Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Nincs értelme minden gyártónak saját operációs rendszer fejlesztésbe kezdeni

2021. szeptember 07. - Várkonyi Gábor Autóblog

Frank Weber, a BMW fejlesztésért felelős igazgatótanács tagja az IAA hetében ismét határozottan figyelmeztette a konkurens német márkákat azzal kapcsolatosan, hogy mindenki az egyéni útját járja az autók operációs rendszerei kapcsán.

240517908_325150332734588_1770515597386072285_n.jpg
Sokan és sokféleképpen felhívták már arra a figyelmet, hogy a jövőben a szoftver lesz a kulcsa az autóiparnak, ebbe most nem mennék bele ismét. Ezzel kapcsolatban ugyanakkor állandó téma, hogy van-e értelme a big tech anyagi erőforrásaival és kompetenciáival egyáltalán nekiállni versenyezni. Szerintem abban a formában, ahogy ezt most próbálják űzni a gyártók, nincs. Több szempontból sem.

Ezt állítja Weber is, aki kooperációra hívja a konkurenseket a témában, mert gazdaságtalan és lehetetlen hatékonyan szoftvert fejleszteni autós operációs rendszerekre úgy, hogy mindenki a maga buborékát akarja kialakítani. A VW és a Daimler is nagyon ragaszkodik a saját megoldásokhoz, míg a Stellantis vagy a Ford már régen feladták a harcot, és belátták, hogy a helyzetükben hasznosabb ezt a "nagyokra" bízni.

Igen ám, de van itt még egy, kevésbé látványos, ugyanakkor sokkal messzebbre vezető mellékhatása annak, ha a gyártók egyik fele tömegesen kezd el saját megoldásokat felhúzni. Az eddigi alrendszerekből felépülő ökoszisztéma nem lesz fenntartható, emiatt pedig az európai beszállítók és gyártók versenyképessége lesz veszélyben.

Amíg ugyanis a Bosch, Continental és a többiek modulokban gondolkodva kompatibilisek voltak egy láncszerűen összerakott rendszerben, azaz több helyre is képesek voltak gazdaságosan eladni a fejlesztéseket, mert meg volt hozzájuk a metszéspont, addig a mindent egyben kezelő új jármű operációs rendszerek korszaka új kihívások elé állítja a beszállítókat is. Ezzel nem lenne semmi gond, ha valamiféle standardizáltság elérhető lenne. Abban az esetben azonban, ha a gyártók egyenként hoznak létre elszigetelt rendszereket, mindent egyenként kellene hozzáilleszteni adott gyártó adott standarjaihoz. Nem hatékony megoldás.

"Vigyázat, egy hiba, ha minden gyártó saját operációs rendszer fejlesztésébe kezd, ez egy zsákutca" Nyilatkozta Weber a Süddeutsche Zeitungnak.

Egy biztos: a villanyra való átállás is nagy kihívás, de ez a kérdés még jelentősebb ügy.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr7416682178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tealc 2021.09.07. 15:34:04

Szerintem siman lehet mindenkinek sajat OS, ha van rajta AppleCar vagy AndroidAuto tamogatas. Az alap OS-t egyszer beallitom aztan a tobbit mar a Telon keresztul hasznalom. Mindig nem jottek meg ra hogy csak CarPlay es AndroidAuto kell a tobbi lenyegtelen!

miert? 2021.09.08. 16:05:15

@Tealc: Felhasználói szempontból valóban tökmindegy, milyen az oprendszer, ha tudok hozzá kapcsolódni. De fejlesztői oldalról viszont a méretgazdaságosság jön elő, azaz nem mindegy hány autóba teszik bele. Ugyanez igaz kiterjesztetten a beszállitókra is. Nem mindegy, hogy egy rádiót 100ezer vagy 100millió példányban lehet legyártani egy oprendszerhez. Ráadásul a költségek nemcsak a fejlesztésbe vannak, hanem az üzembentartásban is (frissités, javitás, stb)
süti beállítások módosítása