Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A Mercedes-Benz víziója a jövőről, a jelen kiemelkedő modelljeivel

2024. július 19. - Várkonyi Gábor Autóblog
Így lehetne összegezni a hét eleji varsói rendezvényt, melynek hangulatát a gyári fotókból válogatva igyekszem megmutatni nektek. A fontos újdonságokat tegnap reggel elmeséltem a Millásreggeli-ben, amint fent van az linkje, posztolni fogom azt is.

451743895_998391592077122_7217735062711535839_n.jpg
Az EQXX vezetése különleges élmény és alkalom volt, technikával ilyen szinten telepakolt 4 keréken guruló víziót ritkán engednek ilyen közel az újságírókhoz. 10 kWh alatti fogyasztással 3 külön úton bizonyította, hogy 1200 kilométer feletti valós hatótávval rendelkezik közúton. Kialakítása a beltér szintjéig átgondolva nélkülözi a fosszilis alapú anyagokat, azaz nem kőolaj származékból vannak a műanyagnak látszó elemek, hanem természetes alapú megoldásokat alkalmaztak. 1700 kiló az autó, szenzációsan alacsony légellenállással. 18 hónap alatt készült el, a döntéstől az egyedi forgalomba helyezésig, ez ugyanis egy rendszámos autó.

A projektben résztvevő mérnökkel az esemény záró vacsoráján 2 órát sikerült beszélgetnem, izgalmas részletekkel gazdagodtam, a publikus részét igyekeztem a Futómű rovatban elmesélni.

451550138_998392068743741_7241658094056773634_n.jpg

Láttuk a jövendőbeli Kecskeméten gyártandó CLA koncepciót, vezettük az elektromos G-osztályt, róttuk a köröket E-Performance AMG modellekkel, szunyókáltunk a Maybach hátsó üléseiben, és nem utolsó sorban megcsodáltuk a Vision One Eleven tanulmányautót is, ami a legendás C111 szellemi örököse.


Nagyon intenzív két nap volt, profin szervezve a magyar-lengyel-cseh-szlovák-román Mercedes képviseletek által.

Link érkezik az adáshoz, én pedig délután indulok a szabadságomra, végre. Szép hétvégét mindenkinek!

451178412_998391868743761_7184722148268906715_n.jpg

451186307_998392515410363_7869128254193980790_n_1.jpg

451375904_998391945410420_6099391384278810403_n.jpg

451550138_998392068743741_7241658094056773634_n.jpg

451743895_998391592077122_7217735062711535839_n.jpg

451754334_998392322077049_4604402089822135379_n.jpg

451830987_998391665410448_6371816800742302419_n.jpg

451846648_998392432077038_1918396102353207662_n.jpg

452038583_998392182077063_2850384830173819574_n.jpg

451374236_998393092076972_2498643577895719121_n_1.jpg

451486893_998393478743600_6864516769246352067_n_1.jpg

451549179_998393405410274_1019171863347160120_n_1.jpg

451549540_998393192076962_4734134895952196014_n_1.jpg

451716920_998392678743680_8698093978273518601_n_1.jpg

451734834_998393278743620_344701636098639311_n_1.jpg

451874392_998392578743690_5925099780703519119_n_1.jpg

451981765_998393338743614_3490857598699839792_n_1.jpg

451982025_998392892076992_8785775994231258230_n_1.jpg

452015943_998392745410340_8671317638090783947_n_1.jpg

449473560_998393858743562_21229284107303796_n.jpg

451273058_998394058743542_4872189817443474228_n_1.jpg

451545752_998393995410215_3076521023546199977_n_1.jpg

451627422_998393552076926_7368526086715225876_n_1.jpg

451841875_998393642076917_4741554992488500687_n_1.jpg

451846360_998393715410243_5489370810134894082_n_1.jpg

451961371_998393792076902_8638310251295688894_n_1.jpg

451986814_998393948743553_5314997434721104519_n_1.jpg

451998577_998394112076870_6666412969171961537_n_1.jpg
Fotó: Mercedes-Benz

Az első fotók Varsóból: két nap a Mercedes-Benz képviselőivel

 ”Biztos stratégia, és taktikai rugalmasság”.

451550130_996115435638071_3049114426197061264_n.jpeg

Két napunk lesz arra, hogy átbeszéljük a Mercedes-Benz képviselőivel, hogy pontosan mi is változott a megközelítésükben a négy évvel ezelőtti helyzethez képest. Izgalmas autókat fogunk látni és kipróbálni, és kapunk egy képet arról, hogy milyen transzformáció előtt áll a tradicionális stuttgarti márka.

