Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A vírus bebizonyította, hogy értelmetlen a dízelek korlátozása

2020. április 11. - Várkonyi Gábor Autóblog

euro6.jpg
Ma reggel jelent meg a Focus-ban egy igen hosszú tudományos cikk arról, hogy a koronavírus kapcsán bizonyítást nyert az a régi feltételezés, mely szerint az ideológia alapon üldözött Euro 5-ös dízeleknek nagyjából nulla hatása van a városok levegőjének nitrogén-oxid szintjére.

Töredékére esett forgalom mellett például Stuttgartban pontosan ugyanazokat a szinteket mérik, mint a vírus előtt, az NO2 csúcsok ráadásul éjszaka mérhetőek, lényegében nulla forgalom mellett. Korábban is voltak már olyan példák, amik minimum elgondolkodtatóak lehetettek volna (miért nem változnak az adatok, amikor le van zárva Stuttgart egy maraton miatt), mégsem történt semmi annak érdekében, hogy pontosan kutassanak annak kapcsán, hogy mi okozza valójában az NO2 szennyezést. Egyszerűbb volt az autózásra fogni mindent, hatalmas károkat okozva az Euro 5-ös dízel tulajoknak és cégeknek. A dízel, ami mára lényegében tisztább, mint a részecskeszűrő nélküli benzinesek, kipontozódott azoknál, akik csak a figyelemfelkeltő szalagcímek alapján tájékozódva vesznek autót. Ennek következtében a CO2 szintek megugrottak az EU-s forgalomba helyezéseknél. Az egész diskurzus hamisan értelmezett adatok és boszorkányüldözés kapcsán elment egy fatálisan rossz irányba, hosszú távú súlyos következményekkel az európai iparra nézve. Ehhez nyilván kellett a dízelbotrány is, ezt muszáj rögzíteni. Semmiképpen sem azt akarom ebből kihozni, hogy maradjon minden úgy, mint eddig, illetve hogy feleslegesek azok az erőfeszítések, hogy a lehető legtisztább levegőjű városokban éljünk. Sőt, erre kell törekedni, hiszen ez mindannyiunk elemi érdeke. Ennek kapcsán örvendetes fejlemény, hogy a városi közlekedésben egyre több megfizethető villanyautó vesz részt Európa szerte, és az értékelhető hatótávú plug-in hibridek is növelik részesedésüket a forgalomba helyezéseknél. Ez az irány jó. A hatékony és tiszta belső égésű motor ugyanakkor nem kellene, hogy halálra ítélődjön, főleg nem olyan adatok alapján, amelyek pont az ellenkezőjét bizonyítják annak, amit évek óta mantráznak nekünk. Találjuk meg az egyensúlyt és a megfelelő eszközt a konkrét feladatra, a gazdasági hatások figyelembevételével.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2315604872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Harasta Henrik 2020.04.12. 07:50:13

Ha viszont el fog terjedni az elektromos autózás, van egy sanda gyanúm, hogy akkor viszont O3 lesz a levegőben.
O3 az ózon.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2020.04.12. 09:16:33

„A hatékony és tiszta belső égésű motor ugyanakkor nem kellene, hogy halálra ítélődjön”

De. És tegnap. Ha rajtam múlna, a benzin és a motorolaj annyi illetéket kapna a nyakába, hogy ára literenként sehol nem lenne olcsóbb, mint 2,5…3 €. És akkor ezek a kártékony dögök kevesebb, mint egy évtizeden belül kimúlnának.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2020.04.12. 10:16:57

Mondjuk, a szerzőt is meg lehet érteni, hogy miért dörgölőzik a túlzás nélkül gátlástalannak nevezhető német autóipari mágnások hátsó feléhez, lévén hogy nélkülük a hőn szeretett magyar haza Kedves Vezetője finoman szólva nem tudná a szárnyaló gazdaság számadataival kiszúrni a rajongók szemét.

nemeza 2020.04.13. 00:41:25

Az elektromosnak egy csomó nyűgje csak most kezd előjönni. Mint pl. hogyan oldod el a lithiumot (bedobod egy nagy konténer vízbe és majd egyszer lehűl)
Mit kezdesz a sérült akkukkal.. Ráadásul eléggé Kína és Peru (?) függő a lithium előfordulása miatt..
A haszonjárművekről nem is beszélve.
Szórakozzanak csak a tehetősebb államok, aztán ha bevált egy technológia, akkor lehet lépni itthon is.

