Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Mik a kilátások a jövő évre a magyar autópiacon?

2024. december 11. - Várkonyi Gábor Autóblog

A vártnál jobban alakultak az idei évi számok, erről beszélt Schiller Márk a Millásreggeli csütörtök reggel, még a Futómű rovat előtt, a nyolc órai hírek után. Érdemes meghallgatni az előjelzését a következő hónapokra nézve.

469859402_1100332011883079_4399219945466573433_n.jpeg
Sok éve minden év végén az a jellemző üzenetünk, hogy érdemes autót vennie annak, aki egyébként is tervezte, mert jövőre semmi sem lesz olcsóbb. Sőt. Ez a mostani év végi helyzetre is igaz.


26:12-től indul a Futómű rovat ezen a linken, ahol a re-exportról, az EU esetlegles belsőégésű tiltás meghátrálásáról és a Stellantis lehetéges jövőjéről is beszélünk.

Érdekes eladási trendek Európa legnagyobb autópiacán

• Európa elaludta az elektromos trendet
• Nokia
• Kína már most tarol mindent
• A Tesla piaci részesedése folyamatosan nő

469938651_1098983862017894_3049508749471111821_n.jpg

Ha a fenti négy népi bölcsességet hajtogatja valaki elektromos autó témában, akkor igazán bennfentes, hozzáértő és kellően lenéző tud lenni mindenkivel szemben, aki igyekszik rávilágítani, hogy a világ ennél egy fokkal bonyolultabb, akkor is, ha egyébként mind a négy kijelentésben van némi részigazság. Különben nem lehetne ilyen ellentmondást nem tűrően dobálózni velük.


Ha megnézzük, hogy Európa legnagyobb piacán mi történt januártól októberig, akkor érdekes trendekre lehetünk figyelmesek. A német piac nyilván nem mérvadó a világtrendekre nézve, de jó indikátor Európa többi részére. Fejlett piac, nagy autógyártási hagyománnyal, és tavaly év vége óta közvetlen szubvenciók nélkül, ami a teljesen elektromos autók eladásait reálisabb fényben tünteti fel.

Nos, nézzük a száraz adatokat.

Januártól októberig 2,3 millió autót adtak el újonnan, ami pontosan annyi, mint a megelőző év ezen időszakában, ugyanakkor fél millió autóval kevesebb, mint 2019 január és októbere között, Covid és háború előtt.

A tisztán elektromos autók -27%-on állnak. Idén január és október között 312 000 BEV autót regisztráltak, tavaly ez 422 000 autó volt január és október között. 110 000 kevesebb elektromos autót vettek a németek a megadott időszakban.

A legnagyobb visszaesést a tisztán elektromos autók piacán a Tesla könyvelte el, -42,5 százalékkal. Száraz tény.

Szinte minden kínai cég vastag mínuszban van, még úgy is, hogy a bázis sem volt túl erős eddig.

Nézzük a pusztán BEV autókat a német gyártóknál:

• Audi -24.5%

• BMW +24,8% !!

• Ford +15.5 (érthető, most kezdtek bele az "olcsóbb" szegmensekben)

• Mercedes -11.2%

• Opel -67,6%

• Porsche + 4,6%

• Skoda + 19,1 !!

• VW + 16,1

49 000 eladott villanyautóval a VW vezeti a BEV listát októberig, második a BMW 33 000 autóval, és csak harmadik a Tesla 31 000 autóval. Mercedes 28 000 darabbal a negyedik, Skoda 20 000 autóval az ötödik, Hyundai 15 000 autóval a hatodik.

A kínaiak közül az MG 14 000 autóval jól teljesít a szegmensben, az összes többi kínai 1000 körüli, vagy az alatti eladással ebben az évben még nem volt számottevő. Néhányan le is vonták a konzekvenciákat, és kivonulnak a legnagyobb EU piacról.

Mindenki levonhatja a maga következtetéseit arról, hogy a sokszor hangoztatott frázisok mennyire tükrözik a valóságot Európában. A világpiac nyilván más kérdés, azzal más bejegyzésekben foglalkozom.

Még egy apróság: 114,8 g/km volt az átlag CO2 kibocsátás a tárgyalt időszakban. Ez 3,3% növekedés egy évvel korábbi adathoz képest. 2025-ben 94 g/km köré kellene levinni a flottaátlagot, különben autónként, grammonként 95 euró a büntetés. Ahhoz, hogy ez ne így legyen, a mostani BEV arányt minimum duplázni kellene. Ha nem sikerül, akkor az autók átlagára könnyen kiszámítható módon csak a büntetések miatt további kb. 2000 euróval fog nőni.

