A BMW-vezér, Oliver Zipse egy Bild.de-nek adott interjúban nyíltan beszél az elektromobilitásról, a szabályozásról és a versenyképességről.

Zipse úr, a BMW az Új Osztállyal és az új iX3-mal indul. Teljesen elektromos. Ez azt jelenti, hogy a BMW most következetesen az elektromos útra lép? Vagy az iX3 és az Új Osztály mellett a jövőben is marad hely a hagyományos belső égésű motoroknak?
Oliver Zipse: Kétszer is igen! Számunkra ez ugyanis nem ellentmondás: következetesen a teljesen elektromos járművekre összpontosítunk, hiszen itt rejlik a legnagyobb növekedési potenciál. Már ma is több mint 15 elektromos modell közül választhatnak nálunk az ügyfelek – és ez a szám tovább nő. Emellett továbbra is kínálunk járműveket nagy hatékonyságú belső égésű motorral, valamint plug-in hibridként is. Tehát a BMW-nél a vásárlóknak a jövőben is teljes választási szabadságuk lesz.
Tehát a belső égésű motorok is bekerülnek az „Új Osztályba”?
Mindenki a legújabb technológiát kapja az autójába – a meghajtás típusától függetlenül. Az Új Osztály indulásával rövid időn belül szinte minden modellünkbe bevezetjük új dizájnnyelvünket és új technológiai moduljainkat. Ide tartozik például a „BMW Panoramic iDrive” kijelző-kezelő koncepció vagy az automatizált vezetés.
Nyáron „naivnak” nevezte az EU által 2035-től tervezett új benzin- és dízelautók betiltását. Tartja még ezt a véleményt?
Határozottan. Az az elképzelés, hogy a piac 2035 után ugyanakkora lesz, mint előtte, és hogy a CO₂-kibocsátás csökkentése csak teljesen elektromos járművekkel lehetséges – egyszerűen téves. Éppen ezért a belső égésű motorral szerelt járművek 2035-től történő általános betiltása veszélyes tévút. Számos további oka is van annak, hogy eddig egyetlen más világ-régió sem tűzött ki hasonló célt: a vásárlók átállása sokkal lassabban zajlik, mint ahogy azt a prognózisok előre jelezték. A töltőinfrastruktúra kiépítése is csak lassan halad. Az áram költsége túl magas – nem is beszélve arról, hogy az elektromobilitás értékláncának jelentős része Európán kívül zajlik. Ha az EU nem gondolja újra a stratégiáját, kockáztatjuk Európa egyik legfontosabb iparágának versenyképességét és jövőbeli életképességét.
Hogyan látja a kancellári hivatalban tartott autós csúcstalálkozó után annak esélyét, hogy Brüsszel még egyszer visszavonja, vagy legalább enyhíti a belső égésű motorok betiltását?
Nézőpontunk szerint ez erre nincs alternatíva. A technológiai semlegesség a kulcs ahhoz, hogy az innovációt, a versenyképességet és a hatékony klímavédelmet optimálisan össze lehessen kapcsolni. Döntő fontosságú, hogy Németország, Európa legnagyobb gazdasága, vállalja a felelősséget és egységesen állást foglaljon: egy piacidegen betiltás ellen, és a technológiai semlegesség mellett. Más EU-államok már nagyon egyértelműen pozícionálták magukat ezen a téren.
Ön már hosszabb ideje figyelmeztet arra, hogy egy túl gyors vagy egyoldalú átállás az elektromobilitásra sok munkahely elvesztésével járhat. Hol látja a legnagyobb kockázatot: a gyártóknál, a beszállítóknál, vagy az egész értékláncban?
Az autó egy rendkívül összetett termék, nagyon sok, szorosan összekapcsolt vállalat részvételével. Ezért mindenkit érintene egy ilyen lefelé irányuló spirál: a piac zsugorodik, a termelés csökken – és ez végül munkahelyek elvesztéséhez vezetne. Pedig alig van a világon más hely, ahol ennyi autós szakértelem, tudás és szenvedély lenne, mint Németországban. Tényleg kockáztatni akarjuk mindezen erősségeinket?
Sokan éppen válságról beszélnek. Ön hogyan érzékeli a gazdaság aktuális hangulatát?
Válságról nem szeretnék beszélni – legalábbis nem a BMW esetében. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a német gazdaság nyugodt vizeken halad. Különösen a kis- és középvállalatok, amelyek a beszállítói láncunk lényeges részét alkotják, csak korlátozottan tudják kiegyenlíteni a hullámzásokat és a bizonytalanságot. Egyre nehezebb számukra fontos beruházások finanszírozása. A csődeljárások száma is növekszik. Itt ellenintézkedéseket kell hozni – nem lehet dominoszerű hatás.
És mi kell ahhoz, hogy Németország gazdasági és autóipari helyszínként ne veszítsen pozíciójából?