Coachner 2020.04.13. 10:58:31

Kedves Gábor!
Németország soha nem fog olyan tartalmú felmérést publikálni, amely kimutatná, hogy az Európára eröltetett dízel technológia valójában mennyire káros. Soha nem fogják beismerni, hogy valójában mennyire komoly felelősségük van a felső légúti, a szív és érrendszeri krónikus megbetegedések és halálokok jelentős növekedésével kapcsolatban. Aki nem érti, hogy a dízel motor működése során füst keletkezik, amelynek jelentős koromtartalma van, a köröm pedig rákkeltő anyag, amely ráadásul minél kisebb méretű és tömegű, annál károsabb az egészségre, azzal nehéz észérvek mentén beszélgetni a témáról. Sajnos nem fogadom el, hogy a svájci zergék rászoknának a VW konszern típusainak kipufogógázaira, mert ez marketing bullshit. A tüzelőanyag cellás és a földgáz megoldás jelenti pillanatnyi tudásunk szerint a legkisebb környezetkárosítást, tehát ez lehet a jövő, és nem az elektromos jármű, amiről közismert, hogy csupán a helyi emissziója nulla.
Érdemes körülnézni az ázsiai óriások technikai fejlesztései között - Toyota és Hyundai group - és alázattal tanulni és befogadni a gondolkodást ami a természet fenntarthatóságán alapul.

nyerafidesz 2020.04.13. 15:46:02

@kesztió: Azért az nem semmi, ahogy levezetted ezt a baromságot.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2020.04.13. 17:03:28

@nyerafidesz: Annyira, de annyira meg szoktam szeppenni, amikor egy Fidesz-szektás osztani kezdi az észt…

kopaszodom 2020.04.13. 17:55:23

@Coachner: Nem látom jó megoldásnak az üzemanyag cellás és/vagy a gázüzemű motorok alkalmazását zsúfolt városi környezetben. Ott, ahol sok ember és jármű kell osztozzon kis téren (pl belvárosok) nem gondolom, hogy jó ötlet, ha a jármű bármit is kipufog. Vizet se. Nyáron elviselhetetlenné tenné az életteret a megnövekedett páratartalom miatt, télen meg ugyan ez a pára lecsapódva és megfagyva minden elviselhetetlenűl veszélyessé tenne. Zsúfolt területeken (de sok más helyen is) csak az elektromos hajtás lehet a jövő. Akár akkumulátorral, akár indukciós, vagy más módon való energia ellátással, de tiszta kell legyen az üzemeltetés, mert sem füst, sem gőz nem lehet megengedhető ilyen helyen.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2020.04.13. 19:51:55

@Coachner: @nemeza: eléggé rövidlátó hozzáállás a mai technológiai szint szerint ítélkezni az elektromos hajtás jövőjéről. Még az se 100% bzitos, hogy a lítiumakkumulátoroké a jövő, a szuperkondenzátorok is versenyben vannak. Nem beszélve az elektromos energia előállításáról, még hatalmas tartalékok vannak a szél- és naperőművekben, ráadásul a fúziós energia is meglesz mostmár egy emberöltőn belül.
De egy biztos, a belsőégésű motorokat tegnap kellett volna kinyírni. A hibrideket is.