Személyes tapasztalat PHEV autóval

90%-on volt az akku amikor reggel indultam. Közel egy órát és nagyjából 80 kilométert tettem meg tisztán villannyal, 4 fok körüli hőmérséklet mellett, pályán, de a sebességhatár alatt. Nyáron, városban a 100 kilométer körüli hatótáv bőven hozható egy ilyen PHEV autóval.

469602414_1098323678750579_8826020429893004789_n.jpg

Amikor az volt az egy szent megoldás mindenre, hogy dízellel járjunk a szomszédba is, akkor pont ugyanannyira kontraproduktív szabályok határozták meg az autózás körülményeit, mint most, amikor másfél évtized alatt akarunk a ló túloldalára kerülni.


Értelmes szabályozásra pedig nagy szükség van. Semmilyen autógyár nem tett volna a fenekünk alá egy ilyen technikai remekművet önszántából. Sok pénz invesztíciójával lehet ilyesmit elérni. Nyilván egyszerűbb hetven bőrt lehúzni arról, ami már ötven bőrrel ezelőtt is kitermelte magát.

Reális szabályozás párti vagyok. Nem “ellenes”, meg “maradjon minden ahogy volt” párti. A nagy világmegmentés projektbe a költség/haszon elemzés nem azért kell, hogy a realisták tönkretegyék az idealisták álmait, hanem azért, hogy az egész a végén tényleg hozzon valamit.

Azt, – jelen körülményeket ismerve –, továbbra is tartom, hogy 6-8 ilyen autóval most többet érünk környezetvédelmi szempontból, mint egy darab 100 kWh-s villanyautóval. Ez természetesen változhat idővel. Addig pedig a használható PHEV elérhetőbb árakon remek megoldás.

Hogyan lett a Chery Kína legnagyobb autó exportőre?

Miközben mindenki arról beszél, hogy Kínában lassan minden cég "beszáll" az autóbizniszbe, figyelemre méltó sikertörténetek íródnak, nagyon más forgatókönyvből, mint amiből a fősodor táplálkozik.

469462668_1097624455487168_8812404063814828199_n.jpg

Néhány nagy cég nevét lassan azok is megismerik világszerte, akik nem érdeklődnek az autóipar iránt, sőt, talán még kínai autót sem láttak közelről. SAIC, Great Wall, BYD, Nio, Dongfeng, FAW, Geely, Xiaomi... Egy-kettő biztosan ismerősen hangzik.


Miközben a világ legnagyobb autópiacán gomba módra szaporodnak a szereplők, hiszen elektromos autók gyártása nagyságrendekkel egyszerűbb, mint belsőégésűeké, az állam sok helyen támogatja ezeket a vállalkozásokat, és jelenleg a politikai irány is autóipar fókuszú, nagyon kevesek tudnak valódi export sikereket felmutatni. Egyelőre.

A kínai piacon jelenleg egymás lekaszabolása zajlik, brutális árháborúval, és csak nagyon kevés, nagyon erős szereplő marad majd talpon a végén. Ez többé-kevésbé kimondott szándék. Kellemes, szintén kívánt "mellékhatás", hogy egyúttal a külföldi szereplők piaci pozíció is jelentősen zsugorodjanak.

Miközben a legtöbb cég számára jelenleg csak a pénzt égető NEV kategóriára és Kína belpiacára figyel mindenki, a Chery nem túl látványosan, de nagyon is okos stratégiával a figyelmét az exportra helyezte.

Eddig a SAIC, amihez az itthon is kapható MG is tartozik, a legnagyobb exportőr volt a kínai gyártók közül. Export volumene ugyanakkor zsugorodott az év első 9 hónapjában, méghozzá jelentősen. -13% a mérlege, ami "csupán" 660 000 autót jelent.

Eközben a Chery magabiztos vezetésre tört, januártól szeptemberig 830 000 autót adtak el külföldre, ami 28% növekedés, mindezt úgy, hogy Európában még csak most kezdenek.

A félig privát, félig az Anhuj tartomány által tulajdonolt gyártó közepes játékosnak számít a saját piacán, és stratégiailag jól mérték fel, hogy a következő évek tisztítótüze a kínai piacon minden lesz, csak nem sétagalopp. Figyelmüket olyan nagy piacokra fordították, amelyek nem rendelkeznek saját autógyártással, de erős demográfiai és gazdasági növekedési potenciál van bennük.

