Nem vagyok tech újságíró, és be kell vallanom, hogy mérsékelten érdekel az a világ, amit a CES bemutat, minden izgalma és színessége ellenére. A világ legnagyobb ilyen jellegű kiállítása ugyanakkor izgatott annyira, hogy legalább egyszer megnézzem élőben azt, amit minimum 2, de inkább 3 nap bejárni, ha minden részletére kiterjedően akarunk képet alkotni magunknak arról, hogy mi határozza meg a jövőnket, technológiai szempontból.
A Bosch meghívására érkeztem, és rögtön meg is ragadnám az alkalmat arra, hogy megmagyarázzam, miért fontos érteni, hogy a világ egyik legfontosabb és leginkább meghatározó autóipari beszállítója milyen hangsúlyokat helyez különböző technológiai kérdésekre, amellett, hogy az autóipari ügyeken túl számtalan egyéb, az életünket könnyebbé tévő elektronikai terméket is bemutat egy ilyen kiállításon. A teljesség igénye nélkül a konyhai eszközöktől az elektromos biciklik új generációján át a bébi figyelő és felügyelő ágyakon keresztül rendkívül szerteágazó portfólióval voltak jelen a standjukon az érdeklődők számára.
A nulladik nap sajtótájékoztatójáról írtam egy hete egy rövid összefoglalót. Megszámlálhatatlan AI szabadalom, amerikai gyárukból kikerülő chipek, lophatatlan elektromos bringa akku, brake-by-wire fékrendszer versenysportban, nagy ívet húzott a prezentáció.
Ami azonban igazán érdekelt, az az, amit az autóipari "mag" tevékenységükről lehetett megtudni, és itt egészen különleges interjú lehetőségem volt Bodó Teodóra jóvoltából, aki (több feladat mellett) a cég kommunikációs igazgatója. Dr. Mathias Pillin szánt időt egy interjúra velem, aki a Bosch Mobility ágának a CTO-ja, és nem mellesleg Board tag.
Ha valaki, akkor egy ilyen kaliberű szakember tudja, hogy merre megyünk tovább nemzetközi szinten is a legfontosabb kérdések kapcsán. Ha valamilyen képletes leírást kellene adnom arról, hogy a globális autóipari ökoszisztémában milyen szerepe van a Bosch-nak, mint fejlesztőnek és beszállítónak, akkor nem lenne túlzás azt állítani, hogy rendszer szinten kritikus és fontos tudás birtokában van, és olyan információkat és komplex tudást tud kezelni és az ügyfelei rendelkezésére bocsátani, ami párját ritkítja. Olyan, mint a vér a testben, ami nélkül semmi sem működik.
Egyszerre kell mechanikus alkatrészeket tervezni, adott esetben gyártani, és a legmodernebb szoftvereket fejleszteni önvezetés vagy operációs rendszerek működtetésére, miközben fejlett szenzorok is részei a "készletnek".
Dr. Pillinhez az első kérdésem arról szólt, hogy lát-e változást annak kapcsán, ahogyan az európai autóipar a digitalizációt vagy az operációs rendszerek kérdését felfogja. Kifejtette, hogy jelentős elmozdulást tapasztalnak a gyártók részéről ebben a kérdésben, hiszen érzékelik, főleg a németek, hogy önállóan megoldani nem tudják azokat a feladatokat, amiket kitűztek maguk elé, és amelyekre euró milliárdokat költöttek eddig. Kell egy közös és jól skálázható platform a jövőben, amely iparágat átfogó megoldást nyújt olyan kérdésekre, amiket márkák egyenként képtelen időben, költséghatékonyan és jól megoldani. Késői felismerés, de talán még nem késő. Van megoldás erre a Bosch részéről, szorosan bevonva ebben a gyártókat és azok egyéni igényeit.
Dr. Pillin kifejtette, hogy jelentős fejlesztési "sebességváltás" zajlott le az iparágban. 12-18 hónap alatt a nulláról beépíthető szintű komplett megoldásokat kell szolgáltatni egy-egy kérdésre, például a vezetéstámogatás szintjén, ahol az ázsiai szereplők tempója hajmeresztő, ugyanakkor továbbra sem tudják ők sem nélkülözni bizonyos kérdésekben a Bosch tapasztalatát. Az AI segítségével a LEVEL 3 illetve 4 belátható időn belül megvalósítható, gyártói felelősségvállalással, a LEVEL 5 ugyanakkor komoly kihívás, és anyagi értelemben kérdéses megtérüléssel járó befektetés.
Kérdés volt a technológiai sokszínűség is. Dr. Pillinnel egyetértettünk abban, hogy nem létezik az "egy" megoldás, különösen globális szemüvegen keresztül nézve például a hajtásokat, ugyanakkor számukra is megterhelő anyagi vállalás egyszerre sok vasat a tűzben tartani, üzleti szempontból azonban nem megkerülhető, hogy egyes "fogadások" kapcsán le legyen írva invesztíció, míg más irányok akár váratlanul is gyümölcsözőek lehetnek.
Érdekelt, hogy Dr. Pillin lát-e esélyt arra, hogy egy Bosch komplexitásával rendelkező ázsiai beszállító felemelkedhet-e a jövőben, látva azt, hogy egyes cégek a semmiből mekkora befolyásolási erővel bírnak. Nem zárta ki ennek a lehetőségét, de a specifikusabb, egy témát mélyebben körüljáró cégek határozzák meg egyelőre a területet.
Végezetül megkérdeztem, hogy lát-e arra esélyt, hogy szoftveres megoldásokkal akár a kereskedelmi gyakorlatot is segíthetik a jövőben, amire a válasz egyértelműen nem volt, a Bosch alapvetően a gépjármű technológia kiszolgálója kíván maradni a jövőben is, a klasszikus kereskedelmi know-how a márkák és a hálózatok részlege marad a jövőben is.
A rövid interjú után a stand "belsejében", a nem publikus részen kaptunk egy rövid prezentációt az aktuális és jövőbeli technológiák kapcsán, itt egyértelműen a belső kamerák és szenzorok részlegénél találtam meg a számomra legérdekesebb újításokat. A legfrissebb generációs érzékelők és kamerák megdöbbentően sokat tudnak arról, hogy mit miért csinálunk az autóban, és lényegében átverhetetlenek. Nem csupán a szemünket figyelik, hanem a teljes testünk mozgását, amiből a légzsák felfúvódásától kezdve az vezetéstámogatás esetleges "visszaadásának" az ideális pillanatát is meg tudják határozni. A súlyérzékelőknek is búcsút mondhatunk az ülésekben hamarosan, hiszen kamera segítségével az utasülésen helyet foglaló személy, vagy éppen táska meghatározása tökéletesebben működik, mint a drága és helyet foglaló, költséget okozó és nem túl szofisztikált "foglaltságjelző".
Élmény volt a CES, a rengeteg ázsiai szereplő miatt is, amivel kapcsolatban a gyűjtött tapasztalatokat olvasni tudjátok majd a bejegyzésekben. A Bosch kapcsán pedig a szakemberekkel folytatott beszélgetések rendkívül izgalmasak voltak, főleg azok, amelyekből megtudtam, hogy a magyar kollégák mennyire megbecsült helyen vannak a cég globális hálózatában, és K+F szinten a top 5 helyszínben van a budapesti ág.