Kristóf Lezsán 2020.04.13. 21:36:16

@kesztió: azért remélem azzal tisztába vagy , hogy gyakorlatilag egész Európa nagy része az autóiparon alapszik így egyértelmű , hogy Magyarország is szerepet akar vállalni ami alapvetően jó dolog. A probléma ott lehet , hogy azt a pénzt , mire költik , de ez egy másik téma. ( De megkell jegyezni jelen pillanatba talán ez a legjobb megoldás kis gazdaságünk fejlesztésére , de ugyan akkor más területen is kéne elérni eredményeket , hogy ne csak az autóipartól függjünk ). Ugyan csak probléma , hogy legalábbis én se jobb se bal se közép se mittomén milyen párttól se láttam egy tervet , hogy ehelyett mit lehetne csinálni... és sajnos amíg a nagytöbbség nem látja a tervet senki nem fog váltani és a Fidesz fog maradni. A másik , hogy értem én hogy te megadóztatnád a benzint de holnaptól fizetnél te a tejért 500-600 ft ot vagy összes olyan élelmiszerért amit a boltba elkell szállítani mert azoknak az ára is feljebb menne!!! Ne menjünk fejjel a falnak mert fájni fog... Amit lehetne az egy szigorubb műszaki állomások létrehozása és a korrupció kiírtása gyakorlatilag , hogy ne menjen át minden kocsi egy deák miatt. Modern és zöld technolgiák fejlesztése. Mindennek megvan az előnye és hátránya épp ezért kell egy hybdrid renszert létrehozni ahol úgyan úgy tud létezni a dízel mint az elektromos vagy gáz hajtás. Egyik se zárja ki a másikat. Amit meg leírtál az nagyon igaz hogy sokan olyan elvárások elé teszik ki az elektromos hajtást mintha több száz éves technologia lenne ... idő kell mire kialakul a legtökéletesebb rendszer , de ez sokkal gyorsabban fog bekövetkezni mint azt gondolnánk főleg a sok újítás miatt amit felsoroltál.

Kristóf Lezsán 2020.04.13. 21:42:51

A két szekértábornak meg megkéne tanulni elvonatkoztatni az ideologiájától mert valahol a megoldás mindig középen lesz ami nem zárja ki azt hogy bizonyos esetekben az lesz a helytálló amit a jobboldal állít vagy bizonyos esetekben amit a bal.De egy bizonyos valami nem attól lesz igaz vagy jó nekünk mert xy mondja , hanem sokkal inkább ha a tapasztalat , a józan ész, a jelenlegi tudásunk azt mondja. Kritika helyett megoldást kéne nyújtani és károgás helyett meg útat kéne mutatni talán sokkal előrébb lennénk jelenleg mint most ha ezt a filozfiát követjük az elöző 30 évben.

nemeza 2020.04.13. 22:41:15

@kesztió: Ha kinyírjuk tegnap azt, ami ma működik, és várunk még 100 évet a fúziós reaktorra, meg a Hold meghódítására, akkor végülis mivel járjunk addig? Lovaskocsival, bringával és gyalog?

Látszik, hogy egy vérbeli troll vagy foteltudós vagy, de emiatt részemről befejeztem.

Liquid_ 2020.04.14. 08:22:06

@kesztio, mennyit fizet neked a villanylobbi ekkora baromságok terjesztéséét? :D
Az megvan, hogy ha tegnap kinyírtad volna a belsőégésű motorokat, akkor villanyautó se lenne? Meg kb. semmi se, aztán mehetnél lóval.
De tegyük fel ki van nyírva, és csak minden második jelenlegi belsőégésű tulajnak van játékautója. Az ehhez szükséges néhány új atomerőművet, mikor és miből építetted meg? (A hozzá tartozó komplett elektromos rendszer-bővítéssel együtt.) Nem, a napenergia erre nem jó.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2020.04.14. 08:43:17

@Kristóf Lezsán: „A másik , hogy értem én hogy te megadóztatnád a benzint de holnaptól fizetnél te a tejért 500-600 ft ot vagy összes olyan élelmiszerért amit a boltba elkell szállítani mert azoknak az ára is feljebb menne!!!”
Igen, egészen pontosan fizetnék, és akkor egyben megtanulnám azt is, hogy ne 10 tejet vegyek egyszerre, amiből általában 3-4 megrohad, de még mindig „olcsóbb”, mint tejenként elsétálni a boltba, hanem amit megveszek, azt 100%-ban fogyasszam is el. Illetve csak azt vegyem, amire tényleg szükségem van. Érdekes, a gyűlölt Kádár alatt ezek a dolgok még működtek.
A másik dolog, hogy amíg az európai bunkó tudja ugyan Gretától, hogy a szakadék szélén állunk, de pl. az FCA gyakorlatilag csak a SUV-okat tartaná meg az Alfa Romeo (kis fürge autóiról híres ,márka, ugye) kínálatából, mert „erre van igény”, addig a büdös életben nem fogják eléggé komolyan venni a villanyra való teljes átállást. Ha a belsőégésű motor hirtelen nem fogja megérni, bekövetkezik a csoda, ahogy már annyiszor: kisül, hogy piszokul gyors kifejleszteni egy technológiát, ha van rá fizetőképes igény…
Sokkterápia kell ide, táti.
Ha most az a bajunk, hogy eddig 300 volt a tej és holnaptól környezetvédelmi okok miatt 600 lesz, tehát kíméletesen kell az átállás, 30 év múlva napi fizetésed fog rámenni a tejre úgy, hogy közben verekedni fogsz a sorban. Vegyétek már komolyan, katasztrófa felé rohanunk, helló!!!

