Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

GTL alapú dízel, a földgázból előállított üzemanyag

2021. április 13. - Várkonyi Gábor Autóblog

Európában több országban elérhető a GTL azaz Gas-To-Liquids alapú dízel, amit lényegében a több, mint 100 éve ismert Fischer-Tropsch eljárással készítenek.

172706660_224500636132892_814067188002109347_n.jpg

Számos előnnyel jár a hagyományos dízelekhez képest a földgázból előállított üzemanyag használata. Tisztább égés, halkabb üzemelés, szagtalan, azaz sem az autóból nem jön kellemetlen szag, sem a kezünkön nem marad gázolajbűz.

Energiamérlege nem feltétlenül kedvező, a szószólói szerint ugyanakkor a közlekedés széndioxid kibocsátásának csökkentéséhez hozzájárulhatna a terjedése.

Egyes országok támogatják, más országok nem ismerik el az előnyeit.

Amire bizonyosan nem jó: mivel a nap végén itt is fosszilis alapú üzemanyagról beszélünk, véges mennyiségben megtalálható nyersanyagra alapozni a jövőt nem lehet, tehát visszakanyarodni a GTL dízellel sem fogunk a "korábbi" világba.

Amire bizonyosan jó: a már meglévő autóállomány tisztább üzemeltetésére, azaz a felsorolt előnyök, – halkabb üzem, tisztább égéstermék – kihasználhatóak lennének.

Az örvénykamrás dízeleket a Shell szerint sem érdemes ilyesmivel használni, de PD vagy CR dízeleket gond nélkül lehet tankolni vele.

Értelemszerűen valamivel drágább az előállítása, mint a hagyományos dízelnek. Miért nem érdek, hogy ez a kérdés előtérben legyen? Ennyire rossz az energia mérlege, vagy ennyire veszélyezteti a fennálló narratívát?

Olajiparban jártas kommentelők: mi az igazság a GTL kapcsán?

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr1116499558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2021.04.13. 19:29:40

Ugyan nem vagyok olajiparban jártas, de ha már igy kérdezed, a következőket kapartam össze hirtelen:
Több féle szintetikus Diesel is létezik. Mindegyikre igaz az, hogy nem büdös, a használat során jelentősen kisebb a kibocsátott NO, CO és S szennyezés.
2 főbb tipussal végeznek kiterjedt kisérleteket
HVO (hidrogénezett növényi olaj) és a GTL (földgáz alapon szintetizált gázolaj)
Az előállitások müszakilag megoldott, az elterjedésük kizárólag piaci tényezőkön múlik, illetve szabályozási kérdéseken. Az áruk kicsivel magasabb az ásványolajnál, de nem katasztrofális.
A szintetikus gázolaj csökkenti az aktuális szennyezési kibocsátásokat - beleértve a CO2-t is, viszont a jelenlegi technológiák nem karbonsemlegesek. Ezért hosszú távon nem jelentenek megoldást. Drágán ugyan lehetne karbonsemlegesen is szintetikus olajat csinálni, de az meg messze nem piacképes.

Amit már én teszek hozzá:
Átmeneti időre érezhető szennyezéscsökkenést hoznának. Feltéve, hogy jelentős részesedéssel birnak az össz-üzemanyagforgalomban. Ahhoz viszont jelentős tőkével hatalmas gyártókapacitásokat kéne kiépiteni, amik csak hosszabb távon térülnek meg. Viszont a jelenlegi kiszámithatatlan szabályozói környezetben lehet hogy túl kockázatos lenne ilyen nagy beruházásokat bevállalni. Amikor pár éven belül a szabályozói környezet miatt ellehetetlenülhet egy nagyberuházás.
üdvözlettel
süti beállítások módosítása