Brazília, Egyiptom, Mexikó, fontos célország a Chery termékei számára. Az orosz piac gyakorlatilag az ölükbe hullott. Szaúd-Arábia és eleve a közel-keleti térség is jelentős, csakúgy, mint egész Latin-Amerika.

A kínai "hagyományokkal" ellentétben a Chery sokkal sikeresebb export fronton, mint otthon, és ez pontosan fordítva szokott működni. Előbb próbál egy kínai gyártó a saját hazájában sikeres lenni, mielőtt kimerészkedik az export színpadra. 1,13 millió autót gyártott a Chery január és szeptember között idén, ennek háromnegyede külföldön talált gazdára. Nincs még egy ilyen kínai cég.

Ráadásul a BYD előtt kezdenek gyártani autókat Európában, a Spanyolországban megvásárolt autógyárukban.

Ami még rendkívüli a Chery kapcsán: nagyon későn kezdtek el komolyabb elektromos autó kapacitásokat felépíteni. Első komolyabb NEV autós hónapuk tavaly szeptemberben volt, amikor egy hónap alatt 60 000 elektromos autót adtak el. Az idei első 3 negyedévben összesen 330 000 elektromos Chery termék került az utakra. Az össztermelésükhöz képest ez még mindig nem sok, de a növekedési ráta jelentős.

Minden sztereotípiával szembe megy a Chery. Lassan elektrifikálódik. Máshogyan megfogalmazva: jól méri fel az export piacai igényeit. Megfizethető belsőégésű a termékportfólió magja. Nem túl jelentős a kínai piacon, ami nagyon nem jellemző a hasonló volumenű gyártókra. Nincs tőzsdén, egyedüliként, ebben a ligában. Ez változhat jövőre, ami nagy lendületet adhat a világpiac további megdolgozására.

Az Omoda és a Jaecoo márkák kifejezetten az külföldi igények szerint lettek felépítve, jelentős német szakember gárdával a háttérben. Ezt a történetet érdemes lesz figyelni.

A japán autóipari dilemma

Ami az európaiaknak, főleg a németeknek a kínai piacról való gyors kiszorulás "fájdalma", az a japánoknak a klasszikus ázsiai piacaikon megjelenő kínai kihívás.

468954860_1095614229021524_750506689132332993_n.jpg

Gazdaságilag gyorsan fejlődő, népesség szempontjából is bővülő pályán mozgó országok eddig biztos pontot jelentettek a japán gyártóknak, a képlet ugyanakkor nagyon gyorsan változik. A Nissan vagy a Mitsubishi nehézségei elsősorban erre vezethetőek vissza. Ahogyan a kínai eredmények kasírozták a VW strukturális problémáinak egy részét, úgy stabilizálták hosszú évek óta ezek a pénzáramok a gyengébben szervezett japán gyártók pénzügyi helyzetét.


A saját szememmel láttam idén, hogy Thaiföldön és Malajziában milyen gyorsan nyertek teret a kínai gyártók, a növekedésük egy része pedig egyértelműen a nagyon olcsón kínált elektromos modellekre alapszik.

A nagy játékosokat, mint amilyen a Toyota, nem fenyegeti ez a trend, ugyanakkor adaptálódásra készteti őket is. A kisebb, egyébként sem jó egészségben lévő gyártók, mint az előbb említett kettő, az életükért fognak küzdeni, hamarosan.

A koreai cégek sem nézik tétlenül a kialakuló helyzetet.

Ilyen chart-ok után könnyebb megérteni, hogy az egyébként hagyományosan erős japán/koreai ellentét hogyan kerül mellékvágányra, amikor szembe kell nézni a kínai kihívással. A Toyota-Hyundai közeledés, amiről az elmúlt hetekben írtam már, ezért is történelmi jelentőségű.

Közben pedig a japán vagy koreai kormány nem fenyegeti 15-20 milliárd eurós CO2 büntetésekkel a saját autóiparát. Felfogták a kihívás súlyát, mértékét és gazdasági jelentőségét.

Vietnam pedig közben nagy erőkkel dolgozik azon, hogy saját, meghatározó autóipara legyen...

