Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Egyre inkább úgy tűnik, hogy a Tesla is csak egy autógyártó cég

2023. január 09. - Várkonyi Gábor Autóblog

Ami úgy néz ki, mint egy kacsa, úgy mozog, mint egy kacsa, és olyan hangja van, mint egy kacsának, az minden bizonnyal egy kacsa, tartja a mondás.

324587549_596900112245993_5563382134952255820_n.jpg

Oly sok minden történik mostanság a Tesla körül, hogy kénytelen vagyok most is foglalkozni vele. Azt írja a Business Insider, hogy a Tesla egyre inkább annak tűnik, aminek a hívők nagyon nem akarják látni: egy autógyártónak. Egynek, a sok közül. Márpedig, ha ez lesz az uralkodó elképzelés, ez lesz az, aminek a széles tömegek látni fogják, akkor kénytelen kelletlen az értékeltsége is úgy fog megmérettetni, ahogyan a többi autógyártóé. Hogy ez így lesz-e, vagy sem, arról lehet hosszasan vitatkozni. Szerintem így lesz.


A teljesség igénye nélkül, a nagyon fontos ígéretek közé tartozott a cég kapcsán, hogy minden új alapokra kerül, hiszen képesek lesznek az önvezetésre, ez az állítás egyelőre nem tűnik úgy, hogy beigazolódna belátható időn belül.

Fontos ígéret volt, hogy nagyon masszív növekedési pályán lesz a következő években, és zárt ökoszisztémával lényegében megeszi a többiek kenyerét is az átalakuló világban. Ez sem nagyon látszik fenntartható ígéretnek.

Ami engem a leginkább izgat, az a kereskedelmi modell újszerűsége, ami kétségkívül egy olyan megközelítést alkalmazott, amit csak abból a kiindulási alapból lehetett egyáltalán megpróbálni, ahonnan a Tesla érkezett: kívülről. A teljesen digitalizált kereskedelem, a kereskedők kihagyása, az ezáltal elérhető többlet profit (ígéret) mind konzisztens része volt a diszrupció mítosznak.

Mindez működött is addig, amíg a növekedési pálya töretlennek tűnt.

A helyzet azonban változott, és ami eddig egyoldalúan előnyként volt csillogtatható, az most súlyos teherré vált.

A Tesla értékesítési modellje hatással volt az iparág szereplőire. Az ügynöki modellek bevezetése mindenhol napirenden van, a kereskedők befolyásának visszaszorítása általános trend. Az, hogy ezzel a végén ki fog jobban, vagy rosszabbul járni, szerintem kikövetkeztethető. Írtam erről korábban.

Egy válság esetén a gyártóé minden rizikó. Az én meglátásom az, hogy nem lehet annyit nyerni ezzel a modellel a jó időkben, mint amekkora terhet jelent elhúzódó rosszabb időkben. A kereskedelmi lánc készletezési kérdései, tőkelekötése megoldódik, hiszen a gyártó átvállalja ezeket magára, és csupán jutalékot fizet majd a jövőben az értékesítésért a kereskedőnek. Egységárra törekednek, ez a kimondott célja a kísérletnek, amellett, hogy az egy autóra jutó értékesítési költségeket csökkentsék.


Szuper elmélet. A gyakorlat meg úgy néz ki, hogy amikor a konjunktúra lefelé tart, a gyártási kapacitás meg állandó, és a legyártott autókat valahogy piacra kell szorítani, akkor borul az egész elképzelés. Ezt természetesen elfedte az eddigi hiánygazdaság.

A Tesla szerviz lefedettségbeli problémái egyébként remek megélhetést nyújtottak sok sok GM-es dílernek az Egyesült Államokban. Nem nehéz megtalálni az erről szóló cikkeket. Még egy mítosz dől meg tehát.

