Pár hete köröz egy hír a sajtóban arról, hogy Kína autóipara a hatalmas túlkapacitásait többek között úgy szorítja piacra, hogy a forgalomba helyezett új autókat azonnal használt autókként exportálja, és így még nyomottabb árakon tarolhatja le egyes régiók piacait. Amellett, hogy ez hosszabb távon nem fenntartható, több "problémát" old meg egyszerre a módszer: le lehet jelenteni a mesés növekedést, ha valóban exportra megy a zöme, akkor az "otthoni" piac kevésbé sínyli meg az árazás komolyan vehetetlenségét, és kiszárítja a konkurenciát a "célállomáson".
Persze ez nem olyan egyértelmű és egyszerű, ahogyan hangzik, többek között azért, mert a kínai cégek ezzel a módszerrel természetesen egymás érdekeit is sértik, és mindez felkeltette az állami szervek érdeklődését is.
Ez a sztori azonban úgy volt tálalva számos helyen, mintha a statisztikákkal való trükközés, vagy az értékesítés "kreatív" folyamatai ismeretlenek lennének a nyugati piacokon. Dehogy ismeretlenek, csak hosszabb hagyományokra nyúlnak vissza, és szofisztikáltabban csinálják a szereplők. A helyzet az, hogy az idő döntő többségében túlkínálat van az autópiacon. Nagyon ritka kivételek azok az időszakok, amilyen a COVID is volt, amikor nagyobb az igény, mint amennyit képes szállítani egy-egy márka.
Az ügynöki modelles lázálmok arról, hogy majd a gyártó képes lesz hosszabb távon uralni az árazást a közvetlen értékesítéssel és rögzített árakkal totális képtelenség volt annak, akinek egy minimális realitásérzéke volt ebben a szakmában. Mégis bőszen kellett ehhez a légvárhoz is bólogatnia mindenkinek.
Bérautós cégeknek kinyomott hatalmas flották óriási kedvezményekkel, kereskedőkre rátolt kényszer forgalomba helyezések, re-export, gyártói forgalomba helyezés. Ezek a szakma realitásai. Milyen arányban? Na, ez lesz a meglepő szerintem sokak számára. Európa legnagyobb autópiacán ez a mutató jelenleg 36,6% a teljes eladásokból. 4% pontos növekedés tavalyhoz képest.
Ez nem számít kiemelkedőnek, de alacsonynak sem. Ami a kínaiakat illeti: a legsikeresebbnek feltüntetett BYD jelenleg Németországban minden második autóját "kreatív" csatornákon keresztül helyezi üzembe. Nincs ezzel semmi gond, feltörekvő márkánál ez abszolút része az eszköztárnak. Érdemes azonban egy dolgot észben tartani: ahol az átlagosnál nagyobb az aránya az ilyen praktikáknak, ott az értéktartás sínyli meg a dolgot.