EQE Kínában, második forduló

Mint kétszeres szenvedélyes Mercedes tulajdonos, rossz volt nézni az elmúlt évek egy-két komolyabb baklövését Stuttgartban. Szó szerint fájt megosztani veletek tegnap az EQE hírt, amit több oldalon ellenőriztem, mielőtt kitettem. A cég hivatalos álláspontja szerint a német sajtóban megjelent hírrel szemben nem volt nullás hónapjuk, de hogy mennyit adtak el EQE-ből a szóban forgó októberi hónapban, azt nem közölték.

468744999_1095252322391048_7790997682978506943_n.jpg
Nem sok jót sejtet, hogy EQE SUV-ból is kevesebb, mint 300 darabot. EQA-ból 94 autót, míg EQB-ből 191-et adtak át.

Sikernek minden bizonnyal nem lehet ezt elkönyvelni, ha nullás volt a hónap, ha nem.

A teljes kép érdekében fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy az EQ sorozat disztribúciós modellje változott Kínában, pont a szóban forgó időszakban. Nem minden hivatalos Mercedes disztribútor árulhat EQ autókat, csak kiválasztott partnerek.

Az, hogy a Mercedes stratégiája messze nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, nyugodtan kijelenthető.

Minél részletesebben dolgozzuk fel ezt a nyilvánosság előtt, minél őszintébben néz szembe ezzel a Mercedes, annál nagyobb esély lesz arra, hogy a második, most jövő nekifutás esetében ne rontsák el a villany stratégiájukat. A belsőégésű modellek sikeresek, az autóipar természetes ciklikus kilengéseit is figyelembe véve. Azt szeretném, ha a csillag a villany modellek esetében is úgy ragyogna, ahogy ez méltó a márkához, a történelméhez és a küldetéséhez.

Teljes, radikális paradigmaváltás kell ehhez. Mercedes tulajdonosként, a márka iránt érzett elhivatottságommal, szívből kívánom ezt.

Most akkor autót gyártunk, vagy szép új világot ígérünk?

Amikor 4-6 éve elkezdett meghülyülni a gyártók egy jelentős része, és a villanyosítás korszakát valami érthetetlen okból összekötötték magukban azzal a törekvéssel, hogy a lehető leginkább távolodjanak a saját márkaértékeik legfontosabb elemeitől, az óvatosabb megközelítésű kommentátorok – ide sorolnám magamat is – figyelmeztettek arra, hogy ennek nem lesz jó vége.

468917092_1094925229090424_5505129859851358212_n.jpg
Kapott is mindenki a fejére a hangos kisebbségtől, akik jó forradalmárokként igyekeztek mindent ünnepelni az új világból, és mindent elpusztítani a régiből, anélkül, hogy ennek bármi értelme is lett volna. Ez nem hajtási koncepció kérdése, és ebben a bejegyzésben a villany/nem villany kérdés sokadlagos. Igazából lényegtelen is.

Amit évekkel korábban mondott a konzervatív kisebbség, az nagyjából úgy hangzott, hogy baj lesz abból, ha autótlanítjuk az autót, és 100 év tapasztalatával, valamint terhével akar egy nagy gyártó start-up-ot játszani. Nem lesz hiteles, nem fog menni, és nem lehet megelőzni, de még csak megszorongatni sem egy feltörekvő riválist úgy, hogy követő pozíciót vesz fel egy nagy konszern. E helyett a saját erősségeire koncentrálva, a vevői igényeket figyelembe véve kellene mozdulni a piaccal. A vevőt kioktatni nem jó hozzáállás.

Nézzünk szét egy pillanatra az aktuális autóipari "térképen":

A VW épp dobni készül az MEB platformot Kínában, és újra autószerű autók irányába viszi el a dizájnt Európában, gombokkal, emészthető formákkal, használható kezelhetőséggel. Emellett az ügynöki modell bevezetése egyre inkább csúszik, amiről szintén lehetett tudni, hogy halva született ötlet, de erről sok bejegyzésem volt az elmúlt években.

A Renault pontosan az ellenkező utat járja, mint a németek. A termékre fókuszál, és nem az állítólagos "trendekre", amiket ugyebár szentségtörés megkérdőjelezni. Nagyjából 3 éve megy a cég átstrukturálásának a programja, most nagyjából 7-800 000 autóval gyártanak kevesebbet, mint 4 éve, ugyanakkor 7.9% marzsot jelentettek a tavalyi évre. Jól vezethető, szépen kialakított, igényes és friss palettájuk van, ráadásul kiegyensúlyozott is, hiszen a budget márkától a viszonylag drága autóig, a nagyon versenyképes villanytól a jó belsőégésűig minden adott. Tömeg gyártóként nincsenek rossz állapotban az európaiak közül, de kicsik.

