Spanyolország szocialista kormánya az EU és az Egyesült Államok álláspontjához képest kifejezetten barátságos viszonyt ápol a kínai kereskedelmi partnerekkel, azon belül is elsősorban a kínai akkumulátor és autógyártókkal.
A spanyol gazdaság egyik legfontosabb ágazata az autógyártás, és az ahhoz kapcsolódó egyéb kiszolgáló tevékenységek. Nem minden korábbi, ott megtelepedő gyártó tudott hosszabb távon sikeres lenni, egy-egy bezárt gyár elveszett munkahelyei kifejezetten hiányoznak az országnak. Az első gyümölcsöző együttműködés a kínaiakkal a bezárt Nissan gyár újraélesztése volt Barcelona mellett, ahol a Chery egy spanyol céggel együtt először 50 000, majd a spanyolok reményei szerint évi 150 000 darabos kapacitással készít kínai autókat.
Az akkumulátor gyárakért folytatott harcban rendre a spanyolok voltak a legerősebb riválisaink között, és kimondott célja a kormányzatnak, hogy hozzánk hasonlóan térségi akkumulátor nagyhatalom legyen az ország. Mivel 3-4 nagy "hub"-nál többre nem lesz a számítások szerint szükség Európa autógyártásának, nem sok hely maradt azoknak, akik későn ébredtek. Hozzá kell tenni, hogy keserves ügy ezeknek a gyáraknak az életben tartása a felfutás pillanatáig, a környezeti hatások kapcsán pedig érthető ellenállásba ütköznek helyenként a lakosság részéről.
Pedro Sánchez az elmúlt időszakban háromszor is találkozott a pekingi kormány képviselőivel, annak érdekében, hogy minél több kínai céget tudjon országába vonzani. Kimondott cél, hogy a Spanyolország legyen a "kapu", amin keresztül Kína be tudja tenni a lábát az EU-ba.
"Értékteremtés és magas minőségű munkahelyek", valamint "klímavédelem és újraiparosítás" van a spanyol Kína stratégia fókuszában a kormányfő nyilatkozata szerint.
Scott Bessent amerikai pénzügyminiszter úgy kommentálta az ügyet, hogy a spanyolok a "saját torkukat vágját át" a közeledéssel.
A már meglévő erős VW csoportos jelenlét mellett, amelyhez szintén köthető nagy akkumulátor gyártói beruházás, a Stellantis egy 4,1 milliárd eurós befektetést készít elő az ország északi régiójában, ahol a CATL partnerségével 50 GWh kapacitású gyárat húznak fel.