Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A németeknél kilométerenként 5,4 centes autópályadíjat terveznek

2022. március 16. - Várkonyi Gábor Autóblog

Az "elektro forradalom" kezdete óta állítottam, hogy rövid időn belül jönni fog az út alapú adózás, amivel pótolni fogják a jövedéki adó kiesést, és összességében még drágábbá teszik majd a közlekedést.

275779024_446875167228770_8539383953837187066_n.jpg

A legelső kormányok egyike, amely nyíltan beszélt erről, a brit kormány volt, a skandináv országokban hasonló ötletek vannak, és most már a németeknél is téma lett a dologból. A legutóbbi próbálkozásuk arra, hogy útdíjat szedjenek a személyautósoktól csúfosan bukott, mert szelektált volna német és külföldi autósok között, amit az EU elkaszált.

A mostani tervek sokkal szofisztikáltabbak, és a digitalizáció hívószavával egy igazán progresszív keretrendszert akarnak teremteni arra, hogy differenciáltan adóztassanak. 4,6 milliárd eurójába került a német adófizetőknek az elmúlt 6 évben az, hogy az állam támogatást adott az elektromos autók vásárlására. Ez a közvetlen hozzájárulásokból álló összeg nem tartalmazza a kiesett adókat cégautó adóztatás és jövedéki adó szinten.

A jelenlegi új autók műszakilag már régen képesek arra, hogy GPS alapon minden egyes megtett méterüket jelenthessék a hatóságoknak. Ez lesz az alapja annak a komplex adózási rendszernek, ami aktív forgalom szabályozást jelent majd, merev adózási rendszerek helyett.

Mindezt alapvetően nagyon okos célokra lehetne felhasználni, és a javaslatok egy része kifejezetten üdvözlendő is. Ezek közé tartozik, hogy a kisebb, könnyebb autók kedvezményesebb kilométer díjakat kellene, hogy fizessenek.

A teljes rendszer kiépítése egyszeri költséggel számolva 2,5 milliárd euró lenne a szakemberek szerint. Ismerve a berlini reptér vagy az elbai filharmónia beruházásainak elképesztő költségtúllépéseit, ez aligha lesz tartható. 700 millió eurós éves üzemeltetési költséggel számolnak. A jövedéki adó kiesése ugyanakkor 2030-ra évi 13 milliárd eurós mínusszal van számolva, amibe az üzemanyag áfájának a kiesése nincs is beleszámolva.

Mennyi bevétellel számolnak ugyanakkor az átlagosan 5,4 centtel számolt kilométer alapú adózással? 33 milliárdos bevételre, évente. A jövedéki adó meg nem szűnne meg.... Akinek itt nem dereng legkésőbb, hogy súlyosan meg fog drágulni az egyéni közlekedés, az nem figyelte eléggé a számokat.

A jelenleg elfogadott száma az infrastruktúra költségeknek 2,6 cent kilométerenként a személyautós közlekedésből fakadó elhasználódás és fejlesztési költségek fedezésére. A környezetvédők szerint azért kell ennél jóval magasabb átlagköltségekkel számolni, mert a zajterhelés és egyéb externáliák költsége szerintük ennyire jön ki kilométerenként.

Itt ismét emlékeztetnék arra, hogy átlagos "adóteher tervről" beszélünk. Magyarul: ez lehet sokkal magasabb is.

Például a legforgalmasabb időszakokban idő alapon a kilométer díj is jóval húzósabb lenne, hogy az emberek kevesebbet használják az autóikat. Ez egyébként ötletként nem is lenne rossz. Kérdés, hogy miért alakulnak ki csúcsok a forgalomban. Nyilván nem azért, mert az emberek szeretnek dugóban állni... Vélhetően nem nagyon van más alternatívájuk.

Erre is van egyébként egy korrekt felvetés: akinek tényleg nincs, tehát mondjuk a régiójában nem, vagy nehezen elérhető a tömegközlekedés, annak alacsonyabb lenne a kilométer költsége.