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2020.04.14. 08:49:39

@Liquid_: Ugyan már.
Tegyük fel, hogy holnaptól egy szál új benzines vagy gázolajos autót se lehet forgalomba hozni. Na bumm, és akkor mi van.
Pár évig mindenki a használtpiacról élne, hirtelen kiderülne, hogy vigyázni is lehet az autóra és egy régebbi modell sem épp akkora ciki. És közben az autógyártóknak hirtelen nem az lenne a büdösül nagy érdekük, hogy elcsalják a dízelmotorok emissziós tesztjeik, hanem hogy átálljanak, mert ha nem, húzhatják le a rolót.
Lesz 10 év múlva teljes kiépített infrastruktúra? Naná. Rá fog jönni az ember, hogy a Kádár idejébe veszett csúnya szokás, miszerint kikapcsoljuk a TV-t, HiFi-t, villanyt stb, ha épp nem használjuk, és arra is, hogy a mosógépen és mosogatógépen nem viccből van Eco program? De még mennyire!

Liquid_ 2020.04.14. 09:06:06

Aha, és mit értesz kiépített infrastruktúra alatt 10 éven belül?
Megmondom neked mire való bármi ami ECO (gumitól a mosogatógépig): semmire, csak a hozzád hasonlókat vakítani :)
Az áruszállítást hogyan képzeled el pl.?
Igencsak érdekes világban élsz :) Vagy valami igen jó cuccot szívtál.

Azt vágod, hogy azért vannak a suvok, mert kicsiben nem lehet megfelelni a dilettánsok által hozott szabályoknak?

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2020.04.14. 09:28:42

@Liquid_: Látta már szakember a szövegértésedet?
Azt írtam, hogy „tegyük fel, hogy holnaptól egy szál új benzines vagy gázolajos autót se lehet forgalomba hozni.”
Ez szerinted azt jelenti, hogy akkor vége, nem lesz több dízelteherautó? Mert mindenki azt használja, amit holnap reggel vásárolt volna meg?

Liquid_ 2020.04.14. 10:18:59

Kettőnk közül szerintem nem nekem lenne szükségem szakebere, de ne menjünk el ebbe az irányba.
Arra értetem, hogy már tegnap beszántottad volna (vagyis tetszőlegesen régen).
Gondolom te is örülnél neki, meg szerinted mindenki, ha hirtelen minden amit a teszkóban veszel 2-3x többe kerülne, ha lenne egyáltalán, ugye? met kb. ez lenne a kiváló ötleted hozománya.
Villanykamion me? Ehe és hogyan töltenéd, mivel? Hogyan adnál neki megfelelő hatótávot?
Ez az egész még a láthatáron sincs, vagyis nem hogy holnap, de még a következő évtizedben sem reális.
Oké, telepítesz mindenhova töltőt, de mi a fenével táplálod meg? Nem a töltő az érdekes, hanem az energia előállítása és odavitele.
A napelem mint már írtam is tökéletesen alkalmatlan az elektromos autózás segítésére, hiszen éjjel meglehetően kis hatásfokkal üzemel jellemzően pedig éjjel töltődnének a játékautók.) Ezt hogy oldanád meg: A szél jó dolog, de korántsem hibátlan, és nem mindenhol használható.
Szénnel pótolni, hatalmas ötlet. Ez ellen visít az összes sötétzöld.
Amúgy meg ha kicsit utánajársz magad is látod, hogy a nagy német napelemesítés, épphogy kurjantja szétfelé egész Európa energetikai rendszerét, mert amikor van, akkor nem tudják hova tenni (ez a kevesebb), amikor meg kell akkor nem tudják honnan elővenni.
Hozzád se megyek vendégségbe ha ECO-ban, mosogatsz. Amúgy nincs fócvágenem, se dízelem, nem pazarlok, csak nem hordok szemellenzőt, mint a hozzád hasonlók.
Tudodmit, próbáld ki, hogy naponta 10-16 órára kompletten lekapcsolsz mindent a házadban (fűtés, hűtés, víz satöbbi) és nem csak amikor nem vagy otthon. Mert kb. ez lenne ha mindenki hirtelen villanyautózna.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2020.04.14. 11:30:23

