Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A briteknél a dízelbotrányhoz hasonló problémaként emlegetik a elektromos autózásra való teljes átállást

2022. február 09. - Várkonyi Gábor Autóblog

A briteknél elvileg az évtized végére a politika becélozta az átállást villanyra.

273546982_426528122596808_2527593308247300458_n.jpg
Különösebb ellenállást nem is fejtett ki a sajtó, vagy az ipar, ki merne ilyen "nemes" cél ellen nyilvánosan felszólalni? Az autóiparuknak nagyjából mindegy, az okok sokrétűek, de összegezve kijelenthetjük, hogy a britek gazdasága azért nem azon áll vagy bukik, hogy az autóiparuk hogy teljesít.

A Daily Mail sem tekinthető a legmagasabb szakmai színvonalú instanciának amikor az elektromos autózás pro és kontra érveit kell ütköztetni. Ezzel együtt figyelemre méltó, hogy hogyan változik óvatosan a sajtó hozzáállása a kérdéshez. A britekhez hasonló folyamatokat máshol is lehet látni Európában, ezért foglaltam össze példaként egy német cikket is pár napja a témában. Ahonnan eddig kizárólag csak jót lehetett olvasni a téma kapcsán, onnan lassan de biztosan hallani lehet kételyeket is, és releváns kérdéseket is.

A Daily Mail cikkével kapcsolatban számos kritikát meg lehet fogalmazni. Biztosan meg is fognak sokan a kommentekben, mert van benne csúsztatás a villanyautózás ellen is. Miért tartom mégis relevánsnak? Mert ehhez hasonlatos tendenciák jó mérők arra, hogy a közvélemény és a politika esetleges változását bizonyos kérdésekben le lehessen "tapogatni". A "kizárólag villanyt" narratívája több helyen kezd megkérdőjelezni, azokon az időtávokon biztosan, amiket a politikusok elképzeltek ezekhez a tervekhez. Hogy fog-e ez végső soron változásokat hozni, az egy érdekes kérdés.

De mit ír az egyik legolvasottabb angol lap?

Néhány pont:

A dízelbotrányhoz hasonló probléma van a horizonton a villanyautók kapcsán. Amikor 20 éve a CO2 kibocsátás kapcsán a dízeleket hozták adózási szempontból kedvező helyzetben, nem meglepő módon megsokszorozódtak az eladásaik. Kiderült azonban, hogy főleg az öregebb dízelek erősen hozzájárulnak légszennyezéshez, ezért mindent erre a technológiára tenni nem bizonyult jó ötletnek. Most megint erre készül a politika, csak ezúttal a villanyautó a megváltó, amitől a csodát várják.

Hogy miért nem lesz jó, ha mindenen keresztül egy megoldást akarnak keresztülverni, arra több érvet hoznak, amelyek közül többet megírtam már az elmúlt években, többet meg erős túlzásnak érzek.

Az első például az, hogy az elektromos autók is "szennyezőek", mert a súlyukból fakadóan a nagyobb fék és gumi kopás nagyobb szállópor terhelést jelent majd. Ez ugyan igaz, még a T&E-nek is van erre vonatkozó tanulmánya, de ennek szerepe a cikk alapján szerintem erősen el van túlozva, ahogy az is, hogy állításuk szerint a magas súly miatt nagyobb lesz az ilyen autókkal történő ütközéseknél a sérülésveszély. Mindkét állításban van részigazság, de erősen túl van dramatizálva a kérdés, és nehezen komolyan vehető mint erős "ellenérv".

Ami szerintem sokkal inkább áll, az az elektromos autókra költött ösztönzők gigantikus mértéke az elérhető környezetvédelmi haszonhoz képest. A cikk szerint a személyautók 7%-át teszik ki a globális CO2 kibocsátásnak (erről napvilágot láttak különböző számok) és ennek csökkentése fontos ugyan, de az erre elköltött pénzeket sokkal hasznosabban és nagyobb eredményt ígérve lehetne másra fordítani.

A Daily Mail a német és norvég példákat hozza fel, ahol szerintük irreális és fenntarthatatlan mértékű állami szubvenciókkal sikerül csak elérni, hogy a politika által kívánt sebességgel és mértékkel történjen meg az átállás. Hatalmas méretű költségvetési kieséseket okoz továbbá a jövedéki és egyéb adók elengedése ezen autók üzemeltetése kapcsán, ami minden bizonnyal nem maradhat így.

Hova mennek ezek a kedvezmények? A Daily Mail idézi a U.S. National Bureau of Economic Research tanulmányát, amely arra jut, hogy az elektromos autós kedvezmények a társadalom felső 20 százalékát jelentő gazdag rétegnek kedveznek jellemzően, akik 90 százalékban megtartják hosszabb útjaikra a belsőégésű motoros autóikat. Magyarul: mindannyiunk által is finanszírozva vesznek sokadik autónak egy elektromosat.

Az infrastruktúra kiépítésének eszméletlen költségeit is említik, ahogy azt is, hogy a brit háztartások 40 százalékának nincs lehetősége arra, hogy ne az utcán parkoljon az autója, ami a töltést jelentősen megnehezíti.

A jó hibrid autókat említi még a Daily Mail annak kapcsán, hogy milyen egyéb megoldások lehetnek arra, ha valaki számára nem alkalmas még az elektromos autó, illetve kiemeli, hogy az energiatermelés és a mezőgazdaság kapcsán több CO2-t lehetne spórolni, ha valóban ez a cél, ráadásul kisebb ráfordításokkal.

Saját véleményem: sok helyen erősen negatív a cikk az elektromos autózással kapcsolatban, kiegyensúlyozottnak nem nevezném. Várható volt ugyanakkor, hogy előbb utóbb megjelenik az "ellen kampány", mert az elmúlt 3-4 évben lényegében csak a pozitív aspektusokat lehetett olvasni a fősodratú médiában. Ahogy többször írtam erről: egyik véglet sem célravezető. Úgy tűnik ugyanakkor, hogy beindult valamilyen fajta "árnyalása" a kérdésnek. Kíváncsi vagyok, hogy eljutunk-e oda, hogy a tiltások merev határidőit újragondolják.

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr817337136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2022.02.09. 13:19:37

Nekem és sokaknak az hiányzik, ami technológiai és gazdasági lökőerő lenne, hogy legyenek elérhető árú normálisan használható elektromos mopedautók. (is)
Mert ez a szegmens erősen nincs kihasználva és igen erős lehetne. Kisvárosi, vidéki létnél a helyi közlekedéshez bőven elég és már 13-14 éves korától a gyereket sem kellene iskolába, edzésekre vinni, elmenne vele egyedül.
Fura ez hogy az elektromos rollerekbe és kerékpárokba, motorokba mekkora energiát és pénz öltek egyes vállalatok ... ezt meg kihagyják.
A jogi előírások leszabályozzák, a teljesítményt és a sebességet is ... tehát nem lenne túl drága a gyártás, mert sem erős motor, sem túl nagy aksi sem kellene bele. Így nagyon nagy hatótáv sem. Átgondolva ez lehetne a z igazi húzó és lökőerő, ami átlendíthetné azt amit át kellene lendíteni ....

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2022.02.09. 13:32:31

@Iván Gábor IGe:

Ja és az utcán való töltés sem lenne igazán nagy probléma, mert megosztott akkumulátorral, tehát egy része állandó beépített, kisebb része 10-15 kg kiszedhető, cipelhető és lakásban is tölthető megoldásban.

csorsza 2022.02.09. 21:05:30

@Iván Gábor IGe: kisebb része 10-15 kg kiszedhető, cipelhető és lakásban is tölthető megoldásban.
MI??? :)))

kvp 2022.02.10. 12:04:32

Eleve van par eleg nagy tevedes az ellenervek kozott. Pl. a nagy tomeg miatti nagyobb fekkopas. A legtobb elektromos auto kepes a visszataplalasra, tehat generatoros motorfekkel all meg. A mechanikai fekek nem is kopnak ilyenkor.

Arrol nem beszelve, hogy az elektromos autok miatt ki kell epiteni a co2 semleges energiaeloallitasi es elosztasi rendszert. Ez hosszu tavon lehetove teszi, hogy a szilard tuzeles es a gaz helyett is elektromos futest hasznaljunk. Az EU-ban erre mar konkret datumok vannak, ami utan mar uj gazkazant se telepithet senki.

Az utcan toltesre jo megoldas lenne ha minden parkolohelynel lenne 230-240V-os tolto csatlakozo. Az ember csak odaall, bedugja a kocsit es parkolasi kartyaval vagy QR koddal aktivalja a toltest. Ahol surun vannak az emeletes hazak, oda ezt olcso kiepiteni. Ahol meg nem erne meg (pl. falun vagy lakoparkban), ott befernek a kocsik a sajat udvarra vagy garazsba. Plusz egyertelmu lenne a varosi parkolas is, csak ott szabad parkolni ahol van tolto a kocsinak. Raadasul mindenki be- majd kijelentkezne az adott parkolohelyre/-rol, igy terkepen latszana elore, hogy hol lesz ures parkolo, amit pl. a QR kodos aktivalo app-ban le lehetne foglalni, tehat mar ismert es elore a neten lefoglalt helyre allna be az autos. (ha valaki megis beallna az ember helyere, akkor pedig foto a rendszamrol es az oszloprol az app-pal es mar megy is a lopos auto meg a buntetes)

A kiveheto aksi golfautoknal jo, ahol a 10-20 kilos aksikat ki lehet venni es be lehet vinni a hazba tolteni. De egy tobb tonnas aksicsomagot nem pakol ki az ember 20 kilonkent, mert az hetek. (marpedig egy Tesla model 3 eseten atlag napi 120-160 kilonyi aksit merit le egy atlagos elovarosi munkaba jaro, ennyi viszont siman visszatolt 6 ora ejjeli parkolas alatt az utcan a sima kisteljesitmenyu 240V-os tolto oszloprol)

ps: Az elektromos autozas egyfajta tarsadalmi atrendezodest is jelent majd, a szegenyebb autotulajdonosok ki fognak esni es ok atkenyszerulnek az alternativ kozlekedesi modokra. Meg akkor is ha emiatt esetleg kozelebb is kell koltozniuk a varosokhoz es sajat kerteshazbol berlakasba kenyszerulnek. Ez az az aldozat amit a tervek szerint tarsadalom also kozeposztalybeli retegeinek meg kell hozniuk a kornyezet megvedese erdekeben.

bontottcsirke 2022.02.10. 12:16:29

@kvp: Mindenben egyetértek, de ebben különösen:

....."Az elektromos autozas egyfajta tarsadalmi atrendezodest is jelent majd, a szegenyebb autotulajdonosok ki fognak esni es ok atkenyszerulnek az alternativ kozlekedesi modokra...."

nem burkolt célja a politikának ez a tendencia, már ahol látják a fától az erdőt. A fiatal kisvárosi generáció gytk, azt sem tudja mi az , hogy gyalogolni. Ha 750 ft lesz egy liter üzemanyag, akkor is sokan mennének autóval zsömléért, mert gyalogolni degradál.

Ez majd okoz egy átszerveződést a szegényebb rétegeknél, ahol majd a kellő társadalmi folyamatok beindulnak,. De ez így is van rendjén, hiszen a nem a közép és felső osztály okozza a lakossági légszennyezés zömét-

csakeztengedte 2022.02.10. 12:26:55

Elég legyen már a gombhoz keressük a kabátot érveléseket...
Gyomorforgató ez a tíz körömmel azt védem, akitől a fizetésemet kapom attitűd.

nick066 2022.02.10. 12:46:21

Debreceni, jó környéken lévő családi házam áramelláttását szeretném évek óta a jelenlegi 3x16A -ről 3x32A -re vagy legalább 3x25A-re bővíteni. A jelenlegi 3x16A-nál már arra is figyelnünk kell, hogy ne ugyanakkor vasaljunk, amikor megy a mosógép és a sütő.
Súlyos pénzbe kerülne a bővítés is, majd vélhetően a nagyobb fogyasztás is jó bevételt jelentene az áramszolgáltatónak, de ennek ellenére a válasz 10 éve ugyanaz: az középfeszöltségű elosztó trafó korlátozott kapacitása illetve az utcában meglévő kábel áramterhelése miatt a bővítés nem lehetséges.

Az utcában van kb. 30 családi ház, ha csak a fele otthon (is) szeretné tölteni az autóját, a jelnlegi kábelezést, utcai trafók áramterhelhetőségét legalább a 4-5 szörösére kellene bővíteni. Nem is beszélve a rendszer további elemeiről (nagyfeszültségű alállomások, stb)

Milyen elektromos autózás ? az 1600 Wattos vasalómat sem tudom üzemeltetni amikor akarom 2022-ben, nemhogy egy Teslát töltsek 5-15kW-tal. Az egész utca nem fogyaszt ennyit. Itt mindenki valami álomvilágvilagban él ? Nem értem hogy erről miért nem beszél senki.

nikkel odeon 2022.02.10. 13:41:51

@bontottcsirke: „De ez így is van rendjén, hiszen a nem a közép és felső osztály okozza a lakossági légszennyezés zömét”

Pedig pont hogy de! Az igazi proli most is tömegközlekedve jár, mert az fér neki bele. Vagy ha van is kocsija, akkor is csak valami kis teljesítményű, keveset fogyasztó valami, nem egy böhöm nagy SUV, amivel egyedül utazik mindig, mindenhová.

A Pareto elv itt is érvényesül, a károsanyag kibocsátás közel feléért, ha nem még nagyobb részéért a felső 10% felel.

Élükön a hülye amerikaiakkal, akik még mindig V8-asokkal közlekednek, egyedül, messzire is, még kb. a WC-re is azzal mennének. És baromi nagy és légkondicionált minden...

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2022.02.10. 14:31:59

@csorsza:

Néhány helyen már működik is, csak kissé másként. 6-8-10 ilyen cserélhető telep van a kocsikban és azt feltöltőállomásokon néhány másodperc alatt cserélik. Annyit amennyit éppen kell. Ráadásul azok taxik és városi autók ...

Moped autóba nem kell sokkal több mint egy elektromos motorba. Azokba is fel lehet vinni az aksit a legtöbben a lakásba tölteni.

Amúgy meg nekünk is jellemzően több kocsink volt és van ...4,9 m hosszú limunzin, hosszabb utakra és külföldre.... és egy 4 m alatti helyben lótifutizni. Volt egy közbenső is, de azt már leselejteztük. Nos a helybeni lótifuti kis kocsi 1,3 l benzines, simán lehetne elektromos is. Van is ilyen, nézegettem is, de mivel keveset gyártanak belőle, méregdrága ... Ha normális ára lenne, vennék egyet ... lehet kettőt is ... a gyereknek, meg magunknak is.

n3spr3ss0 2022.02.10. 15:11:03

@nick066: Szerintem nem a 3x16A kevés, hanem a hálózat van agyonterhelve, ott kevés a kapacitás. Nekünk 32A van egy házat lát el, ami teljesen felszerelt, és két évig töltöttük a villanyautónkat éjjelente. Soha semmi gond nem adódott, reggelre az utastér is meleg volt, az is ahhoz is a hálózatról vette az áramot. Az autó töltése havonta 5-6 ezer forint volt.

Medgar 2022.02.10. 15:53:38

@nikkel odeon: Az igazi proli 15-20 éves lefalazott egr-es dízelszutyokkal jár

Medgar 2022.02.10. 15:54:51

@kvp: A vágyaid fogalmazdtad meg a valóság figyelmenkívül hagyásával...

clemens 2022.02.10. 16:01:31

@kvp:
"A legtobb elektromos auto kepes a visszataplalasra, tehat generatoros motorfekkel all meg. A mechanikai fekek nem is kopnak ilyenkor."
Ezt tegyük már helyre! A villanyautó motorfékje gyengébb (mert kisebb tömegű) mint a robbanó motorosé, tehát minden olyan lassulásnál, megállásnál ami e gyengécske motorféknél gyorsabb reakciót igényel - és ez az esetek többsége - ott a mechanikai fék játszik.

bordon 2022.02.10. 16:02:11

@csorsza:
@Iván Gábor IGe:
A elektromos robogóm, ami 90 km/h-val is tud menni, hatótávja 150 km feletti, 2 cserélhető akksiját ki tudom kapni és a csereponton magam cserélem azt automatában, tehát nem sok száz kilósak az akksik. Ennyi erővel mopedautóba is bele lehetne rakni ezeket az akksikat, nem lenne bonyolultabb, mint egy elektromos robogó. Az elektromos járműveknek tényleg abba az irányba kellene mozdulni, hogy nem nagy 3 tonnás SUV-okat gyártsanak elektromos hajtással, hanem pár száz kilós mopedautókat, amik valóban városi használatra valók.

Annak semmi értelme, hogy nagy batár SUV-okat már nem dízelolajjal, hanem akkuval hajtják. Ugyanúgy pazarolja az energiát, foglalja a helyet a városban, letol az útról stb. Ha az elektromos autózás nem jár együtt a modellek racionalizálásával, közlekedés szervezésével, akkor az egy zsakutca lesz.

Arcade Macho 2022.02.10. 16:05:47

@kvp: "Ez hosszu tavon lehetove teszi, hogy a szilard tuzeles es a gaz helyett is elektromos futest hasznaljunk. Az EU-ban erre mar konkret datumok vannak, ami utan mar uj gazkazant se telepithet senki."

jo hogy irtad !!!
ugyanis ez hasonlit a dizeles kretenkedesre

ettol tenyleg az agyamat eldobom, par büfé - ruhatár szakos nekiallt okoskodni, aztan ezt sutottek ki belole
persze az hogy az energiat hol taroljak ha 3 hetig nem sut a nap, az ezeknek a szagertoknek a tudataig nem jut el, es az sem hogyha megis gazbol allitanak elo akkor azt milyen hatekonysaggal tudnak megcsinalni

Arcade Macho 2022.02.10. 16:12:04

@bordon: "Annak semmi értelme, hogy nagy batár SUV-okat már nem dízelolajjal, hanem akkuval hajtják. Ugyanúgy pazarolja az energiát, foglalja a helyet a városban, letol az útról stb. Ha az elektromos autózás nem jár együtt a modellek racionalizálásával, közlekedés szervezésével, akkor az egy zsakutca lesz."

en is inkabb ennek orulnek jobban mint amit a masik mondott, hogy majd jol lerakjak a csoringerek az autot mert a 4 tonnas e-SUVot nem tudjuk kifizetni...

mondjuk ehhez konkretan az kellene, hogy az az auto ami masfel tonna felett van az kapjon egy buntetoadot ha varoson belul hasznalja, esetleg meg PÁV vizsgahoz kellene kotni ezeket, csak a lenyeg hogy hosszu tavon az autok tonna alatt legyenek, mert ha az alatt vannak, akkor lehet azt mondani hogy ezek a mopedautok biztonsagosak
persze ez termeszetesen varoson belul ertendo

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2022.02.10. 16:50:43

@bordon:
Ezt például nézegettük: ZT-96 E-Moped ZTECH négykerekű autó 3000W 60V 45Ah
ztechbike.com/termek/zt-96-4-kereku-moped-auto/

Ilyesmi kellene csak normálisabb és jobb akksikkal és nem ~3,2 millió forintért, hanem mondjuk fele ennyiért. 3-4-5 millióért meg legalább egy golf méretű elektromosat adni .... nem tulcicomázva, túlerősen, hanem átlagos menetteljesítményekkel és lóerővel.

Motor névleges teljesítmény 3000W
Motor névleges feszültség 60V
Max. sebesség 45 km/h
Max. hatótávolság 95 km
Max. terhelhetőség 250 kg
Kerék méret 12"
Gumi méret 135/70
Akkumulátor típus Ólomsavas akkumulátor
Akkumulátor kapacitás 45Ah
Akkumulátor feszültség 60V
Akkumulátor darabszám 10
Csomagolás mérete 114 x 231 x 153 cm
Bruttó súly 450 kg

midnight coder 2022.02.10. 17:23:59

@Iván Gábor IGe: Igen, városban kb. ez lenne az ideális autó. Mondjuk városon belül eleve nem is lenne szabad 40 Km/h-nál nagyobb sebességet engedélyezni. A gond akkor van ezzel, ha egyszer ki akarsz menni a városaból.

midnight coder 2022.02.10. 17:25:52

@Medgar: Bizony. Meg mindenféle más szutyokkal ami ugyan jóval kisebb mint egy modern SUV, viszont sokkal többet fogyaszt. Nem mintha ettõl a SUV-ot mint kategóriát én sem tartanám károsnak, a többi városi terepjáróval és más mezõgazdasági vontatóval együtt amit az emberek mostanság közlekedésre használnak.

midnight coder 2022.02.10. 17:28:20

@metáncsávó: Az ellenérdekelt csapatban pedig a hagyományos gyártóké akiknek sok-sok szabadalmuk van ezen a téren, amiket elbuknak, illetve az olajcégek/olajországok akik az elektromosra átállással bukni fognak.

midnight coder 2022.02.10. 17:33:17

"Ami szerintem sokkal inkább áll, az az elektromos autókra költött ösztönzők gigantikus mértéke az elérhető környezetvédelmi haszonhoz képest."

Ez egyrészt igaz, másrészt ha valóban komolyan gondoljuk hogy meg akarjuk állítani a globális felmelegedést, ahhoz azért kell pár dolog:
- Elektromos hálózat fejlesztés. Nem csak az elektromos autó miatt, hanem Pl. mert fûteni sem gázzal kellene ha lehet.
- Valamilyen jobb áramot tároló szerkezet a mostani akkumlátorok helyett. Ez pedig jó eséllyel az autóiparból fog kipottyanni.
- Áramtermelés átalakítása. Megújulók, atom, és szükség esetén gáz.

De ezt az elektromos autózás tudja megfinanszírozni, és kiváltani. Lehet azt mondani, hogy milyen fasza lenne elektromos traktor, elektromos repülõ, stb, de ezek az iparágak az életben nem fogják leváltani a mostani technológiákat ha nem kapnak máshonnan megoldást az áram tárolására. Az emberiség azonban szeret autózni. És pont ez mentheti meg a bolygót.

0x29a 2022.02.10. 18:29:10

@Iván Gábor IGe: A moped kategória nem jó a 45km/h sebességhatár miatt. Már egy ilyen sebességgel haladó robogós is közellenség az utakon, pedig azért azt jóval könnyebb megkerülni, mint egy autót. Akkor már inkább olyan járművek kellenének, amik technikailag A1-s és A2-s kategóriájú quadoknak (motoroknak számítanak). Azokra nincs sebességhatár.
De a brüsszeli bohóctársulat keményen dolgozik azért, hogy ne csak a kis fogyasztású, kis kibocsátású kisautók szűnjenek meg, hanem a motorok is.
Nemrég egy ideig kapható volt a Kawasaki KLX230-s motor. 230 köbcenti, 19 lóerő, újonnan másfél milla. Kibocsátása lepkefing. Jó kis szaladgálós gép lehetett volna, szerettem volna venni egyet. De bejött az EURO normák szigorítása, így repült a kínálatból. Mert ez nem felelt meg, de lett helyette még több böhöm SUV a gyártók kínálatában. A kis köbcentis, megfizethető, nagyon alacsony kibocsátású praktikus kétkerekűek is egyre halnak ki a kínálatokból, ami meg marad, az egyre bonyolultabb és megfizethetetlenebb. Gondolom, vegyünk helyette több milliós teherkerékpárokat, mert az majd mindenkinek mindent megold a sötétzöldek szerint.

0x29a 2022.02.10. 18:40:35

@midnight coder: ha valóban komolyan gondolnák az üvegházhatású gázok kibocsájtásának a csökkentését, akkor nem a párszázaléknyi kibocsájtásért felelős személygépkocsiknak mennének utána iszonyatos anyagi és szociális költségek árán, úgy, hogy az aksikhoz szükséges nyersanyagok bányászata jó eséllyel lenulláz minden pozitívumot, hanem a nagy kibocsájtó ipari szektorok technológiai fejlesztését ösztönöznék, pl.: cementgyártás. Fejlesztenék a víz és geotermikus erőművek technológiáit, no meg az atomot. Meg persze a fűtés és szigetelés korszerűsítés támogatása.
De nem komoly szándékok hajtják őket, hanem ideológiák, érzelmek, meg a saját egójuk fényezése, mert mennyivel jobban mutat az instán a legújabb 30 milliós elektromos csoda autó mellett pöffeszkedni, mint mondjuk egy cementgyár új szén-dioxid szűrője mellett.

csorsza 2022.02.10. 19:00:40

@kvp: szépen felmondtad a leckét, de látszik, hogy nem érzékeled a körületted levő világot - épp most szalad bele a CO2 semleges energiaforrások, elosztóhálózat és a végfelhasználók elérésének problémájába.

Az elektromos golfautó meg egy baromság, senki nem akar villanyos velorex-szel közlekedni. Rég túlvagyunk a Trabant igényszintjén, szerencsére.

A 10-20 kilós kivehető akksi meg egy baromság - senki, érted, senki nem akar húszkilós, mocskos dobozokat pakolgatni. Én se, a feleséged se, a gyereked se. Senki.

Zionnépe 2022.02.10. 22:11:12

Leginkább elfelejteni kéne az elektromos autókat éd átállni hidrogénre ! Azok hatásfoka és környezetvédelme is sokkal jobb lenne. Csak rá kébe feküdni a gazdaságos hidrogén előállításra és a biztonságos(abb) cellákra.

kvp 2022.02.10. 22:35:31

@clemens: "A villanyautó motorfékje gyengébb (mert kisebb tömegű) mint a robbanó motorosé, tehát minden olyan lassulásnál, megállásnál ami e gyengécske motorféknél gyorsabb reakciót igényel - és ez az esetek többsége - ott a mechanikai fék játszik."

Az elektromos motorok nem a tomegukkel fekeznek, hanem generatorkent, magneses terrel. Tehat egy elektromos auto motorfekje pont annyira eros, mint a motor maga. Ez a gyakorlatban maximalis indulasi nyomatekot es maximalis megallasi fekerot jelent, barmikor, sebessegfuggetlenul. Raadasul az igy felvett energiat nem hove, hanem aramma alakitja, amit visszatolt az aksikba. A mechanikus fek igazabol csak allohelyzeti rogzitesre es hiba eseten veszfekezesre kell, amikor nincs a motor aram alatt. Egy Tesla plaid 2.1 masodperc alatt van szazon de ugyanugy meg is all ennyi ido alatt, tisztan motorfekkel. (igen, ez eleg durva, a gyakorlatban a szoftver limitalja, bar patch-elessel allithato)

@csorsza: "épp most szalad bele a CO2 semleges energiaforrások, elosztóhálózat és a végfelhasználók elérésének problémájába."

Nem feltetlen szalad bele. Ahol lesz atom, ott lesz olcso aram, meg akar futeni is. Ahol nem lesz, ott egyszeruen sokkal kevesebb energia fog jutni az embereknek es az se akkor amikor kell nekik, hanem amikor a megujulo rendszer eppen termel. A maradekot pedig athidaljak tarolos eromuvekkel vagy gordulo aramszunetekkel. Ez utobbi foleg telen lesz gond. Amig a donteshozoknal lesz aram, nem hiszem hogy erdekelni fogja oket, hogy a lakossag tobbi reszenek jut-e. Csak max. ha valami elavult populista a kormany mint pl. a franciaknal...

"A 10-20 kilós kivehető akksi meg egy baromság"

Egyetertunk, de csak azert nem jo, mert nem fer bele eleg energia egy mai rendes auto meghajtasara. Az utcai toltoszlopok kiepitese sokkal egyszerubb megoldas. A 10 kilos aksi max. a 10 kilos elektromos biciklit viszi el ertekelheto tavolsagra.

A varosi mopedautokra meg azt tudom mondani, ha bevezetnek a varosi 30 km/h-as es a lakott ovezeti 10-15 km/h-as sebesseglimiteket, akkor teljesen eletkepes megoldas lenne, de ezek az autok akkor nem hagyhatjak el a varosokat. (ahogy most Kinaban sem) Viszont sokkal egyszerubb es olcsobb, ha tenyleg csak a gazdagok es a fontos emberek jarnak autoval, mint ahogy ezt sikerult az 50-es evekben is megoldani. A vilaggazdasagi forum szerint ez az egyik eletkepes megoldas, az elovarosok felszamolasa mellet. (ha mindenki jol szigetelt, kozpontilag futott, tomegkozlekedessel ellatott lakotelepeken lakik, akkor nem szukseges annyi energia es marad a maganrepulokbe is eleg biouzemanyag) Ezzel szemben a masik megkozelites az, hogy ha az emberiseg kepes lenne a co2 semleges energiatermeleset a lakossag novekedesenk aranya folott novelni, akkor mindenkinek jutna boven, meg onjaro elektromos auto is. Ez utobbihoz viszont atomenergia kell, raadasul az ujabb tipusu, pl. thoriumos vagy a jovoben fuzios reaktorok. A technika adott, csak a gazdasagi es igy a politikai akarat nincs meg hozza. Sokkal olcsobb es egyszerubb a lakossagot osszezsufolni hong-kong-i tipusu nagyvarosokba, mint olcso nuklearis energiat vinni a falvakba.

Arcade Macho 2022.02.10. 23:27:47

@kvp: "Ez utobbi foleg telen lesz gond. Amig a donteshozoknal lesz aram, nem hiszem hogy erdekelni fogja oket, hogy a lakossag tobbi reszenek jut-e."

az en 40 eves es 36 kW leadasara kepes kazanom hatasfoka 85%
gazturbinaval es az elosztasi veszteseget figyelembe veve 30%
telen pont akkor amikor nem termelnek annyit akkor a klimak / levegos hoszivattyuk COPja 1

szoval legszives magyarazd el nekem hogy a most meglevo kazanomat ami MUKODIK miert kellene lecserelnem olyanra aminek a hatasfoka kevesebb mint a fele (40%) az en kazanomnak
illetve legyszives szamoldki, hogyha en ezt a 36 kW ha bedurrantom akkor 10 oras hasznalatal hany szaz km -nyit tudnek az autoba tolteni... (2500 km)

Arcade Macho 2022.02.10. 23:29:56

@csorsza: "Az elektromos golfautó meg egy baromság, senki nem akar villanyos velorex-szel közlekedni. Rég túlvagyunk a Trabant igényszintjén, szerencsére."

en tulleptem azon hogy a f.rkamat kicsinek talaljam, semmi ertelme 2.5 tonnas szuytokkal csapatni, nekem amugy is 1 tonnas a kicsike, nos ha ezt az 1 tonnasat szepen megadoztatjak teszem azt km -kent 50 Ft -al, a kicsi velorexeket meg csak 20 Ft -al akkor szerintem elegge sok ember azt fogja mondani hogy o marpedig beruhaz egy velorexbe
persze a 2.5 tonnas retkeket 200 Ft -al kell megkinalni hogy takarodjanak el Budapestrol

midnight coder 2022.02.11. 08:05:49

@Arcade Macho: Egyrészt, másrész aki 40 Km/h felett halad, attól elvenni a jogsiját fél évre.

Pesten amúgy sem az a szûk keresztmetszet, hogy 40-nel mész azon a pár helyen ahol haladni lehet, hanem 60-nal vagy 70-nel, hanem az ahogy napközben kersztül jutsz a városon az Üllõin, vagy a rakpartokon, vagy a körutakon. Reggel 6 és este 9 között kb. semmit nem spórolsz azzal ha száguldasz.

A másik dolog a biztonság. Mondjuk ez lakott területen kívül érdekes: rohadtul nem mindegy, hogy 90-nel, esetleg 140-nel mész neki egy fának vagy 90-nel illetve 70-nel. Tényleg megéri az a vas mennyiség, amivel többet kell cipelni ugyanahhoz a biztonsági szinthez azt a sebességkülönbséget?

midnight coder 2022.02.11. 08:07:18

@Zionnépe: A hidrogénnel két baj van, de mind a kettõ elég durva: egyrészt az elõállítása, másrészt a tárolása. A kettõ külön is kb. azt jelentené, hogy zsákutca.

midnight coder 2022.02.11. 08:13:42

@0x29a: a vízerõmûveken annyira nagyon nincs mit fejleszteni, a geotermikus szerintem kb. annyira szerencsés gondolat mint a szénerõmû. Ha van olyan hely, ahol magától feltör ott érdemes használni, de amúgy nem bolygatnám a Föld hõháztartását, sem a felszín alatti vizeket. Az atomot lehet fejleszteni, sõt kell is, de az csak egy ideiglenes megoldás. Fúziós erõmû meg majd egyszer lesz, de nem holnap.

Ráadásul, egy rakás hely van, ahol hiába van áramod akkor sem tudod használni a delejt, és ez a nagyobb baj ma. Az autó csak egy dolog, de ott van millió erõgép, Pl. traktor, földmunkagépek, stb, ott vannak a buszok, teherautók, repülõk. Kell valami energiatároló ami jobb mint a mai akksik, és az jó eséllyel az autóiparból fog kipottyanni, nem a traktorgyárból.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.02.11. 08:43:23

@Iván Gábor IGe:
www.arukereso.hu/auto-c50/ztech/zt-96-elektromos-moped-auto-2-x-60v-45ah-45km-h-p527200800/

Itt van az elektromos mopedautó, amit kerestél.Szerinted ez mire jó?Azon kívül, hogy mire háromig számolok.Senki utas nem fér bele és még egy közepes méretű bevásárlást sem tudsz vele abszolválni.Viszont az alapterülete már simán majdnem akkora, mint egy rendes kocsinak.És kerül 3,4 millió forintba, húú de jó ajánlat. De szerintem nem tudnának százezer számra szállítani belőle, ha rákattanna a nép.Ezekben a szarokban látja valaki a megoldást?!?
És az átlag magyar mikor fog tudni venni több millióért bármilyen új járművet, főleg, ha nem is nagyvárosban lakik, vagyis szarul fizetett munkája van?És a közutakon tényleg egy rühellt szar, mert terhelés alatt valszeg a 30-at sem tudja tartani,megelőzni viszont majdnem lehetetlen.A belvárosban esetleg lehet értelme az ilyen sebességnek, de oda értelmes ember nem nagyon költözik lakni, eleve már az ingatlanárak miatt sem.Akkor már értelmesebb egy benzines robogó, bár azok is sokat zabálnak, egy nagyobb darab ember alatt simán eszik 4-et százon egy 50-es kétütemű, tapasztalat.
Arra meg, hogy az elit a sok millió csóri-proli népséget akarja teljesen leszoktatni az autózásról, meg költözésre bírni, csak azért, hogy a gazdagok tudjanak haladni; szóval erre lesz még "ellenvéleménye" a szegény rétegnek is.Tüntetés, géprombolás, stb.

Arcade Macho 2022.02.11. 08:53:31

@midnight coder: "Reggel 6 és este 9 között kb. semmit nem spórolsz azzal ha száguldasz."

ez igy van
ha be van allva minden akkor jo hogyha az ember fix 40 km/h -val tud menni ahhoz meg nem kell se 2.5 tonna se 200 paci

mondjuk ezt a fajta szemleletmodbeli atallast EUs szinten kellene letolni, hogy a nagyvarosokban ilyenekkel lehessen csak jarni
mashol mar megtotentek ilyen korlatozasok, jo pelda erre a japan SUVok, ahol a SUV az akkora mint nalunk a kicsi szuzi lehet...

ha ezt hosszu tavon meghoznak akar meg a hungarian levo ateresztesi kapacitast is fel lehetne boviteni ugyanis kint hagynanak egy teherauto savot a belso 2 savbol meg csinalnanak 3 savot

de mondom ezt agyban kellene eldonteni, hogy mit akarunk ami sajna nem mindig esik egybe azzal amit a nemet autogyar lobbi akar

Arcade Macho 2022.02.11. 08:55:35

@geegee: "Senki utas nem fér bele és még egy közepes méretű bevásárlást sem tudsz vele abszolválni."

a masfel+ tonna -s autoknal allitom hogy 90 % -ban egy ember megy akkora csomaggal ami ide befer
amugy meg van autoberlesi lehetoseg sot esetleg nagyobb kapacitasu taxit is lehet hivni arra azidore amikor az ember a havi nagybevasarlast intezi, tok felesleges hurcibalni az otvar nagy autot mert egyszer be kell vasarolni

konrada 2022.02.11. 09:07:41

@midnight coder: Mivel ahogy látom, nagyon sok elqrandó pénz van a megújulóra, addig tolják azt bele, hogy még közepes időjárási körülmények között - reggeli illetve sötétedés előtti +felhős időben átlagos széljárás mellett - is képes legyen ellátni az elektromos szükségleteket.
Ez viszont azzal jár, hogy délben, illetve erősebb szél mellett a kapacitás bő felét vagy lekapcsolják, vagy próbálják eltárolni.
Akkus az agyvész, de szivattyús is problémás.
Szóval erre lehet megoldás az egyébként rossz hatásfokú (de az egyébként elvesző áram megfogására alkalmas) hidrogéntermelés, amivel a megújulók lekacsolódása esetén is lehet áramot termelni. (+a nem szabályozható atomerőművek is oda dolgozhatják be a nap+szél csúcsidejekor termelt áramot.)
Ehhez viszont elég szigetszerű hidrogénátalakítókat, tárolókat építeni, így a hidrogénes költségek elég nagy mértékben csökkenthetőek, növelhető hatásfok mellett. Azaz energiatárolásként talán alkalmazhatóak.

