Ha a haszongépjárművek piacát nem vizsgáljuk, – ahol kiemelkedően sikeres a cég –, akkor a kölni Ford helyzete sajnos szépen illusztrálja az európai autópiac és a "helyi" gyártók agóniáját. Miközben a hírek arról szólnak, hogy a VW csoport fájdalmas átstrukturálásra kényszerül, hogy megőrizzen valamit a versenyképességéből, a többi tradicionális, nagy múltú cég szépen csendben megvívta a haláltusáját, csak az kevésbé volt látványos, mint a világ egykoron első, jelenleg második autógyártó konglomerátumának az aktuális kínlódása.
Ha a VW köhög, akkor a többi európai már fekszik.
Az olaszok csúszó leértékelésben pont ugyanúgy bántak az autóiparukkal, mint egykoron a lírával, a Stellantist nem kell különösebben taglalnom, ezzel együtt az Opel történetét sem, a Renault pedig aktuálisan jobbnál jobb termékekkel, de gyenge pénzügyi helyzetben reméli a csodát éppen.
A Ford európai ágának a kiherélése sem egy lépésben lett végrehajtva, hanem szépen lassan, szeletekben. A képen Martin Sander látható, aki a VW konszerntől jött át a Fordhoz, mint vezető, csak azért, hogy rövid időn belül visszataláljon az egykori akolba. Felmérte, hogy a Fordnál legfeljebb a hanyatlás első számú adminisztrátora lehet, annál pedig jobb egy második vonalbeli vezetői hely egy önálló gyártónál.
Köln egyik büszkesége, a Ford gyár lassan egy kísértet ház lesz, több ezer munkahely megszüntetése után most a megmaradt munkavállalókat is "Kurzarbeit-ra", azaz kirúgás helyett "csökkentett munkaidőre" küldik. A múlt héten pedig az egykoron tíz vezetővel dolgozó európai operáció megmaradt négy csúcsmenedzseréből további kettőnek a pozícióját szüntették meg. Minden hatalom az önálló német ágból de facto Detroitba került.
Elsősorban a gyenge villanyautó kereslet miatt kénytelenek a német gyártási darabszámokat "korrigálni". "Többet termelünk, mint amennyit el tudunk adni" olvasható egy belső jelentésben, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy 630 darabról 480 darabra kell csökkenteni a napi termelést.
Tíz éve még jelentős darabszámok, jó ár/érték arányú átlag autók és kiemelkedő vezetési élményt nyújtó paletta jellemezte a Fordot Európában. Saját hibák sorozata, kedvezőtlen piaci tendenciák és leginkább az EU szabályozásainak hála Fiesta/Focus/Mondeo/S-max mára lényegében már csak történelem, helyette vehetünk Explorer/Bronco/Capri/Mustang jellegű autókat. Félreértés ne essék, jók ezek is. Meg van mentve a világ.