar mutragya es muanyagipar leallasat is jelentene. Es mar csak a nemetek, a magyarok es nagyon halkan meg az osztrakok tiltakoznak az EU-s ipar teljes felszamolasa ellen. Mindenki mas meg tapsol a bator kiallasnak, fuggetlenul a gazdasagi karoktol.

Medgar 2022.04.11. 09:34:21

@O.Endre: Ha nincs más lehetőség, valahol engedni kell. A tömegközlekedés sokkal habarabb fog leállni finanszírozási problémák miatt...

sure_shot 2022.04.11. 11:09:20

@kvp: Dobj már egy linket a "hivatalos EU-s es ENSZ-es javasolt strategia" forrásról. Köszi.

midnight coder 2022.04.11. 11:36:53

@eßemfaßom meg áll: Ehhez azért annyira nem alapkutatás kell, nem a semmibõl kell valami radikálisan újat létrehozni, hanem a meglévõ tudást kell kombinálni. Igazából csak pénz kérdés, kb. olyasmi mint anno az LCD monitorok idején, amikor el sem tudtuk képzelni, hogy záros határidõn belül eltûnhetnek a CRT monitorok. Aztán jött a TFT, majd fejlõdött a technológia és immár olcsó is lett, mára pedig eljutottunk az OLED-ig. A fúziós reaktorhoz viszont alapkutatási szinten kellene szerintem áttörés, mert azt hogy hogyan lehet ilyet csinálni már 30 éve is tudtuk, csak azt úgy nem nagyon lehet megcsinálni nyereségesre. Ahhoz valami új megoldás kellene a plazma egyben tartására, az meg nem nagyon van.

kvp 2022.04.11. 13:35:46

@sure_shot: sdgs.un.org/2030agenda

Jo sok anyag van fent, plusz linkek az egyes tagorszagok stragegiaira (az EU is kozte van). Egyebkent a celok szepek, csak az eleresuk kituzott modja nem tul humanus, van ahol kifejezetten emberiseg ellenes. Persze mi a fontosabb, a bolygo megorzese a nagytokesek es orokoseik szamara vagy az emberiseg jolete?

Pepejoe 2022.04.11. 15:38:19

@kvp:
Ennek ha csak az 10% a meg tudna valósulni 50 év alatt, máris csodálkoznék.
Hogy miért? Mert emberek vagyunk, ezen a bolygón ilyen lények laknak.
Én nem is tudom, mit ért el az emberiség csak az elmúlt 100 évben közös (de inkább valaha) és nagyon nagy arányú egyetértéssel valami olyan témában, ami tényleg globális. Na ezen gondolkodni fogok de azt hiszem, nem lesz példa, ami mondjuk elég szomorú.

CSOKKI MÁLNA 2022.04.11. 16:33:47

@]{udarauszkasz: ?? Bp. Környéki agglomerációból 50 perc alatt a Nyugatiban vagyok vonattal.

CSOKKI MÁLNA 2022.04.11. 16:41:02

@moonlight777: Főváros környéki település. Óránként jár a vonat oda-vissza, reggel 8 előtt óránként kétszer befelé. Nyugati ötven perc, hármas metró végállomás 35 perc. Volán is van a Népliget buszpályaudvarra.

eßemfaßom meg áll 2022.04.12. 10:54:51

@midnight coder: "hanem a meglévõ tudást kell kombinálni" A li-ion aksi elmélete 50 éves, 30 éve bolti termék. ezen sokat nem tudnak faragni, a kémia határát feszegetik. Más ténylegesen működö meg nincs. Szóval kellene valami radikálisan újat kitalálni ami olcsó is, könnyű is, tölteni is könnyű, gyártani is könnyű, és nem kell hozzá valami ritka alapanyag. Úgy tűnik ez azért annyira nem egyszerű dolog.

eßemfaßom meg áll 2022.04.12. 11:05:40

@CSOKKI MÁLNA: Ez mindenkinek nagyon jó aki a vonat állomások közelében lakik és a Nyugatinál dolgozik. Aki viszont nem annak először el kell valahogy jutni az állomásra, aztán 50 perc a Nyugati aztán tömegközlekedni Bp-n belül oda ahol dolgozik. Mindemellett a kollega nem Bp-ről beszélt hanem egy megyeszékhelytől 40km-re levő kisvárosról. Ahol én korábban éltem ott a vonat 2 óránként ment be a városba. És ha bevitt akkor még csak az állomáson voltam, onnan vagy séta vagy busz ami a különböző irányokba fél-egy órás időközönként ment. Autóval meg 15-25p alatt kb bárhova el lehetett jutni kisfalumból a nagyvárosba.

kvp 2022.04.12. 12:35:51

@eßemfaßom meg áll: "Ez mindenkinek nagyon jó aki a vonat állomások közelében lakik és a Nyugatinál dolgozik."