Az egység ár transzparenciát ígért a vevőknek, akik neten rendelve az autójukat, úgy érezték, hogy kikerülhetik a kereskedőkkel történő kellemetlen interakciót. Ezt ne európai szemmel nézzük. Az európai autókereskedelem az amerikai gyakorlathoz képest vevőbarát és átlátható. Erről is írtam többször, nem térnék ki most erre részletesebben, legyen elég annyi, hogy a Tesla gyakorlata valóban érzékelhetően kényelmesebb átlag amerikai szempontjából nézve.

Az elmúlt időben pontosan ez a transzparencia szűnt meg. A kiszámíthatóságnak lőttek, onnantól fogva, hogy az Egyesült Államokban dobálták a kedvezményeket, amire eddig nem volt példa, Kínában meg agresszíven csökkentettek több lépésben árat, ami tüntető kínai Tesla vásárlók sokaságát vitte a szalonok elé.

A hiány spekulációs buborékot hozott a Teslák esetében. Az elmúlt egy-másfél év rendelt autóinak negyede, ötöde azért került megrendelésre a vevők által, mert abban bíztak, hogy némi használat után profittal tudják értékesíteni az autóikat, hiszen az, ami fogható, többet ér, mint az, amire ki tudja mennyit kell várni. Nagyságrendekkel több azon hirdetett Teslák aránya, amelyeket 1 éves koruk előtt akarnak értékesíteni az Egyesült Államokban, mint a konkurencia hasonló mutatói. Átlagosan ez 5% körül szokott mozogni értékesítés arányosan. Legóvatosabban számolva is négyszeres jelenleg az arány.

Ezek alapvetően mind mind érthető, és korábban máshol is előforduló tendenciák. Nem a Tesla az első túlhájpolt termék a piacon, és vélhetően nem is az utolsó. A túltermelés kérdésére léteznek kreatív megoldások a gyártóknál, autókölcsönzős csatornák, saját névre történő forgalomba helyezés, masszív kedvezmények, támogatott finanszírozás, támogatott beszámítás, lehetne még sorolni. A közös ezekben: mind méreg a profitabilitás szempontjából.

Amelyik autógyártó kénytelen ezen eszközök valamelyikéhez fordulni, annak érdekében, hogy gyártási oldalon találjanak kihasználtságot, az hosszú távon kénytelen igazodni az új piaci realitásokhoz is.

Ha egy autógyártó önmaga létezését azzal igazolja, hogy rá semmi sem vonatkozik ezekből az évtizedes igazságokból, ráadásul műszakilag valamit jobban tud, a saját állítása szerint, mint a többiek, akkor abban a pillanatban, hogy ezekben az állításokban csalódik átlag befektető, a büntetés is súlyosabb lesz, mint egyébként.

Engem tanulság szintjén az érdekel, hogy az ügynöki modellel kapcsolatos eufória fennmarad-e most, hogy nehezebb idők jönnek, vagy húzzák-e a témát a gyártók. Nagyon nagyon kíváncsi leszek.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr10018021958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2023.01.09. 12:08:59

A "Vallások" kora lassan lejár.... néhány éve már lett Tudományos Istene is az emberiségnek.
Tehát a Tesla vallási módszertanra alakított marketing módszertana is elavul, elkopik, kikopik.
Be kell állni a gyakorlati valóságba. Nem lehet mesékkel megélni.

Gdp 2023.01.09. 12:10:23

A sorsa mindenkinek elkerülhetetlen. Pár évig megy a bohockodas míg musk nagy nemzetközi sztar, aztán utoléri a végzete. Tularazott Dacia minőségű kocsi, 0 szervizhalozattal, és egy jó szoftverrel, mercedes árban. Kösz ebből nem kérek.

