Csütörtök van, azaz 6:30 és 10:00 között most először kipróbáltuk a Mihálovits-Várkonyi kombót, a tegnapi turbulens tőzsdei események kitárgyalása mellett természetesen nem maradt el a Futómű rovat sem. Két Berylls tanulmányt is hoztam az adásba.
Az első a kínai autó állomány alakulásáról és egyes hajtások piaci részesedéseiről szól. Kína a jelek szerint nem fogja elérni a maga által kitűzött klímasemlegességi célokat, már csak azért sem, mert az elektromos autók terjedése közel sem halad úgy, ahogy azt sokan gondolják.
A Berylls szakemberei kiemelik, hogy a környezetkímélő technológiával ellátott NEV kategóriájú autók piaci részesedése folyamatosan nő, ezek ugyanakkor nem tévesztendőek össze az akkus elektromos autókkal, amelyek ugyan részei a kategóriának, de nem kizárólagosan ezt tekintik a kínaiak fenntartható megoldásnak. 2021 végén 8 millió tisztán elektromos autó volt a kínai utakon, ami egy év alatt duplázódást jelent. Ez a szám azonban gyorsan relativizálódik, ha figyelembe vesszük, hogy az évtizedünk végére a prognózis szerint a következőképpen fog kinézni az éves eloszlása a piacnak: 13 millió újonnan eladott tisztán elektromos autó. 7 millió plug-in hibrid, 6 millió mild hibrid, és 7 millió sima belsőégésű. Ez azt jelenti, hogy egy év alatt 20 millió olyan autót fognak még eladni, ami alapvetően folyékony üzemanyaggal megy, azaz a piac 60 százaléka belsőégésű alapú lesz. Mivel a kínai piac 3%-os átlagos növekedéssel számolandó, abszolút értelemben tovább fognak nőni a belsőégésű darabszámok.
2030-ra a forgalomba lévő állománynak legjobb esetben is a harmada lehet tisztán elektromos. Az annyit tesz a gyakorlatban, hogy 100 millió elektromosra fog jutni 200 millió belsőégésű a Berylls szerint. A tisztán elektromos autók támogatások nélkül továbbra sem "önjáróak", a támogatások pedig még a kínai költségvetés szintjén is nagyon drágák az államnak. Mivel a közlekedés a kínai CO2 kibocsátás tizedéért felel jelenleg, ezért valószínű, hogy ha a kínai kormányzat tartani akarja a kitűzött 2060-as karbonsemlegességet, akkor másra fog fókuszálni.
A másik téma az EU autóiparának a lejtmenete, szintén a Berylls prognózisa alapján. A magas energiaárak, az autóipart kedvezőtlenül érintő szabályozások a szereplőket relokációra kényszerítik. A tanulmány szerint a következő évtizedben Németországban 2,4 millióval kevesebb autót fognak gyártani, míg ezalatt az Egyesült Államokban 1,7 millióval nőni fog a kapacitás. Ennek okairól, a megszűnő munkahelyek számáról, az autóipar GDP-hez való hozzájárulásáról beszéltem még, a tanulmány alapján.
Hallgassátok vissza az adást 20:50-től a Millásreggeli honlapján!