Pont ez lenne a strategia. Hogy mindenki ott lakjon ahol dolgozik es ne kelljen utaznia. Ha ez ugy oldhato meg, hogy a mostani kertvarosokbol es falvakbol lako felhokarcolokba mozgatjak az embereket, akkor ugy fogjak megoldani. Ez foloslegesse tenne meg a tomegkozlekedest is a helyi keruleten kivulre es lehetove tenne a falvak elbontasat, visszaadva a mezogazdasagi teruleteket a termeszetnek, mivel az ipari elelmiszertermeles eseten nincs igazan szukseg a szabadfoldi mezogazdasagra, de ahol igen, ott a nagy cegek automatizalt rendszerei a leghatekonyabbak. (a modern falu vizioja az ensz szerint par magashaz egy gepallomas es egy csomagolouzem mellett) Lasd a varosok 2030 es 2050-es strategiakat. Jelenleg is szamos kutatas zajlik a temaban mind Kinaban, mind Japanban es Kanadaban.

"A li-ion aksi elmélete 50 éves, 30 éve bolti termék. ezen sokat nem tudnak faragni, a kémia határát feszegetik. Más ténylegesen működö meg nincs."

Vasoxid aksik natriumos elektrolittal. Mar Edison is gyartott ilyeneket, de a mai technologiaval szen nanopcsovekkel akar fele olyan hatekonyra meg lehet csinalni oket mint a mai litiumosakat. Igy 300 helyett ugyan csak 150 kilometert menne el az auto ugyanakkora aksi tomeggel, de 3 millio helyett csak 300 ezer forintba kerulne az aksicsomag, tehat ar ertek aranyban sokkal jobb es vas, sosviz es elemi szen is boven akad szinte mindenutt a bolygon. Plusz statikus energiatarolasra is hatekonyabb mint a litiumos aksik es ott a tomeg es a meret sem szamit.

gigabursch 2022.04.12. 13:13:34

@kvp:
Hmmmm.
Akkor hol lakjon a fél építőipar?
Az állatorvos
Az erdőmérnök
A repülőgép pilóta (mezőgazdasági, csak hogy egyszerűbb legyen)
Villamos/víz/gáz hálózat karbantartó

Hmmmm?

gigabursch 2022.04.13. 08:34:59

@kvp:
Ez a FeO-Na akksi alighanem az erőgépeknél jöhetne számításba, ahol a nagytömegű hajtásláncot lehetne vezetékek + kerékagy motorra kerékpárra cserélni (ami ott még kedvezőbb is) és a komplett dízel+hidro rendszert lehetne átalakítani)

eßemfaßom meg áll 2022.04.13. 14:21:56

@kvp: Szóval a cél az élhetetlen kaptár? Remélem nem.

"Vasoxid aksik natriumos elektrolittal"

és mégsem ezt a 100+ éves szuperkiforrott technológiát teszik a folxvágonba.

CSOKKI MÁLNA 2022.04.13. 17:16:33

@eßemfaßom meg áll: Természetesen nem megállás nélkül megy a Nyugatiig.:) Útközben több állomáson át lehet szállni egy csomó féle buszra, köztük a 7-esre, a 3-as metróra, és a 3-as villamosra is.

kvp 2022.04.15. 21:46:08

@gigabursch: "
Akkor hol lakjon a fél építőipar?
Az állatorvos
Az erdőmérnök
A repülőgép pilóta (mezőgazdasági, csak hogy egyszerűbb legyen)"

Ahol dolgozik. A mezogazdasagi allatorvos es a mezogazdasagi pilota ertelemszeruen a mezogazdasagi telephely torony lakohazaban, az alattelep, a feldolgozouzem es a gepallomas mellett, az iskola, az orvosirendelo es a boltok folott, azaz a cege altal biztositott szolgalati lakasban. Az embereknek persze nem feltetlen tetszene, de a szovjetek es a japanok is epitettek ilyen lako gyartelepeket es Kinaban ujabban nagyon gyakoriak. Az egyik legismertebb korai pelda: en.wikipedia.org/wiki/Hashima_Island
es egy amerikai valtozat: en.wikipedia.org/wiki/Begich_Towers

@eßemfaßom meg áll: "Szóval a cél az élhetetlen kaptár?"

Igen, pontosan. Egyfajta eger utopia megteremtese a Fold osszes lakoja szamara. (kiveve a gazdagokat) en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_sink sdgs.un.org/2030agenda

"és mégsem ezt a 100+ éves szuperkiforrott technológiát teszik a folxvágonba."

Egyelore nem. A fo oka az, hogy kevesbe hatekony mint a litium, ezert amig van eleg olcso litium, addig megeri a jobbat valasztani. Raadasul a szen nanocsoves elektrodak elettartalmat meg nem igazan ismerjuk. Az alap kemia regi, de a hatekonysagat a nagy elektroda felulet adja, amit 100 eve meg nem tudtak eloallitani. Statikus tarolonak (csucseromuvek helyett) viszont pont jo. en.wikipedia.org/wiki/Metal%E2%80%93air_electrochemical_cell

apro_marosan_petergabor 2022.04.16. 10:53:19

Általában - a hozzászólók közül - sokan le vannak ragadva a technológia jelenlegi szintjén, "kötelező" általánosításokkal, pl.: ha EBV akkor lithium, környezetkímélés - autózás visszaszorítása stb.,
Kissé rugalmasabb gondolkodás messzebbre vezetne. A techninika, technológia rohamléptekkel fejlődik, ami ma "lehetetlen" 20 év múlva gyakorlat lesz.
süti beállítások módosítása