Az, ami Európában az iparral, és azon belül is különösen az autóiparral történik, az nem véletlen műve, nem is hibás menedzseri döntések sorozata, hanem ezeknél egy lényegesen mélyebb probléma. Az európai véleményformálók piac és fogyasztásellenes attitűdje, amely zöld köntösbe bújtatva kritizálhatatlan, annak ellenére is, hogy egyre masszívabb gondokat okoz ez a hozzáállás Európa gazdaságának.
Dan Wang egy kínai származású kanadai író, aki nemrégiben írt egy könyvet a modern Kína felemelkedéséről és működéséről. Sok remek interjú található meg vele a különböző platformokon, az a mondata pedig, amelyben az amerikai és a kínai politikai irányítást jellemzi, bejárt a világsajtót. "Kínában mérnökök hozzák a döntéseket, Amerikában jogászok". Wang nem tör pálcát egyik felett sem, azonban részletesen kifejti, hogy melyik rendszernek mi az előnye, és mi a hátránya, és ezek hol érhetőek tetten mindkét nagyhatalom hétköznapjaiban, szociális, infrastrukturális, innovációs, gazdasági, geopolitikai vagy katonai kérdésekben.
Európát ki irányítja? Erről nem beszélt Wang, mert Európa a két nagyhatalom árnyékában megszűnt tényező lenni, hiába volt az eredeti terv szerint az egyik lényeges feladata az EU "konstrukciójának" az, hogy szemmagasságban legyen minden fontos világhatalmi szereplővel. Európát elszámoltathatatlan és a vezetői szinten nem közvetlenül választott "zöldbölcsészek" irányítják, és ennek a felállásnak egyelőre kevés előnyét, ellenben rengeteg, a gazdaság számára komoly hátrányát láthatjuk.
Mielőtt jönnének a szokásos kérdések arról, hogy "De hol élnél szívesebben?" Itt. Nem kérdés.
Európa szerintem a világ legjobb helye, még. Szeretném, ha ez így is maradna, és ahhoz, hogy ez így maradjon, az önreflexió képességét, pontosan azt, ami naggyá tette ezt a kultúrát, vissza kellene nyernünk. Ennek egyelőre kevés jelét látom, és különböző kudarcok kapcsán nem a szembenézést, hanem a következő ideológia legyártását tapasztalom futószalagon. Csak nehogy ki kelljen mondani, hogy valamiben tévedtek a tévedhetetlen elitek. Mintha ez valami borzalmas dolog lenne. Meggyőződésem, hogy ettől nem omlana össze semmilyen társadalmi szerződés, ugyanakkor azzal a gyakorlattal, hogy sorozatban bizonyulnak hibásnak különböző stratégiai kérdésekben az európai politikusok döntései, és egynek sincs következménye, hanem mind el van maszatolva, aki pedig egyet nem értését fejezi ki ennek a gyakorlatnak a kapcsán, az szélsőségesnek van titulálva, hosszabb távon igen súlyos következményei lesznek.
Szokás szerint csak az autóipar kapcsán szeretném mindezt példákkal és nemzetközi kitekintéssel bemutatni. Ezért a cím, és ezért a Spiegel cikk.
Nem kell messzire visszamenni, elég csak az egy évtizede kipattant dízel botrányig. Miután kéjes élvezettel trancsírozta a haladó sajtó a kontinens, de különösen a sikeres németek autóiparát a csalások miatt, – amelyekről utána kiderült, hogy lényegében kivétel nélkül mindenki érintett volt bennük – a legyengült immunrendszerű, lobbierejét vesztett autóipart sarokba szorították, és belekényszerítették abba a CO2 kvóta és belsőégésű tiltásos keretrendszerbe, amiről akkor is tudni lehetett, hogy meg fogja törni az ipar gerincét, amikor megszavazták.
