Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Kína technológia tiltások nélkül tervezi leváltani a benzint és a dízelt

2024. január 22. - Várkonyi Gábor Autóblog
2020-ban írtam ezt a cikket, akkor, amikor a szabályozások kapcsán az európai autóiparban az indulat és a beletörődés furcsa egyvelege szinte bénítólag hatott mindenkire. "Majd észhez térnek", "majd elmúlik", "ezt nem gondolhatják komolyan". Ilyesmiket suttogtak a gyáriak az akkor formálódó belsőégésű tiltás kapcsán.

119796419_744488863015841_7917874050012142235_n_2.jpg

Minden, amit akkor a tiltás ás a túlszabályozás ellen érvként felhozott a szakma, az mára beigazolódott. 2035 nem lesz tartható, de az arra való készülés hatalmas energiákat és pénzeket kötött le, eltérítette a modellpalettákat egy olyan irányba, ami piaci alapon nem állja meg a helyét, és közben a pénz is jelentősen megcsappant a támogatásokra, amikkel aládúcolták az értékesítési számokat.
Hogy átestünk-e már, vagy a zuhanás közben van-e még elég tér ahhoz, hogy felhúzzuk a gép elejét, azt nem tudom megmondani. Egy fél évtized a rossz irányba, az nagyon sok idő, ennyit nem engedhetünk meg magunknak, ráadásul még mindig megy a lamentálás arról, hogy hogyan legyen korrigálva mindez, és ki vigye el a balhét.

Ahogy Oliver Zipse találóan mondta ismét egy interjúban, "nem lehet politikai alapon piacokat dizájnolni", linkelem a teljes interjút.

A leginkább kritikus kérdés a belsőégésű technológia kapcsán, európai szemszögből nézve, az az, hogy minden iparági szereplő pontosan tudja, hogy évtizedekig meghatározó lesz még a világpiacon ez a hajtási forma. Ebben nekünk van, vagy inkább volt a legnagyobb előnyünk, és mi erről az előnyről úgy mondunk le, hogy mesterségesen szakítjuk meg azt a tudásláncot is, amit a jövő mérnök generációja ápolni tudna. Nem lesz mit, ha senki nem választja ezt a képzést, hisz itt nem engedik tovább.

Kínának 2060-ig lefektetett stratégiája van az autóiparára nézve. A következő három és fél évtizedre adnak irányelvet, tervezhetőséget a saját cégeiknek. Technológia tiltások nem szerepelnek ezek között, különböző alternatívák annál inkább.

Ami biztosnak tűnik: a fosszilis alapon működő, pusztán belsőégésű motoron alapuló hajtás ideje ott is lejár, hamarosan. Ez azonban mindent jelent, csak azt nem, hogy 100% villanypiac jön. Nagyon nem.

Elemi érdekük, hogy a kőolajról leváljanak. Az is elemi érdekük, hogy a világ fejlődő részén a mobilitást a kínai autó jelentse. Ott is, ahol évtizedekig nincs realitása annak, hogy akkus autók képezzék a közlekedés gerincét. Ezért is fektetnek ennyi pénz belsőégésű technológiákba.

Hidrogén, ammónia, E-fuel, folyékony bio üzemanyagok fogják rövidesen helyettesíteni a benzint és a dízelt. Ez a cél, erre állítják rá az iparukat a nagy számú villanyos autó mellett, és egyszerre költenek arra, hogy a villany és a belsőégésű hajtásláncok hatékonyságát új szintre emeljék.

Az energiaimport csökkentésére a jól szállítható szintetikus üzemanyagok kulcsfontosságúak a kínai stratégiában, cement üzemek és széntüzelésű erőművek melléktermékeiből, vagy hulladékából hidrogén segítségével állítanak elő helyettesítőket.

Közben a szaudiakkal együttműködve egyéb módokon is kísérleteznek a kőolaj kiváltására, és rengeteg pénz tesznek ezekbe a projektekbe.

Afrika, az ASEAN térség és Dél-Amerika a következő évtizedekben is belsőégésű piac lesz túlnyomóan, tíz milliónyi évi eladott autóval. Ezeket a piacokat megdolgozhatta volna számos európai gyártó is, ehelyett magunkba fordulva, az itteni kényszerített tempójú átállásra költve azzal vagyunk elfoglalva, hogy egy nagyságrendileg 15 milliós piaccal mutassunk példát a világ maradékának. Azaz a többi, 70-80 millió vásárlónak.

A fenntarthatóbb közlekedés elérésének szándéka nemes, félreértés ne essék. Abban hiszek, hogy ezt növekedéssel, innovációval, világpiacon versenyképes megoldásokkal lehet elérni, nem bezárkózással.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr618308603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása