Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A 2008-as ingatlan buborék után a 2022-es autóhitel buborék durran?

2022. augusztus 15. - Várkonyi Gábor Autóblog
Ingyen pénz osztogatása ritkán vezet bármi jóra, különösen felelőtlenül adott hitelekkel kombinálva.

298882375_552543186661967_3342962291670545447_n.jpg
Az amerikai autópiac kemény szabályozások hiányában régóta különböző vadhajtásoktól szenved. A Covid előtti időkben is sokszor téma volt, hogy se nem fenntartható, se nem egészséges az, amit Amerikában látunk az autóhitelek és kétes kereskedelmi praktikák kapcsán. A legfőbb gond 2-3 éve még az volt, hogy a folyamatosan növő autóárak és a stagnáló reáljövedelemnek kapcsán az amerikai középosztály annak érdekében, hogy tartani tudja a megszokott autózási színvonalát, egyre hosszabb időre kénytelen eladósodni, és egyre magasabb összegű hiteleket vesz fel, amelyeket egyre nagyobb arányban nem tud fizetni.

Ezek a gondok komolyak és valósak voltak, de a Covid utáni folyamatok ezeket a gondokat szúnyogcsípés komolyságúnak láttatják csupán, pedig ezen tendenciák kapcsán is rendszerszintű gondokat emlegettek egyesek. Mit szólnak akkor a mostani helyzethez? Magolvadás van?

Kifejtem. Jelenleg az autóhitelek az USA lakossági hiteleinek a 9,4 százalékát teszik ki. Mintegy 1,5 trillió dolláról beszélünk. Az elmúlt két évben ez 42,4 százalékkal nőtt. Vagyis a Covid-ig egészen kezelhetőnek tűnt a dolog. Az elmúlt két évben ugyanakkor valami nagyon megváltozott.

2020 és 2021 között a havi átlagos törlesztőrészletek 413 dollárról 488 dollárra mentek fel. Napjainkban már jóval 500 dollár felett járunk, és ezek használt autó hitelekre vonatkoznak.

2020 áprilisában, a Covid elején 46%-ot esett az új autó értékesítések száma. Nem sokkal később az amerikai kormányzat 2,2 trillió dollár ingyen pénzt öntött a lakosságra.

Közben érkeztek a hírek chip hiányról, gyártási nehézségekről, ellátási lánc gondokról.

2021 elejére elkezdett drasztikusan csökkenni a legyártott új autók száma.

2021 tavaszán további 1.9 trillió dollárral szórták meg a "népet".

2021 áprilisában pedig, ahogyan az várható volt ezek alapján, elkezdtek elszállni az árak. A kereslet felpörgött, autó meg nem volt elég.

Ezzel párhuzamosan szűk két hónap átlagos készletforgási sebessége a dílereknek lecsökkent egy hónap környékére.

298556802_552543263328626_1129502012953323059_n.jpg
Eközben egy még drámaibb jelenség harapódzott el. Amerikában általános, hogy a gyártó által kijelölt ajánlott fogyasztói ár felett is eladhatják a dílerek az autókat. Európában ezért nagyon szigorú szankciókra számíthatna egy márkakereskedő, így ilyen spekulációs buborék itt nem alakulhat ki. (Arról is írtam már, hogy a Tesla egységes és követhető árai ezért rezonálnak annyira az amerikai fogyasztó kívánalmaival.)

Mindig is része volt tehát a túlárazás a repertoárnak, de ez egyes típusokra, időben korlátozott módon, az amerikai vásárló türelmetlenségére apellálva jött létre, a piacot egyáltalán nem befolyásoló, elhanyagolható mértékben. Ahogy azonban a hiány általánosan felütötte a fejét a piacon, ez a jelenség is általános lett.

Az úgynevezett MSRP, azaz az ajánlott fogyasztói ár feletti eladások száma 2020 januárjában még a fél százalékot sem érte el, 2021 januárjában már 2,8 százalék volt. Ez sem drámai még.

Ami drámai, hogy jelenleg ez 82,2%.

Ez azt jelenti, hogy lényegében mindenki afeletti áron vesz autót, ami a gyártó eredetileg kitalált adott modellnek, és a hitelintézetek is eszerint hiteleznek. Sőt.

Ahogy megkapta átlag Joe az államtól jött ingyen pénzt, ment autót venni. Az addigi gyakorlat szerint az autó árának 80-90 százalékát adta oda a bank. A 10-20% értelemszerűen az önrész volt.

A bankok ugyanakkor nem tudtak ellenállni a kísértésnek, és lazítottak. Az autó értékének akár 135-140 százalékát is hajlandóak voltak odaadni a vevőknek. Azaz, 10 000 dolláros használt autóért adtak 13 500 dollár hitelt. Ami még durvább: 96 százalékban olyanoknak, akiknek nem kellett átesniük jövedelemigazolási folyamaton.

A bomba tehát ketyeg. Sőt, durran.

Hatalmas lefoglalási hullám van kibontakozóban, és a lefoglalt autók zöme olyan autó, amire az elmúlt 2 évben adtak pénzt.

A legjobban teljesítő államban, az összes autóhitel igénybe vevőjének 4,5%-a 30 napon túl csúszik a fizetéssel, Washington DC-ben ez az arány 23,4%. Döbbenetes.

A piacon most is minden nyolcadik használt autó "repo" autó, azaz banki finanszírozásból visszavett autó.

Slusszpoén: mit csináltak a pénzintézetek az autóhitelekkel? Becsomagolták őket, mint jó minőségű "eszközöket", és továbbértékesítették a forró krumplit.

Ismerős valahonnan?

Az emberek memóriája rövid, a mohóság nagy, a tanulási rezisztencia pedig magas.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr7717908299

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása