Kényelmetlen és kellemetlen látni, ahogy országtól függetlenül ugyanaz a vitakultúra nélküli acsarkodás megy "villany átállás" témában, amit sajnos itt is el kell tűrni pár éve. Egy nagyon nagy adag lítium és olaj egyszerre került a tűzbe amiatt, hogy a realitások ismét keresztülhúzzák a moralizálók terveit, de hát az élet bonyolult, főleg annak, aki nem akarja elfogadni annak időnkénti előrelátható egyszerűségét.

2035 már akkor halott volt, amikor kitalálták. Ez mindenkinek, akinek a klasszikus matek a zsinórmértéke, és nem az ideológia, egyértelmű volt. A kérdés kezdetektől fogva arról szólt, hogy mindez mekkora rombolást fog végezni a versenyképességünkben, és ennek meghatározása annak időzítésétől függ, hogy meddig élünk a valóság tagadásában.
Akik ebből úgy csinálnak morális kérdést, hogy az ügy és a szabályozás következményei látszólag elkerülik őket, azok lóbálják a legnagyobb amplitúdóval mások farkát a térdig érő csalánban.
A helyzet az, hogy túl vagyunk azon a ponton, hogy érdemi hatása legyen annak, hogy szépségtapaszként mit maszatolnak még a döntéshozóink ebben a kérdésben. A tiltásnak ebben a formában soha nem szabadott volna megtörténnie, a beláthatatlan következményei pedig gazdasági értelemben most tárulnak elénk, egyre súlyosabb formákban.
Nem, nem arról szól ez a kérdés, hogy mindennek úgy kellett volna maradnia ahogy volt, és még csak nem is arról, hogy petrolheadként nyilván nem örvendetes az, ami történik. Arról szól a kérdés, hogy extrém rövid határidők mentén kényszeríteni egy több évtizeden át épült rendszert, amely az európai jólét biztosításának az egyik alapja, arra, hogy mindent egyszerre változtasson meg, olyan szükségszerű törésekhez vezet, amelyek miatt milliónyi munkahely és masszív vagyon veszik el a szemünk láttára.
Ez egyáltalán nem volt szükségszerű. Egyáltalán nem kellett volna így lennie. Ez "szerencsétlen" döntések sorozatának az eredménye, amelyek vagy gonoszak, vagy végtelenül naivak. Vérmérséklettől függően választhat magának mindenki egy narratívát.
A kontinens autóipara menedzselte volna a helyzetet. Egyszerre több krízist is képes volt kezelni. Azt nem tudta kezelni, hogy egyszerre veszik el a mindennapi kenyerét, kényszerítik arra, amit a vevői nem akarnak abban az adott pillanatban, küldik el egyenlőtlen feltételekkel küzdeni egy új Góliát ellen, és feltételek megteremtése helyett büntetésekkel próbálják edzeni.
Az, hogy több év elteltével, amikor már lesoványodva, megtépázva, túlélésért küzdve azt mondják neki, hogy kaphat egy szívószálat, amin keresztül lélegezhet, semmit sem jelent már a gyakorlatban.
A villanyautózás nagyon jelentősen formálja a világ autóipart. Nem kérdés. Aki azon rugózik, hogy mivel fogunk hajtani egy autót 5, 10 vagy 20 év múlva, az csak a kérdés egyik felét veszi figyelembe. Az, hogy egy ilyen komplexitású rendszert hogyan, milyen időtávon, milyen nyersanyag ellátási lánccal, milyen politikai keretrendszer mellett, milyen gazdasági számítások mentén állítunk át, az az igazi kérdés. Apró kis változtatások is jelentőséggel bírnak, itt meg valaki beszabadult a gépházba, és mindent kedve szerint tekert csutkára.
2035 körül lehet majd még 10% belsőégésű is, a hírek szerint, a bizottság tervei alapján? Ha tényleg ennyi lesz bejelentve kedden, az lényegében a semmivel egyenlő. Az annyira lesz elég, hogy a "die hard" villanyosok hőbörögjenek, a fanatikus belsőégésű pártiak meg abszolút hamis reményekben ringatózzanak. Egyik fél sem fogja megkapni azt, amire a "mai vitában" vágyna: a másik létének alapjait adó érvrendszer megalázására és felszámolására. Bármennyire szomorú is ez, sajnos ide jutottunk, az élet minden területén. Kibékíthetetlen, áthidalhatatlan ellentétek feszülnek a társadalmainkban, és bármilyen döntés születik olyan kérdésekben, amelyek mentén vívjuk a helyettesítő háborúinkat a közügyekben, valamelyik csapat mindenképpen súlyos vereségként, létét fenyegető ügyként éli majd meg a végeredményt.
A mai bejegyzés lényege talán annyi lehetne részemről, hogy felhívjam a figyelmet arra, hogy ennek nem kellene szükségszerűen így lennie. A változó világ kihívásait az autóipar minden további nélkül menedzselte volna. Termék oldalon abszolút látszik. Kellett némi idő, de a legújabb elektromos autók Európából köröket rajzolnak a konkurencia köré, műszaki értelemben. Az egész építmény gazdasági talapzatát ugyanakkor egy forszírozott ütemű átállás kapcsán nem az iparnak kell megépítenie. Az annak az aktornak a feladata, aki a játékszabályokat hozza. A tiltogatás nem stratégia. Az még tüneti kezelésnek is kevés.
Amit most látunk, az pedig nem más, mint egy súlyosan félrekezelt kisebb betegség halálossá válása orvosi hibából fakadóan. Erre kevés lesz egy kis vizes borogatás. Amit kedden be fognak jelenteni, az ennél sajnos nem lesz több.