2024-ben voltam először Kínában, és a kultúrsokk, a tapasztalatok erősen formálták a gondolkodásomat, hiszen egy hét alatt volt idő nem csupán az autógyártást, hanem a kínai életet is megfigyelni, legalábbis egy szösszenetnyire.


A Chery "konglomerátum" egy érdekes stratégiát választott az európai piacra lépés kapcsán. Tavaly az Omoda/Jaecoo meghívásából egy Forbes-os újságíró és egy villanyautós tematikájú oldal főszerkesztőjével oszthattuk meg az élményeket. Rengeteg információt kaptunk, és akkor egy elég hosszú cikkben dolgoztam fel nem csak az autós kérdések, hanem az út tapasztalatait. Az "OJ", ahogy a kínaik említik, ugyanakkor nem a fő márka, a cégcsoporton belül, ahogy ez nyilván mindenki számára kiderült mostanra.
Mivel régóta követem a kínai autóipar alakulását, a Chery, mint az egyik legfontosabb szereplője a kínaik globális ambícióinak, nagyon is rajta volt a radaromon. Érdekes, hogy nem egyből a fő márkával érkeztek az EU piacira, hanem teszt jelleggel a kifejezetten az európai ízlést kiszolgálni hivatott Omodával és Jaecoo-val.
A kínai gyártó évente megrendezett, innovációt és piaci stratégiát bemutató rendezvényére ezúttal már két, egymástól elkülönült programmal, de a konferenciát tekintve közös ponttal is rendelkező csapat érkezett Magyarországról. Az "OJ" és a Chery más-más importőrrel dolgozik, a hálózat is úgy van felhúzva, hogy konkuráljanak egymással egy azon cégből érkező, de mégis eltérő tervekkel futó szervezetek.


A Chery Magyarországon szeptemberben debütált egy háromnapos rendezvény keretein belül, ahol a szakmai panelbeszélgetések moderátori szerepére kért fel az importőr. A márkaigazgatóval, Mihályi Norberttel utaztunk, aki régi motoros a szakmában. A megrendelésállománnyal, a kereskedőkkel, valamint az első visszajelzésekkel alapvetően elégedettek lehetnek a cégnél, számomra legalábbis továbbra is megdöbbentő, hogy milyen nyitottsággal áll a magyar piac az új márkákhoz. Ez közel sincs így minden Európai országban. Azt ki lehet jelenteni, hogy minél nyugatabbra megyünk, annál nagyobb az ellenszél, amit a kínai márkák tapasztalnak.
Ennek megfelelően a "globálisnak" hirdetett rendezvényen valóban mindenhonnan érkeztek kereskedők, újságírók és "brand ambassodor-ok", de érezhető volt a "globális dél" túlsúlya a résztvevők esetében. Aligha meglepő ez, hiszen Afrika, az ASEAN térség, a FÁK államok egy része, illetve Dél-Amerika nagyon is fontos piacnak számít a Chery esetében. Az európai országok közül az olasz és a spanyol delegáció volt igazán hatalmas. Főleg az utóbbi esetében beszélhetünk egy igazi hídfőállásról, hiszen a Chery a Barcelona melletti egykor Nissan gyár felvásárlásával első kínai autógyártó cégként kezdett el termelni az EU területén.
Három különböző program "csoporton" vettünk részt az öt nap alatt. Több nagyszabású konferencia, vezetés és gyárlátogatás, valamint biztonsággal kapcsolatos bemutatók képezték az idei év tevékenységeinek a gerincét.


A konferenciák kapcsán a Chery piaci pozíciói, és technológia képességei voltak a középpontban. Mivel ezeken tavaly már részt vettem, és igazán lényeges újdonságok nem hangzottak az autók alapvető architektúrája, a vezetéstámogatás vagy az akku technológia kapcsán, a kommentek között linkelt tavalyi cikket ajánlom mindenki figyelmébe. Ami számomra figyelemre méltó volt, az az, hogy 2024-ben az elektromos hajtásláncok központibb figyelmet élveztek, bár akkor sem voltak kizárólagosak. Ez a Chery konszern általános stratégiáját jól tükrözi, ahol a tisztán elektromos autók aránya nagyon dinamikusan növekszik ugyan az eladásokban, de ideológia helyett autót szeretnének haszonnal eladni, úgyhogy a valós vásárlói igények mégiscsak a legfontosabb helyen szerepelnek.
Ennek megfelelően a megfizethető, biztonságos, jól felszerelt, a helyi igényekre hangolt autók foglalták el a főszerepet a kint töltött héten.
A Chery mellett a Exeed, az említett Omoda és Jaecoo, az ICAR, a Jetour és a Huawei és Chery koprodukcióban készülő nagyon szemrevaló Luxeed autók voltak porondon. A kínaik úgy látják, hogy ez a rengeteg kreált márka sem elég arra, hogy minden piaci szegmensre tudjanak valamilyen választ adni, és éppen azért a 2025-ös konferencia egyik lényeges eleme az új márka, a Lepas bemutatása volt, amely, - ha jól értettük a dolgot - belátható időn belül nem készül Európába, mégis, 1 (!!) milliós darabszámot céloztak meg a prezentációban az évtized végére.