A Nissan konkrétan az életéért küzd, pedig a legelső nagy gyártó volt, amely a közelmúltban befektetett a villanyautózásba. Most az első lesz, amelyet meg kell menteni. Ha akad, aki vállalkozik erre.

A Mercedes az EQ sorozattal mindent kivágott az ablakon, ami miatt szerettük, meg is lett az eredménye. Most olyan elektromos modellek jönnek az EQ időszak után, amelyek az ígéretek szerint úgy fognak kinézni, mint ahogyan ez elvárható a márkától. Hátraarcnak nevezhetjük ezt a nagy haladásból. Szerencsére.

Az Audi pedig éppen elhagyja a négy karikát Kínában, és helyi cégek segítségével próbálja újrafogalmazni a kínai vásárlóknak, hogy miért is kellene Audi-t venniük. Kell ehhez egyfajta alázat, ami a németeknek jellemzően nem az erőssége. A kínai sajtó ugyanakkor ünnepli a döntést, és jó stratégiának tartja, hogy az Audi kínai ága a konkrét piaci viszonyokra koncentrálva próbál túlélni.

Akik meg autógyártóként fogták fel magukat, azok köszönik, egészen jól elkarcolnak. Mindenkinek meg vannak a küzdelmei, de akkora paradigmaváltásokon, mint amin a konkurencia kénytelen keresztül menni, nem megy keresztül sem a Toyota, sem a BMW.

A "csak a villany, azonnal, kompromisszumok nélkül" típusú autóipari vezetők egymás után fognak lelépni a színről a következő időszakban. Diess kezdte, Tavares folytatta, és lennének tippjeim a következőre.

Ennyi EQE ment el Kínában idén októberben

Tudjátok hány darab EQE ment el Kínában idén októberben?

468300656_1094365552479725_8874933389731644153_n.jpg

Nem, biztosan nem találjátok el. Amikor láttam a számot, írtam a Mercedes hazai PR munkatársának, mert azt hittem, hogy valami késői áprilisi tréfát olvasok.


Egyetlen egy EQE vásárló sem találtatott abban az országban októberben, ahol közel 1,4 milliárd ember ér. Egy sem akart EQE-t venni. Senki. Nulla.

Ez egy olyan dráma, ami után ismét kérdezem: meddig tartható még Kallenius széke, főleg azok után, hogy a legújabb stratégiája szerint Kína lesz – ismét – a márka megmentője.

Ja, azt ne felejtsük ki a képletből, hogy Kínában az EU listaár kevesebb, mint feléért vágják ezeket a vevők után. Mármint listaár feléért. Amiből még adnak kedvezményt. Totális kapituláció.

Lemondott Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója

Hát, eddig tartott. Tegnap este óta már nem Tavares a Stellantis főspórolója. Sejthető volt, hogy a bizalom megingása óta nem fog tudni béna kacsaként még egy évet lehozni, mint a cég vezére.

468303245_1094203479162599_7636834417809462602_n.jpg
Az amerikai ág egy romhalmaz, az ACEA-ban elárulta a közös fellépést az EU irreális elvárásaival szemben, –miközben évekig mást prédikált –, minden harmadik kereskedő az EU-ban vissza szeretné adni a Stellantis márkák forgalmazási jogát, és komolyabb visszahívások kényszere még csak most fog kiesni csontvázakként a szekrényekből.


Amennyire briliáns menedzser volt hosszú évekig, annyira nagyokat hibázott az utolsó pár évben. Nagyon csodálkoznék, ha a jövőre 4 éves Stellantis megélné a hatodik évét abban a formában, és annyi márkával, ahogy ma ismerjük.

A korábbi összefoglalómat a témáról itt találjátok.

„A kínaiak le fogják tarolni a piacot” – mekkora a baj az európai autóiparban?

"Az elektromos autók számának növelése önmagában eleve rosszul megfogalmazott cél. A megtett kilométerek minél nagyobb számában kellene emissziómentesen, fenntartható energiával működtetve mozgatni egy autót. A kettő egyszerűen nem ugyanazt jelenti."

468160338_1093536909229256_451892376582398905_n.jpg

A múlt héten Stubnya Bence, a G7 újságírója készített podcastot Rózsa Tamással és velem az autóipar egyre inkább kiteljesedő válságáról, Kína szerepéről és a lehetséges forgatókönyvekről.

Itt tudjátok meghallgatni a teljes podcastot.

süti beállítások módosítása