Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

2022-től az új autókban kötelező lesz az ISA rendszer

2021. december 06. - Várkonyi Gábor Autóblog

Az Intelligent Speed Assistance funkció egyelőre a start-stop rendszerhez hasonlóan kiiktatható, de a következő indításnál újra aktiválódik.

263656494_385099876739633_3826769345578184295_n.jpg

Mi is ez pontosan? Ahogy a nevéből is sejthető, a sebességhatárok betartását hivatott elősegíteni, a jövőre kötelezővé váló funkció.


Az EU az új technológiától azt várja, hogy további 20 százalékkal csökkentse a közlekedési balesetek következtében elhunytak számát.

2022 júliusától nem adnak ki új típusengedélyt enélkül, két évre rá pedig már egyetlen új autót sem lehet majd forgalomba helyezni az ISA nélkül.

A rendszer térkép alapon, vagy kamera segítségével fogja figyelni az aktuális helyre vonatkozó sebességhatárokat. Térkép alapon csak olyan szolgáltatók adatait lehet majd használni, amelyek minősítettek. (Google, Here, Continental, TomTom)

A vezető felülírhatja a rendszert, ugyanakkor hangjelzéssel és vizuális figyelmeztetéssel igyekszik az autó lenevelni a sofőrt arról, hogy éljen ezzel a lehetőséggel.

Fékezni önmagától nem fog az ISA, de a motorteljesítmény visszafogásával egyértelműsíti a vezető számára, hogy túllépi az adott szakasz sebességhatárát. Mivel ez egy vezetéstámogató rendszer, érdemes újra hangsúlyozni, hogy a felelősség egyértelműen a sofőré, aki dönthet úgy, hogy figyelmen kívül hagy egy jelzést, például azért, mert a rendszer hamis figyelmeztetést adott ki.

A rendszer egyébként létezik már ma is autókban, a navigációval, kamerákkal és adaptív tempomattal összekötött "utazás támogatók" 3 éve plusz pontot jelentenek az Euro NCAP értékelésében is.

Mivel már ma is számos komponense a technológiának kötelező, vagy széles körben elterjedt, ezért a magasabb kategóriájú autókban 15-20 000 forintnál nagyobb költséget nem jelent a gyártónak az aktív sebességszabályozás a tempomat funkciónál.

A kisebb, olcsóbb autókban, ahol esetleg még nincs kamera, vagy bonyolultabb vezérlőegység, és egyéb, a rendszerrel összefüggő technológia, ott 70-100 000 forintos többletet jelenthet a kötelezővé tétele az ISA rendszernek. Ez sajnos ismét az olcsóbb autókra ró arányosan nagyobb terheket.

Kép: TomTom

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr8216774746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zbs 2021.12.06. 11:32:31

Van ilyen az autómban, kamerával és navigációval, és mondhatom hogy nagyon nem kiforrott ez még. Szerencsére jelenleg ha túllépem az általa megálmodott maximális sebességet, csak egy figyelmeztetést kapok a képernyőn, a hangjelzés kikapcsolható és a rendszer egyéb módon nem korlátoz.

Talán a legrosszabb az, amikor autópályán pl. egy felújítás miatt korlátozott szakasz után a feloldó táblát nem veszi észre, és további 50 km-en át ragaszkodik hozzá hogy nekem itt 60-al kéne mennem.

Gondot jelent a "kereszteződés feloldja a korlátozást" alkalmazása. Vagy amikor a sebességkorlátozás valamilyen feltételhez kötött (eső esetén, éjjel, csak tanítási napokon, 3,5 tonna fölött stb. stb.)

Nem hiszem hogy néhány év elég lesz hogy a technológia elérje a szükséges fejlettségi szintet, úgyhogy számomra ez elég aggasztó.

csorsza 2021.12.07. 18:30:49

Egyre fárasztóbb és élhetetlenebb autók készülnek. Állandóan nyomogatni kell valamit, állandóan csilingel valamiért, ha kell,ha nem. Csak a stressz. Idiótizmus.
Ki a tököm akar önvezető autót?
süti beállítások módosítása