Nagyon részletes és hosszan tartó program volt az AiMOGA panel is, amiben a Chery humanoid robotjainak a képességeit és az ebben rejlő üzleti lehetőségeket taglalták, elég nyíltan kacsintva ezzel a konkurenciára, kezdve a Honda sok-sok évvel ezelőtti hasonló kezdeményezésére, valamint az amerikaiak vízióira. Tavaly is láttuk ezeket a robotokat, de inkább tűntek show elemnek, mint valóságos business case-szel rendelkező üzletágnak.
Idén egyértelműen a legnagyobb hangsúly, a legfontosabb mondanivaló, a legtöbb figyelmet magára vonni akaró rész ez volt. Akkor is, ha tapintható volt egyfajta tanácstalanság az újságírók részéről, úgy is, hogy az alapkoncepció, mely szerint az autó, mint ipari "végtermék" önmagában kevés lesz a következő évtizedekben ahhoz, hogy a rendszerintegrátori szerepkör tetején trónoljon a készítője, teljesen érthető és logikus következtetés.
A "tesztutak" továbbra sem olyanok, mint más rendezvényeken. Vezethettünk Chery, ICAR és Lepas modelleket eltérő pályákon és más-más körülmények között, de alapvetően nagyon rövid köröket, nagyon steril körülmények között lehetett megtenni. Úgy, ahogy tavaly is, most is egyből hosszú kérdőívekkel támadtak le a cég képviselői, ami egyrészt ténylegesen mutatja, hogy érzékenyek a visszajelzésekre, és gyorsan be is építik azokat, másrészt ugyanakkor nagyon kevés tapasztalat ez ahhoz, hogy sok, elég komplex kérdést érdemben meg lehessen válaszolni.

A biztonsággal kapcsolatos bemutatók voltak messze a legérdekesebbek. Két Chery Tiggo 8 lett feláldozva a félátfedéses, 56 km/h-s ütközésen, ami jó hangos volt, valamint látványos, de nagyon szépen kirajzolódott, hogy rendkívül sok energiát fektettek abba, hogy véletlenül se mutassanak gyengeséget ebben a kérdésben. 54 darab 5 csillagos modellel ez fel sem merül.


Volt még akku "felütés is", ahol 30 km/h-val szimulálták, hogy egy oszlop szerű dudorra ráhajtva mennyire marad egyben a "tálca". Teljesen.
A felborulós teszt is meggyőző volt, ahogy az is, hogy szinte övvonalig elmerülve autóztunk a vízben egy elektromos autóval egymás után többször, úgy, hogy víz nem folyt be az utastérbe, és a hajtáslánc sem zavartatta magát a körülmények által.



Az utolsó napon egy kis "díjjal" is gazdagodtam a záró rendezvényen, amin igazán meglepődtem. Többedmagammal a "trendspotter awarddal" jöttünk le a színpadról, feltételezem, hogy a piaci trendek általános bemutatása a blogon lehetett az ok.

Egy egész hetet a mindennapi munka mellett ritkán szoktam rászánni egy sajtóútra, de Kína másodszorra is rendkívüli élmény volt. Hogy mik voltak a legfőbb benyomásaim a Chery kapcsán? A legátfogóbb módon koncentrálnak arra, hogy Kína mellett az exportban megtartsák, sőt, kiépítsék az export állásaikat. Gyorsak, meg akarják érteni a különböző piacokat, egyéni megoldásokat dolgoznak ki különböző térségekre, és technológia és kereskedelmi ökoszisztémákban gondolkoznak. Tartós helyük lesz a globális top10-ben.



