A szokásos öt és fél helyett végül majdnem kilenc óra alatt értünk ma vissza Portorož-ból, de ez nyilván nem ért váratlanul az M7-es drámáját nézve. Szép nagy körben, Ausztria felé hozott a navi, így végül közel 700 kilométer lett a teljes táv, de legalább nem álltunk sehol.
A két nap pihenés után mindenképpen ki akartam írni magamból, hogy továbbra is az új Leon a kedvenc Golfom. Szubjektív kérdés ez, tudom, és nem is kijelentő módban írok itt semmit, főleg úgy, hogy különböző konfigurációk nagyon eltérő ízeket adhatnak ki testvérmodellek között is. A 8-as Golf generációjában ugyanakkor a "szokásos" szereposztás némiképpen módosult. Azt nem mondanám, hogy az eddig kicsit háttérbe szorult Leon lett az új középpontja a VW alsó-közép kategóriájának, de azt igen, hogy a fontossága növekedett. A 8-as Golf hardver oldalon továbbra is a kategória élén van, azt a kiegyensúlyozottságot, amit a futóműve, a vezethetősége, a kényelme és az általános átgondoltsága ad, azt az "autószerű autó" érzetet továbbra sem közelíti meg a konkurencia. A formavilág már nem olyan egyértelműen időtálló és semleges, ahogy eddig, akinek viszont unalmas volt, annak a mostani is az, a kezelhetőség pedig osztályelsőből a középmezőny aljára esett vissza.
De nem a Golfról írok ma, viszont ez kellett bevezetőnek ahhoz, hogy elhelyezzük a Leont a táblán. Az idegtépő, pilótavizsgát igénylő kezelés itt is adott, sajnos. A vizet facsartam ki időnként a kormányból mérgemben, hogy logikátlan almenü rendszerek egymásra doblását hogyan gondolták intuitív kezelhetőségnek. Amikor az átadáskor hárman keressük negyed óráig a napi számláló nullázásának a lehetőségét, és ezt fél tucat lépésből lehet elérni, akkor ott gond van, és ez csak egy példa.
Az egy hét során ugyanakkor 1800 kilométer alatt sem jelentkezett egyetlen bug sem, azaz úgy tűnik, hogy az intenzív erőfeszítések beértek, a rendszer ebben a tesztautóban tökéletesen működött, nem volt kihagyása, lefagyása, belassulása. Fontos hír azoknak, akiket esetleg eddig elriasztott a széria elejéről származó gondok dokumentációja.
A VW csoport más autóinál is kipróbált PHEV rendszer szerintem változatlanul az egyik legjobb ilyen hajtáslánc, nagyon takarékosan üzemmel akkor is, amikor nem töltjük. Erre a szlovén szállodában nem volt lehetőség, már az csoda volt, hogy találtak nekünk még egy parkolót. A intenzív klímázással és sűrű de haladós autópályázás valamint osztrák szerpentinezés mellett is 5.5 körül alakult a fogyasztás. Parádés. Részletesebben erről a Superb iV kapcsán írtam, akit érdekel, megtalálja a blogon.
Az A3 esetében érezhetően a SUV-ok irányába toldódott az Audi figyelme a klasszikus kompakt modellje helyett. Egy két anyag ugyan szebb belül, de semmi nem indokolja a felárát annak tükrében, hogy nem agilisebb vagy lehengerlőbb, mint a Leon. Az Octavia aktuális szériájának a futóműve híján van a végső csiszolásnak, ez engem személy szerint zavar, nem eget rengető hiba, de a minden részletében átgondolt és megbízhatóan kivitelezett "német autó" érzetbe csöppent némi "megspóroljuk az utolsó simítást" jelleg. Akinek a Skodához hasonlóan tágas autó kell, annak ott a Leon kombi, akinek a lábtér a fontos, annak egyik modellben sem kell aggódnia. A Golfról pedig írtam a bevezetőben.
A Leon szép, takarékos, erős, minőségérzete egy lehelettel a Golf fölött van a beltérben, a viselkedése vezetésre inspiráló, a kormány ad visszajelzést az útról, pont kellő mértékben támogatott és cseppet sem szintetikus, ülései elsőosztályúak, a szolgáltatásai pedig a már ismert módon szerteágazóak. Nálam most ez a titkos tipp a kategóriában.