Az előző írásomban a kínai gyártók európai "szereplésével" és kilátásaival foglalkoztam. A mostaniban az európai gyártók helyzetét és stratégiai lehetőségeit szeretném elemezni.
Az előző években kellően sokat foglalkoztam azzal, hogy miként ásta és ássa most is az európai politika a saját autóiparának a sírját, ezt a témát kellően körbejártam, nem nyitnám ki újra ezt a fejezetet most. Aki kíváncsi, az visszaolvashatja ezeket az írásokat sok évre visszamenőleg a blogon.
A helyzetkép jelenleg nagyjából úgy fest, hogy egy része a gyártóknak beletörődött abba, hogy ideológia alapon lett kijelölve egy technológia irány, és ebben a keretrendszerben próbál túlélni. Ennek a túlélésnek az esélyei az öt évvel ezelőtti helyzethez képest jelentősen csökkentek azáltal, hogy a vámok, illetve a háború Európában alapjaiban változtatták meg a feltételeket. Aki arra számított, hogy behódol a politikának, és a piaci realitások helyett a politikának gyárt autót, amit majd a politika fizet ki közpénzből, úgy, hogy közben körbebástyázza valamilyen formában az EU piacát az új jövevényekkel szemben, az hoppon maradt. Még inkább hoppon maradtak azok, akiknek az EU a fő piacuk.
Az előrelátóbbak, azok, akik a piac erejében, a vevők választásában, a termék meggyőző erejében hittek, azok alapvetően nincsenek rossz helyzetben, de a jelenlegi körülmények az autóiparban anyagi értelemben nehézzé teszik azt, hogy kellő eredménytartalékkal lehessen nekivágni a következő évek brutális szelekciójának.
Utoljára igazán jól keresni a Covid utáni, "autóhiányos" 1-2 évben lehetett. Azóta az elektromos átállás, az elhúzódó vevői visszafogottság Európában, a kínai piac gondjai, az EU CO2 kvótái anyagi értelemben megerőltetőek, mindenki számára.
Úgy jellemezném a helyzetet, hogy a gyártók tárában egy patron maradt. Ha a következő lövés célt téveszt, akkor az egzisztenciális veszélybe sodorja az adott vállalatot.
Amikor az autós sajtóban arról lehet olvasni, illetve olyan videókat lehet látni, amiben pontról pontra mennek az újabb modellek spórolási praktikáin az előző modellekhez képest, akkor az nem sok jót ígér. De lehet ezt keretezni másként is. Mielőtt ezt tesszük, ki kell mondani pár fájdalmas igazságot.
Minden újabb autó élményben rosszabb, mint az, amit 10 évvel ezelőtt új autóként kaptunk akkor. Dizájn, anyaghasználat, felhasználói élmény, lehetne sorolni sokáig. Nem az autógyártók hülyültek meg, hanem a keretrendszer szűkült drasztikusan, és ha valamiben bűnösek bizonyos autóipari vezetők, az az, hogy hagyták magukkal ezt csinálni a szabályalkotók részéről. Nem a szakmai tudás veszett el, hanem a spórolási kényszer és a megadott technológia mezsgye helyezte kényszerpályára az iparág szereplőit.
Ez, karöltve azzal, hogy közben abszolút értelemben is jelentősen drágultak az autók, önmagában magyarázza a gyengülő eladásokat, de ne felejtsük el az általános európai gazdasági helyzetet.
Más keretezésről beszéltem, és ennek kifejtésével adós maradtam. Nos, a lényeges dolgokon szerencsére nem érzem a spórolást. Tudom, erre most majd jön ezer komment arról, hogy silányabb a minőség. Ez igaz. De nem erre gondolok most, hanem arra, hogy a futómű, fék, motor, vezetéstámogató rendszerek hangolása, hangszigetelés, üléskényelem, stb. stb. továbbra is kiemelkedően magas színvonalat képvisel. Kipróbáltam az elmúlt 23 évben több ezer autót. Van összehasonlítási alapom. Sok mindent nagyon jól tud már a konkurencia, de "hardver" oldalon az európai autó továbbra is egyedülálló.
Ez az az alap, amire építeni kellene. Az elmúlt fél évtizedben spóroltak dizájnon, kezelési koncepciókon, anyagminőségen. Ezen nem. Ha ez változik, akkor az halálos lehet.
