Kevésbé látványos a beszállítók világa, mint a nagy autómárkák univerzuma, a teljes autóipar szempontjából ugyanakkor legalább annyira fontosak, sőt, talán még fontosabbak is, mint a rendszer integrátor szerepkörben működő autógyártók.

A legerősebb játékosok kapcsán az üzleti eredmények a teljes iparág helyzetéről, erőviszonyairól és hangsúlyeltolódásiról adnak képet.
Ha csak önmagában vizsgáljuk a 2024-es rangsort, akkor úgy tűnhet, hogy ahhoz képest, hogy a márkák kapcsán mekkora nyomulás tapasztalható globális szinten a kínai cégektől, a beszállítóknál a helyzet érdemben nem változott, európai, japán, koreai és amerikai gyártók dominálják a palettát.
Ha jobban megvizsgáljuk a trendeket, akkor szembetűnő, hogy lassan de biztosan kezd megtörni a németek dominanciája, ami számukra rosszabb hír, mint a gyártóik nehézségei. Vannak természetesen kivételek, mint az említett Bosch is, ami stabilan őrzi elsőségét a rangsorban, de az utána következő nagyok helyzete nem ennyire egyértelmű, a kisebb cégek pedig kifejezetten kemény időket élnek meg.
A nagyobb német vállalatok közül a ZF helyzete a leginkább aggodalomra okot adó. A Magyarországon is termelő vállalat 2023-ban még a harmadik legnagyobb autóipari beszállító volt, egy évvel később már csak a hatodik, üzleti eredményeik nem fényesek, és leépítések kapcsán is a hírekbe kerültek az elmúlt időkben.
Hatalmas a pénzügyi nyomás az egész szektoron. Azok a kérdések, amik az autógyártókat is szorongatott helyzetbe hozták, a beszállítókat sem kerülik el. Elszálló K+F kiadások, az elektromobilitás üzleti szempontból nehezen tervezhető jövője, a mesterséges úton lefojtott belsőégésű ág, a gyártók közötti árharc, és az érkező kínai nyomás együttesen nagyon kedvezőtlen környezetet teremtettek ennek az iparágnak is. Mi sem példázza ezt jobban, mint az, hogy a 20 legnagyobb cég közül csak egy tudott növekedni, a Schaeffler. Ez a cég is csak azért, mert átvette a Vitesco-t.
Globálisan 2,2 százalékkal csökkent az autógyártás egy év alatt, Európában sajnos 5% a mínusz, ami az európai beszállítókat szintén keményen érinti.
A legnagyobb vesztesek ugyanakkor az akku gyártók, amelyek az elmúlt években a semmiből robbantak be a TOP100-ba, és most nagyon kemény visszaeséseket voltak kénytelenek elszenvedni.
Főleg a koreai akku gyártók helyzete nehéz, de a kínaiak sem örülhetnek. Egyelőre. CATL -12,7%, LG -28,3%, Samsung SDI -41,5%.
A beszállítói átlag marzs nem mutat nagy esést, de ennek az oka legfőképpen abban keresendő, hogy mindenhol jelentős költségcsökkentéseket és elbocsátásokat eszközöltek a cégek annak érdekében, hogy stabil maradjon az eredményük. 5.9%-ról 5,8%-ra esett a mutató a teljes iparágra nézve.
A tanulmányt a TOP100 beszállítók kapcsán a neves Berylls tanácsadó cég jegyzi. Az analízisük szerint a kiterjedt szolgáltatásokat nyújtó, számos területen egyszerre jelen lévő német beszállítók zsugorodnak. Ezt azzal példázzák, hogy a német gazdaság 2019 óta több, mint kétszer akkorát nőtt, mint a beszállítók. Ellenpéldaként az egy-egy területre specializált tudással rendelkező koreai, francia, amerikai, svéd, ír, indiai, svájci vagy holland cégeket említik, amelyek stabilan hozzák az eredményeiket. Saját megjegyzésként fűzném hozzá, hogy rendszer szinten kritikus, szerteágazó tudással rendelkező, magas K+F költségekkel működő, nagy német beszállítók nélkül jelenleg Kína sem lenne képes autót gyártani, és ez erősen árnyalja ezt a képet.
Más kérdés, hogy ezt Kínában is pontosan tudják, és éppen ezért dolgoznak gőzerővel azon, hogy ne csak a gyártói, hanem a beszállítói oldalon is függetlenedjenek a nyugattól.
A Berylls elemzői szerint a jövőben a technológia előny még fontosabb szempont lesz egy-egy ágban, a puszta mérete egy cégnek nem lesz szoros összefüggésben az eredménytermelő képességével. Az elektromobilitás természetesen ezen az ágon is új nyerteseket és veszteseket termel ki. Egyelőre úgy tűnik, hogy az akkugyártás van nehezebb helyzetben, a félvezető gyártás ugyanakkor minden gazdasági ciklussal szemben ellenállónak hat.
Ha országokra bontjuk a kérdést, akkor a TOP 100 beszállító első három helyezettje Japán 23 vállalattal, Németország 16 céggel, és Amerika 14 céggel. Japánnál nincs változás a számokban, egyedül Németország veszített a teljes listából, három vállalata esett ki, Amerika eggyel növelte a TOP100-ba beférő cégeinek a számát.
Kína a negyedik helyre fért fel 12 beszállítóval, ez néggyel több, mint egy éve, és jól jelzi, hogy milyen gyorsan növekednek.
A többi ország cégei kapcsán nincs változás a számukat tekintve. Sorrendben: Dél-Korea (9), Franciaország (5), Spanyolország (3), Olaszország (3), Kanada (3), Írország (2), Svájc (2), egyéb.
Top 10 vállalat: Bosch, Denso, Continental, Magna, Hyundai Mobis, ZF, CATL, Aisin, Michelin, Forvia