@Liquid_:

„Gondolom te is örülnél neki, meg szerinted mindenki, ha hirtelen minden amit a teszkóban veszel 2-3x többe kerülne, ha lenne egyáltalán, ugye? met kb. ez lenne a kiváló ötleted hozománya.”
Igen, örülnék. Mert ez lenne a záloga annak, hogy a 3 éves kisfiamnak ne arról szóljanak a nyugdíjas évei, hogy a többi nyugdíjast vadássza le, a szűkös fejadagját megduplázandó.

„Villanykamion me? (…) Hogyan adnál neki megfelelő hatótávot?”
Olvasni, olvasni, olvasni. Nem azt írtam, hogy – a lakossági autózástól eltérően – a kamionnak nagyjából mindegy, hogy jó párszor megáll „pihenni”? Lehet, hogy a sofőrök is pihentebbek lesznek.

„Amúgy meg ha kicsit utánajársz magad is látod, hogy a nagy német napelemesítés, épphogy kurjantja szétfelé egész Európa energetikai rendszerét, mert amikor van, akkor nem tudják hova tenni (ez a kevesebb), amikor meg kell akkor nem tudják honnan elővenni.”

Nalátod. Ezt a problémát kell megoldani. És van rá startból jópár ígéretes megoldás, többek között a gravitációs, helyzetienergia-alapú tárolás, de egyelőre mindegyik csak kísérleti stádiumban van. Ezért kell szorongatni a német autógyártók tökét, hogy hirtelen érdekeltek legyenek a témában, és ne arra menjen a kutatási kapacitásuk, hogyan lehet, minél rondább, minél hivalkodóbb és minél környezetszennyezőbb SUV-ok vásárlására rábírni a lakosságot.

Ha 10 évvel ezelőtt azt mondtam volna neked, hogy asztali gép helyett mobiltelefonról fogsz válaszolni a hozzászólásaimra, leröhögted volna a fejem. Úgyhogy tégy egy tétova erőfeszítést, és ne próbáld azt inszinuálni nekem, hogy a technológia 10 év múlva is (amikorra begyűrűzne annak a hatása, hogy nuku, nincs több új belsőégésű autó) olyan lesz, mint a mostani. Mert kurva nagy fejlődés lesz, ha az autógyártók nem abból fognak élni, hogy a munkapadon még Euró 6-os a dízel, az úton már Euro2-es se.

„Hozzád se megyek vendégségbe ha ECO-ban, mosogatsz.”
Akkor cserélj mosogatógépet. Meg fogsz lepődni.

„Tudodmit, próbáld ki, hogy naponta 10-16 órára kompletten lekapcsolsz mindent a házadban (fűtés, hűtés, víz satöbbi) és nem csak amikor nem vagy otthon. Mert kb. ez lenne ha mindenki hirtelen villanyautózna.”
Az enyémben pont nem. Majdnem passzívház-minőségű szigetelés, geotermikus (hőszivattyús) fűtés, és úgy néz ki, hogy elfogadták a lakossági pályázatunkat a 10 KW-os telepített teljesítményű, háromfázisos napelem-farmunkra a kert végében. Az előzetes számítások szerint mosógéppel,, indukciós főzőlappal, tokkal és vonóval nullszaldós lesz a ház márciustól novemberig…

kecskebeka 2020.04.14. 17:42:25

@kesztió: Hála istennek nem az agyhalott fajtádon múlik
süti beállítások módosítása