W12petrol 2023.01.09. 22:45:52

Lassan kipukkan a lufi! Hajra nemetek főleg a w12 motorok!

miert? 2023.01.09. 23:26:44

Kedves Gábor!
1. Biztosan nem örülsz neki, de be kell látnod, hogy ahogy más termékek kereskedelmében is az internetes értékesités (webshopok) egyre nagyobb teret nyert, úgy az autó kereskedelemben is a hagyományos értékesités háttérbe fog szorulni. Egyszerűen nincs rá szükség, a közvetitő szerepe feleslegessé vált, és még költséget is jelent. Megmarad majd néhány bemutató terem, a többiek pedig profilt váltanak. Nyilván ez egy lassú és fájdalmas folyamat lesz, a kereskedelmi modelváltás elhúzódik akár 5-10 évig is. Ezt ugyan a Tesla inditotta el, de már veszi át a többi gyártó is, és a folyamat akkor is folytatódna, ha a Tesla holnap csődbe menne.,

2. Mivel a Tesla prémium autókat gyárt, és az elmúlt években évi 50%kal növelte termelését, csak idő kérdése volt, hogy a folyamatosan növekedő termelési kapacitás mikor éri el a piac felvevő képességét. Nyilván ez az egyes részpiacokon nem egyszerre történik meg, most Kinában látjuk a piaci telitődés első jeleit. Egyenlőre még nincs vészhelyzet, a Teslának elég nagy volt a nyeresége minden egyes autón, van miből engedni, de ez igy is elég komoly figyelmeztetés, hogy az eddigi folyamatok nem terjeszthetők ki automatokusan a jövőbe is. Bár nagy a kinai lakosság száma, de ott még inkább igaz az, hogy csak a szűkebb elit engedheti meg magának ezt a luxust. Még akkor is, ha ez a szűk elit 1 millió embert jelent.
Ettől teljesen függetlenül de ezzel párhuzamosan máshol is lehetnek eladási nehézségek, mert a fejlett országokban mostanában megugró hitelkamatok bizonyosan fékezni fogják az új autó eladásokat is. Kérdés, hogy ezt mennyire ellensúlyozza az USAban éppen most kezdődő villanyautó támogatás.
A Boldog Új évre is kitartást kivánok.
üdvözlettel

gigabursch 2023.01.10. 06:22:31

Ennek tükrében akkor a Tesla forgalmazása olyan mint a KGST orszgéokban a gépkocsiké?
Hmmm.
Elon lebukott..
:-)

W12petrol 2023.01.10. 09:28:08

@miert?: megint hulyesegeket irsz, a webshopok egy kiegeszitoje lesz csak az ertekesitesnek, soha nem fogja atvenni egy szalon szerepet, a komolyabb emberek mar pedig nekik van penzük vagynak a szemelyes kontaktra a digitalis vilag marad a csori parasztoke mint amilyen te is vagy! 2. Premium termeket gyart a tesznya te hol elsz? Lehet a te 1.2 suzukidhoz kepest high tech de ne vicceljunk mar! A piac lassan kivalaztja oket mert nem oda valok, foleg nem foszereplokent!

pizo 2023.01.10. 14:03:52

@miert?: "Még akkor is, ha ez a szűk elit 1 millió embert jelent."

Inkább 50-100 milliót az 1,4 milliárdból.

Zoli

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2023.01.10. 15:12:24

@miert?:
A TESLA nem prémium autógyártó, max csak drága autókat gyártó.
- Szélzaj?
- Műbőr?
- Fejtámla?
- Gyártási hibák ... kilics stb ...
- Választható színek kívül, választható kárpítok belül?
- megbízhatóság ?
- szervíz ?

konrada 2023.01.11. 08:31:57

Azért nem biztos hogy olyan rossz az Musknak, hogy cége egy internetes luficégből valódi ipari konglerátummá alakult át - amit már nem lehet csak úgy kilyukasztani - még ha emiatt esetleg csökkent is a virtuális pénze. Ettől még marad neki elég...