Három dolog döntő. Először: egyértelmű elköteleződés a fenntartható növekedés mellett az egyre szigorúbb szabályozás helyett. Másodszor: jelentősen csökkentett áramár – hiszen ez kulcsfontosságú növekedési hajtóerő, amely az elektromobilitást is lendületbe hozná. Harmadszor: Németországnak rengeteg erőssége van, amelyre újra nagyobb figyelmet kell fordítanunk. Ezért: kevesebb aggódás, több bátorság és elszántság, hogy egyszerűen nekilássunk a dolgoknak!
Gazdasági függőség áll fenn az autóiparban Európa, az USA és Kína között. Gyakran beszélnek a túlzott kínai függőségről. Ön hogyan látja az erőviszonyokat?
Én elsősorban szoros kapcsolatokat és hosszú távú együttműködést látok. Minden világ-régió profitál belőle, nem csak egy. A globális gazdaság nagyon szorosan összefonódik, és ez így helyes. Ezek a beszállítói láncok és áruforgalmak évtizedek óta beváltak, és a világméretű fejlődés garanciái. Éppen ezért a három vezető gazdasági térség jelenlegi protekcionista intézkedéseit nagy aggodalommal figyeljük.
A politika feladata, hogy ezt az egyensúlyt védje, ne zavarja? És vajon az autógyártóknak, mint a BMW-nek, az előre nem látható politikai irányváltások miatt újra erősebben kellene támaszkodniuk saját függetlenségükre?
A politikának megfelelő keretet kellene biztosítania a vállalkozói tevékenységhez. Jelenleg sajnos gyakran az ellenkezőjét tapasztaljuk: gondoljunk például az EU által Kínából importált elektromos autókra kivetett büntetővámokra. A kínai gyárainkban készített és Európába szállított elektromos MINI modellek után több mint 30 százaléknyi pótvámot fizetünk. Az az elképzelés, hogy a piacokat vámokkal lehet védeni és a függetlenséget növelni, elkerülhetetlenül zsákutcába vezet.
A kínai gyártók olcsó elektromos autókkal érkeznek Európába, sőt saját üzemeket is építenek az EU-ban, hogy kikerüljék a büntetővámokat. Hogyan tud ebben a BMW lépést tartani?
Úgy, hogy a saját erősségeinkre összpontosítunk: innováció, hatékonyság, vállalkozói bátorság és globális jelenlét. Komolyan vesszük a versenytársainkat – legyenek azok hagyományosak vagy új szereplők. Az új gyártók például figyelemre méltó fejlesztési sebességgel rendelkeznek. De mindannyian jól teszik, ha a BMW-t komoly versenytársként kezelik.
Minek tulajdonítja a BMW tartós sikersorozatát?
Megvannak a megfelelő összetevőink a sikerhez: erős márkák, lenyűgöző termékek, magas gazdaságosság – és az Új Osztállyal egy jövőbe mutató projekt, amely páratlan. Ami pedig megkülönböztet minket sok új versenytárstól: a közelség az ügyfelekhez. Csak Európában több mint 20 országban van értékesítési és szervizhálózatunk. Összességében több mint 140 országban vagyunk jelen. Egy ilyen hálózatot, beleértve a sok éves ügyfélkapcsolatot, nem lehet egyik napról a másikra kiépíteni.
Az elmúlt évek megmutatták, milyen gyorsan szakadhatnak el a globális beszállítói láncok. Hogyan biztosítja a BMW, hogy a jövőben az ügyfelek ne várjanak hónapokig új autóra, vagy ne robbanjanak az árak, mert hiány van nyersanyagból vagy chipekből?
Az elmúlt években sokat tanultunk a beszállítói láncok jellemzőiről és kezeléséről, például a koronavírus-járvány alatt. Ma már még gyorsabbak és rugalmasabbak vagyunk, a beszállítói lánc teljes átláthatóságát biztosítjuk, és még szorosabban dolgozunk együtt a beszállítókkal. Ezért bízom benne, hogy a jövőben is cselekvőképességgel rendelkezünk.
Töltőmegállók, magas árak, korlátozott hatótáv: még ha az elektromos autók engedélyezése nő is, sokan szkeptikusak maradnak. Mit mondana egy vidéki családapának, aki azon gondolkodik, valóban megéri-e számára egy elektromos autó a mindennapokban?
Hogy az új BMW iX3 tökéletes választás számára! Több mint 800 kilométer hatótáv, tíz perc alatt több mint 370 kilométer töltés – ezek az értékek olyanok, amelyeket az ügyfelek máskor belső égésű motoros autóiktól várnak. És a kétirányú töltési képességnek köszönhetően az iX3-at akár a saját háztartási energiarendszerükbe is be tudják illeszteni napelemmel és fali töltővel – gyakorlatilag rugalmas energiatárolóként. Akit ez nem győz meg, az a BMW-nél akkor is talál megfelelő autót: az X3 ugyanis benzin-, dízel-, plug-in hibrid és különösen érzelmes BMW M modellként is elérhető.
Az eredeti német cikk itt található.