Aki ellenszegült, más véleményt fogalmazott meg, további szempontok beemelését szorgalmazta, a gazdaság veszélyeztetettségét emelte ki, – magyarul, aki a józan eszét használta –, az teljes erővel ki lett csinálva a sajtó és véleményformálók által. Pont úgy, mint lényegében minden kérdésben az elmúlt 20 évben, amelyben újabban már csak egy engedélyezett véleménye lehet az állampolgárnak.
Jöttek a cikkek, videók, tanulmányok tömegével arról, hogy éveken belül itt csak elektromos autók lesznek, akkoriban még ugye Elon is jó helyen focizott. Úgy volt keretezve minden, hogy mi itt Európában hülyék és visszamaradottak vagyunk, és aki nem dob el azonnal mindent, és gyárt másnaptól csak elektromost, az minimum egy európai Amish.
A cégvezetők jelentős része nem kívánt ellenállást tanúsítani ennek az őrületnek, és minél képtelenebb dolgokat ígértek, annál inkább ünnepelte őket a sajtó.
Eközben megszülettek az olyan törvények, amelyek az autózást a dohányzással teszik egyenlővé – lásd Franciaország –, az autótulajdonlást az egyik legfőbb kortárs bűnként kezdték megjeleníteni, és időszakos, de csupán időszakos bűnbocsátó cédulaként a villanyautó még a megtűrt kategóriába sorolódott.
Aki meg merte kérdőjelezni az uralkodó narratívát arról, hogy csak és kizárólag a villanyautóra lesz másnaptól kereslet, arra jobb esetben ferde szemmel néztek, rosszabb esetben kiátkozták.
Példaként említve, öt éve, amikor az aktuális S-osztályt bemutatta a Mercedes, gyakorlatilag gúnyos cikkek közepette fogadta a Speigel vagy a Handelsblatt a világ autóiparának megkérdőjelezhetetlen csúcstermékét, mert "még mindig belsőégésű". Közben persze a bemutatás pillanatában megbukott EQS a jövőnek számított ezeknek a véleményformálóknak a szemében. Ola Källenius meg egy okosabb és vizionáriusabb vezetőnek mindenki másnál.
Ugye nem kell elmesélnem, hol tartunk most ebben a kérdésben?
Az első repedések ezen az egész hazugsághalmazon akkor keletkeztek, amikor Elon "átállt", a számok meg közben nem jöttek. Az első körös nagy ígéretekből nem lett semmi. Nem az elektromos autók lettek olcsóbbak, hanem a belsőégésűek lettek hozzájuk drágítva, lényegében. Nem a belsőégésűek piaca omlott össze, hanem a villanyautók piacát kell a mai napig támogatni. Nem a belsőégésűvel nem lehet pénzt keresni, hanem a jelenlegi formájában azzal a technológiával nehéz ez, amelynek a kritikus pontjait a kínaik irányítják. Lehetne még sorolni.
Ezen a ponton el lehetett volna gondolkozni azon, hogy mennyire volt jó ötlet a tiltogatósdi, meg a hangulatkeltés a saját érdekeink ellen. Nem ez történt. A valóság elfogadása helyett jött a következő narratíva.
"Az autógyártók nem is akarják igazán ezt az egészet". Ennek alátámasztására aztán jöttek a greenpeace-es inkognitó szalonlátogatós "tanulmányok", ahol láss csodát, kiderült, hogy felelős értékesítő nem szeretne minden egyes esetben, felhasználási módtól függetlenül elektromosra rábeszélni mindenkit. Ez aztán fel lett habosítva botránnyá, és megint magyarázkodásra kényszerítette az amúgy is űzött vadként terelt autóipart.
Sűrű öt év volt ez, tudom, hogy nem lehet minden ilyen mozzanatra emlékezni, de azért írok ilyen hosszan, hogy a sorrend, a krónika, az ok-okozat valahogy rekonstruálható legyen.
Némi idő megint eltelt, az EU megint rászigorított a kvótákra, és a számok csak nem akartak úgy jönni, ahogy azt a világmegváltó ideológia alapján elképzelték. Megint kellett találni egy bűnbakot, ahelyett, hogy korrigáltak volna.
