A kis kategóriás elektromos autókkal kevesebb a baleset, mint a klasszikus kisautókkal, azonban a luxus és SUV szegmensben az elektromos hajtású autók 40%-kal több balesetet okoznak, mint a hagyományos társaik. Ez derül ki a svájci AXA biztosító felméréséből.
Két dolgot kell hangsúlyozni az elején: az adatok csak a svájci piacra vonatkoznak, és kis mintaszám alapján számítódtak, ezért reprezentatívnak nehezen lehet nevezni őket. Ezzel együtt érdemes megjegyezni, hogy Svájcban zéró tolerancia van bármiféle közlekedési kihágással kapcsolatban, gyorshajtani nem lehet súlyos következmények nélkül, nem is csinálja senki.
Az AXA 2014 és 2018 között vizsgálta a kárgyakoriságokat kategóriákra és hajtási módokra lebontva. A jó hír, hogy aki Mitsubishi I-MiEV vagy Renault Zoe jellegű kisautóval közlekedik, az 10%-kal kevesebb balesetet okoz, mint aki Fiesta, Corsa vagy Polo jellegű autóval. Lehet ebben persze olyan ok-okozati összefüggés is, hogy eleve kevesebbet használják ezeket az autókat.
A nagyobb, jóval erősebb autóknál ugyanakkor a villanyos autók 40%-kal több balesetet okoznak. Az ok nyilvánvaló: a felhasználók még nem szoktak hozzá ahhoz a teljesítményhez, amit egy erős villanyautó tud, illetve ami talán még fontosabb, nem szokták még meg a teljesítményleadás jellegét. A tanulmány szerint a legerősebb belső égésű motoros autóknál is jellemző némi késleltetés a teljesítmény leadásban, míg a villany nyomaték azonnal rendelkezésre áll maradéktalanul. A fék érzete sem teljesen azonos, ez is okozhat kezdő villanyautósoknál némi konfúziót.
Finoman utal rá a tanulmány, hogy 2014-18 között Teslán kívül nem sok egyéb konkurens autót lehet felsorolni a luxus elektromos kategóriában. Szó van a Tesla faktorról, ugyanakkor ez szerintem idővel hasonul majd a teljesítmény kategóriában azonos autókéval.
Jó hírek a tűzesetekkel kapcsolatban. Nem látszik statisztikailag megnövekedett tűzveszélyesség, ha csak az elektromos autókat nézzük. Megjegyzik ugyanakkor, hogy amennyiben kigyullad egy ilyen autó, akkor a tűz oltása szinte lehetetlen.
A gyalogosvédelem kapcsán javasolják, hogy régebbi elektromos autók tulajdonosai is szereljék fel autóikat a 2019 júliusa óta kötelező akusztikus gyalogos figyelmeztetővel. Magyarul hanggenerátorral. Sok kellemetlen helyzetet megelőzhet.
Forrás