Ma vezethetjük az EQXX tanulmányautót is, amellett, hogy benzines és elektromos AMG-k is rendelkezésre állnak. Nagyon izgat, hogy milyen a valóságban az az autó, ami 10 kWh alatti fogyasztással, bőven 1000 kilométer feletti hatótávval a gyakorlatban is bizonyított. Széria autóhoz nyilván kevés köze van, de a konzekvens súlycsökkentés és a lehető legjobb aerodinamika látványos eredménnyel jártak.

451177979_996484868934461_3223181029912642996_n.jpeg
Tegnap este ki volt állítva a vacsoránál a konkrét példány, kidolgozása meglepően közel volt minőségét és részletgazdagságát tekintve egy utcai autóhoz. A képen a One Eleven tanulmányautó, ebbe is beleülhettünk, vezetni ezt nyilván nem lehet.

451629402_996489375600677_652004702882083449_n.jpeg

451630226_996484718934476_6471952447648150465_n.jpeg

451694866_996484798934468_8237948886293852539_n.jpeg

 

Húzós podcast/Várkonyi Gábor – Kinek éri meg az elektromos autó?

Rónai Egonnal beszélgettem az "állandóan" aktuális autóipari trendekről. Mindig öröm Egonnal eszmét cserélni, több, mint 20 éves gyakorlatunk van benne. :)

450849544_1080525723433366_8793232352175013324_n.jpeg

"A címben szereplő kérdésre keressük a választ vendégünkkel, az egyik legnevesebb hazai autóipari szakértővel.

Szerinte a józanság hiányzik a leginkább: miért ilyen drága, miért ilyen nehézkes a töltőhálózat kiépítése, miért nem nagyobb a hatótávolság, miért nem beszélünk őszintén arról, hogy kinek jó a villanyautózás és kinek nem, életmódja, használati szokásai, töltési lehetőségei miatt.

Mire való a hibrid autó, meddig marad a benzines-gázolajas, szabad-e használt e-autót venni? Itt vannak a válaszok a beszélgetésben!"

Nézzétek meg a teljes beszélgetést az ATV Magyarország Youtube csatornáján!

Friss felmérés: világszerte megbánták az autósok, hogy elektromos autóra váltottak

Pár napja írtam arról, hogy a McKinsey felmérése szerint a megkérdezett elektromos autó tulajdonosok egy jelentős része ismét belsőégésű autót vásárolna magának.

450799783_994112959171652_1452286643975569178_n.jpg
A cikk erről itt található. Az ATV reggeli műsorában, a Start-ban erről kérdeztek.

A teljes beszélgetés az ATV Magyarország Youtube csatornáján.

11 pontos javaslatcsomagot dolgozott ki a kormány az elektromos autózás kapcsán

Megtört a lendülete az elektromobilitásnak, ez nem túl jó hír a magyar gazdaságra nézve, hiszen az akkugyárakkal erősen erre a lapra tettünk fel mindent, ami a közeli jövőt illeti. A villanyautózás jelentősége vitathatatlan, az elterjedésének a gyorsasága ugyanakkor nem úgy alakul, ahogy azt az optimista "frakció" elképzelte.

450864128_993509965898618_3319141486974081614_n.jpeg

A 11 pont alapvetően jól átgondolt, és átfogóan vizsgálja a felmerülő kérdéseket. Egy dologra nem tér ki: ki és miből fogja finanszírozni az infrastruktúra fejlesztését, valamint a további állami hozzájárulásokat az elektromos autó vásárláshoz.


Tegnap reggel a Millásreggeli-ben dupla hosszúságú Futómű rovatot tartottunk, ahol pontonként vettük át a javaslatokat.

Hallgassátok vissza a teljes beszélgetést!

Az elektromos helyett mégis a belső égésű motoroké a jövő?

Az autóiparban tapasztalható stratégia váltásról, illetve finomhangolásról kérdezett az InfoRádió.

1639240943-vazpsysyz_md.jpg

"A közelmúltban több olyan döntést is hoztak a vezető autógyártók, amelyek a hagyományos meghajtású autók gyártását helyezik előtérbe az elektromos autókkal szemben – mondta az InfoRádióban Várkonyi Gábor autópiaci szakértő, miután a Mercedes közölte, hogy a tervezettnél több pénzt költ a belső égésű motorjainak fejlesztésére."

A teljes cikk és hanganyag az InfoRádió oldalán.

Toyota Yaris GR – Morizo személyes hobbija

A Millásreggeli egy gazdasági műsor, és mint ilyen, autó tesztet, vagy menetpróbát ritkán szoktam a Futómű rovatba hozni. Egyrészt, szívesebben beszélek autóipari összefüggésekről gazdasági sztoriként, másrészt vezetési élményről negyed órában beszélni élő adásban nem egyszerű ügy.