...persze ettől még így is nagy pazarlás, de ha a világ meghülyült, úgy ahhoz kell alkalmazkodni...

konrada 2022.02.11. 09:15:41

@geegee: Szvsz. nem kéne végletekben gondolkodni, azaz vagy EQ8, vagy golfautó.
ott van például a Spring, (vagy méretben hasonló E-Up, de annak ára vicc.), és ahhoz hasonló kisautók, melyek Kínában, Indiában már nagyjából 4 millió forintért is kaphatóak, ez már az az árkategória, melyet egy átlagos (Ny)- európai komolyabb gond nélkül ki tud köhögni, és amivel a városban - közel aglomerációban el lehet kényelmesen közlekedni.
Ha lesz elég aksi, az lesz a jövő. (Azért nem a jelen, mert kevés az aksi, így azt magasabb árkulccsal lehet eladni egy 2,5 tonnás batárral, mint az 1 tonnás kisautóval.)

csorsza 2022.02.11. 09:28:36

@Arcade Macho: Szövegértelmezés menne, nem hazudnál a számba olyat, amit nem irtam,
A velorex, és 2,5tonnás szutykok között bőven van középút - mint ahogy te is 1 tonnás "kicsikével" jársz (ez kicsit infantilis). Számolj el tizig, mielőtt hülyeségeket irkálsz első lendületből.

csorsza 2022.02.11. 09:35:44

@kvp: Hát, pont az lesz a kevesebb hely, ahol nem lesz atom, és ahol van, ott se lesz elég - mindenképpen szükségesek az egyéb energiatermelők is, akár megújúló, akár fosszilis. Nincs mindenhol adottság elegendő megújúlót termelni, mint ahogy fosszilis sincs mindenhol elég, lefedni a növekvő igényeket.
Arról nem beszélve, hogy az energiaelosztórendszer az nem olyan rugalmas és stabil ám, hogy mindenféle ciklikusan rendelkezésre álló energiát tudjon továbbitani, anélkül, h leállna, vagy villogna a villanykörte, amikor mindenki bedugja az autótöltőt, és bekapcslja a fűtőpanelt.
Arról nem beszélve, h ezerrel nyomatják a tiszta villanyt, de miért jó egyoldalú hálózatot és ellátórendszert kiépteni? Elég egy vihar, egy trafóleállás, komolyabb vezetékszakadás, aztán se villany, se fűtés, se viz nem lesz a polgárok házában, a villanyautót meg max tolhatják, ha birják.
Ez van, amikor lelkes, ámde féltudású emberek ötletelnek az energiaellátásról.... Pláne, ha politikai hatalomhoz jutnak ezek...

csorsza 2022.02.11. 09:38:40

Ja, az is tetszik, hogy ilyen ostobák mondják meg nekem, mi legyen nekem jó. Tiszta kommunizmus, mindenki egyformán legyen szegény - de ha kivételezett vagy, még akár (Trabanttal) elektromos golfkocsival is járhatsz. Ha megfizeted.

Amikor politikusok beszedik az egyre több pénzt, elhitetve a sok hülyével, hogy ez azért van, h nekik legyen szebb és jobb életük. Idióták.

kvp 2022.02.11. 10:05:26

@csorsza: "Elég egy vihar, egy trafóleállás, komolyabb vezetékszakadás, aztán se villany, se fűtés, se viz nem lesz a polgárok házában, a villanyautót meg max tolhatják, ha birják."

Ez most is igy van. Ha nincs aram, akkor eloszor a cirkok tapszivattyuja es a kondenzacios kazanok ventillatora all le. Tehat futes mar azonnal nincs. Aztan az ivovizhalozat szivattyui altal felnyomott viz fogy ki a tornyokbol, vegul elmegy a gaznyomas a vezetekben, annal aki jobb hijan a konyhai tuhellyel vagy konvektorral futott. Aram nelkul most is megall minden, ezert fontos, hogy redundans elektromos halozatot epitsunk ki.

Egyebkent tisztan atommal is meg lehet oldani az energiatermelest, a folosleget pedig nem hidrogenne hanem legkorbol kivont co2 alapu szintetikus metanna alakitani. A metan jol tarolhato (fold alatt is) es a csucsuzemi kombinalt ciklusu gazturbinas eromuvek nagyon hatekonyan tudjak aramma es hove alakitani. (co2 semleges modon) Raadasul ezzel mehetnek a repulok es akar a felszini/vizi jarmuvek is. Plusz a kombinalt ciklusos gazturbinak hasznalhatoak telepulesi szigetuzemkent is ha halozati problemak adodnak.

ps: Igen, nuklearis energiaval termelt metan eseten az osszes jelenlegi gaztuzelesu rendszer maradhatna, belertve a foldgazos jarmuveket is. Valamiert ezt nem nagyon fejlesztik.

konrada 2022.02.11. 10:13:20

@kvp: azért ennek a CO2 légkörből kivonásra alapuló rendszerhez annyit, hogy a hatásfoka elképesztően rossz, szóval inkább csak sok pénzbe kerülő pszeudo tevékenység.

Arcade Macho 2022.02.11. 10:35:48

@konrada: a PV halozatot olyan irtozatos modon tul kell meretezni hogy lesz ido amikor irto olcso lesz az aram es nagyon sok is lesz

Arcade Macho 2022.02.11. 10:37:20

@kvp: "es a csucsuzemi kombinalt ciklusu gazturbinas eromuvek nagyon hatekonyan tudjak aramma es hove alakitani"

annak tenyleg jo a hatasfoka
es meselj, ha telen 3 het van nap nelkul, es amikor ezek a csucsuzemuek mennek napi 24 oraban, akkor a panelban meg lesz 50 C? csak azert hogy a hatekonysag jo legyen?

konrada 2022.02.11. 10:44:25

@Arcade Macho: Ezért írtam a hidrogénes tárolást, mert bár hatásfoka az ide-oda alakítgatással nagyon rossz, de ipari körülmények között viszonylag egyszerű és mérhető. (Ellentétben a CO2 szivattyúval, amibe nagyságrendekkel több áramot kell betáplálni hasonló energiatartalmú hidrogénes átalakításához képest.)

