"Senki sem akar manuális váltót, hagyományos kéziféket vagy analóg műszereket"
"Nem vagyok az a figura, aki igazán szereti az elektromos autókat"
Mindkét mondat Hyundai alkalmazottól származik. Mindkettő felsővezető. Az első "természetesen" Európában dolgozik, Tyrone Johnsonnak hívják, és a Hyundai Europe fejlesztőrészlegének a vezetője.
A villanyautók iránt korlátozottan rajongó vezető pedig nem más, mint Joon Park, aki az N divíziót irányítja.
Azt gondolom, hogy amíg egy cégen belül megfér egymás mellett két ilyen vélemény, addig nincs nagy baj. Bárcsak láthatnánk ezt a pluralitást az európai cégeknél is...
Joon Park egy brit lapnak adott interjúban kifejti, hogy számára az i20 és az i30 EU-s szabályozók általi kinyírása felért egy katasztrófával. A hothatch kategóriát lényegében kivégezte a jelenlegi CO2 szabályozás, jobbnál jobb autók szűntek meg utód nélkül, a megfizethető polgári "sportosság" tulajdonképpen nem létezik a palettákon. A tradicionalisták abból főznek, ami épp van, és Joon Park nem csinál titkot abból, hogy nem elégíti ki őt a pusztán villany opció. A Hyundai N divíziója nem lesz csupán elektromos, akkor sem, ha a villany modelljeik vannak a legközelebb ahhoz, amit a belsőégésűeknél megszoktunk és szeretünk. Terveznek hibridzált modelleket a jövőben, és ez csodálatos hír.
Ami Tyrone Johnsont illeti: szerinte nincs jobb megoldás a "gyorsan menésre", mint a villanyautó. Vagy nem érti, hogy miért megy el valaki hétvégén pályanapra, vagy a hegyekbe autózni a barátaival, vagy nem akarja érteni. Az autózás élménye, különösen közúton, különösen úgy, hogy már lassan minden bokorból mérnek, nem a "gyorsan menésről szól".
Amiben igaza van Johnsonnak, az az, hogy létezik egy jól definiálható és fizetőképes réteg, akiknek az elektromos performance autók élményt jelentenek. Abban is igaza van, hogy generáció váltás következik a vásárlóknál, és a 40 alatti vásárlók, különösen a fejlett piacokon, szeretik és igénylik azt, amit a villanyautó adni tud "élmény" tekintetében. Abban sem vitatkoznék, hogy a kézi váltó kihalóban van, aminek az oka rém egyszerű: vezetéstámogató rendszerekkel könnyebb összehangolni a modern automatákat, fejleszteni pedig drága egyszerre két megoldást.
Arra fogni ezeket a változásokat, hogy "nincs rá igény", az éremnek csak az egyik oldala. Ha lehetne purista, lényegre koncentráló, de megfizethető élményautókat a piacon tartani, akkor továbbra is élénk kereslet mutatkozna irántuk. Utánpótlás is lenne lelkes rajongókból. Így szép lassan együtt múlunk el az S2000-jeinkkel, a Clio RS-ekkel, az MX-5-ökkel, az i20 N-ekkel, az ST Fiestákkal és Focusokkal, és még sorolhatnám. Szerencsére még jókor születtem.