Tegnap tartotta a Chery a “Tech Day” nevű rendezvényét. Állítólag 800 fős összejövetel volt. Nekem meg annál is többnek tűnt.
A Chery elnöke mellett Wuhu polgármestere is beszédet mondott, a protokollt be kell tartani. Európai szemmel szokatlanul hosszú volt, órákon át tartott a bemutató, de üresjárat, az nem nagyon volt. A kínai akadémikusok persze nem mondtak nekünk sokat, de érződött, hogy a kínai autóipar “ humán ökoszisztémája “ jelen volt. Ahogy jelen volt egy külföldi cég képviselője is, és kifejezte köszönetét az együttműködésért a vállalatával. Személyesen Dr. Stefan Hartung jött el ide. Akinek nem mond ez semmit: ő a Bosch vezére.
Charlie Zhang-ot, a Chery egyik vezetőjét még két napja ebéd közben faggatva két fontos dolgot tudtam meg, és azóta is gondolkozom ezeken. Az egyik: továbbra is tanulnak a német autóipartól. Ez némileg meglepett. Kicsit provokatívan tettem fel neki a kérdést arról, hogy szükségük van-e még a tudásukra, vagy már túlléptek rajtuk? A válasz egyértelmű volt részéről: kellenek. Még.
A másik: mekkora része egy kínai elektromos autó gyártási költségeinek az akku. Csípőből 40% körüli szintre saccolta. Nos, kontextusban nézve, az európai gyártók ezt egy sávval arrébb szokták belőni, 50-60% köré. Brutális előnyük van tehát a kínaiaknak a saját ellátási lánc kapcsán, és ezt hangsúlyozzák is, a bányákat is kiemelve.
A tegnap esti vacsoránál jelen volt Prof. Dr. Ferdinand Dudenhöffer Úr is, akit -mint véres kardot- hurcoltak körbe, majd előadásában kiemelte, hogy Kína a jövő. Németként. Fura volt hallgatni.
Nem a tartalmi kérdés, hanem az előadás módja volt, hm, szokatlan.
Tény, hogy a kínai piac hamarosan dupla akkora lesz, mint az európai, és az is tény, hogy elképesztően gyorsak. Itt az autóparkra nem lehet ráismerni, ha csak 5 évvel ezelőtti állapotot nézünk, akkor sem. A világon hamarosan minden harmadik autó, amit eladnak, erre a piacra fog menni. Természetes, hogy alapjaiban határozza meg már most is az ő felfogásuk azt, amerre a teljes ipar megy.
Az is érződik, hogy egészséges nemzeti büszkeség fűti a fiatalokat is annak kapcsán, hogy mit választanak, és sikk kínai autóval járni, miközben a nyugati termékek fénye érezhetően fakul.
Rettenetesen sok inger ér, igyekszem beszámolni mindenről. A benyomásom egy részét “szűretlenül” adom át, később, egy összefoglaló cikkben megírok részletesebben mindent, az Omoda és Jaecoo valamint Exeed modellekről is.