Arcade Macho 2022.02.11. 11:02:04

@konrada: "Ehhez viszont elég szigetszerű hidrogénátalakítókat, tárolókat építeni, így a hidrogénes költségek elég nagy mértékben csökkenthetőek, növelhető hatásfok mellett. Azaz energiatárolásként talán alkalmazhatóak."

mostanaban olvasgatom hogy a hidrogent be akarjak tolni a halozatba, remelem a sok bölcsészt vegul elzavarjak minel elobb

de ez a hidrogen tarolas amikor kulon kiepitett infrastruktura van az jarhato ut, csak a kerdes az az, hogy mennyit lehet es hogyan tarolni belole
amugy a hidrogennel is jobb mutatokkal rendelkezik a mutragyagyartas alapanyaga / koztes termeke az ammonia ami talan jobban hasznalhato erre
mind a hidroegennek mind az ammonianak van ipari meretben kialakitott tartalyai es gyartasi tapasztalat is megvan hozza, csak hat a gazar eddig meg tul olcso volt, de szerencsere ennek mar vege, johetnek ezek a tarolo kapacitasok

konrada 2022.02.11. 11:32:11

@Arcade Macho:
Végül is...
De az alapproblémára - hogy jó időjárási körülmények között túltermel a megújuló, és azt tárolni kellene - lehet megoldás az olyan komplexum, mely az áramból hidrogént termel, tartályba betárol, majd amikor hiány van, akkor azt elégeti, és abból nyer gőzgenerátoron keresztül áramot, amit visszatáplál a rendszerbe. Azaz infrastruktúra csak szigetszerű: adott telephelyre áram megy be, áram jön ki.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.02.11. 12:57:46

@Arcade Macho: Ez a szöveg, hogy taxival, meg bérautóval bevásárlás csak addig szokott jól hangzani, ameddig az ember ki nem próbálja.De nyilván, létezik a dolog, viszont mégsem ezt alkalmazza a nagy többség, valszeg van valami oka.Ha mondjuk a bérelt autót idehoznák a házam elé egy adott időpontra, és használat után el is vinnék ugyanígy, továbbá megfizethető mértékű lenne a költsége, akkor esküszöm, hogy belevágnék.De ettől olyan messze vagyunk, mint a batyus zsici a Makó-Jeruzsálem útvonaltól.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.02.11. 13:01:38

@konrada: Persze, a Dália Rugó szerintem is jó lenne négymillióért.Csak az a baj, hogy ez az ár csak az általad is említett országokban érvényes és létezik.Európában már lehet, hogy 6-7 millióba is belekerülne.És akkor még mindig ott van az e-autózás összes többi hátránya.Meg, hogy a Dália valszeg nem tudna szállítani ebből sem milliószámra, ha a tömeg rákattanna.Avagy Rák Attanna, ahogy hívja itt a bloghu-n valaki magát... :D

Arcade Macho 2022.02.11. 13:13:33

@geegee: "Ez a szöveg, hogy taxival, meg bérautóval bevásárlás csak addig szokott jól hangzani, ameddig az ember ki nem próbálja.De nyilván, létezik a dolog, viszont mégsem ezt alkalmazza a nagy többség, valszeg van valami oka"

amig a belvarosban a 600e helyett 2e -t kernek el azert, hogy a lekoszlott bontoszokevenyet tarolja addig neki megeri hogy ne szenvedjen a tomegkozlekedessel es fizessen a taxira
ugyanis altalaban a taxi akkor kell ha csomaggal jonne vissza az ember... raadasul kapaszkodj meg, a szomszedok ossze is tudnanak fogni, es feleznek a taxi koltseget

de nezd en nem akarom elvonni a jogot hogy o marpedig sajat autoval akar kiugrania madaras teszkoba, mert tegye lelke rajta, de eloszor is a sajat koltseget fizesse meg... jelen esetben a kis velorex es a nagy kombi kozotti parkolohely kulonbseget, ami ugye lehet akar 300e is evente

kvp 2022.02.15. 18:45:42

@Arcade Macho: "ha telen 3 het van nap nelkul, es amikor ezek a csucsuzemuek mennek napi 24 oraban, akkor a panelban meg lesz 50 C? csak azert hogy a hatekonysag jo legyen?"

Most hogy van? Ugyanis Budapesten es a magyar nagyvarosokban ilyen eromuvek vannak nagy szamban jelenleg is hasznalatban. Alapvetoen a futesi halozatban levo viz hofokaval jatszanak, tehat ha nem kell folyamatos csucsuzem, akkor olyankor futik fel a primer kori vizet, amikor arambol is tobb kell es majd a hokozponti hocserelok megoldjak a szekunder korok hofokanak stabilitasat. Ez igaz a melegviz es a futesi rendszerre is. (mindketto egy hocserelon megy at a hazak hokozpontjaban, a futesi viz keringtetett, a melegviz pedig a hideg ivovizbol jon)

Az alaperomuvi kapacitast Magyarorszagon az atomeromuvi blokkok adjak, tehat a gazturbinas csucseromuvek a legritkabb esetben mennek folyamatosan, ha mennek egyaltalan. Raadasul tobbnyire van elektromos futokazan (vizmelegito) is, igy a megtermelt aram egy reszet helyben vissza tudjak alakitani tavhove vagy kulso forrasbol is kaphat elektromos tavhot a korzet, ha az eromuvet eppen karbantartas miatt leallitottak. Felteve, hogy az osszes alaperomu nem esik ki egyszerre, akkor ez egy jo megoldas.

Ha szigetuzemre kenyszerul egy kombinalt ciklusos futomu es tul sok hulladekho keletkezik, akkor azt vagy hutotornyokba kuldik vagy a kozeli felszini vizeket melegitik vele. Erre jelenleg Budapesten nem igen van szukseg, de a lehetoseg megvan. A magyar elektromos rendszer sokkal hatekonyabb mint sok nyugati halozat, csak energiahordozo van keves az orszagban. Mindazonaltal massziv kapacitasbovitesek kellenek. (lasd: Paks 2 es 3)

ps: A viz + legkori szendioxid = metan + oxigen hatasfoka nem sokkal rosszabb mint ugyanez hidrogennel, viszont a metan sokkal konnyebben szallithato es tarolhato. (lasd: foldgaz fo komponensei) Raadasul a teljes tarolasi/elosztasi halozat ki van mar epitve es meg jarmuvekbe is jo. (akar repulokhoz is)
süti beállítások módosítása