40 centes dugódíjat is bevezetnének, kilométerenként, aminek a bevételét tömegközlekedésre és bringautakra költenék. Biztos én vagyok rettentő cinikus, de felvetődik bennem a kérdés: ez nem arra ösztönzi a városvezetést, hogy lehetőleg ne invesztáljon abba, hogy a közlekedés autóval "folyékony" maradjon? Az elvvel, vagyis azzal, hogy mire költsék a dugódíjat, egyetértek.

Tartalmaz még szociális kérdéseket, felvetéseket is a tervezet. Az új autó vásárlókra nagyobb terheket rónának, mert "úgyis gazdagabbak", míg az éves szinten alacsonyabb jövedelmi kategóriákba tartozó családokat tehermentesítenék. Ez már adózási "igazságosság" kérdéseket vet fel bennem, de nem politizálok ezen az oldalon, értelmes vitát a kommentek között remélem, hogy látok majd a kérdésről.

Ahhoz, hogy mindez megtörténhessen, a németek digitális infrastruktúráját alaposan kell majd fejleszteni, mert térerő meg internet elérés kapcsán nem állnak túl jól.

Abban biztos lehet mindenki, hogy ez a komplex rendszer jönni fog, forgalomcsökkenéshez fog vezetni, aminek örülhetünk sok élethelyzetben, jól használva nagyon nagy lehetőségek vannak benne, de biztosan sokkal sokkal drágább lesz autózni, függetlenül attól, hogy mi hajtja a járművünket.

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr1317781392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2022.03.16. 15:44:19

Háááát, igen. Egy ideje már szó van róla, úgy tünik, hogy az elektromos autózás lökést ad az általános útdijhasználati adó bevezetéséhez. A benzinadóból befolyt hatalmas adóbevételeket valamivel pótolni kell.
Nem gondolom, hogy ez tartósan visszavetné a személyautó használatát. A személyes mobilitás akkora plussz szabadságot ad, amiért az emberek a többletköltséget is kifizetik majd. Legfeljebb átmenetileg, rövid időre tudom elképzelni az autóhasználat csökkenését.
Természetesen az erősen megemelt lokális adó (dugódij) képes helyi forgalomcsökkentésre, de ez más kategória.
Egyenlőre még máshol is csak gondolkoznak a bevezetésen, eltelik a megvalósitásig pár év. Nálunk valószinűleg még több. De 10éven belül feltehetőleg hozzánk is megérkezik.

nyman 2022.03.17. 10:22:59

Azért ez nem kevés költség, még 15-20 eurós órabérhez képest sem.

Jelenleg az üzemanyag költség jön ki 8-10-12 centre kilométereként, ami növekőben, a szervíz szintén hasonló nagyságrend, az egyéb költségek - biztosítás, adó - még erre rárakodik. Igy mintegy 25-30 cent egy km önköltségen. Ez pedig újabb 20% sarc.

" A környezetvédők szerint azért kell ennél jóval magasabb átlagköltségekkel számolni,"

A németek a zöldterroristák miatt így is szopják a legdrágább áramdíjakat, most még ezt is megideologizálják.

konrada 2022.03.17. 10:53:47

Talán nem is az autókba, hanem az emberekbe kéne ültetni a csippet, és úgy lehetne a tömegközlekedést, és minden mást is km alapon elszámolni...

Ez milyen Szép Új Világ volna így 4 évtizeddel 1984 után...

GyMasa 2022.03.17. 17:55:32

@nyman:
"A németek a zöldterroristák miatt így is szopják a legdrágább áramdíjakat, most még ezt is megideologizálják. "
Ráadásul a kapmányszöveg az volt, hogy kormányra kerülés esetén alaposan csökkentik a villany- és a gáz árát, a benzinét meg megemelik, mert a villany/gáz az a szegényeknek is kell, autózni meg a tehetősebbek szoktak...
Ehhez képest mostanra mindehárom ára az egekben van.
És, most kezdtek el gondolkozni az itteni "rezsicsökkentésen" is..
Szerintem nagyon durva elégedetlenség van a németekben emiatt.
Én nagyon nem csodálkoznék egy kormányválságon az idén.

