Várkonyi Gábor Autóblog

Kidurran a kínai elektromos autó lufi? 

2020. május 26. - Várkonyi Gábor Autóblog

flag-754582_1280.jpg
Közel 50 cég gyárt Kínában elektromos autókat, piaci sikerük első sorban az állami szubvenciók mértékétől függ. A koronavírus kedvezőtlen hatásai miatt a kínai kormányzat két évvel hosszabbította meg az elektromos autóknak járó kedvezményeket, amelyek idén futottak volna ki, ennek ellenére a kereslet egy rövid felfutást követően drámai mértékű zuhanást szenvedett a kínai elektromos autó piacon.


50 cég küzd jelenleg a túlélésért, ebben a vírus hatásain túl a már említett általános visszaesés is szerepet játszik. A Kínai Autógyártók Szövetsége, a CAAM adatai szerint január és április között 43 százalékkal csökkent az elektromos autók eladása. Ez egy kumulált szám, tehát benne van a vírus hatása is az év első hónapjaiból, de áprilisban már a kínai autópiac lényegében újra a válság előtti számokat produkálta, ennek ellenére az elektromos autók eladása a tavaly áprilisi számokhoz képest 27 százalékos csökkenést mutat, összesen csak 72 000 darab autót adtak el.

A "Zhongguo Jingying Bao" kínai gazdasági magazin "élet-halál" küzdelemről számol be az Európában kevésbé ismert, helyi szinten ugyanakkor nagynak számító elektromos autó márkáknál. Vannak, akik kevésbé drámaian fogalmaznak, de általánosan elfogadott álláspont, hogy nehéz idők elé néz az a félszáz cég, amelynek elsődleges profilja a villanyautó gyártás.

A gondok ugyanakkor nem most kezdődtek. Brian Gu, az Xpeng Motors elnöke szerint "Az elektromos autó startupok csökkenő eladásokkal és állami támogatásokkal, nehezebb piaci körülményekkel és kifejezetten nehéz finanszírozással szembesülnek már tavaly óta": Brian Gu cége, amelybe többek között az Alibaba és beszállt, 16 000 autót adott el tavaly, ezzel az eredménnyel a nagyobbak közé tartozik a villanyosok közül. Gu szerint a vírus csak felnagyította az ágazat nehézségeit, a vírus nélkül is jelentkeztek volna a gondok.

Az alacsonyan lévő olajárak kevésbé teszik attraktívvá a villanyautókat kint, áprilisban már a tizedik hónapja csökkentek egyhuzamban az eladások. A BYD, amely egy nagyobb OEM, és többek között európai terjeszkedési tervei is vannak, valamint a Mercedest is partneri között tudhatja, arról számolt be, hogy az év első 4 hónapjában 63% visszaesést tapasztaltak az elektromos modelljeiknél, és jelenleg jobban keresnek a belső égésű motoros autóikon. A zuhanó olajárak még inkább visszafoghatják a magánvásárlók kedvét az elektromosra váltásra.

Cui Dongshu, a kínai személygépjármű szövetség titkára szerint a nagyobb kínai OEM-ek elektromos autó eladási egészen szolid képet mutattak az év első 4 hónapjában. A NIO, a LI Auto, vagy éppen az említett Xpeng számai kielégítőek, ugyanakkor a hangulat nagyon nyomott a cégeknél. A NIO például az elmúlt üzleti évben másfél milliárd eurónyi nettó veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.

Elemzők a következő időszakban egy komolyabb piaci tisztulást várnak a kínai gyártók között, melyből néhány nagy cég megerősödve fog kijönni, több kisebb pedig végleg el fog tűnni. Az állami tulajdonú FAW, Dongfeng és Changan mindenképp a nyertesek közé fog tartozni. A regionális kormányzati szervek tulajdonában álló SAIC, GAC és BAIC is kellően erős ahhoz, hogy tovább tudjanak működni, a magántulajdonban lévő Geely, Great Wall és BYD is a nyertesek listáján lehet, a kisebb, de kellő háttérrel rendelkező, startup jellegű cégek közül a NIO, Xpeng és a Li Xiang vállhat nagyobb gyártóvá.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr8215717718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.