A jelenlegi helyzetben adódna, hogy a nadrágszíj egyre durvább húzásával egyre inkább a termék oldal is a fókuszba kerül. Annál is jobban, mint eddig. Ha van horror vízió a fejemben, akkor ez az. Az európai autóipar GM-esedése. Amikor a mérnöki megoldások helyett a papírtologató kontrollerek veszik át az irányítást, végleg. A szélén vagyunk ennek, egy-egy esetben meg is történt, de van, ahol belátták, hogy nem lehet hülyének nézni a vevőt kétszer egymás után. Ez ad reményt.
Megszorítások? Kellenek. Gyárbezárások, portfólió tisztítás, lényegre koncentrálás, egészségesre fogyás. Fájdalmas, de kell. Különben nem lesz miről beszélni. 30% költségelőny van a kínaiknál, állítólag. Ennek a fele is sok, de az szerintem menedzselhető. Főleg, ha ezzel párhuzamosan nekik is nőnek a költségeik az itteni gyártással.
Ami ennél is lényegesebb: kell a világos irány, a mindenki számára érthető stratégia, az újra megélt önbizalom, és a hosszútávú minőség akarása az európai autóiparban.
A lényegre való koncentrálás képességét újra kell tanulnia a kontinens szereplőinek. Nincs egyre nagyobb középosztály Európában. Nincs fizetőképes kereslet egyre drágább autókra, egyre durvább fenntartási költségekkel. Az autók további, "művi" bonyolítása helyett ennek az ellenkezőjét kellene átverni a szabályozói oldalon is, annak érdekében, hogy képesek legyünk újra minimum 15 évig tartó, minimum 300 000 kilométert futó autókat kínálni ésszerű áron, tervezhető fenntartási költségekkel. Ennek fájó hiányát látni Európa-szerte úgy, hogy közben mindenhol döbbenetes sebességgel növekszik az átlagéletkor.
Nagyon fontos lépés lenne, hogy Kína után új, feltörekvő piacokon is jelen legyen az EU autógyártása. Nem szabad hagyni, hogy Afrika, Dél-Amerika, vagy épp Ázsia vak foltként tátongjon a térképen. Mi tart vissza minket attól, hogy a Toyota, vagy a kínai márkák sikereit vegyük célba ezeken a piacokon? Tudás, szervezettség, háttér meg van ehhez. A növekedés itt érhető el.
Villany, nem villany? Ezzel kapcsolatban is ezer cikket írtam, ebbe se mennék most külön bele. Amibe viszont igen, az az, hogy attraktív termék nélkül ez sem megy. Mi tartotta vissza a mi gyártóinkat eddig attól, hogy egy Renault 5 jellegű, ízig-vérig kívánatos, nagyon messziről európaiként értelmezhető villanyautót csináljanak? Ez a vonal az, ami működik. Az ív, ami a múltból a jelenen át a jövőbe tart. Történelmünk, történetünk, autós kultúránk van. Páratlan. Miért pazaroljuk egy négykerekű hűtőszekrényekre, amikor irigylésre méltó a felhalmozott tudásunk ebben?
Kereskedői lánc: az utolsó védvonal a "betolakodókkal" szemben. Ahelyett, hogy ezt védenék egyes gyártók, a rövidtávú költségcsökkentés jegyében az új márkák karjaiba terelik a legtehetségesebb kereskedőket. Itt is meg van a lehetőség arra, hogy újra legyen gondolva a stratégia.
Végezetül: az, hogy hány NGO, hány véleményformáló dolgozik azon, hogy az európai autóipar érdekeivel ellentétes policy-k legyenek megfogalmazva, több, mint döbbenetes. Az autóiparnak fel kell ébrednie, és ki kell építeni a saját hálózatát ebben a kérdésben, mert védtelenül terelik maguk előtt ezek a szervezetek a teljes ágazatot egyre több regulációval, egyre teljesíthetetlenebb követelésekkel, egyre több korlátozással. Meg kell fordítani a percepciót. Autózni csodálatos, az autó maga a szabadság, az autóiparban dolgozni felemelő, és az autózásban mi maradunk a mérce, mert ilyen történelmet, ilyen tudást, ilyen kultúrát csak nálunk lehet találni. Legyünk büszkék erre, kellő alázattal, hogy tanuljon közben onnan, ahol a saját rendszerükön belül húzzák újra azt, amit autózásnak gondolunk.