Terjed egy hamis értelmezés, mely szerint a 2035-ös "de facto" belsőégésű tiltás a jelen állás szerint nem fog átmenni az EU intézményein.
Azt hiszem ezt az optimista hozzáállást kicsit árnyalni kell.
Jelen állás szerint kedden találkoznak a tagországok környezetvédelmi miniszterei Luxemburgban. A 27 tagország képviselői megvitatják az EU parlament döntését.
A miniszterek tanácsa minősített többséggel hoz döntést. Az országok blokkolhatják a javaslatot, de ehhez elég sok mindennek kell teljesülnie. Az EU lakosságának minimum 35 százalékát kell reprezentálnia azon országoknak, akik ellenzik a kérdést.
Jelenleg Olaszország köré szerveződik az ellenállás. Az olaszok egy "kiülős", vagy elhalasztós javaslattal álltak elő, melynek lényege röviden annyi, hogy 2035-re 90%-ra kellene csak mérsékelni az autók flotta kibocsátását, azaz nem lenne szó teljes tiltásról, és 2040-ra tolnák ezt az időpontot. Szó nincs tehát itt sem arról, hogy az egész ügyet elvetnék.
A németek nélkül a 35% nem jön össze. A németek meg nem egységesek, ugyanakkor ha tartózkodnak, akkor az lényegében egyenlő a nemmel részükről, és így is nézne ki a döntéshozatal szempontjából. Német tartózkodással meg lesz a 35% ellenállás.
Jelenleg úgy számolnak, hogy Németország, Olaszország Portugália, Bulgária, Románia és Szlovákia van ellene a törvénynek. Ehhez jöhet még esetleg Magyarország és Csehország, vagy a lengyelek, de utóbbi hármas nélkül is 40% körül lenne meg az arány.
Június végéig a franciák a soros elnökei az EU tanácsnak, utána jönnek a csehek, akik alatt a kérdés vélhetően a "kevéssé sürgős" kategóriába esne.
A helyzet tehát messze nem egyértelmű, és rengeteg a "ha és amennyiben". A kedd fontos lesz az események szempontjából.