Igazamvanvagyigazamvan? 2023.01.11. 10:06:38

@W12petrol: "soha nem fogja atvenni egy szalon szerepet, a komolyabb emberek mar pedig nekik van penzük vagynak a szemelyes kontaktra a digitalis vilag marad a csori parasztoke mint amilyen te is vagy"
Van benne valami. Angliában sem a Harrod's zárt be boltokat, hanem a Matalan.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2023.01.11. 10:50:42

@konrada:
Jól és helyesen látod. Az adott cégnek így már van valódi és nem csak virtuális és hitre, vallásra alapuló értéke is. Hogy az mennyi is reálisan ... nemsokára be lesz állítva és árazva. Valahol bekerül a felső 1/3 mezőnybe az autógyártók közt, de messze nem lesz élvonal.

gigabursch 2023.01.12. 08:14:22

@vilagnezet.blog.hu:
Ez a rohadó mercedesek, elégő bömik, igénytelen ődik világába bőven belefér, hogy csak ennyi a gondja.
Bár ezek a svábbogarak nem prémiumszegmens csak a luxuskurva kategóriák.
Jók-jók, mocskos drágák, használattal sokat veszítenek az értékükből, de nincs rá miért büszkének lenni.

Gdp 2023.01.12. 20:15:08

@gigabursch: Örülnél ha egyszer lenne pénzed ilyen svábbogárnak megvenni 1 ajtaját. Nem kell rá büszkének lenned, elég ha az ugy gondolja aki meg is veszi. Ha meg az igenytelenségnél tartunk, ugye nem az a kocsi akar mérce lenni, ahol olyan hézagok vannak hogy a lónak a fasza befér rajta meg műbőrt kapsz 60 millióért.

Negrogo 2023.01.13. 19:38:20

@miert?: "Tesla prémium autókat gyárt" te mit szivsz? a premiumsagot nem 0-100-ban merik csak szolok... szappantarto formaju, 4 fele szinben kaphato auto, kb a hajdani daewoo szinten osszerakva, ingerszegeny belsovel, hatterben egy szelhamos musk-al. meg, hogy premium? ahogy hofi mondta, innnnyekciot kerek...

gigabursch 2023.01.15. 12:35:22

@Gdp:
Vagy csak hülyeségre nem költök...

pl rohadós mergára, meg kigyulladós bömire, meg szappantaartó külsejú és belül deréktörös ódíra.

miert? 2023.01.15. 15:11:40

@Negrogo: és @vilagnezet.blog.hu
A prémium kategóriát nem én állapitom meg, hanem a piackutató cégek sorolják ide a Teslákat. A Teslákkal kapcsolatos minőségi problémák közismertek, ennek ellenére meglehetősen magas árazással elkelnek.

W12petrol 2023.01.16. 22:58:48

@miert?: mert van par ilyen hulye mint te, de biztos nagyon mennek azert kellett drasztikusan arat csokkenteni!

W12petrol 2023.01.16. 22:59:41

@gigabursch: te neked eletedbe nem volt normalis autod! Biztos egy proli csoves vagy

gigabursch 2023.01.17. 11:30:41

@W12petrol:
Több autóm is volt és jelenleg is van.
Szerintem mind normálisak.
Van négy kerekük, belsőégésű motor hajtja őket és az adott funkcióra van kitalálva,

Persze, akinek pénisznövelésre kell egy szar, az vegyen olyat. S aki szerint ez normális, gondolja úgy.
Amíg egy propelleres szarnak az éves szerelési költsége annyi-amennyi, addig biztos nem fogok olyat venni.
Mellesleg a munkámhoz használhatatlan is, család számára meg főleg.

Az, meg hogy minek tartasz engem, csak azt igazolja, hogy:
- fogalmad sincs rólam
- a sztereotipiáid erősebbek a megismerési, ill. utánjárási képességeidnél.

W12petrol 2023.01.17. 11:34:25

@gigabursch: nem akarlak megismerni ennyi bőven elég velőled latszik hogy egy csori fasz vagy aki ha valamit nem tud megvenni vagy fenntartani akkor inkabb leszarozza, a sajat gyengeségedet vetited ki egy autora!
süti beállítások módosítása