
A Chery "konglomerátum" egy érdekes stratégiát választott az európai piacra lépés kapcsán. Tavaly az Omoda/Jaecoo meghívásából egy Forbes-os újságíró és egy villanyautós tematikájú oldal főszerkesztőjével oszthattuk meg az élményeket. Rengeteg információt kaptunk, és akkor egy elég hosszú cikkben dolgoztam fel nem csak az autós kérdések, hanem az út tapasztalatait. Az "OJ", ahogy a kínaik említik, ugyanakkor nem a fő márka, a cégcsoporton belül, ahogy ez nyilván mindenki számára kiderült mostanra.

A Chery Magyarországon szeptemberben debütált egy háromnapos rendezvény keretein belül, ahol a szakmai panelbeszélgetések moderátori szerepére kért fel az importőr. A márkaigazgatóval, Mihályi Norberttel utaztunk, aki régi motoros a szakmában. A megrendelésállománnyal, a kereskedőkkel, valamint az első visszajelzésekkel alapvetően elégedettek lehetnek a cégnél, számomra legalábbis továbbra is megdöbbentő, hogy milyen nyitottsággal áll a magyar piac az új márkákhoz. Ez közel sincs így minden Európai országban. Azt ki lehet jelenteni, hogy minél nyugatabbra megyünk, annál nagyobb az ellenszél, amit a kínai márkák tapasztalnak.

A konferenciák kapcsán a Chery piaci pozíciói, és technológia képességei voltak a középpontban. Mivel ezeken tavaly már részt vettem, és igazán lényeges újdonságok nem hangzottak az autók alapvető architektúrája, a vezetéstámogatás vagy az akku technológia kapcsán, a kommentek között linkelt tavalyi cikket ajánlom mindenki figyelmébe. Ami számomra figyelemre méltó volt, az az, hogy 2024-ben az elektromos hajtásláncok központibb figyelmet élveztek, bár akkor sem voltak kizárólagosak. Ez a Chery konszern általános stratégiáját jól tükrözi, ahol a tisztán elektromos autók aránya nagyon dinamikusan növekszik ugyan az eladásokban, de ideológia helyett autót szeretnének haszonnal eladni, úgyhogy a valós vásárlói igények mégiscsak a legfontosabb helyen szerepelnek.



Nagyon részletes és hosszan tartó program volt az AiMOGA panel is, amiben a Chery humanoid robotjainak a képességeit és az ebben rejlő üzleti lehetőségeket taglalták, elég nyíltan kacsintva ezzel a konkurenciára, kezdve a Honda sok-sok évvel ezelőtti hasonló kezdeményezésére, valamint az amerikaiak vízióira. Tavaly is láttuk ezeket a robotokat, de inkább tűntek show elemnek, mint valóságos business case-szel rendelkező üzletágnak.
A "tesztutak" továbbra sem olyanok, mint más rendezvényeken. Vezethettünk Chery, ICAR és Lepas modelleket eltérő pályákon és más-más körülmények között, de alapvetően nagyon rövid köröket, nagyon steril körülmények között lehetett megtenni. Úgy, ahogy tavaly is, most is egyből hosszú kérdőívekkel támadtak le a cég képviselői, ami egyrészt ténylegesen mutatja, hogy érzékenyek a visszajelzésekre, és gyorsan be is építik azokat, másrészt ugyanakkor nagyon kevés tapasztalat ez ahhoz, hogy sok, elég komplex kérdést érdemben meg lehessen válaszolni.

A biztonsággal kapcsolatos bemutatók voltak messze a legérdekesebbek. Két Chery Tiggo 8 lett feláldozva a félátfedéses, 56 km/h-s ütközésen, ami jó hangos volt, valamint látványos, de nagyon szépen kirajzolódott, hogy rendkívül sok energiát fektettek abba, hogy véletlenül se mutassanak gyengeséget ebben a kérdésben. 54 darab 5 csillagos modellel ez fel sem merül.


Volt még akku "felütés is", ahol 30 km/h-val szimulálták, hogy egy oszlop szerű dudorra ráhajtva mennyire marad egyben a "tálca". Teljesen.


Az utolsó napon egy kis "díjjal" is gazdagodtam a záró rendezvényen, amin igazán meglepődtem. Többedmagammal a "trendspotter awarddal" jöttünk le a színpadról, feltételezem, hogy a piaci trendek általános bemutatása a blogon lehetett az ok.
