A bűnbak ezúttal maga a kérdésfelvetés lett. Az új narratíva: az hátráltatja az átállást, hogy ettől a sok vitától elbizonytalanodik a vevő. Mi a megoldás? Nincs itt semmi látnivaló, a villany az egyetlen, megkérőjelezhetetlen jövő, és kész. Nem vitatkozunk, ez el van döntve, kész, ennyi, haladjunk, mindegy, mit mutat a piac.
Aztán volt még egy kör az infrastruktúrával, meg egy újabb elmesélés arról, hogy "különben lemaradunk Kínáról". Na, ez a legnagyobb félreértése mindennek. Kínáról így-is, úgy is lemaradunk középtávon, egyszerűen azért, mert Kína ezt eldöntötte. Ha a világ legjobb villanyautóit csinálnánk, akkor is. Nem bonyolult belátni, hogy ez egy gazdasági kérdés, amiben a zöld ügy csak egy mese.
Valahol itt tartunk, és azt gondolom, igazán ideje lenne átgondolni végre, hogy ennek az egész bukott stratégiának hogyan megyünk neki. Hogyan tesszük piac barátabbá, szabadabbá, tervezhetőbbé a jövőt. Amerika elfordult a szélsőséges CO2 megszállottságtól, nem csak Trump, hanem a mozgalom "poster child"-ja, Bill Gates is. Le lett tekerve a nagy rettegés. Itt, a provinciális végeken még nem mindenkinek jött meg az üzenet, de az újabb irány az, hogy majd megtanulnunk együtt élni a klímaváltozással. Még Kalifornia is újragondolja a maga 2035 politikáját. Fundamentális változások vannak a világban, ha tudomásul vesszük, ha nem.
Azt gondoltam, hogy erre csak lesz lassan valami reakció. Még az én cinizmusban tocsogó agyam sem volt képes előrelátni, hogy narratívákból sosem fogy ki ez az "elit". Szerintem egyszerűbb lenne szembenézni a valósággal, és korrigálni, de nem. Csak azért sem. És a cikk végére eljutunk a Spiegel-ig. A legújabb móka: a konzervatívok belsőégésű autó szeretete juttatja a tönk szélére a német autóipart. Ez a fránya nép nem hajlandó azt venni, amit kitaláltak nekik. A "nép" a felelős. Minden más terv szerint haladt.
Mellékes, hogy akkor ezek szerint mégsem a vevő döntött egyetlen megoldás mellett, ahogy ezt olvassuk évek óta. Ezen lépjünk át nagy jóindulattal.
Összegezzünk: az átállás globális szinten jön, és erre fel kell készülni. Az európai autóipar elektromos autók kapcsán bámulatos teljesítményt nyújtott az elmúlt 10 évben, de a következő 10 évben a megszűnés fenyegeti, ha nem engedik el végre a torkát. Kínában soha többet nem fogja elérni a német prémium trió azt a jövedelmezőséget és piaci részesedést, ami volt, és ennek kapcsán az egészségesre zsugorodás egy szükséges folyamat. Tiltásokkal nem lesz innováció, piaci folyamatokkal igen, és aki ebben nem hisz, és azt gondolja, hogy politikusként jobban érti az autóipar dolgát, mint azok, akik alakítják, az nagyon drága tévedésben van.
Mindenekelőtt pedig: lemondásból, újraosztási lázálmokból, önostorozásból nem lesz önbizalom. Önbizalom nélkül nem lesz kreativitás, a nélkül pedig nem lesz növekedés. Növekedés nélkül pedig csak zsugorodás van, a hanyatlás menedzselése pedig nem perspektíva. Erős, magabiztos, dogmáktól mentes Európában szeretnék élni, egy világelső autóiparral, mint imázshordozó ágazat.