450322953_991413486108266_7056012649703174645_n.jpg
A Yaris GR tesztnapjáról ugyanakkor beszélnem kellett. A részvényesi közgyűlésen egyes befektetők Akio Toyodát azzal vádolták, hogy a motorsportot személyes hobbijaként kezeli a cégen belül, – aminél nagyobb elismerést aligha lehetne mondani –, ráadásul a modell puszta létéért ebben a törvényi közegben tényleg alaposan meg kell dolgoznia a cégnek. Nem valószínű, hogy valid business case, ha az anyagi szempontokat nézzük, hiszen CO2 szempontból flotta átlagot ront, és nem lehet olyan drágán adni, hogy azt a temérdek munkát, fejlesztést, egyedi alkatrészt kellően értékeljék anyagilag a vevők, hogy a végén még maradjon is valami.

450465047_991413569441591_7436595239033560730_n.jpg

Nem volt olyan régen, amikor még szinte minden gyártó adott valami opciót azoknak, akik kicsi, megfizethető, de erős és vezetési élmény fókuszú autót akartak venni. Mára ezeknek nyoma sem maradt. A Yaris GR pedig nem csak egy "erős kisautó". Ez egy közúti rally autó, amit csak és kizárólag azért csináltak, hogy élményt adjon. Hatalmas élményt.

Link itt, a menetpróba élményei a 22:42-től induló Futómű rovatban hallhatóak.

448827571_991413676108247_7730284554286067212_n.jpg

450222419_991413619441586_4618405183310166789_n.jpg

A VW konszern milliárdokat fektet a Rivianba

A VW konszern meglátta a lehetőséget az amerikai elektromos autó start-upban. Milliárdokat fektetnek a Rivianba a következő években.

449695624_988210726428542_1228125085577891572_n.jpg

Homeopátiás adagokban adnak el autót egyelőre, milliárdos veszteségeket halmoznak, mégis, tudnak valamit, amit a VW nem. Ráadásul nem a villany hajtáshoz kapcsolódik. Az elemzők szerint “olcsón” ússza meg a VW a szoftver alapú tudás “beszerzését” az amerikaiaktól. Hogy pontosan miről szól a deal, és milyen hatása lehet az egész ágazatra, az kiderül a múlt heti 
Millásreggeli-ből.

Hallgassátok vissza az adást, 21:00-tól indul a Futómű rovat!

Az évtized végére Kína fogja uralni a globális autópiac harmadát

Erre a következtetésre jut az AlixPartners tanácsadó cég. A new yorki vállalat nemrégen akvirálta az egyik legnagyobb autóipari tanácsadó céget, a Berylls-t, kompetenciájuk a témában megkérdőjelezhetetlen.

449687202_987467356502879_5017162505682447195_n.jpg
2030-ra a globális piacon 33% piaci részesedést fognak elérni kínai márkák. Fontosabb térségekre lebontva, Európa tartani fogja magát, a prognózis szerint 12%-ot visznek el majd a kínaiak 2030-ra. Mexikó estében a piac ötödét fogják dominálni, az orosz piacon pedig egészen 69 százalékig fog nőni a részesedésük. Közép illetve Dél-Amerikában meg fog háromszorozódni a mostani eredményük 28%-ra, míg Közel-Keleten illetve Afrikában meg fog négyszereződni, 39%-ra.


Idén még csak 3% körüli eredményt érnek el Kelet-Ázsiában illetve Délkelet-Ázsiában, ez az évtized végére 30%-ra lesz várható.

Mindeközben a hazai piacukon, ahol már most is 59% a kínai gyártók részesedése, tovább fogják folytatni a külföldi gyártók kiszorítását. 72% részesedést várnak 2030-ra a saját hazájukban a kínai gyártók.

Ezekhez az eredményekhez hozzájárul a már sokszor tárgyalt állami hátszél, de önmagában ez nagyon kevés lenne ahhoz a hódításhoz, amit Kína végez a globális színpadon. 1,6 év az "átlagéletkora" a kínai elektromos, szoftver központú modelljeiknek, miközben a konkurencia autóinak átlagéletkora 5 év felett van.

Olyan mennyiségű újdonságot, olyan gyors tempóban mutatnak be, hogy 1-2 év lemaradás is behozhatatlan előnyt jelent a kínaiakkal szemben, ha a saját piacukon kell velük konkurálni.

A tanulmány kiemeli, hogy a hagyományosan a nyugat által dominált autóipar hangsúlyai rövid időn belül eltolódnak, és a kínai gyártók határozzák meg az ütemet. A helyben gyártott autók stratégiája, nagyon szigorú költséghatékonysággal párosulva, magas fejlesztési tempót diktálva, de a "túltervezést" elkerülve, saját értéklánccal, szoftver alapú autókat gyártva, végleg meg fogja változtatni a globális autóipar képét az évtized végére.

"Kína az új diszruptor", a klasszikus gyártóknak nem lesz elég egy finom irányváltás vagy adaptálódás. Új üzleti modellt kell célba venni. Ezt állítják tanulmányukban az amerikaiak.

