Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Nem az autóipar lesz a német gazdaság mozdonya?

2020. szeptember 09. - Várkonyi Gábor Autóblog

csm_autoproduktion_istock-1069360792_8074af2025.jpg
Az autóipar, mint a német, és közvetve az európai gazdaság húzóágazata, a jövőben nem fogja tudni betölteni az eddigi szerepét, mint a gazdaság mozdonya. Erre a következtetésre jut az "Institut der Deutschen Wirtschaft", azaz a német gazdasággal foglalkozó intézet.


A koronavírus csupán felgyorsítja azt a transzformációs folyamatot, ami már jóval az idei év előtt beindult az iparban. A kritikus pont: a 9,8 százaléka a bruttó érték hozzáadásnak az autóiparban képződik a német gazdaságon belül, ami olyan kulcs iparágakat támaszt meg ezáltal, mint a gépgyártás, a fémipar, az elektromos berendezések ága, az üveg, a kerámia és a telekommunikációs részlegek. Az IW szerint "az utolsó tíz évben szignifikánsan jobban teljesített az autóipar, mint összességében a feldolgozóipar", és ezáltal lényeges képzője volt a növekedésnek. A vírus kapcsán a globális beszállítói lánc esetében egy kínálati oldali sokkot élt meg az ágazat, most viszont egy keresleti oldali sokkot tapasztalnak meg, ami hosszú ideig nem fog enyhülni.

Azáltal, hogy magasak a túlkapacitások, és jelentős terheket ró az autóipar átalakulása a cégekre, először kell egy évtized után komolyabban hozzáigazítani a foglalkoztatottak számát a megváltozott körülményekhez. Ez egy szép körülírása annak, hogy kemény leépítések jönnek.

A német politika keresi a kiutat ebből. Rövidített munkahét, átképzések, vásárlás ösztönzés, digitális programok szövetségi szinten, az áfakulcs 16 százalékon tartása, állami tulajdonosi "beszállás" kisebb beszállítókba, hogy túléljék a következő időszakot. Minden intézkedés elég költségesnek hangzik.

Érdekes, hogy a német K+F mennyire "autónehéz". Az IW szerint a német szabadalmak 40 (!!!) százaléka kötődik az autóiparhoz. Ezen belül a Bosch vezet, az autóipari szabadalmak 20 százalékát ez az egy vállalat adja. A Top tíz beszállító egyébként összesen 47,2 százalékot ér el. A gyártók 37,2 százalékáért felelnek az újításoknak.

A foglalkoztatási kérdés is megdöbbentő számokat hoz napvilágra. Egyfelől a 45 milliárd euróval az autóipar a teljes német beruházások 6,6 százalékát adja, másfelől az átlagnál magasabb béreket kínál. 892.000 ember van foglalkoztatva az autóiparban, és a bruttóbérek 3.9 százaléka a teljes német gazdaságra vetítve ide megy el, miközben a foglalkoztatottak "csak" 2.2 százalékot tesznek ki.

Mivel a beszállítói láncok megszakadtak, a trend abba az irányba megy, hogy a nagy cégek fontolóra veszik, hogy újra sokkal több mindent házon belül oldjanak meg. A kis és közepes beszállítók az elmúlt években sokszor annyira ki voltak facsarva, hogy nem voltak képesek kellő mértékű anyagi tartalékot képezni egy ilyen válságra. Ezek egy részét vagy a nagy cégek, vagy az állam kell. hogy kisegítse most annak érdekében, hogy a gyártás ne akadozzon. Bizonyos cégeknél már nagyban zajlik az átstrukturálás a villany korszakra, más cégeknél viszont nem sok esély van arra, hogy ez megtörténhessen. Erre példa a motorblokk gyártó üzemek helyzete. A csökkenő kereslet miatt összesen kettő darab maradt belőlük egész Németországban. Ezekből szolgálják ki az összes márkát.

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr9816195300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása