Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Mi lehet a Tesla részvények mögött?

2021. január 13. - Várkonyi Gábor Autóblog
Nem vagyok részvénypiaci elemző, és nyilvánvalóan sokan hülyére keresték már magukat a Tesla papírjaival, miközben az egymásnak homlokegyenest ellentmondó elemzések sora jelenik meg arról, hogy merre tart az árfolyam rövid meg középtávon. Véleményem van, ezt nagyjából ismeritek, de fura, hogy egyre több komolyan vehető lapban jelennek meg írások a buborékról.

2-format2020_2.jpg
Az "ingyenpénz", amennyire látom, a világban nem az inflációt tolta meg, hanem a szerencsevadászatot emelte sokkal komolyabb szintre, aminek a vége, – ha valóban még abban a kapitalizmusban élünk, amiben a teljesítménytől nem rugaszkodik el totálisan egy vállalat értékeltsége –, előbb utóbb egy fájdalmas korrekció lesz.

De már nem tudom, miféle újdonsült gazdasági rendszer formálódik körülöttünk, és nem tudom, hogy volt-e korábban olyan, hogy cégek sora jön létre azzal a céllal, hogy hullámot verjen az értékeltségük, anélkül, hogy valaha is profitot termeljenek az "üzleti" modelljükkel.

Nem tudom, meddig szól még a zene, nem tudom, hogy ki fog-e durranni valaha az, amit magunk körül látunk, nem nyilatkoztatok ki, mert nem értem. Ma már ugyebár ilyet se lehet leírni, mert mindenki ért mindenhez. Szóval én nem értem.

Egyet értek: ha a klasszikus részvény értékelés kritériumait kellene alapul venni, akkor, ahogy a Handelsblatt is írja, a világ összes eladott autójának a felét a Tesla kellene, hogy eladja, azaz nagyjából meg kellene százszoroznia az eladásait, és mindezt hatalmas profittal kellene tennie autónként. Ahogy írják, ha ez valóság lenne, akkor a jelenlegi árfolyam mellett is "drága" részvénynek számítana.

Lehet, hogy ott követik el a hibát, hogy klasszikus gyártók klasszikus profit képződésének a módjával hasonlítják össze a cég jövőbeni üzleti modelljének a lehetőségeit? Ezt sem tudom.

Jelenleg többet ér a Tesla a tőzsde szerint, mint a Toyota, a VW, a Nio, a BYD, a Daimler, a GM, a BMW, a GWM és a Honda. Együttvéve. Nekem ez józan ésszel felfoghatóan nem jön össze, de biztos gyenge a fantáziám.

Forrás

Ezt a két videót (Economics Explained, Jake Tran) mindenesetre erősen ajánlom. Közelebb visz a sejtéshez.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2516385782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tordafilm 2021.01.13. 11:14:55

Örülök a nem tudom hozzáállásnak, mert a korábbi tapasztalatra/tudásra épülő hozzáállás a gyakorlatban gyakran kizárja az új információkra való nyitottságot. Két ilyen információt is megosztanék veled:

1. A Tesla nem csak autógyártó cég, hanem energetikai cég is. Emellett maga az autója sem klasszikus autós cég, hanem a jövőben biztosítási, taxi, autóbérlési cég is lesz, és a tőzsde nem csak a jelent árazza be.

2. Részben előbbi ponthoz kapcsolódba, részben a magas profit hiányaként idézném ezt a cikket: telex.hu/eszkombajn/2020/12/26/holland-kelet-indiai-tarsasag-voc-fuszer-kereskedelem-hollandia-vilag-legertekesebb-cege "A VOC-t 6,5 millió gulden alaptőkéből hozták létre (ez nagyjából 100-110 millió dollárnak felel meg mai árfolyamon), a befektetők viszont nem azonnali megtérülést vizionáltak, hanem hosszú időre adták be a pénzüket, hogy a korai profitot azonnal vissza tudják forgatni újabb és újabb kereskedelmi expedíciókba. Ez homlokegyenest az ellenkezője volt a nagy rivális Brit Kelet-indiai Társaság rövidtávú célokat megfogalmazó üzleti modelljének – nem csoda, hogy értékében majdnem a nyolcszorosára nőtt ehhez képest a VOC." - képzeljük el a Teslát, ahogy 5-10-15 millió autót gyárt évente, mellette felfut a bérlés, taxi, önvezetés, biztosítás, napelem, akku üzletága is. Akkor mennyi lesz a reális értékelése? 3-4x-ese a mostaninak 10 éven belül? Sokan emiatt a jövőbeni elképzelés miatt vesznek most, jelenlegi bevétel/profit alapján irreális áron, mert úgy gondolják, hogy akkorára fog nőni a cég, hogy az irrealitásból realitás lesz (lásd másik jó példa, az Amazon példáját)

miert? 2021.01.13. 11:36:58

A részvényárfolyam nem a termelés mércéje, hanem a bizalomé. Ez pedig egy pszichológiai tényező. Azt mutatja, hogy a részvényvásárlók közössége mennyire bizik abban, hogy az általa megvásárolt/tulajdonolt részvény jövőbeni értéke milyen magas lesz.

Az általad felvetett kérdés, hogy mi köze mindennek a jövedelemtermelő képességhez, azért releváns, mert tradicionális cégek/piacok esetében lehetett látni előre évekre sőt évtizedekre, hogy mi várható. A 60as 70es évek kiegyensúlyozott piaci viszonyai között elég pontosan lehetett megjósolni a Volkswagen autótermelését akár 5 évre előre is. Ezért egy cég piaci értéke (ami a jövőbeli jövedelemtermelési képessége) jól korrelált az aktuális jövedelemtermeléssel.
Tehát a Tesla irracionálisan magas értéke a bele vetett extrém bizalmat mutatja. Hogy ez mikor és mennyire teljesül, az persze más kérdés. Jelenleg nagyon kicsi a tényleges gazdasági fedezet a magas árfolyam mögött. Jóslásra pedig nem vállalkoznék.

Ami gazdaságilag érdekes kérdés, hogy a Tesla ki tudja-e használni a pillanatnyi végtelen bizalmat arra, hogy elegendő tőkét felhalmozzon, hogy később ha esetleg a bizalom elillan, akkor is életbe maradjon a piaci versenyben.

Megjegyzem, azért az extrém árfolyam nem egyedülálló. A Bitcoin (és más kriptovaluták) árfolyamát is csak a bizalom határozza meg, mert nincs mögötte semmilyen fedezet. Ismétlem, nem kicsi, hanem egzaktul nulla fedezet van mögötte. És mégis, időnként csillagászati magasságokba ér az árfolyama.

Tealc 2021.01.13. 17:45:07

@miert?: A reszveny ara mogott nem csak bizolomnak kell lennie, hanem teljesitmenynek is!

A Bitcoin-t nagyon ne hasonlitsuk a reszvenyhez mert teljesen tavol all tolet! A Bitcoin mogott nem kell semmi fedezetnek lennie, mivel onmagaban erteket kepvisel mint pl az arany, a jelenlegi arfoltam pedig nagyon messze van meg attol az artol amit valoban er.

Dany 2021.01.14. 08:51:15

@Tealc: és azt mivel magyarázzátok, hogy 1-2 nagyobb bálna nagyon meg tudja mozgatni az árfolyamot? Meg a készlet nagy része 15-20 bálna kezében van? Kínai bányák, feketepiaci ügyletek, végtelen mennyiségű áram fogyasztás - én se hasonlítanám a klasszikus részvényekhez. A kedvencem, amikor esik a BTC, és ránt magával mindent, még az ETH-t is. Ez miért van?
süti beállítások módosítása