Mindenki megtette tétjeit, és közben megszűnt a zene, állóhely meg nincs elég.
Többszörös Képzavar?
Az. Ahogy jelenleg az egész autóipar az.
Miután szépen sorban szinte kivétel nélkül meghallgathattuk mindenkitől, aki a "régi" világot képviseli, hogy a profit a fülükön jön ki az elmúlt hónapokban, a vihar előtti teljes szélcsend és fülledtség tapasztalható.
Pillanatnyi figyelmet fenntartani hivatott "mikrohírekkel" igyekeznek áthidalni a nyarat szakmabeliek, közben pedig mélyreható, de elsőre még nem feltétlenül jól kivehető változások sora megy végbe a globális piacon.
A kínai gyártók nekilendültek az exportnak, és a jelek szerint már jövőre több autót juttatnak a világpiacra (nem a sajátjukra, amit végérvényesen dominálnak) mint a németek, azaz a második legnagyobb exportőré növik ki magukat. És még csak éppen elkezdtek nyújtózkodni.
A világpiaci bizonytalanságok és az energiaválság közepette meg vannak merevedve a frontok, akár annak tekintetében, hogy ki mire tesz, ami jövő hajtását jelenti, akár annak tekintetében, hogy merre terjeszkedik. Minden szereplő kivár, miközben lázasan figyeli, hogy merre billen a megbomlott egyensúly.
A többszörösen túlfűtötten hitelezett amerikai piac az egyértelmű lassulás jeleit mutatja, ami sok gyártónak fog fejfájást okozni a következő években. Egyes elemzők mélyrehatóbb és súlyosabb válságot látnak jönni, mint 2008-ban, mások lekicsinylik az autóhitel "subprime" válság kihatásait.
A keresleti oldal a fejlett piacokon a Covid utáni pénzeső miatt erős volt, most a recessziós félelmek elkezdik "rágni" ezt a tendenciát.
A teljes felfutása a gyártásnak ugyanakkor messze nem következett be, túltermelési válságról tehát nem lehet beszélni.
Közben a mindenki által buboréknak azonosított másodpiaci tendenciák is változnak, aminek a kihatásait egyelőre nem lehet felmérni. Az amerikaiknál az említett hitelezés, az EU-ban a fogyasztói félelmek alakítják a dolgokat.
Tovább lehetne még boncolgatni, és meg is fogom tenni, hogy mi hajtja a piacot globálisan. A múlt heti Millásreggeliben volt egy óránk arra, hogy a hazai helyzetet is megvizsgáljuk. Be kell csatolni az öveket...