Várkonyi Gábor Autóblog

Nem lesz "V"

2020. április 10. - Várkonyi Gábor Autóblog

2-format1001.jpg
Mennyire súlyosan érinti a koronavírus az autóipart valójában? Az eladások mélyrepülése után jön a meredek felívelés? Nem valószínű. Ez derül ki az AlixPartners tanácsadó cég elemzéseiből. Vessünk egy pillantást a lehetséges forgatókönyvekre.


A német autóipar menedzserei nem gondolkodnak másképpen, mint az átlag polgárok. Eleinte alábecsülték a koronavírus következményeit. Nem kevés menedzser nem nyilvános beszélgetésekben nagyon mérgesen reagált az ázsiai óvintézkedésekre, mivel ezek az ottani termelést negatívan érintették, és a beszállítói láncokat is megszakították. Időközben már másként látják, a többségük megértette az intézkedések szükségességét, világszerte megálltak a gyárak az autóiparban.

A kérdés, ami az összes autós céget foglalkoztatja: mikor ér véget a leállás a gyárakban és a márkakereskedésekben?

Vezetői szinten sokáig az az elképzelés élt, hogy Kínához hasonlóan fognak alakulni a dolgok Amerikában és Európában is.  Egy hónap leállás után meredeken megy majd felfelé minden, egy szűk szögű V-t láthatunk majd. Ez a remény hal meg éppen. Egyre jobban látható, hogy Amerikát sokkal súlyosabban érinti a vírus, mint ahogy eddig gondolták, Európában pedig, mivel különböző országokban különböző lefolyások láthatóak, még hónapokig eltarthat, mire az országokon átívelő termelési hálózatok újra a normális működést mutatják. A német VW gyáraknak például keveset használna, ha újra termelnének, ha a dél és kelet európai egységeikből és beszállítóiktól nem érkeznének meg az alkatrészek.

A krízismenedzsmentre és cégszanálásra specializálódott tanácsadó cég, az AlixPartners aktuális tanulmányban bizonyítja a kínai V alakot a gazdaságukban. Február végéig 80 százalékot esett ott a gyártás és a vásárlás. Azóta meredeken mennek fel arrafelé a dolgok. -50% volt még március első hetében a helyzet, -44% a második héten. Ha ez a trend folytatódik, akkor májusra a krízis előtti szinten lesznek. A VW is megerősítette, hogy a 33 gyártási helyszínükön újra megindult a termelés.

A tanulmány, ami a WirtschaftsWoche szemléz, különböző járványügyi lefolyásokkal számol, és folyamatosan aktualizálva van. A múlt héten még számba vették Európa számára is a kínai, optimista modellt. Azóta ezt a forgatókönyvet törölték a lehetőségek közül. "Már csak két lehetséges forgatókönyvvel számolunk" mondta Elmar Kades, a tanulmány szerzője és a cég managing directora. "Egy recesszió 2020-ra, világszinten 16-21% eladáscsökkenéssel; vagy egy hosszan tartó recesszióval, idei évre 22-27% mínusszal és gyenge javulással a jövő évre, ha a járvány nem lesz hamar kontroll alatt."

Az első eset abból indul ki, hogy az amerikai és európai gyárak májusra újraindulnak, az ügyfelek pedig legkésőbb júniusra visszatérnek a szalonokba. Csak korlátozott számú esetben lesznek pénzügyi gondjai gyártóknak és beszállítóknak, a beszállítói lánc nem sérül lényegesen. Az eredmény: a 2020-as évben elmarad a nyereség a gyártóknál, a konszolidáció felgyorsul, és ha nem is V, de legalább U alakú lesz a görbe.

A második eset egy három hónapos termelési leállást feltételez, és egy hónapokon át tartó visszafogottságot a magán és céges vásárlásoknál. Ebben az esetben két évig 30 százalékos mínuszban lenne az európai piac, beszállítói láncok szakadnának meg, és tucatnyi autóipari cég menne csődbe.

Függetlenül attól, hogy melyik eset valósul meg a kettőből, súlyos következményekkel kell számolni az iparágban. "Ebben az évben 16-21 millió autóval kevesebbet fognak eladni, mint 2019-ben." Legkorábban 2022-ben fogjuk elérni a vírus előtti helyzetet, ez egy sokkal súlyosabb visszaesés, mint 2008 után.

A károk enyhítése érdekében a cégek már most készülnek a termelés felfuttatására. Új munkavédelmi előírásokon dolgoznak, milliónyi maszkot vásárolnak, vagy részben maguk állítják elő ezeket, átépítik a gyárakat úgy, hogy tartható legyen a 2 méter távolság a munkások között, és a műszakokat is úgy tervezik meg, hogy többet tudjanak piheni a dolgozók a megnehezült munkakörülmények miatt.

A felső vezetésben a gyárleállások ellenére nem beszélhetünk megállásról, sőt. Az értékesítés az online eladási megoldásokat vizsgálja, a bevásárlás a megroggyant beszállítók megsegítésén munkálkodik, a HR pedig az állammal karöltve dolgozik azon, hogy lehetőleg mindenki megkapja a juttatásinak egy részét, a szakszervezetekkel pedig kidolgozzák az egészségügyi protokollokat. A cégvezetők és igazgatótanács tagok pedig azt próbálják megakadályozni, hogy a megreccsent árfolyamok kapcsán attraktív felvásárlási célponttá vált cégeik ne váljanak ellenséges felvásárlási áldozatává.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2615602350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.