Példaként: 2030-ra átlagosan évi 650 dolláros többletbevételt generálhatnak a szoftver alapú járművek a gyártóknak autónként. Ez alapjaiban változtatja meg azokat a pénzáramokat, amiket az ipar eddig ismert.

Az évtized végére a teljes globális autópiac közel felét tehetik ki a NEV kategóriájú autók, a nagyobb növekedési potenciál a plug-in hibrideknél látható, de újra lendületet kapnak majd az akkus elektromos autók is, a mostani stagnálás után.

Az AlixPartners azt várja, hogy 35% költségcsökkenés jön az akku pakkoknál, leginkább kémiai innovációk és csökkenő nyersanyag árak miatt.

Az általánosan csökkenő nyersanyag árak mellett is 85% előnye van a belsőégésű motoros autóknak az akkus elektromosokkal szemben, ha kizárólag a nyersanyag költséget nézzük.

Forrás

Az európai Ford végnapjait látjuk?

Nagyjából két hete csodálkozva olvastam, hogy Martin Sander elhagyja a Fordot. Készítettem interjút vele szűk két éve, amikor megmutatták a Broncót, illetve beülhettünk a VW alapú Explorerbe. Határozott vízióval rendelkező vezetőnek tűnt az egykori VW menedzser, aki visszatalált a korábbi munkáltatójához.

449208877_985495856700029_4667791086357126080_n.jpg

A hírek most arról szólnak, hogy Detroit-ban nem tervezik a Ford Europe vezetői posztjának a betöltését új menedzserrel, miután Sander távozott.


Hogy Sander azért távozott-e mert már tudta, hogy ki fogják herélni az európai vezérkar kompetenciáit, vagy azért herélik ki ezeket, mert egyébként is elment a vezető, azt valószínűleg nem mostanában fogjuk megtudni, de aki tud olvasni a sorok között, az szerintem inkább előbbire tippel.

Évtizedek óta nehéz a dolga a Fordnak Európában, és őszintén mondom, én sajnálom nézni, ami történik velük. Euro 6-ig bezárólag nagyon sok éven keresztül a napi munkám egy jelentős része kötődött olyan megbízható, igavonó, jó ár/érték arányú autókhoz, mint amilyenek a Fordok voltak az első Focustól a 10 évvel ezelőtti modelljeik megjelenéséig. Ott aztán eltört valami, és hibát hibára halmozva kiírták magukat a személyautó üzletággal azokból a flottákból, amikben meghatározó szerepük volt. Lényegében feleződtek az eladásaik a térségben.

Pedig hatékony gyártás volt jellemző rájuk. Hatékonyabb, mint amit sok európai tömegmárkánál tapasztalhatunk. Az autópiac ugyanakkor kíméletlenül kompetitív, és pont az a szegmens a legvéresebb, ami árérzékeny, nem prémium, de nem is low-cost. Opel, Ford, Citroen, Renault, Fiat, egyik sincs jó bőrben 10 évvel ezelőtti önmagához képest.

Pénzt pedig itt változatos okok miatt, de régóta nem termel a személyautó üzletág. A legutóbbi mozgásokból ítélve még több embert eresztenek majd el, még tovább sorvad az európai bázis, még jelentéktelenebb lesz a Ford, kivéve a kisteher szegmensben, amit uralnak.

Jim Farely közben a LinkedIn-en szerelmes levelet ír a villanyautózáshoz, mint "lifelong petrolhead". Az, ahogy érvel, számomra rokonszenves. Ha ahhoz hasonlóan menne az "evangelizáció", autóipari vezetők részéről is, ahogyan azt Farley teszi, sokkal kevésbé lenne megosztó a téma. A Ford vezetője kiemeli, hogy őt mi győzi meg a villanyautók kapcsán. A csend, a könnyedség, az otthon tölthetőség, stb. Elismeri, hogy nehéz üzlet, elismeri, hogy jelenleg pénzt veszítenek vele. Reálisan látja az infrastruktúra helyzetét.

Ami legfontosabb: kimondja, hogy nem a politika dolga a döntés. Akkor lesz változás szerinte, ha az új technológia valóban könnyebbé, kényelmesebbé, adott esetben olcsóbbá teszi az autózást a tömegek számára.

Itt aztán mindenki hozhatná a pro és kontra érveket. De ezzel a hozzáállással sokkal barátságosabb lenne az élet, a kioktatás és a kényszerítés elhagyása mellett.

Örülnék, ha nem az lenne a vége, hogy Európából kivonulna a Ford. Annak is örülnék, ha a meggyőzés és nem a kioktatás hangneme válna uralkodóvá azoknál, akik a változást hirdetik.

süti beállítások módosítása