Ja, és a múlkor, amikor ez szóba került, Merkelnek az volt az álláspontja, hogy "a német autósok elég adót fizetnek most is"

midnight coder 2022.03.17. 21:04:36

"Az új autó vásárlókra nagyobb terheket rónának, mert "úgyis gazdagabbak", míg az éves szinten alacsonyabb jövedelmi kategóriákba tartozó családokat tehermentesítenék."

A kommunisták akkor is kommunisták maradnak, ha zöldre festik õket. Mondjuk koncentrációs táborokat még nem építenek, de ami késik nem múlik.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.03.17. 21:57:03

A fegyelmezettebb országokban ki fogják fizetni a díjat, de a csirkefogóbb országokban simán ki fogják herélni, vagy fe fogják árnyékolni ezt a vamzer áramkört, hogy ne kelljen semmit vagy csak keveset kelljen fizetni.
Nem hiszem khogy hosszú életű rendszer lenne egy ilyen, káeurópában, vagy az exxovjet, területeken, esetleg a Balkánon.
Mondjuk, ha felszorozzuk az öt centet egy átlagos 20e km-es futással, az évente ezer eurót ad.Ez egy kicsikét tényleg sok lenne.
Meg fog nőni a régi autók ázsiója (Ázsiája...), amikben még nem lesznek ilyen vamzer ketyerék.
Azt meg, hogy hirtelen kitiltsanak minden párévesnél idősebb kocsit, nem hinném életszerűnek.

midnight coder 2022.03.18. 06:53:00

@geegee: "Azt meg, hogy hirtelen kitiltsanak minden párévesnél idősebb kocsit, nem hinném életszerűnek. "

Max. kötelezõen beszereltetik. A régi autókba is, és akkor a benzines és a dízeles szépen fizeti az útdíjat a benzin jövedéki adója mellett. Valamibõl etetni kell a politikusokat és a bürokratákat.

miert? 2022.03.18. 10:26:35

@geegee: "hirtelen kitiltsanak minden párévesnél idősebb kocsit"
Az adóhivatal ettől hatékonyabban gondolkozik. Minden autó maradhat forgalomban. Amiben van nyomkövető, az a megtett út szerint adózik, amelyikben nincs, az pedig fizeti az évi átalányt, pl. 300ezer Ft-ot. Minden autó tulajdonos érdekelt lesz, hogy minnél gyorsabban nyomkövetöt szereltessen be magának.
Mindez termeszetesen csak az útadó bevezetéséig eladott villanyautókra vonatkozik, mert a benzines autók már amúgyis fizetik a tetemes adót a jövedéki adóval, ami arányos is a megtett úttal.

GyMasa 2022.03.18. 12:44:16

@miert?:
Szerintem sokkal egyszerűbb lenne használni a már ma is beépített funkciót az elektromos autókba, amelyik pontosan nyilvántartja, hogy mennyi energiát tankolt az autó...
Aztán simán rá lehet verni ugyanezt a díjat a töltésre.
Sokkal kevesebb erőforrással meg lehetne oldani.
(Igaz, ezek, ugye nem az eszük miatt ülnek azokban a politikusi székekben, szóval nem túl esélyes, hogy ilyen összefüggéseket megértsenek...)

miert? 2022.03.20. 18:44:30

@GyMasa: Igen, a töltöoszlopon felvett energia jól követhető. És akár adóztatható is.
Viszont már most is sokkal többe kerül, mint az otthoni töltés. Az extra adóval mégtovább nőne ez a különbség, arra ösztönözve mindenkit, hogy lehetőleg otthon töltekezzen.
süti beállítások módosítása